Farligt med senskydd bak?

Sv: Farligt med senskydd bak?

martha skrev:
men bara några setg innan dom vant sig....så jag har svårt att tro att det skulle ge nån effekt mer än 3 meter ung :angel:

TÄNK vad som kan hända på de tre metrarna, hästen kan bryta benen, få spatt eller hjärtattack, och det vet väl varenda sate att travfolk inte är riktigt kloka. :eek:

Å andra sidan har väl gamascherna en lite annan konstruktion än vad de höga senskydden har? Nu vill jag med det inte säga att de höga senskydden är skadliga, utan bara att de är konstruerade annorlunda. Eller är det jag som bara stött på en sort?

Min syn på saken...
Gamascher:
400A.jpg

Höga senskydd:
Eskadron-senskydd-bak.jpg

Är jag fel ute då?

ja, man kan ju fråga sig varför man har såna bak (bakom kotan!!??) på bakbenen...

martha skrev:
ja, man kan ju fråga sig varför man har såna bak (bakom kotan!!??) på bakbenen...
Förmodligen är det öppningen fram man är ute efter och då kommer skyddet bakom kotan som ett brev på posten. Det börjar ju bli mer och mer "på modet" med öppna skydd även bak. Tycka och tro vad man vill, men skadligt, det tror jag inte att det är!

//Alice

men varför är man ute efter öppningen fram? den kan ju lika gärna vara på utsida skenan...det finns skydd bak för travarna som man kan "låsa" längre ner....jag har sldrig lyckats få dom att sitta bra utan att hästen fått skav då.
era strykkappor är ju som våra gamascher (!!:D) bara att våra är mycket längre/högre....senskydd bak...vad skall det vara bra för...egentligen....

martha skrev:
men varför är man ute efter öppningen fram? den kan ju lika gärna vara på utsida skenan... bara att våra är mycket längre/högre....senskydd bak...vad skall det vara bra för...egentligen....
Man vill ha samma effekt som på senskydden fram; att hästen känner islag i bommen vid hoppning och därmed rättar sig bättre.

//Alice - som kör med "traditionella" skydd bak

Det är exakt sådana som de på nedre bilden som vi har och som skulle vara så farliga för senan.

martha: Jag har också haft en stilla undran om varför de skyddar bakre delen av bakbenet när det är främre delen som jag tycker borde skyddas från islag av bommar och från snubblings-skador i skogen och vid hoppning.

Verkar vara fler än jag som tycker påståendet bara var kvalificerat sk**snack... *ler*. Då har jag inte missat något. Tror det var samma person som påstog att det var skadligt att rida med broddar i ridhuset (se tidigare tråd... *ler och suckar*). Vad får folk allt ifrån?

Whirlie skrev:
Jag har också haft en stilla undran om varför de skyddar bakre delen av bakbenet när det är främre delen som jag tycker borde skyddas från islag av bommar och från snubblings-skador i skogen och vid hoppning.
För att det SKA göra ont att slå i bommen? :crazy: Men å andra sidan, hur ofta river hästarna så grovt att de river med "smalbenet" (Aj!), oftast är det ju hoven eller kotan de river med? Jag har boots på när jag hoppar...

Liknande trådar

Utrustning Jag är verkligen urusel på benskydd. Jag har aldrig haft behovet riktigt, men har skaffat senskydd att ha till travaren nu när vi börjat...
Svar
2
· Visningar
1 216
Senast: purity_666
·
Y
Utrustning Jag har ingen jättehäst, men likförbannat är en massa utrustning för liten. Nägon som har bra tips, jag har lusläst nätet men inte...
Svar
12
· Visningar
1 782
Senast: skuggi
·
P
Utrustning Pållan har vid hoppning (både hemma o träning) och skogen: *eskadron senskydd (flexi soft) fram, *neopreneboots fram, *låga... 2
Svar
27
· Visningar
2 891
Senast: IterBis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka