Fårskinnspad

ulle.j

Trådstartare
Har en liten sak jag funderat på... jag använder fårsinnspad under sadeln för att min häst har lite ömtålig hud i sadelområdet. På de flesta bilder jag sett ligger paden mellan sadel och vojlock,jag brukar ha den under vojlocken,närmast hästen.Är det fel?? :confused:

Sv: Fårskinnspad

Den är nog egentligen gjord för att man ska ha så, om man tänker efter, varför ska shabraket få det skönt med fårskinn? :D

Det beror ju på ditt syfte med padden, har man den för att hästen har känslig hud, är det ju bäst att ha fårskinnet närmst hästen. Jag själv har den för att sadeln är lite för vid, och för stötdämpning, därför har jag den mellan schabrak och sadel, det spar på padden. Den blir så sliten fort annars om man måste tvätta den ofta!

Nej, du gör helt rätt.
Många som har fårskinnspad har det "för att det är snyggt och för att idolen har det" och då vill de naturligtvis inte gömma sin dyrgrip under schabraket. :D

Immer

Lite intressant det där, men jag använder padd mellan sadel och schabrak för att den inte skall nötas lika snabbt som det blir om man använder den närmst hästen. Men som Escade sa, det beror ju på syftet också. Eftersom du använder den för att hästen är känslig är det ju hästen du ska skydda och inte schabraket ;)

Jag skulle inte vilja ha en sån vanlig fårskinnspadd under schabrak/vojlock, då hade jag skaffat ett större fårskinn eller ännu hellre ett renskinn att ha underst.

Man kan göra både och, jag använder fårskinn mellan schabrak och sadel för att spara på padden och för att jag främst använder fårskinnspad som utfyllnad.

ulle.j skrev:
Har en liten sak jag funderat på... jag använder fårsinnspad under sadeln för att min häst har lite ömtålig hud i sadelområdet. På de flesta bilder jag sett ligger paden mellan sadel och vojlock,jag brukar ha den under vojlocken,närmast hästen.Är det fel?? :confused:

Om jag har närmast hästen har jag fårskinnsvojlock.

Jag har ullpadd för att hästen vill ha det mjukare. Har den mellan schabrak och sadel dock, eftersom jag inte vill tvätta padden flera gånger/vecka. Nu tycks min herre tycka att det 'duger' med den mellan schabrak och sadel, så då kör vi så. Förr när han hade sitt sadeltvång modell avancerat krävde han fårskinn närmast ryggen, då hade jag fårskinnsvojlock (och en jäkla massa tvättande blev det)

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
396
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 219
Senast: MiniLi
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
875
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka