Farligt med fleecetäcke i transport?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sandran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 782
Sv: Farligt med fleecetäcke i transport?

Ett gummigolv kan nog inte framkalla gnistor. Däremot kan metall/aluminium + hästskor göra det.

tja jag antar att hästen skulle kunna skrapa med hoven eller sparka och det bildas en gnista? Och fleece kan antändas av bara en gnista. Det har jag faktiskt aldrig tänkt på förut, men det skulle ju kunna hända. Fast när det gäller hästar kan allt hända eg :crazy:

Oj! Det lät inte bara tokigt utan också väldigt långsökt. Om en gnista bildas när hästen skrapar hoven mot transportgolvet (som oftast består av en gummimatta med spån= omöjligt att antända) känns det inte så troligt att den skulle kunna tända eld på hästens eventuella fleecetäcke eftersom täcket knappast når ner till marken....

Ett gummigolv kan nog inte framkalla gnistor. Däremot kan metall/aluminium + hästskor göra det.

jo jag vet...och det är alltid gummigolv i transporter.. el alla jag sett iallafall. Men det borde kunna bli gnister av att sparka i vägen.... som min häst har tendens att göra ibland när han blir otålig :angel:

men jag är inte spec rädd för att han ska brinna upp i sitt flecce täcke heller.

och ska man tänka så så borde man som sagt tänka på det mer i stallgången/boxen. Visst finns det stall med gummimatter i stallet också.... men häromkring har ja aldrig sett det så..

så jag menar betong golv. och självklart skodda hästar;)

Haha jo alltså jag har aldrig hört talas om det förut, så jag bara spekulerade lite hur de tänker som menar att man inte ska ha fleece täcke i transporten. Bara tänkte fritt utan några sannolikhetsberäkningar. Tror inte riktigt på det själv.

Jag har nästan alltid fleectäcke i transporten..:)

Brinner och brinner, ja om allt tar eld kvittar det väl om hästen har ett fleecetäcke eller ej. Använder dock inga täcken i transport av andra säkerhetsskäl, de flesta skador som uppstår i lådan beror just på täcket. Om hästen fastnar får de ofta panik, den ställer till en hel del elände. En häst som fastnat med sitt täcke är ingen kul grej att beskåda, inte så lätt att komma åt heller när allt består av ett enda virr varr av ben täcke bommar mm.:crazy:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
Övr. Barn Små barn små bekymmer, stora barn stora. Känns det som. Dottern går i åttan och umgås rätt intensivt med ett par killar och en... 7 8 9
Svar
163
· Visningar
9 442
Senast: Cambrie
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 614
Senast: Stergo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Att lämna i smyg
  • Vilken färg?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka