Fårskinnspad,gelépad eller sån mjuk typ skumgummi?

Sv: Fårskinnspad,gelépad eller sån mjuk typ skumgummi?

Hej!

Jag har precis hämtat hem min nya sadel till unghästen. Sadelutprovaren och jag gissade hur han skulle växa och jag använder därför en "Mattes Corection Pad" till honom. Det är en fårskinnspad med kanal och den går att "fylla ut" om det behövs. Jag räknar med att min häst behöver paden ca ett halvår.

Padden finns på Rid in´s hemsida: www.ridin.se

:rofl:

Har inte hört talas om Body Lotion i sår. Konstigt? Det bästa vid sårvård, tycker jag, är att se till att göra det rent (räcker ofta med varmt eller kallt vatten) och sedan låta det lufta så mycket som möjligt. Jag har sällan på olika krämer, salvor eller andra "sårläkande" preparat.
:rofl:

Tack för svar :)
Finns den ovan nämnda fårskinnspaden ("mattes")med tunnel på fler ställen än den som ngn nämnt?
Ja,jag rekommenderar inte gelépad!Håller med er om att en fårskinnspad med tunnel måste vara ett mkt bättre val.
Skumgummipaden har varit helt okej men är kanske inget måste med bra sadel.Jag ska besöka en hästaffär och ta med min pålle,hoppas kunna hitta vad för sadel som kan passa....

Det är nu när jag rider längre(distans) och musklerna kommit,som sadeln är Dålig.

Hoppas på att få bra tips,ägaren till hästaffären har varit hos sadelmakare lite innan tror jag.
Annars litar jag inte på hästaffärer,en(ska inte nämna namn),sa att en hoppsadel är preeecis samma som allround,och passar till distans med ..eh :eek:

Någon som kan tipsa om en pad som ligger under HELA bomytan av sadeln? Alltså en som går ner och täcker även ortspetsarna och som inte slutar på halva vägen (hoppas ni förstår vad jag menar).
// Linda

jag har en teddypadd (2 cm tjock) just därför att sadeln ska ligga bättre nu när pållen ska bygga upp lite muskler, så den fyller ut sadeln. Sen tar jag bort den så småningom när det inte finns plats för padden längre, och det är snart tid för det märker jag.

Gelpaddar kan jag förstå är bra på ridskolor med allt skumpade, så det minskar stötarna men annars tycker jag dom bara är onödigt tunga.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 543
Utrustning Hej, jag har lite huvudbry gällande "min" sadelutprovare och hoppas kunna få lite råd och tips! Jag har i många år haft en mycket... 2
Svar
20
· Visningar
8 336
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett... 2
Svar
28
· Visningar
6 087
Senast: Luff
·
Utrustning Min häst verkar vara känslig för när sadeln passar eller inte. Ett av sätten det visar sig på är att han kan få två små svullnader på... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 984
Senast: Maran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025