Farliga växter på bete?

Zevzan

Trådstartare
Hej.
Tänkte kolla om någon har bra erfarenhet av växter på bete?
Finns det nånstans man kan vända sig?

En häst från betet misstänks ha inflammation typ i hela kroppen. Utan anledning egentligen.
Min häst börjar markera sitt vänster ben igen och leder har börjat sprätta mer.
Har har stått ute sen 6e juni och sprang mycket i början och han började inte markera något då utan det har kommit nu.

Min tanke är att det kanske finns något växt som orsakar detta?
Kan dom bli sånna av sockret utan att det är fång?
 
Hej.
Tänkte kolla om någon har bra erfarenhet av växter på bete?
Finns det nånstans man kan vända sig?

En häst från betet misstänks ha inflammation typ i hela kroppen. Utan anledning egentligen.
Min häst börjar markera sitt vänster ben igen och leder har börjat sprätta mer.
Har har stått ute sen 6e juni och sprang mycket i början och han började inte markera något då utan det har kommit nu.

Min tanke är att det kanske finns något växt som orsakar detta?
Kan dom bli sånna av sockret utan att det är fång?
Jag tycker att det låter som om ni behöver vända er till veterinär.
 
Jag tycker att det låter som om ni behöver vända er till veterinär.
Hästen som misstänks har inflammation i hela kroppen är kollad av veterinär som sa det och skrev ut metacam. Det var det enda.
Så vet inte om det ger något att kontakta en lokal veterinär i den frågan. Tyvärr
 
Hästen som misstänks har inflammation i hela kroppen är kollad av veterinär som sa det och skrev ut metacam. Det var det enda.
Så vet inte om det ger något att kontakta en lokal veterinär i den frågan. Tyvärr
Men veterinären som undersökt hästen bör ju kunna svara på om denna inflammation kan orsakas av giftiga växter eller ej.
Inflammation i hela kroppen låter som en lite konstig diagnos dock. På vilket sätt är hästen undersökt?
 
Hästen som misstänks har inflammation i hela kroppen är kollad av veterinär som sa det och skrev ut metacam. Det var det enda.
Så vet inte om det ger något att kontakta en lokal veterinär i den frågan. Tyvärr
Vad har hästen med "inflammation i hela kroppen" för symtom?
 
Men veterinären som undersökt hästen bör ju kunna svara på om denna inflammation kan orsakas av giftiga växter eller ej.
Inflammation i hela kroppen låter som en lite konstig diagnos dock. På vilket sätt är hästen undersökt?
Förmodligen klämt känt. Ingen hälta bara vägrar i sten att trava.
Finns inte direkt någon orsak att han ska va så
Och när nu min blev konstig med slog tanken mig att det kanske är någonting med betet
 
Vi hade en häst o början som akut avlivades pga sjuk.
Sen har 2 andra oxå varit halt varav en började krångla med ridningen när han kom ut på bete igen 🤔
 
Brukar inte puls i hovar vara det stora tecknet för fång?
Eller typ de alla går efter?
Långt ifrån alltid. Tyvärr så är det oftast det som folk går efter rakt av, dom hästar jag träffat på som haft fång har alla i början innan fången synts så att säga varit lite försiktigare i gången främst, inte tagit för sig lika mycket osv.

Dock så är tyvärr många fortfarande såpass okunniga om fång att dom väntar på att hästen ska stå i "fångställning" om den har fång. Även en hel del veterinärer som inte förstår att fång kan ta sig i uttryck på andra sätt.
 
Brukar inte puls i hovar vara det stora tecknet för fång?
Eller typ de alla går efter?
Det första tecknet på fång hos min häst var blockhalt. Det fanns inga andra tecken innan..En kompis häst visade fång genom att stå med bakbenen mot ett träd (som om den kliade sig, så ingen fångställlning). En annan häst visade fång genom att ställa till höger i vänstervarv..... Fång är skitlurigt.
 
Långt ifrån alltid. Tyvärr så är det oftast det som folk går efter rakt av, dom hästar jag träffat på som haft fång har alla i början innan fången synts så att säga varit lite försiktigare i gången främst, inte tagit för sig lika mycket osv.

Dock så är tyvärr många fortfarande såpass okunniga om fång att dom väntar på att hästen ska stå i "fångställning" om den har fång. Även en hel del veterinärer som inte förstår att fång kan ta sig i uttryck på andra sätt.

Ja det förstår jag. Har iallafall tagit min häst från beteshagen.
Men han är som sagt EXAKT likadan förra året. Före betessäsongen.
Så det är lite svårt att bedömma och även veterinären hade svårt med det:/
 
Hej.
Tänkte kolla om någon har bra erfarenhet av växter på bete?
Finns det nånstans man kan vända sig?

En häst från betet misstänks ha inflammation typ i hela kroppen. Utan anledning egentligen.
Min häst börjar markera sitt vänster ben igen och leder har börjat sprätta mer.
Har har stått ute sen 6e juni och sprang mycket i början och han började inte markera något då utan det har kommit nu.

Min tanke är att det kanske finns något växt som orsakar detta?
Kan dom bli sånna av sockret utan att det är fång?
Här kan du se giftiga växter
https://firstvet.com/sv/artiklar/vanliga-vaxter-som-ar-giftiga-for-hast
 
Jag rekommenderar också SVA sidan som @Cattis_E länkar till MEN man kan inte bara titta igenom sidan och se hur farliga växter är. Ett par exempel är att både Stånds och Åkerfräken står som mycket giftiga men läser man ordentligt så är Åkerfräken betydligt mycket mindre farligt än Stånds.
(Och snälla få inte panik över Odörten. I alla exempel jag sett postade så har det rört sig om andra flockblommiga växter som Strätta och till och med Hundkex)
 
Jag rekommenderar också SVA sidan som @Cattis_E länkar till MEN man kan inte bara titta igenom sidan och se hur farliga växter är. Ett par exempel är att både Stånds och Åkerfräken står som mycket giftiga men läser man ordentligt så är Åkerfräken betydligt mycket mindre farligt än Stånds.
(Och snälla få inte panik över Odörten. I alla exempel jag sett postade så har det rört sig om andra flockblommiga växter som Strätta och till och med Hundkex)
Ja, man får kolla lite kring vilken dos som är farlig också har jag märkt. Brukar stå lite i texten.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
933
Senast: Sirap
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp