• Fälttävlan
  • Trådstartare Trådstartare guzzi my love
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 3 262
G

guzzi my love

Det verkar kul med fälttävlan men jag tycker det är läbbit att hindrena inte går att riva.Det är så många som rider omkull.. :crazy:

Sv: Farligt

Vet du en sak? Jag har gått omkull två gånger pga att hindren var
rivbara. Hade de varit fasta hade hästen kunnat ta stöd på hindret
och troligtvis hade vi inte kraschat.

Men naturligtvis är fälttävlan en krävande sport där det är extremt
viktigt att både häst och ryttare orkar fokusera HELA BANAN runt
för att undvika att olyckor händer. Ibland händer de ju i alla fall,
men som sagt, de gör de i hoppningen också.

Arbete om FT's farlighet

Jag ska skriva en svenska rapport om hur farlig fälttävlan egentligen är. Så jag tänkte fråga er om lite råd! Personliga erfarenheter eller tips om källor, antingen på nätet eller böcker (tidningar kan vara svåra att få tag i) kring ämnet.

Om ni skriver om egna erfarenheter (skador, olyckor ni bevittnat osv) så vore jag tacksam om jag fick citera eller i alla fall hänvisa till den här tråden, annars kan jag inte ta med det alls i arbetet.

Frågan till hela arbetet är "Är fälttävlan den farligaste sporten?" Men jag måste inte komma fram till att det är den farligaste sporten, jag ska bara diskutera ämnet och komma fram till något på slutet.

Jag hoppas på er hjälpsamhet, jag vore väldigt tacksam!

guzzi my love skrev:
ja men inte lika ofta :rofl:

Vad grundar du det påståendet på och vad har du då för referenser???

Som tävlingssarrangör (dressyr, hopp, och fälttävlan) så har jag inte märkt att fälttävlan ska vara överrepresenterade när det gäller olyckor. Olyckor är vanligare i hopp och fälttävlan än vad de är i dressyr men att det är vanligare med olyckor i fälttävlan än i hoppning har du väl knappast någon saklig grund för, eller???

På arrangörsmöten och träffar för oss som håller på med fälttävlan så diskuteras olyckor och olycksriskerna ofta och då har ofta personer involverade och kunniga i olyckor inom olika sporter och dom olika grenarna inom ridsporten medverkat. En som är mycket kunnig i olyckor inom ridningen är Roger Sandberg som är ansvarig för akutteamet Helsingborg som är på många stora tävlingar i Sverige.
På ett arrangörsmöte för några år sedan i husqvarna så visade han en del statistik. Jag kommer inte ihåg allt han visade men en sak han hade tagit reda på var att det var betydligt färre personer som sökte sjukhusvård pga olyckor inom ridningen än från fotbollen. Det negativa var att det ofta var mer komplicerade skador från ridningen gentemot fotbollen.
Sen så visade han uppgifter som sa att det var vanligare att skada sig om man red på ridskola än vad det var att tävla fälttävlan. Alla dessa uppgifter han angav var ställda i relation till antalet utövare, dvs i % och inte i antal.
Nu är detta några år sedan och siffrorna har kanske ändrat sig en del men troligen då till sdet positivare för det var innan fälttävlanskortet och en del andra säkerhetsregler infördes inom fälttävlan.

I min "hemmaklubb" (Är involverade i 3 olika klubbars tävlingar) så har vi inte haft ett enda olycksfall under dom 3 senaste årens fälttävlan. Visst har vi haft avfallningar men inga som orsakade några skador som krävde sjukhus/läkarvård. På våra hopptävlingar har vi däremot blivit tvugna att tillkalla ambulans/ambulanshelikopter ett flertal gånger under dom senaste åren. Förra årets majtävlingar så kom ambulansen 2ggr ena dagen och 1gg den andra dagen.
Anledningarna till det kan jag ej säga då jag inte såg avfallningarna.

Men när du nu påstår att det inte är lika vanligt med olyckor i hoppning gentemot fälttävlan så hoppas jag att du kan visa något som bekräftar detta.
För man ska väl ha saklig grund för sina påståenden, eller??

Sv: Arbete om FT's farlighet

Roger Sandberg, akutteamet Helsingborg som jobbar med olyckor på ett flertal fälttävlansplatser i Sverige har jobbat en del med kartläggning av skador/olyckor inom ridningen (fälttävlan) och jämnfört dessa med andra sporter. Han kanske kan hjälpa dig?
Han presenterade lite siffror på ett fälttävlansarrangörsmöte för några år sedan, så han har i alla fall hållt på med detta.
Så mitt råd är att kolla med honom om han kan hjälpa dig på något sätt.

Fast det är ju klart att det sker mest olyckor i fälttävlan om man skall jämföra med dressyr och hoppning?? Det säger ju sig självt..

Det är en "farlig" sport om man nu skall uttrycka sig så, det är ju inte för intet den kallas Ridsportens Formul 1

Därför är det ju extremt viktigt att folk T R Ä N A R terräng oftare och då för en duktigt tränare, det är inte fortast i mål och hoppandes flying på varenda hinder som gäller som en hel del verkar tro :crazy:
Det är ju mer till det än att bara övervinna hindret felfritt.

Senast ändrad av en moderator:

Vad för du ditt påstående om att det sker fler olyckor i fälttävlan än i hoppning och dressyr???
Om du läser mitt inlägg ovan så förstår du nog mer vad jag menar.
Jag är ganska övertygad om att det sker fler olyckor i banhoppning än i fälttävlan, även om man jämnför med antalet utövare, dvs i procenttal och inte i stycken.
Men när olyckorna sker i fälttävlan så är dom troligen mer allvarliga än vad dom är inom banhoppningen.
Du skriver i ditt inlägg:
det är inte fortast i mål och hoppandes flying på varenda hinder som gäller som en hel del verkar tro
Du har rätt i det första men "fel" i det andra (om du inte har formulerat dig fel, för inom fälttävlan så finns det en regel om att man INTE får hoppa stillastående över ett hinder (detta gäller ej nedhopp och liknande hinder) och denna regel finns till för att hästarna inte ska riskera att fastna i hindret och välta över hindret och ev landa på sin ryttare.

Men som du skriver träning för kompetenta tränare är ett "måste" och det är just vad det är för att man ska kunna få sitt "fälttävlansmärke" för att få tävla just fälttävlan.
Inom fälttävlan så jobbas det ganska aktivt för att minska antalet olyckor, därav "gfälttävlansmärket" och en massa andra regler när det gäller sjukvård på tävlingsplatserna mm.

Du får gärna förklara din första mening:
Fast det är ju klart att det sker mest olyckor i fälttävlan om man skall jämföra med dressyr och hoppning?? Det säger ju sig självt..

Vad är det som "säger sig självt" att fälttävlan har mer olyckor än banhoppning, i dressyr håller jag dock med dig om att det är färre olyckor, den grenen har färre "extra moment" än vad banhoppning har, där det krävs en annan balans än vad som behövs i hoppning och fälttävlan.

Om du ger dig ut och tävlar mer så kommer du oxå att se att det sker betydligt fler olyckor i fälttävlan än i dressyr och hoppning, det behöver inte betyda att hästar eller folk dör , men jag tror inte att jag var på en enda tävling förra året där ambulansen inte fick rycka ut ett antal gånger på terrängen och då bevistade jag fler hopp och dressyrtävlingar än fälttävlan.

Det finns ett mellanting mellan att hoppa flying och stillastående :crazy: och det är att hoppa i balans i anpassat tempo till hindertypen man är på väg att hoppa. Man få ju hoppas att det inte är ett okänt begrepp bland landets utövare även om man ibland kan tro det:confused: :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

wert skrev:
Om du ger dig ut och tävlar mer så kommer du oxå att se att det sker betydligt fler olyckor i fälttävlan än i dressyr och hoppning, det behöver inte betyda att hästar eller folk dör , men jag tror inte att jag var på en enda tävling förra året där ambulansen inte fick rycka ut ett antal gånger på terrängen och då bevistade jag fler hopp och dressyrtävlingar än fälttävlan.

Ojojoj!

Jag skulle gärna vilja veta vart du var och tävlade förra året!
Jag var också ut och tävlade, på endast 10 fälttävlan, visserligen, men jag såg inte en utryckning på ngn av dessa plaser. Du måste verkligen ha prickat rätt, eller hur???
Själv är jag ofta funktionär på vanlig banhoppning och det har resulterat i att jag nu är tämligen van att ta hand om en omkullridning/avfallning och anländande ambulanser.
Visst är fälttävlan farligt, men jag tror att det är fler olyckstillfällen på vanlig banhoppning, det är klart!

wert skrev:

Det finns ett mellanting mellan att hoppa flying och stillastående :crazy: och det är att hoppa i balans i anpassat tempo till hindertypen man är på väg att hoppa. Man få ju hoppas att det inte är ett okänt begrepp bland landets utövare även om man ibland kan tro det:confused: :crazy:

Du...var var alla dessa utryckningar någonstans..?

jag vet inte var wert var, men jag var iaf på mantorp och där var tävlingen avblåst i ca 1 timme pga ambulansutryckning. hände även året före på samma tävlingsplats. så visst förekommer det.
när jag tänker efter hände det även på Udden i höstas, var en tjej som bröt benet där.

KL

Det är väl för intet man har ambulans på plats vid en fälttävlan och inte vid en hoppning?

draken skrev:
wert skrev:

Ojojoj!

Jag skulle gärna vilja veta vart du var och tävlade förra året!
Jag var också ut och tävlade, på endast 10 fälttävlan, visserligen, men jag såg inte en utryckning på ngn av dessa plaser. Du måste verkligen ha prickat rätt, eller hur???
Själv är jag ofta funktionär på vanlig banhoppning och det har resulterat i att jag nu är tämligen van att ta hand om en omkullridning/avfallning och anländande ambulanser.
Visst är fälttävlan farligt, men jag tror att det är fler olyckstillfällen på vanlig banhoppning, det är klart!

Ja jag var i Marbach Tyskland CIC***, Schenefeld Tyskland CIC*** WC kval, NM i Valla (där förövrigt ambulansen ryckte ut säkert 3-4ggr) Falkenberg (inga olyckor tror jag) Bonn, Tyskland CIC***, På Öveds som sagt var den ute , sedan på ett par andra platser ute i Europa där jag var i telefonkontakt med andra ryttare.

Sedan på ett antal hopptävlingar (meeting) med hur många startande som helst och ingen ambulans så långt ögat nådde. Det finns en anledning till att det är ett KRAV på att ambulans måste finnas vid terrängprovet och att det inte får fortsätta om inte ambulans finns på plats.
Hade det skett fler olyckor i banhoppning som ni vill påstå är det ju konstigt att det inte är ambulanskrav på tävlingarna då :smirk:

JAg undrar vilka hopptävlingar du är funktionär på så man kan undvika dom eftersom det sker så mkt olyckor och ambulansutryckningar på just dom?? Kanske fel på underlaget eller något annat?

Dom tävlingarna du refererar till är mestadels utomlands och där vet jag inte hur "olycksstatikstiken" ser ut.
Men jag börjar då undra vad det var för ryttare som red på dom tävlingarna och råkade ut för dom olyckorna??
Var dom då verkligen redo för start i den klassen? Eller var det något annat som var "orsak" till olyckan??
Även ett "ofarligt" hinder kan bli "farligt" vid fel tidpunkt. Det hände här i sverige (kommer inte ihåg vart) men det var ett hinder som såg "enkelt" ut men där dom första ryttarna gick omkull, då togs hindret bort.
Vid senare efterforskningar så kunde man med hjälp av tiden då ryttarna red och solens läge sedan ana att det var diverse skuggor från omgivningarna som var "orsaken". Orsaken går ju inte att få fram till 100% då vi människor aldrig kan få veta vad det var som hästarna reagerade på, men vi kan ju ana och sedan gå på kunnande och lite logiskt tänkande.

Sen när du nämner citat.
"sedan på ett par andra platser ute i Europa där jag var i telefonkontakt med andra ryttare."

så är bara en liten undran vad det var dom såg?
Jag råkade ut för en "ryktesspridning" under pågående terrängprov där jag var banbyggare då ambulansen hade lämnat sin "plats" för att åka ner och möta upp en annan ambulans för att byta lite utrustning, alltså ingen olycka och ambulansen var hela tiden inne på terrängbanan (på en "säker" del för fordonstrafik). Personalen i ambulansen var (är) vana hästmänniskor och har varit med i flera år som sjukvårdare, så dom kan sin sak och kan fälttävlan också.
Men denna lilla förflyttning av ambulansen orsakade "rykten" om att något hade hänt!?
Jo, det var ju sant, Ambulansen hade flyttat sig 200meter men det var ingen olycka.

På valla vet jag att den var ute flera gånger och en gång som också resulterade i transport till sjukhus, då var det en nära bekant till mig som hade råkat skada sig.

Jag har tyvärr inte mig veterligen kvar dom anteckningar jag gjorde när Roger Sandberg presenterad sin studie på arrangörsmötet i Husqvarna för några år sedan men om jag inte minns helt galet så var statistiken att 1,??st/1000startande hoppryttare råkade ut för olyckor som krävde sjukhusvård och att det inom fälttävlan var en siffra på ca: 0,6?st/1000 startande fälttävlansryttare.

Tasse skrev:
Dom tävlingarna du refererar till är mestadels utomlands och där vet jag inte hur "olycksstatikstiken" ser ut.
Men jag börjar då undra vad det var för ryttare som red på dom tävlingarna och råkade ut för dom olyckorna??
Var dom då verkligen redo för start i den klassen? Eller var det något annat som var "orsak" till olyckan??

EEh nä men lite svårar banor och klasser givetvis än vad som är här hemma just i Schenefeld var det ju otroligt svårt maxat överallt och inte en enda alternativ väg på hela banan :eek: Det var alla från världsettor till "ingen" som skadade sig på dessa tävlingar

Även ett "ofarligt" hinder kan bli "farligt" vid fel tidpunkt. Det hände här i sverige (kommer inte ihåg vart) men det var ett hinder som såg "enkelt" ut men där dom första ryttarna gick omkull, då togs hindret bort.
Vid senare efterforskningar så kunde man med hjälp av tiden då ryttarna red och solens läge sedan ana att det var diverse skuggor från omgivningarna som var "orsaken".

Sant men på dom större tävlingarna är hästarna rätt vana vid konstiga skuggor och annat så jag tror det är en rutin fråga faktiskt.

Sen när du nämner citat.
"sedan på ett par andra platser ute i Europa där jag var i telefonkontakt med andra ryttare."

så är bara en liten undran vad det var dom såg?

Häst som bröt benet och dog, en ryttare som bröt benet och en ryttare som skadade bäckenet efter ett fall

Jag råkade ut för en "ryktesspridning" under pågående terrängprov där jag var banbyggare då ambulansen hade lämnat sin "plats" för att åka ner och möta upp en annan ambulans för att byta lite utrustning, alltså ingen olycka och ambulansen var hela tiden inne på terrängbanan (på en "säker" del för fordonstrafik). Personalen i ambulansen var (är) vana hästmänniskor och har varit med i flera år som sjukvårdare, så dom kan sin sak och kan fälttävlan också.
Men denna lilla förflyttning av ambulansen orsakade "rykten" om att något hade hänt!?
Jo, det var ju sant, Ambulansen hade flyttat sig 200meter men det var ingen olycka.

Det här var knappast något rykte:crazy:

På valla vet jag att den var ute flera gånger och en gång som också resulterade i transport till sjukhus, då var det en nära bekant till mig som hade råkat skada sig.

Jag har tyvärr inte mig veterligen kvar dom anteckningar jag gjorde när Roger Sandberg presenterad sin studie på arrangörsmötet i Husqvarna för några år sedan men om jag inte minns helt galet så var statistiken att 1,??st/1000startande hoppryttare råkade ut för olyckor som krävde sjukhusvård och att det inom fälttävlan var en siffra på ca: 0,6?st/1000 startande fälttävlansryttare.

1000 startande ft ryttare tar ju flera år att komma upp i medans på en hopptävling så tar det kanske 1helg att komma upp i det antalet startande sedan är väl inte Roger Sandberg ens ute med sitt team på hopptävlingar så frågan är hur den studien gick till?? Med hans statistik skulle det ju vara kanske 2-300 pers per år minst som åker ambulans från hopptävlingar och det har jag liiiiite svårt att tro

En motfråga då? Dom hoppryttarna alla 3-400 eller hur många dom kan vara som fick åka ambulans , red dom för svåra banor? Om det nu har med saken att göra, jag menar i ft kvalar vi iallafall in men i hoppningen så kan ju vilken idiot som helst gå rätt in i 140!.

Sen enligt Rogers statistik så har vi enbart i denna tråden redogjort och fyllt kvoten för olycksstatistiken i ft 5 år framåt.

Liknande trådar

Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 489
Senast: Mirtai
·
Ridning Hejsan! Jag och min ponny tävlar fälttävlan där dressyren inte är vår starka gren, ponny ser inte meningen med att gå i form😅. Just nu...
Svar
2
· Visningar
581
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu är de svenska lagen till EM i fälttävlan för young rider, junior i fälttävlan klara, två starka lag där hälften mästerskapsdebuterar...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 325
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa kloslipen?
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V