Fårskinn + ridgjord = mkt svett??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare diny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 710
D

diny

Hej!

Hade tänkt rida med ett fårskinn under ridgjorden men träffade en granne idag som hade testat och hästen hade varit sjöblöt under.

Har någon här någon erfarenhet om att rida med fårskinn? (skulle vilja ha renskinn men tyvärr tillåter inte min ekonomi det nu)

Sv: Fårskinn + ridgjord = mkt svett??

Jag har en barbacka sadel och det är ofta att hästen är svettig hals och bakben och vid sadelgjorden men mycket sällan under själva fårskinnet i sadelläget...

Sv: Fårskinn + ridgjord = mkt svett??

Fårskinn är ju lite feta och stöter alltså ifrån sig fukt istället för att absorbera, som ett vanligt schabrak gör. Därför blir svetten kvar på hästen. Sedan kan det säkert variera mellan olika skinn hur feta de är och hur mycket olika hästar svettas.

Liknande trådar

Hästvård Jag har i flera år funderat på att testa kula i livmodern till Nelly, och frågade veterinären idag kring pris osv. Men jag skulle gärna...
Svar
1
· Visningar
284
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 886
Senast: Murray
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 528
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka