FÅRtråden

Fåravelsförbundet, lokala Länsstyrelsen och Gård & Djurhälsan har kurser! Eller så kommer du hit en dag ;)

First: tack! Hittade genast lite intressant. :)
Second: definitivt!! Kan du inte hojta lite försiktigt här när du har kurser och dylikt? Eller du kanske har egen hemsida/FB-sida?
 
Jag håller också kurser för nybörjare, i samarbete med bl.a. Fåravelsförbundet, eller genbank.

Och kan ordna en kurs för några intressenter nu under mars månad. Årets lamning är just avklarad, och jag har några lediga helger.

Jag har kursmaterial redo. I så fall är vi här på vår gård. Norra Östergötland.
 
Nu har mina pälstackor börjat :love:
55641846_10156382256853666_5902436094464491520_n.jpg


En förstföderska lurade mig inatt och lammade precis när jag passade på att sova ett par timmar. Två pigga krya lamm! Bara typ 75 ungar kvar som ska ut nu...
 
16 tackor klara, 21 kvar som ska lamma. Än så länge ett lammsnitt på nästan exakt 2, inga lamm förlorade och de allra flesta mammorna har haft problemfri förlossning och sköter sitt jobb galant. Av 31 lamm är det bara 7 (!) baggar! Den här tackan (född 13) fick oväntat nog trillingar, och är helt fantastisk med dem - jag står stand by redo att stödfodra dem, men hon är rund och fin och alla lammen växer lika mycket. Fantastisk tacka!
56753128_10156419442398666_5939420062145314816_n.jpg
 
16 tackor klara, 21 kvar som ska lamma. Än så länge ett lammsnitt på nästan exakt 2, inga lamm förlorade och de allra flesta mammorna har haft problemfri förlossning och sköter sitt jobb galant. Av 31 lamm är det bara 7 (!) baggar! Den här tackan (född 13) fick oväntat nog trillingar, och är helt fantastisk med dem - jag står stand by redo att stödfodra dem, men hon är rund och fin och alla lammen växer lika mycket. Fantastisk tacka!
56753128_10156419442398666_5939420062145314816_n.jpg

Mina grannar har tvärtom en jäkla massa baggar i år, samt att nästan hälften fått 3 och 4 lamm var! De var smått desperata och nappar till de som behöver.
 
16 tackor klara, 21 kvar som ska lamma. Än så länge ett lammsnitt på nästan exakt 2, inga lamm förlorade och de allra flesta mammorna har haft problemfri förlossning och sköter sitt jobb galant. Av 31 lamm är det bara 7 (!) baggar! Den här tackan (född 13) fick oväntat nog trillingar, och är helt fantastisk med dem - jag står stand by redo att stödfodra dem, men hon är rund och fin och alla lammen växer lika mycket. Fantastisk tacka!
56753128_10156419442398666_5939420062145314816_n.jpg
En fantastisk bild, för övrigt!
 
Mina grannar har tvärtom en jäkla massa baggar i år, samt att nästan hälften fått 3 och 4 lamm var! De var smått desperata och nappar till de som behöver.
Jag har fått oväntat många enfödda, men statistiken jämnar ut sig av en fyrling och två trillingar... Även några gamla tackor som i alla år fått tvillingar har i år kommit med ett lamm. Jag hade velat ha bagglamm, då de första 10 vårlammen här är efter grannens jävla skitbagge som hoppade in... Lite svårt att motivera för mig själv att de ska rekryteras (bortsett från att de har ovärderliga moderslinjer då).

Har förstått att det är MÅNGA som har väldigt ojämn könsfördelning i år, både här och i UK. Ska bli spännande att se om det har jämnat ut sig när det är klart.

Spammar några bilder till :D
56726569_10156418762023666_4321497738484121600_n.jpg

57049002_10156418764658666_7682997830213959680_n.jpg

56881430_10156420216173666_4705692080758849536_n.jpg

56177073_10156420216313666_4225222687879856128_n.jpg
 
Behöver råd från ni erfarna:

Har nu två lamm vars mamma dog idag, de är en månad + en vecka. Just nu är de satta på box med de andra två flaskisarna. Skulle ni hållt dem inne och lärt upp dem på flaska eller har de åldern inne för att gå på bete med flocken utan mjölk?
 
Behöver råd från ni erfarna:

Har nu två lamm vars mamma dog idag, de är en månad + en vecka. Just nu är de satta på box med de andra två flaskisarna. Skulle ni hållt dem inne och lärt upp dem på flaska eller har de åldern inne för att gå på bete med flocken utan mjölk?
Vid sex veckors ålder, så är det normalt så att lammen kan leva på hö/bete OCH pellets som tillägg (istället för att dia tackan). Dina lamm är nära där. Jag skulle inte göra dem till flaskisar när de är såpass gamla, så att vommen är rimligt utvecklad.

Först skulle jag säkra att lammen lärt sig gilla pellets ("lammpellets", inte korn/havre/ärtor eller "tackpellets"), och att de äter ordentligt med hö. Alltså typ en vecka inne med fint hö, kanske lite färskt gräs, och fri tillgång till pellets.

Sedan så skulle jag skulle nog sätta upp en lammkammare på betet (typ fyra fårgrindar utan öppning, och låtit lammen gå med flocken ute och beta, och en till två gånger om dagen, släppa/lyfta in just dessa lamm i lammkammaren för att äta pellets. Eller kanske ett eget (lite magrare) bete till flaskisarna, inklusive de moderlösa, med fri tillgång till pellets tills samtliga är avvanda och kan gå med flocken.
 
Vid sex veckors ålder, så är det normalt så att lammen kan leva på hö/bete OCH pellets som tillägg (istället för att dia tackan). Dina lamm är nära där. Jag skulle inte göra dem till flaskisar när de är såpass gamla, så att vommen är rimligt utvecklad.

Först skulle jag säkra att lammen lärt sig gilla pellets ("lammpellets", inte korn/havre/ärtor eller "tackpellets"), och att de äter ordentligt med hö. Alltså typ en vecka inne med fint hö, kanske lite färskt gräs, och fri tillgång till pellets.

Sedan så skulle jag skulle nog sätta upp en lammkammare på betet (typ fyra fårgrindar utan öppning, och låtit lammen gå med flocken ute och beta, och en till två gånger om dagen, släppa/lyfta in just dessa lamm i lammkammaren för att äta pellets. Eller kanske ett eget (lite magrare) bete till flaskisarna, inklusive de moderlösa, med fri tillgång till pellets tills samtliga är avvanda och kan gå med flocken.
Tack för svar! Bra idé med att lyfta in flaskisarna till pellets, jag funderade på hur jag skulle lösa det men det är ju enkelt egentligen. Alternativt att ta ut och fodra utanför hagen.
 
Nu har vi bokat en grupp får att hämta i juni. Blir speciellt roligt då det blir min absoluta favoritras (stora vita lockiga :love: ), vi ska komplettera med några finullsfår för att få lite mer lagom flock och sällskap till baggen :)

Byggt hagar, grindar, fixat transport, fårhus mycket grejer att ordna inför fårens ankomst :bump:
 
Nu har vi bokat en grupp får att hämta i juni. Blir speciellt roligt då det blir min absoluta favoritras (stora vita lockiga :love: ), vi ska komplettera med några finullsfår för att få lite mer lagom flock och sällskap till baggen :)

Byggt hagar, grindar, fixat transport, fårhus mycket grejer att ordna inför fårens ankomst :bump:
Åh vad kul! Leicester som är så fina :love:
 
Hjälp! Har tre tackor. De har hostat från och till sen i vintras. Den ena tackan har varit värst. Veterinären har varit ut några ggr och lyssnat och kollat på dom men inte hittat nåt speciellt. Dom fick avmasking då den ena hade lite lös mage (inget maskprov taget) och slapp på bete. Ingen hosta på åtm några veckor. Märkte då på den tacka som hostat mest hade en liten knuta under halsen. Blev för någon dag en till. Veterinären var ut idag och öppnade dom, tre under halsen som var fulla av var. Spolade rent och behandlade med lokal antibiotika. Släppte ut dom igen alla tre. Han sa bara att det kommer att torka ihop och sen gå om.

Efter lite googlande ställer jag själv diagnosen aktinos.. är det lika med döden? Är det lönt att isolera henne ni? De har ju alla gått ihop och borde väl redan vara smittade. En kompis jag har haft samma på några av deras får, de öppnades av sig själv och deras får klarade sig fint. Därför ringde jag inte veterinären heller direkt jag märkte eftersom hon inte hade några andra symptom.

Vad göra nu?
 
Hur har ni era baggar?
Vi hade tänkt inskaffa ett bagglamm som sällskap då vi tycker Leffe får lite tråkigt i ensam kupé.
Samtidigt väger Leffe 115kg, kommer han mosa ett finulls bagglamm 😱

När jag hör runt med folk härikring har ändå många baggen ensam 🤔
EB40CC71-22D4-4378-A6BE-89B3D456EB1F.jpeg
 
Hur har ni era baggar?
Vi hade tänkt inskaffa ett bagglamm som sällskap då vi tycker Leffe får lite tråkigt i ensam kupé.
Samtidigt väger Leffe 115kg, kommer han mosa ett finulls bagglamm 😱

När jag hör runt med folk härikring har ändå många baggen ensam 🤔
Visa bifogad fil 32083
Jag har alltid en kompis åt baggen. Nu går han med sina söner i en rätt stor flock men på vintern har han sällskap av en eller två som inte var slaktklara i tid.
 
Efter många mil i bilen har vi äntligen våra får. :heart Är så glad att jag inte bara tog en ras (som jag eg inte helst ville ha) som fanns i närheten bara för att det skulle varit lättare/snabbare! Visa bifogad fil 31931
Vilka fina! 😍
Är det Leicester? Eller så visar jag min okunskap nu 😉

Jag hade baggen med en tacka som förlorade sina lamm en sommar. Sen med all atackor hela vintern. Men nu i sommar har jag ingen, om jag hade skulle jag velat ha två baggar eller ett kastrat till sällskap. Aldrig mer ihop med tackorna en hel vinter! Han blev sjukt beskyddande och baggig. Tråkigt för han är snäll off season.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp