Farliga hagar?

skjona

Trådstartare
Vem är det juridiskt som har ansvar om en häst fastnar eller skadar sej på dåliga stängsel?Stallägaren eller hästägaren?
Stallet ägs av en ryttar förening och boxplatser hyrs ut av föreningen.Ingen skötsel ingår ,inget foder utan bara boxplatsen och hagen hyrs.
Inget kontrakt är skrivet.

Sv: Farliga hagar?

Vilken bra fråga, Jag har en liknande fundering. Får jag hoppa in på din tråd?

Mina hästar har hagen precis utanför stallet, eller stallet står i hagen, och det finns inga galler för fönstrena på utsidan. :eek:
Stallägaren har lovat att fixa galler sen i somras men det händer aldrig nånting.
Vem är skylldig ifall hästarna skulle skada sig på trasigt glas?

Ingen skötsel ingår ,inget foder utan bara boxplatsen och hagen hyrs.
Detta gäller för mig också fast det är en privat person som äger stallet.

Det beror nog på vad man har skrivit för kontrakt.

Man ska alltid skriva kontrakt om vem som står för vad.

Det finns nog generella regler, men vet inte vad de säger, kanske nån annan vet

Jag pratade med ordföranden i vår ryttarförening som äger stallet och han påstod att hästägarens försäkring måste stå för alla skador på hästarna,även om de orsakats av försumlighet av stallägaren.

Däremot är hästarna försäkrade för brand (om stallet skulle brinna ner)och sadlar etc är stöldförsäkrade om de förvaras i låst utrymme i stallet.

Vi som inte skrivit kontrakt med stallägaren borde nog göra det....

Jag vet inte alls vad som gäller juridiskt sett, men tycker att man som hästägare ska ta sitt ansvar, att inte låta sin häst gå i en hage där det finns brister på staketet eller annan säkerhet. Fixar inte stallägaren det som dom lovat så skulle jag för hästens skull byta ställe eller fixa det själv. För oavsett vem som bär ansvaret så vill man väl inte att sin häst ska riskeras att skadas?

Vem är det juridiskt som har ansvar om en häst fastnar eller skadar sej på dåliga stängsel?Stallägaren eller hästägaren?
Stallet ägs av en ryttar förening och boxplatser hyrs ut av föreningen.Ingen skötsel ingår ,inget foder utan bara boxplatsen och hagen hyrs.

Knivigt.... kan det vara så att det kan bli fråga om att hästägaren släppt sin häst i farlig hage och därmed också anses som ansvarig? Någon som vet?

// M

Självklart!Jag var ute och elstängslade om "min hage" som mina hästar går i,innan jag släppte ut dem.Där hängde banden slaka och på vissa ställen fanns bara en tråd.
Nu tänkte jag på de andras hästar,varav en häromdagen bröt sej ut och fastnade i elbanden och därför har boxvila.Det kunde ha gått mycket värre!
Det knäppa är att de är så pedantiskt noga med att sopa upp vartenda litet strå efter sej och hålla ordning och det är ju bra,men hagarna är ju rent farliga och det är väl i alla fall viktigare!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 724
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 566
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla... 2 3
Svar
58
· Visningar
10 390
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag... 2
Svar
23
· Visningar
3 427
Senast: kattan1974
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka