fårskinnspad

ulle.j

Trådstartare
Det är en sak jag funderat över lite.. Jag använder fårskinnspad på min häst för han har ömtålig hud vid sadelområdet. På alla bilder jag sett har folk den mellan sadeln och vojlocken,jag har den närmast hästen,alltså under vojlocken. Är det fel?? :confused:

Sv: fårskinnspad

jag såg på tv att en del toppryttare hade den närmast hästen, frågade folk på buke om det och fick svaret att annars ger den ingen effect. Alltså att om den är närmast hästen det är då padden gör sitt jobb.

jag har en fårskinnsvojlock som jag använder på hästen och inte tar han skada av det, så fortsätt du använda padden mot hästens rygg.

Antar att vissa har padden just för att det ser snyggt ut ...

Rätta mig nu någon om jag har fel!!

Nej det är inte fel att ha den underst.

Men, jag hade fårskinspadd mellan sadeln och schabraket för att min häst tränades väldigt hårt och blev då väldigt svettig vilket resulterade i att schabraket var genomblött när jag var klar, och jag vet hur fårskinspaddar ser ut efter att ha annvänts på svettiga hästar, så för både padden och hästens skull hade jag schbraket närmast hästen.

Men skulle jag ha en dressyrhäst som behöver fårskinspad hade jag nog haft den närmasthästen för att det är snyggare på tävling.

Jag har fårskinnspadden mellan sadeln och schabraket, mest för att det är svårt att se att allt ligger rätt annars.
Jag har fårskinnspad nu när hästen är urmusklad, annars använder jag den inte.

Var man lägger den beror på vad man vill ha ut av att använda en fårsullspadd!

Lägger du den närmast hästens rygg så skyddar du ju ryggen framför allt.

Lägger du den mellan schabrak och sadel så har den bara en stötdämpande och utfyllande effekt.

Och som jag svarat i andra tråden. Jag har den för hästen vill ha det mjukt, och jag har den mellan schabrak och sadel. Helt enkelt för att jag INTE vill behöva tvätta fårskinn två gånger i veckan. Hästen tycks tycka det blir mjukt nog med den mellan, så då har jag den gärna mellan (och tvättar schbrak istället).

Förr krävde han dock fårskinn MOT ryggen för att inte spunka, då hade jag fårskinnsvojlock istället (och tvättade ihjäl mig). Så båda fungerar ju, men jag skulle inte vilja ha just padden underst, jag tycker inte en padd är gjord för att ha något annat än sadeln 'obanpå' sig, utan skulle då ha BARA padd (och ingen vojlock) eller en fårskinnsvojlock.

Ni som har fårskinnspadden närmast hästen och sen något mellan den och sadeln är det vojlock eller schabrak ni har emellan?
Eller ni har kanske bara en fårskinnsvojlock?

Har du bara padden för att sadeln är för vid så spelar der ingen roll vart du har den, men då har nog de flesta den mellan schabrak och sadeln eftersom padden kan vara lite krånglig att tvätta.

Har du däremot padden för att hästen har ömtålig rygg, sadelknutor eller dyl ska fårskinnet ligga direkt mot hästen. Stötdämpiningsförmågan blir densamma oavsett om du har den unders eller mellan sadel och schabrak.

Många i världscupen har det säkert också för att de tycker det är snyggt.

Varför har den ömtålig hud ? Passar inte sadeln ! Vad har du för tvättmedel till dina vojlockar ? Tvättsåpa är bäst. Inga sköljmedel behövs.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
404
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 225
Senast: MiniLi
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
875
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka