• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sprettan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 4 252
S

Sprettan

Finns det någon här som har gjort utrustning själv i fårskinn? Hur har det blivit? Är ni nöjda? Visa gärna bilder!

Funderar allvarligt på att dra nytta av föräldrarnas fåruppfödning och stjäla skinnet av ett sött lamm. :cool: Ett shabrak skulle vara helt underbart, men är lite fundersam över hur jag ska göra! Hur mycket räcker ett fårskinn till?

Sv: Fårskinn

I yngre dar så köpte jag sådant fårskinn som var tänkt till bilen. Utav det gjorde jag två fårskinnspaddar med uppvikta kanter blev jättebra! anv mig av lim för läder och grova textiler. Sedan gjorde jag underlägg till frambensskydden.

Jag syr rumpvärmare. Jätteenkelt för just fårskinn får jättebra att sätta i symaskinen! Jag har även klippt till en bit som sadelunderlägg vid ett tillfälle. Eftersom det är lätt att sy i kan man lätt sy på band eller tyg om man behöver. Sadelgjordstunnel kan man också göra.

Jag har gjort både en vojlock där jag utnyttjat att fårets "ben" ju liksom är kvar på skinnet i två spetsar, blev väldigt snyggt! Sen har jag gjort en rumpvärmare "deluxe" där man sticker in stiglädret i två hål i skinnet så att skinnet täcker hela sadeln, ser ut som en gauchosadel. Allt är gjort i snövitt, tjockt skinn och sitter på en kolsvart shettis, väldigt effektfullt!

Sen försökte jag mig på att göra ett bröstludd, men det projektet ligger på is.

Jag har även sett varianter där man sytt fast ett skinn under en vojlock el shabrak, blir oxå jättesnyggt!!:)

Aha, intressant. Har just köpt ett fårskinn och ska tillverka en pad. Grubblade över hur jag får ihop den med en gammal vojlock. Men det går alltså att använda en vanlig symaskin? Ska det vara speciell nål och tråd? Tacksam för alla tips!:bow:

MadickenII skrev:
Jag har gjort både en vojlock där jag utnyttjat att fårets "ben" ju liksom är kvar på skinnet i två spetsar, blev väldigt snyggt! Sen har jag gjort en rumpvärmare "deluxe" där man sticker in stiglädret i två hål i skinnet så att skinnet täcker hela sadeln, ser ut som en gauchosadel. Allt är gjort i snövitt, tjockt skinn och sitter på en kolsvart shettis, väldigt effektfullt!

Sen försökte jag mig på att göra ett bröstludd, men det projektet ligger på is.

Jag har även sett varianter där man sytt fast ett skinn under en vojlock el shabrak, blir oxå jättesnyggt!!:)
Har oxå en vojlock av fårskinn, lämnade in fårskinnet hos en sadelmakare, blev jättesnyggt.....;)

Hej! Min mamma har sytt fårskinnspaddar / ilägg till mina tävlingsbenskydd. Även nosludd och fårskinnspadd. Hon är iof "proffs" på att sy, men det blev skitbra :) Verkligen toppen. Och betydligt billigare också, vi köpte en fårskinnsfäll på Jysk bäddlager. Klippa noga, mäta och ha en stark symaskin är några bra tips tror jag!

http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1410489.html

Ingen hyperbra bild är jag rädd, men syns lite av padden iaf. Kolla förövrigt gärna resten av fotona där, någon bra bild på skyddpaddarna & sadelpadden hittar du nog.

Senast ändrad av en moderator:

Vilka jättebra tips! Padden på bilden såg verkligen bra ut! :love: Nu blir det nog en beställning på ett fårskinn! Sen får vi se om jag lyckas med att tillverka något. :D

jag slänger in en fråga :angel:
Hur tvättar ni ert hemmagjorda fårskinn :confused:
Går det att slänga in i tvättmaskinen?

jag brukar använda ett fårskinn under barbackapadden, det blir jättehärligt :)

Har även gjort ilägg till senskydd av fårskinn, men jag fick frisera håret jättemycket för det var så himla mycket ..
Men det blev bra i slutändan :)

barbacka.jpg

Jajjemen... sadlegjordstunnel,nosludd till hacket och senskydds "inlägg" perfekt då det inte är det billigaste att köpa själv :angel: :rofl:

Liknande trådar

Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen... 2
Svar
28
· Visningar
1 003
Senast: Kirre
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 619
Senast: Otherside
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
983
Senast: Tuvstarr
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 983
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka