Fårskinnspaddar, över eller under?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Joocuy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 707
J

Joocuy

Har ni era fårskinnspaddar över eller under schabraket/vojloken?
Fick höra av en kompis att padden inte fyllde sin funktion om den inte låg direkt under sadeln. :confused:
mvh J

Sv: Fårskinnspaddar, över eller under?

Jag har min mellan sadlen och schabraket men man kan ju ha på båda sätten.

Visst fyller den lika mycket funktion som stötdämpare mellan sadel och schabrak! Men om ni använder den för att motverka skav ska den ju ligga närmast hästen.

Jag har min mot stötdämpning och för att det är fint. Den ligger mellan sadel och shabrack

Tack för svar! Såg att jag skrivit fel, min väninna menar att padden ska ligga under schabraket.
Hon säger att vitsen med kanalen som padden har förloras då padden inte ligger direkt an mot hästens rygg.
Själv har jag också padden mellan schabrak och sadel, känns mest naturligt och ser snyggast ut...

Jag har också min imellan shabrak och sadlen

Jag har min pad mellan sadel och schabrak för att jag tycker att det är snyggare och för att paden inte ska bli smutsig. Paden används enbart för att fylla ut en sadel som är en aning för vid.

Om man ska ha paden mot skav ska den naturligtvis ligga närmast ryggen. Men, med risk för att skriva något självklart, så är inte det lösningen på ett skavproblem egentligen.

Ärligt talat tror jag inte att en vanlig fårskinnspad är mycket att ha som stötdämpare. Den är inte tillräckligt tjock för det.

Jag använder min närmast hästen. Tycker den gör mest nytta där.
*Mjukt o skönt också* ;)

Ärligt talat tror jag inte att en vanlig fårskinnspad är mycket att ha som stötdämpare. Den är inte tillräckligt tjock för det.

Det har gjorts studier i vilken pad som tryckfördelar bäst, gel eller fårskinnspad. Mattes-padden, alltså en kvalitétspad i fårskinn, spöande skiten ur samtliga gel-paddar i testet. Det är den absolut bästa tryckfördelaren.

Själv har jag en Mattes-pad som jag har mellan vojlock och sadel.

Jag läste också den artikeln och undrar då om du vet varta man kan köpa en sån pad.
Har en häst som lätt blir öm i ryggen (och JA han har sadlar som passar!), tycker att en mattes pad kan vara en bra investering.

Förrut hade jag under schabraket när min häst hade små hmm... ja som små skavsår på ryggen som ingen visste vad dom kom ifrån.
Sen läkte dom och då hade jag padden mellan schabraket och sadeln, var svårt att få schabraket att ligga stilla annars. En längre tid red jag bara med fårskinnspadd.

Det testet var på en stilla "trähäst" och endast med traditionella underlägg med engelsk bomsadel. Frågan är om man får samma resultat på en verklig häst i rörelse.
Mattes var bäst och tvåa kom PolyPad.
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 028
Senast: Tora
·
Utrustning Lång story short. Jag lyssnade på equipodden och det avsnittet när Jonna Landén pratar sadlar. Hon förespråkar träbol och ullstoppning...
Svar
6
· Visningar
1 110
Senast: Kristall10
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 115
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka