Farliga bilister

Sv: Farliga bilister

Jo, det är klart att man tar hänsyn. Men hänsyn kan man ta även när man håller hastigheten. Det är samma sak om det är en cyklist på vägen, visst kör man ut lite, men inte fan saktar man ner bara sådär.

Tigertofflan skrev:
Nej, självklart inte, men du utgår väl heller inte ifrån att bilarna kör över i andra körfältet och kryper förbi i 30km/h när du går på en väg?

Nej, men jag förväntar mig att bilisten saktar ner och lämnar utrymme åt mig så jag slipper kasta mig ner i diket

Tigertofflan skrev:
Jo, det är klart att man tar hänsyn. Men hänsyn kan man ta även när man håller hastigheten. Det är samma sak om det är en cyklist på vägen, visst kör man ut lite, men inte fan saktar man ner bara sådär.

va? klart man gör? Annars kan ju cyklisten dras med och välta av bara vinddraget (om det är ett större fordon). Men det händer förstås inte med hästar

självklart ska ryttaren ta hänsyn till bilarna men nu menade jag inte så;) menade till tigertofflan som sa citat: "Fast jag tycker att om man rider på en 70-väg ska hästen vara okej med bilar som kör om både framifrån och bakifrån i 70km/h. Jag tycker inte att bilisterna har någon egentlig skyldighet till oss att sakta ner.". Det var henne svaret var till och jag reagerade främst på de hon skrev om at bilisterna har egentligen inte har någon skyldihet att sakta ner" skrev då att hästen räknas som ett fordon tar inte du hänsyn till andra fordon när du kör bil ;). HÄNSYN är en av de vikigtaste sakerna man måste ha i bakhuvudet när man kör bil, att visa hänsyn och inte hindra eller medvetet skada...

har då aldrig sett en cykel som blivit rädd;) Men en häst kan bli en fara för andra om den blir rädd för en bilist. Sen finns de dom som tycker att de gör rätt när de kryper förbi i tio km och gärna TUTAR för att göra ryttaren uppmärksammad på att "här kommer vi".. ÄNNU värre tycker jag. Ser hellre att bilarna kör om i skaplig fart och så långt ifrån hästen som det finns möjlighet till. Mina hästar är förvånadsvärt trafikvana men när de kommer en långtradare eller en buss i 70 km så är de inte konsigt om de blåser upp sig och börjar takta. Då tycker jag att föraren kan visa hänsyn och sakta ner. Men de är upp till var och en, vissa tycker inte ens att hästar ska vara ute i trafiken och de kanske dem inte ska men vad ska man göra om man inte kommer någonstans utan att korsa/rida på trafikerad väg?

Tigertofflan skrev:
Jag har aldrig någonsin påstått att vägarna bara är till för bilister! Och jag vet att det är bilisten som åker på att betala om något händer, men vad har det med någonting att göra?
Nej, ni behöver inte rida runt på gårdsplanen, däremot får ni då vänja era hästar vid trafiken. I mina ögon är det fullständigt vansinnigt att rida en häst på en 70 väg som inte klarar av att bilar kommer i 70km/h både framifrån och bakifrån.

Men hur ska hästrana vänja sig om man inte får ge sig ut på vägarna? Nu har vi snälla hästar så det går bra ändå men alla hästar är inte lika snälla som våra. 70 km är väldigt snabbt och även om hästen inte reagerar för bilen så kan den ju bli rädd för andra saker. Det kanske ligger en plaståse i vägkanten som hästen blir rädd för och kommer det då en bil just då så kan hästen mkt väl hoppa ut framför bilen. Hur går det att nödbromsa om man kör i 70? Vad jag menade med att tala om att bilsten ryker på det var att poängtera att det är bilstens ansvar att sakta ner när det kommer hästar, därför är det dom som för böta. Hoppas du förstod min lite röriga mening...

Jag håller på och tar körkort just nu, och på teorin pratades det mycket om barns psykologi och beteende, äldres nedsatta syn och hörsel etc. och hur man måste anpassa sin körning när man möter dem. Och så var det en bild i boken på ett hästekipage och läraren sa bara nåt allmänt om att man ska visa hänsyn även för ryttare på vägen.

Men det är ju så, att många (alla som inte håller på med hästar) inte förstår hästars psykologi, flyktbeteende och hur irrationella de kan vara, som t.ex. att de blir skrämda av något i diket och därför hoppar upp på vägen, framför BILEN, eller att en bil plötsligt är läskig bara för att man har stereon på högt inuti.

Ridsportförbundet borde kanske engagera sig i att informera trafiksäkerhetsverket och körskolorna, så att de kan lära ut lite grundläggande kunskaper om hur man beter sig när man möter hästar. Det handlar nog inte alltid om elakhet från bilisterna utan att de helt enkelt inte förstår sig på hästar.

Vi har också stallet vid en 70-väg där 99% kör snarare i 90, den är dessutom kurvig och backig just där vi måste rida för att komma till skogsvägarna. Jag har också märkt att de som saktar in och håller ut oftast är yngre, och dessutom ofta tjejer som, om man kikar in i bilen, har på sig ridbyxor, täcken i bakluckan osv. Hästvana alltså. Eller så saktar de in bara för att spana in hästen, det brukar jag göra i alla fall! :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Nej, visserligen, men jag står fortfarande fast vid att hästen ska klara av hastigheten på den vägen man rider på/vid, annars har man inte på/vid den vägen att göra.

Och om föraren ser att hästen blir orolig och börjar takta/hoppa/slänga sig är det klart att denna borde sakta ner. Både för sin egen och för ryttare/hästs säkerhet. MEN jag tycker fortfarande att hästen ska klara av trafiken.

Då tar du din häst och går ut på vägarna för hand, och vänjer den på det viset. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att sitta på en icke trafikvan häst på en väg, inte ens i utbildningssyfte.

Tigertofflan skrev:
Då tar du din häst och går ut på vägarna för hand, och vänjer den på det viset. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att sitta på en icke trafikvan häst på en väg, inte ens i utbildningssyfte.

Men vad händer om häten blir rädd och jag tappar den (viklte kan hända den bästa) oavsett hur van hästen är så är den ändå en häst med en häst intinkter och beteende. Fast jag kan hålla med om att man inte ska ge sig ut om hästen inte klarar trafiken, då får man ju träna men som sagt bilisten bör ändå sakta ner. Det är ingen stor uppoffring. En häst kan reagera blixt snabbt och det är inte alla förare som kan läsa en häst och förstår att hästan är rädd. Red själv ut en gång och hästen (som i vanliga fall är trafiksäker) var väldigt stressad och orolig. En bilist kommer och jag tar upp handen och försöker på alla vis visa att att han ska sakta ner, min häst hoppar och studsar och föraren bara vinkar och susar förbi. Vi klara oss med nöd och näppe. Där har du en föare som abslout inte förstod ngt om hästar. Hade han bara saktat in så hade jag kunnat hoppa av eller få lite tid på mig att få kontroll på min häst, nu höll vi på att bli ihjälkörda istället.

Jag tycker du har ett lite felaktigt resonemang där, med tanke på att hästen är ett flyktdjur med instinkter som man aldrig kan vänja bort (om man inte lobotomerar dem med knasiga ledarskapsövningar 22 timmar om dygnet förstås).

Min häst är absolut hur trafiksäker som helst, jag kan skritta på lång tygel längs en hårt trafikerad väg, hon vickar knappt på öronen när hon blir omkörd av bussar, mopeder, traktorer med skramlande timmerlast osv. Men en gång fick hon spel, tvärvände och nästan skenade iväg med mig. För i vägkanten (längs vägen vi ridit hundra gånger) hade det sedan sist vuxit upp ett praktfullt bestånd med lupiner som naturligtvis var potentiellt livsfarliga eftersom de inte funnits där senast vi red den vägen! Hur tränar man bort en sådan instinkt undrar jag??!

Samma sak om det plötsligt finns nya hästar i en hage längs vägen, då skiter hon fullständigt i trafiken utan har all koncentration på de andra hästarna. Det finns massor med liknade exempel och man kan aldrig träna hästen för alla eventuella nya inslag som plötsligt kan finnas i ens väg. Hästen är ett flyktdjur och det är helt naturligt för den att reagera på nya saker, och ingenting man varken kan eller bör träna bort anser jag. Vi människor måste också anpassa oss lite till hästens natur!

Och även om du gått och promenerat eller biltränat hästen på stallbacken till leda, någon gång måste vara den första då man faktiskt rider ut i trafiken...

Då har vi helt enkelt olika syn på hur hästar ska uppföra sig. När jag sitter på min häst vill jag ha hans uppmärksamhet. Det jag ber honom göra ska han göra, vill han inte göra det möts vi halvvägs. Han får inte tramsa sig och bli rädd för en hög med stenar eller så, om jag säger åt honom att gå förbi och att det inte är farligt.

Ja, så klart måste den första gången komma någongång, men när du då väl sitter på hästen så är den förhoppningsvis an vid trafiken och steppar inte omkring som om den hade ett lejon bakom sig.

Men går detverkligen att träna bort hästens intinkter? En häst kommar alltid att vara en häst hur väluppfostrad den än är. Inte ens den mest erfarna tränare kan träna bort hästens flyktintinkt. Hästen kan reagera innan ryttare hunnit ge den andra kommandon och kommer där en bli just då så är det kört. Det handlar inte om hur väluppfostrad en häst är, alla hästar reagerar för saker ibland. Men självklart ska man rtäna sin häst till att göra som man säger, innan man ger sug ut på vägarna...

Nej, du kan inte träna bort dem, men du kan lära hästen att lita på dig. Om du är dess flockledare och säger att "Nä, det där är inte farligt", då ifrågasätter hästen inte det. Är det inte farligt så är det inte.

Häromdagen red jag på en väg där det kan vara max 50 km / h, på en trafiksäker häst. Det kom några bilar och de flesta saktade ner, och gjorde de inte det så körde de över på andra sidan. Men så kom det en buss, en sån dragspelsbuss, och han bara vräker förbi utan att ens se att det finns en häst & människa där. Han körde kanske en halvmeter ifrån oss, och det är klart hästen blir rädd, det blir vilken häst som helst, oavsett hur trafiksäker den är.
De borde verkligen veta bättre, de är ju utbildade för att köra andra människor säkert.

Jag såg nu när jag läste igenom mitt inlägg att det verkar som om jag tillåter hästen att flänga till höger och vänster bara den ser en ny blomma i vägkanten :smirk: men så är det naturligtvis inte. Jag vill precis som du, att hästen ska ha koncentrationen på mig och att hon ska lita på mig när det gäller ev. faror. Det gör hon också till 99,9% och det är nog därför hon är så säker i trafiken i vanliga fall, hon kan som sagt skritta helt avslappnad på lång tygel medan en buss blåser förbi på 1,5 meters avstånd. Men ibland kan något helt oväntat finnas i ens väg och då är det naturligt för hästen att reagera. Den instinkten kan man inte träna bort och det tycker jag heller inte är önskvärt!

Sedan hänger det förstås på att jag hinner reagera på hästens impulser i tid, men jag orkar i alla fall inte ha total koncentration precis varje sekund jag rider, även om man förstås har lite halv beredskap hela tiden. Så visst skulle det kunna hända att även min trafiksäkra häst någon dag steppar ut på vägen bara för att hon blir skrämd av något annat, och jag just den stunden råkar ha tankarna på annat håll och inte hinner reagera på en mikrosekund. Och ja, den eftermiddagen då det plötsligt hade kommit tre nya hästar till stallet medan vi var ute på ridtur, och de befann sig i HENNES hage och började galoppera fram och tillbaka längs staketet när vi kom, så kan jag säga att hon struntade ganska fullständigt i både mig och trafik, även om jag strax innan suttit fylld av lycka över att vi haft så fin kommunikation under ridturen och att vi var som ett...

Hur som helst, vare sig det är hästens fel eller ryttarens, så finns det inget som heter 100% trafiksäker häst, och därför borde bilisterna istället lära sig att visa hänsyn för ryttare i trafiken. De har ingen aning om hur van hästen är, hur duktig ryttaren är eller hur väl deras inbördes kommunikation fungerar. Det är förstås jättebra om du har ett fantastiskt ledarskap till Din häst och vet att den litar på dig i precis alla lägen. Men ute på vägarna rör sig också medryttare som kanske bara rider en gång i veckan och därför inte hinner skapa sådana band, ridskoleklasser med avtrubbade hästar och ovana ryttare, barn och ungdomar osv.osv. Jag tycker att de också ska ha rätt att rida ut faktiskt...

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka