Sv: Farliga bilister
Jag såg nu när jag läste igenom mitt inlägg att det verkar som om jag tillåter hästen att flänga till höger och vänster bara den ser en ny blomma i vägkanten :smirk: men så är det naturligtvis inte. Jag vill precis som du, att hästen ska ha koncentrationen på mig och att hon ska lita på mig när det gäller ev. faror. Det gör hon också till 99,9% och det är nog därför hon är så säker i trafiken i vanliga fall, hon kan som sagt skritta helt avslappnad på lång tygel medan en buss blåser förbi på 1,5 meters avstånd. Men ibland kan något helt oväntat finnas i ens väg och då är det naturligt för hästen att reagera. Den instinkten kan man inte träna bort och det tycker jag heller inte är önskvärt!
Sedan hänger det förstås på att jag hinner reagera på hästens impulser i tid, men jag orkar i alla fall inte ha total koncentration precis varje sekund jag rider, även om man förstås har lite halv beredskap hela tiden. Så visst skulle det kunna hända att även min trafiksäkra häst någon dag steppar ut på vägen bara för att hon blir skrämd av något annat, och jag just den stunden råkar ha tankarna på annat håll och inte hinner reagera på en mikrosekund. Och ja, den eftermiddagen då det plötsligt hade kommit tre nya hästar till stallet medan vi var ute på ridtur, och de befann sig i HENNES hage och började galoppera fram och tillbaka längs staketet när vi kom, så kan jag säga att hon struntade ganska fullständigt i både mig och trafik, även om jag strax innan suttit fylld av lycka över att vi haft så fin kommunikation under ridturen och att vi var som ett...
Hur som helst, vare sig det är hästens fel eller ryttarens, så finns det inget som heter 100% trafiksäker häst, och därför borde bilisterna istället lära sig att visa hänsyn för ryttare i trafiken. De har ingen aning om hur van hästen är, hur duktig ryttaren är eller hur väl deras inbördes kommunikation fungerar. Det är förstås jättebra om du har ett fantastiskt ledarskap till Din häst och vet att den litar på dig i precis alla lägen. Men ute på vägarna rör sig också medryttare som kanske bara rider en gång i veckan och därför inte hinner skapa sådana band, ridskoleklasser med avtrubbade hästar och ovana ryttare, barn och ungdomar osv.osv. Jag tycker att de också ska ha rätt att rida ut faktiskt...