FÅRtråden

Vilka fina! 😍
Är det Leicester? Eller så visar jag min okunskap nu 😉

Jepp är Leicester. Så fina och lagomt aktiva/sprättiga tycker jag :)
99608DBF-ABC8-4B95-880F-B18CAEA603B2.jpeg
 
Vi tyckte 4 tackor var lite lite så har köpt 3 till 😆 Fast blev finull som fanns lite närmare hemma, en av varje färg :)

Roligt med olika färger! Därför jag har några blandraser också, blir finare i hagen då. :)

I em ska vi mönstra lammen. :nailbiting: är nervös för det har vi inte gjort förut. Hoppas dom är fina såsom jag tycker 😊 fast en är tovig så han får nog inte många poäng...
 
Svarar mig själv.
Den lite toviga baggen va inte så tokig ändå. Helhet 3, men för tunt hår så därför de blir toviga tydligen. Annars väldigt fin silkighet.

Totalt fick jag av 19 lamm, 2 st med helhet 5, tacklamm så dom ska sparas! 5 med helhet 4, ska nog spara 2 av de tacklammen också. Alla blandraslamm och alla tre lamm från en gammal tacka fick bara helhet 2. Så ganska tydligt vilka som bör sparas och vilka som bör bytas ut...

Väldigt lärorikt!
 
Oj då, vad är det som hänt!

Vill du dela med dig?
Jag köpte in djur i vintras, som trots karantän och förebyggande behandlingar spred både fotröta och koccidier till min besättning. Fotrötan verkar jag ha fått ordning på, tack och lov, men koccidierna tog knäcken på slaktlammen(och förstörde skinnen). Lägg på det att grannens bagge är far till en del av lammen efter de finaste tackorna så jag varken får skinn eller avelsdjur, att två av mina finaste tackor lärde sig gå genom elstaketet så jag fick ta bort dem, att jag inte har skinn eller kött nog att täcka efterfrågan och så förra årets groteska grovfoderkostnader.... Fy sjutton!
 
Jag köpte in djur i vintras, som trots karantän och förebyggande behandlingar spred både fotröta och koccidier till min besättning. Fotrötan verkar jag ha fått ordning på, tack och lov, men koccidierna tog knäcken på slaktlammen(och förstörde skinnen). Lägg på det att grannens bagge är far till en del av lammen efter de finaste tackorna så jag varken får skinn eller avelsdjur, att två av mina finaste tackor lärde sig gå genom elstaketet så jag fick ta bort dem, att jag inte har skinn eller kött nog att täcka efterfrågan och så förra årets groteska grovfoderkostnader.... Fy sjutton!
Allt elände på en gång låter det som!

Stackare. Vi får hoppas att du får ett blir ett bättre år nästa år.

Jag "lyckades" få koccidier" på unga lamm för några år sedan.
"Normalt" ska endast en delmängd av lammen drabbas, men i mitt fall blev 95 % sjuka, med de typiskt åtföljande skadorna i tarmarna som gör att tillväxten blir usel, och långdragen intensivvård av lammen för att få dem friska.

Att få ett sådant elände som koccidier, och samtidigt klövröta samt tjuvbetäckning, låter fullständigt vedervärdigt bara ur arbetssynpunkt, med all vård.
Till det kommer de ekonomiska förlusterna.

Jag känner med dig.
 
Allt elände på en gång låter det som!

Stackare. Vi får hoppas att du får ett blir ett bättre år nästa år.

Jag "lyckades" få koccidier" på unga lamm för några år sedan.
"Normalt" ska endast en delmängd av lammen drabbas, men i mitt fall blev 95 % sjuka, med de typiskt åtföljande skadorna i tarmarna som gör att tillväxten blir usel, och långdragen intensivvård av lammen för att få dem friska.

Att få ett sådant elände som koccidier, och samtidigt klövröta samt tjuvbetäckning, låter fullständigt vedervärdigt bara ur arbetssynpunkt, med all vård.
Till det kommer de ekonomiska förlusterna.

Jag känner med dig.

Ja, det var faktiskt nära en period i somras att jag bokade slakt för hela gänget. Nu blev det inte så, istället har jag investerat i ett nytt fårhus... :angel: 9*30 m växthustunnel. Helt underbart!

75279341_10156873972313666_7870659635869384704_n.jpg

72700845_10156871026018666_7936369873834213376_n.jpg


Som jag ser rakt in i från badrumsfönstret :D
74277965_10156881543618666_5627380706586918912_n.jpg
 
Ja, det var faktiskt nära en period i somras att jag bokade slakt för hela gänget. Nu blev det inte så, istället har jag investerat i ett nytt fårhus... :angel: 9*30 m växthustunnel. Helt underbart!

75279341_10156873972313666_7870659635869384704_n.jpg

72700845_10156871026018666_7936369873834213376_n.jpg


Som jag ser rakt in i från badrumsfönstret :D
74277965_10156881543618666_5627380706586918912_n.jpg

Du behöver inte svara men vad kostade det och var det lätt att sätta upp?
 
@Migo En fråga till, jag tänker med bädd, parasiter och liknande, mockar du ur allt och har ny bädd året därpå?
Det börjar sakta men säkert närma sig för mig med får, hoppas till hösten. Har ett garage som är tanken att det ska bli fårhus, med en mindre hage anknuten till. Men idag är där grus, är det ett måste att gjuta? Kommer behöva gjuta häststall under tiden, så det är inte omöjligt, men är det ett måste?
 
@Migo En fråga till, jag tänker med bädd, parasiter och liknande, mockar du ur allt och har ny bädd året därpå?
Det börjar sakta men säkert närma sig för mig med får, hoppas till hösten. Har ett garage som är tanken att det ska bli fårhus, med en mindre hage anknuten till. Men idag är där grus, är det ett måste att gjuta? Kommer behöva gjuta häststall under tiden, så det är inte omöjligt, men är det ett måste?
Jag har grus under i de flesta hallarna här hemma, funkar bra. Bädden mockar jag ut på sommaren så det torkar i botten till nästa säsong.
 
@Migo En fråga till, jag tänker med bädd, parasiter och liknande, mockar du ur allt och har ny bädd året därpå?
Det börjar sakta men säkert närma sig för mig med får, hoppas till hösten. Har ett garage som är tanken att det ska bli fårhus, med en mindre hage anknuten till. Men idag är där grus, är det ett måste att gjuta? Kommer behöva gjuta häststall under tiden, så det är inte omöjligt, men är det ett måste?
Visst fungerar det med grusbädd, men om man ändå gjuter något annat så att man tar hem betongbilen, så är det ännu bättre med betongplatta.

Betongplattan gör det lättare att ta ut bädden med maskinell hjälp, en fårbädd är tung, riktigt tung jämfört med en hästbädd.
Vi skaffade en egen Avant (mikrolastare) för några år sedan, tidigare så hyrde vi en lastare och körde ut själva.

Vår bädd är 80 kvm stor, och fram på vårkanten så är den ungefär 50 cm hög, och mycket kompakt och fuktig.
En så stor bädd är ett sisyfos arbete att ta ut för hand.

Efter borttagning av bädden, så väntar man något dygn tills ytan torkar, och så sopar man bort allt löst.
Därefter så tvättar man betongplattan med högtryckstvätten. "Bara" vatten duger gott, men har man haft problem med sådant som många juverinflammationer, så kan man vilja använda t.ex. Virkon eller liknande.

Om ni väljer att gjuta platta, se till att den blir plan, men med en en lutning för avrinning åt lämpligt håll för spolvattnet, eller gjut in ett avlopp. Säkerställ åtminstone att plattan inte blir som en "hängmatta", där allt all vätska samlas i mitten.

Jag vet ju inte hur stort garaget är, och hur långsiktig lösningen är för fårhållning, men att dels gjuta in rör för avlopp, och vattenledning för frostfritt vatten kommer att skänka glädje i många år.

Om garaget är på 20-30 kvm, så ryms ju 10-15 tackor där, och en frostfri vattenkopp är underbart att ha.

Fundera också på hur utfodringen av grovfoder ska gå till, det finns otaliga sätt att göra, men foderhäckar/foderbord med nackbom eller snedställda rörliga rör eller spjälor, är det som ger minst spill, och minst lamm på foderbordet.

Om du skickar PM. så kan jag sända dig ett exemplar av mitt utbildningskompendium om "får som hobby".
 
@skogaliten Tack för att du tar dig tid att svara. Ett PM kommer!
Garaget är på 42 kvm, jag tänkte mig ca 10 tackor på det. Bör foderbordet stå ute eller inne?
Om man ändå ska gjuta annat så kan det ju vara att föredra.
Vatten kommer i första hand göras med slang och så ha balja/ isolerad balja, vi har alldeles för lite minusgrader på vintern för att det ska kännas värt det till en början med.

Hur många tackor har ni på 80 kvm?
Har också kikat på Avant, då för att även kunna ha till hästarna, men det är ju inte det första jag kommer köpa. Vilken har ni och vad använder ni den till? Kommer även ha lösdrift till hästarna, så vill kunna mocka ut med maskinellhjälp även där. Flytta balar och köra ut grus, flytta gödselstacken o.s.v.

Jag vet inte alls hur länge jag har får, det har varit en dröm länge, så jag får helt enkelt se när jag väl står där. :)
 
@skogaliten Tack för att du tar dig tid att svara. Ett PM kommer!
Garaget är på 42 kvm, jag tänkte mig ca 10 tackor på det. Bör foderbordet stå ute eller inne?
Om man ändå ska gjuta annat så kan det ju vara att föredra.
Vatten kommer i första hand göras med slang och så ha balja/ isolerad balja, vi har alldeles för lite minusgrader på vintern för att det ska kännas värt det till en början med.

Hur många tackor har ni på 80 kvm?
Har också kikat på Avant, då för att även kunna ha till hästarna, men det är ju inte det första jag kommer köpa. Vilken har ni och vad använder ni den till? Kommer även ha lösdrift till hästarna, så vill kunna mocka ut med maskinellhjälp även där. Flytta balar och köra ut grus, flytta gödselstacken o.s.v.

Jag vet inte alls hur länge jag har får, det har varit en dröm länge, så jag får helt enkelt se när jag väl står där. :)
Vi har ca 25 tackor, lamning tidigt i februari, så lammen går inne till mitten/slutet av april, och behöver en del plats dom också.

Dessutom så delar vi upp tackorna i olika grupper, både före och efter lamning, för att t.ex. kunna ge extra tilldelning av kraftfoder till sådana som behöver det, eller att hålla extra bevakning på trillingkullar och deras mödrar. Det gör att det behövs "lite extra" utrymme än vad reglerna kräver.

Vi har en Avant 420, ca 6 år gammal. Inga reparationer har behövts göras, men vi har nogrannt gjort årlig service förutom regelbunden smörjning.
Vi har standardskopa (grusskopa), gödselgrep, pallgafflar, och snöblad. Jag tänker köpa en stor "volymskopa" så snart jag kan prioritera kostnaden.

Den används förutom till utgödsling med gödselgrep både hos får och hästar, till snöröjning med skopa eller snöblad, vi kör massor med diverse saker saker i skopan (grus, trädgårsavfall, fallfrukt, småbalar med halm t.ex.), mockar hästboxar med den vid "stormockning", kör 1 kubiks vedsäckar med pallgafflarna, kör ut reparationsgrejor till stängsel, kör med vattendunkar till långt bort liggande hagar, hänger på ett litet släp och kör ut ris från röjning i hagarna, och som ett praktiskt sätt att köra runt på åkermarken vid manuell plockning av sten efter harvning (de där stenarna som blev kvar efter plockning med stengrep på traktorn).
Avanten ersätter liksom skottkärror, snöslunga, spade och skyffel i många sammanhang.

Den orkar inte fullstora rundbalar med ensilage, men det går att köra rundbalar med hö eller halm med balspjut. Men till balarna blir det mest traktorn som får jobba.

Avanten är bekvämare att hantera och starta upp än traktorn, och man kan jobba mycket precist med den på trånga ytor.

Att planera ut en grushög t.ex. är den smidig till, men vill man köra/flytta riktigt stora volymer och lite längre avstånd, så ar traktorn med frontlastare och stor skopa mycket effektivare.

Våra ensilagebalar kör vi med traktorn och balgrip, både de som ska till hästarnas foderhäck, och de balar som ska läggas i fårens balupprullare.

Jag skulle absolut inte vilja vara utan Avanten, men traktorn behövs ju ändå, till jordbruksverksamhet, så först en bra traktor med lastare, och sedan Avant.

Om jag fick köpa en ny Avant nu, så skulle jag köpa en ur 500-serien, som ju är lite starkare men som har ungefär samma yttermått som den jag har. Och så skulle jag köpa till hydrauluttag bak också...
 
@skogaliten När jag tänker på vilka sysslor jag kommer behöva ha den till, så tror jag att jag kommer ha mer behållning av en avant än en traktor. Är det större sysslor kommer jag nog köpa in tjänsten, vi har en del maskinstationer och liknande i krokarna. Tack för att du är så utförlig i dina svar. :)

Jag hoppas ju på att kunna ta lamm etc. när jag känner mig bekväm med det. Men då har jag gamla grisstallet som har 6 mindre boxar (de 4 små på 4 kvm och två större på 6 kvm). Så behöver de hållas åtskilda så kan de vara där eller i häststallet om det behövs mer plats.
Vi brukar få återväxt väldigt tidigt och den pågår väldigt sent (det växer t.ex. fortfarande här). Så jag tänkte känna in mig och se vad som funkar smidigast med lamning o.s.v. här.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp