Farligt att leka med yogaboll

SarmirBebis

Trådstartare
Jag tänkte att detta kanske skulle vara ett passande forum att fråga i, annars får ni väl flytta inlägget till en annan "inriktning" men nog om det.

Man ser videor ÖVERLLT på YT, IG och FB om hästar i alla åldrar och sorlekar som leker med yogabollar.
Min första instinkt är tt få bort den där bollen så fort som möjligt innan de ställer sig på den och bryter benen eller liknande.
Kan någon förklara VARFÖR och hur hästarna INTE bryter benen, vrickar sig osv. skadar sig när de leker med dessa yogabollar. För om det inte finns övervägande risk för skador så vill jag verkligen leka med yogaboll med min häst!
 
Det är väl av samma anledning som rådjur kan hoppa över stenmurar som man tror en skalbagge skulle kunna bryta benen i, de är helt enkelt inte så känsliga som vi tror? Vi tänker oss hästar som stela och otympliga om vi jämför med till exempel hundar. När de är små är jag inte så säker på att det är så stor skillnad mellan en valp och ett föl. Allt är ju mjukt.

När det gäller fölen är bollen så pass stor att det inte riktigt går att stå på dem och de övningarna de utför är till synes ganska mjuka. Även fallen de gör.
Jag har aldrig ens upplevt de vuxna hästarnas lek med bollarna som farliga eller nära till skador. Möjligtvis fläkskador men inte ens det känns speciellt aktuellt.
Det vill säga jag har upplevt det, helt tvärtom mot vad du har, som positivt.

Jag tror att det faktiskt kan vara riktigt bra att leka med en sådan här boll för föl. De tränar upp muskler som håller ihop kroppen, de tränar balans och de tränar kroppsuppfattningen på ett ypperligt sätt.
 
Jag hade en yogaboll i hagen och det var ingen som skadade sig på den. Däremot så blåste den gärna ut ur hagen så jag fick ut och hämta den med jämna mellanrum och efter två år, tror jag, gav den upp och blev bara platt :(. Sen hade jag en jollyboll men den måste räven :cautious: snott för den är verkligen spårlöst försvunnen.
 
Haha, jag förstår dig så väl! Jag blir också livrädd när jag ser de där klippen. :p Skulle aldrig våga ha en sådan boll till min klumpedump... ;)
 
Våra vuxna travare har haft yogabollar i hagarna i två-tre år nu. Alla leker inte med dem, men ett par av de mest lekfulla är på dem varje dag. Aldrig haft en skada.
Tror det närmaste en incident vi kommit var när en lekfull märr sparkade en boll rakt på en av de gamla torra valackerna, som fick den under magen och gjorde ett fantastiskt krumsprång värdigt spanska ridskolan. :angel:
Men jag tror liksom inte att de flesta hästar är så känsliga och veka som man lätt tror. Min högst personliga uppfattning är att de flesta, när de går fria, har sådan självbevarelsedrift att de känner sina egna gränser.
Är det något som ställer till det, så är det oftast andra hästar, vilket ju är en risk man alltid får räkna med. Eller vi människor.

Jag tycker liksom Efwa att bollarna är utmärkta träningsredskap, inte bara för unga hästar men också för de vuxna. De får aktivering och blir samtidigt mer medvetna om var de har kropp och ben, och hur de använder dem.
Men har man en vuxen klumpeduns som snubblar på sina egna ben kanske det är lämpligt med en liten boll som inte är så klätterbar.
 
Jag hör till de som tycker lekande med stora bollar som hästarna klättrar på ser ut som bäddat för ligamentskador och vurpor som ser rätt otäcka ut hur ”smidiga” hästar än må vara/inte vara.

Är möjligt att det ser värre ut än det är i vissa fall, men nånstans ändå så leker inte hästar med studsande stora bollar i naturen, det är något nytt som folk väljer för att hästarna ofta hålls i tråkiga hagar, utan flock osv, och hästarna visar tecken på att inte trivas/bli rastlösa/överaktiva osv, och då skaffar folk en boll .

Utifrån det tycker jag det blir snett om resonemanget är att de övar upp smidighet, reaktioner osv med en sån boll.
Hästarna ska erbjudas möjlighet till sund uppväxt i bra hagar med andra hästar . Då erbjuder man förhållanden de är skapta för att bli smidiga och hållbara friska sunda individer .

En vuxen häst hade jag aldrig kommit på idén att som lösning på sysselsättning köpa en sån boll till hagen. Då hade jag känt att något seriöst problem finns med sättet jag håller min häst på, om den uppvisar beteenden som tyder på understimulans/rastlöshet/missnöje annat liknande osv, utifrån dess dagliga tillvaro hos mig.
 
Senast ändrad:
Jag hör till de som tycker lekande med stora bollar som hästarna klättrar på ser ut som bäddat för ligamentskador och vurpor som ser rätt otäcka ut hur ”smidiga” hästar än må vara/inte vara.

Är möjligt att det ser värre ut än det är i vissa fall, men nånstans ändå så leker inte hästar med studsande stora bollar i naturen, det är något nytt som folk väljer för att hästarna ofta hålls i tråkiga hagar, utan flock osv, och hästarna visar tecken på att inte trivas/bli rastlösa/överaktiva osv, och då skaffar folk en boll .

Utifrån det tycker jag det blir snett om resonemanget är att de övar upp smidighet, reaktioner osv med en sån boll.
Hästarna ska erbjudas möjlighet till sund uppväxt i bra hagar med andra hästar . Då erbjuder man förhållanden de är skapta för att bli smidiga och hållbara friska sunda individer .

En vuxen häst hade jag aldrig kommit på idén att som lösning på sysselsättning köpa en sån boll till hagen. Då hade jag känt att något seriöst problem finns med sättet jag håller min häst på, om den uppvisar beteenden som tyder på understimulans/rastlöshet/missnöje annat liknande osv, utifrån dess dagliga tillvaro hos mig.


Det hade ju handlat om att hon får leka med en i paddock, för skojs skull. inte att ha i hagen eller för att hon är över huvudtaget uttråkad
 
Det hade ju handlat om att hon får leka med en i paddock, för skojs skull. inte att ha i hagen eller för att hon är över huvudtaget uttråkad

Jag har inte med mitt inlägg adresserat just din situation utan svarat allmänt hur jag ser på saken inkl ev skaderisk osv.

Din situation utifrån din post vet ju varken jag eller någon annan något om. Om man adresserar/avser någon specifikt så taggar man den personen (om man har hyfs vilket 99.99% av folk brukar ha här på forumet :)
 
Vi har sådana bollar vi leker med på ridbanan ibland, men försöker lära hästarna att sparka på dem utan att varken kliva eller klättra på dem, då är nog risken större att de kan snubbla eller gå omkull om de nu skulle göra det. Efter ett tag lär de sig att fösa runt bollen själva på ett önskvärt sätt.

Är de lösa i ridhuset och leker med bollen så har de nog större möjligheter att korrigera balansen om det skulle gå vilt till med bollen. Sammantaget så är skaderisken avsevärt mycket mindre att leka med mjuk boll på mjuk mark än med en vild hagkompis som både bits, sparkas eller tränger hästen, resonerar jag.

Rätt eller fel - jag vet inte - men jag har ännu inte hört om nån häst som verkligen skadat sig pga lek med bollen.
 
@caballus nyfiken på varför du använder ”bollar som lek på ridbanan” ? :)

Jag håller inte med ang tänket om skaderisk . Hästar är otroligt väl anpassade och skapta för att kommunicera och interagera och leka med andra hästindivider.
Det är otroligt sällan de skadar sig pga lek med andra hästar.

Däremot skadar de sig av många andra anledningar /icke synbara anledningar inte sällan .tyvärr .
 
Senast ändrad:
@caballus nyfiken på varför du använder ”bollar som lek på ridbanan” ? :)
.

För att sysselsätta ryttare och hästar med nåt nytt,
man kan jobba med att lära in kommandon,
spela hästfotboll,
lära hästen fokusera på ett mål,
öva upp smidighet och lyhördhet på ett annorlunda sätt men där uppgiften blir mer tydlig för hela ekipaget att samarbeta kring.
Eller bara för att jag inte har andra, värre ideer för mig :)
 
För att sysselsätta ryttare och hästar med nåt nytt,
man kan jobba med att lära in kommandon,
spela hästfotboll,
lära hästen fokusera på ett mål,
öva upp smidighet och lyhördhet på ett annorlunda sätt men där uppgiften blir mer tydlig för hela ekipaget att samarbeta kring.
Eller bara för att jag inte har andra, värre ideer för mig :)

Ok ! Tack för svar !
 
Är möjligt att det ser värre ut än det är i vissa fall, men nånstans ändå så leker inte hästar med studsande stora bollar i naturen, det är något nytt som folk väljer för att hästarna ofta hålls i tråkiga hagar, utan flock osv, och hästarna visar tecken på att inte trivas/bli rastlösa/överaktiva osv, och då skaffar folk en boll .
Jag tänker att det ena inte behöver utesluta det andra?
Att hästarna kan gå i bra hage etc - och ändå tycka det är kul att leka med saker.
 
Jag tänker att det ena inte behöver utesluta det andra?
Att hästarna kan gå i bra hage etc - och ändå tycka det är kul att leka med saker.

Så kan det absolut vara. Jag har inga synpunkter på det.

Däremot kvarstår min åsikt att ”lekbollar” blivit otroligt vanligt senaste åren som ett substitut för naturlig balans och stimuli i vardagen och i hagen för många hästar . Det tycker jag är ett problem och därav tidigare reflektion.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 373
Senast: AlmostEasy
·
W
Träning vad tycker ni om att "jaga" hästar i hagen? alltså orkar inte förklara hur man gör & vad det går ut på. men ni som har erfarenhet av det...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 159
Senast: lady_mike
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 313
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp