FÅRtråden

Utifrån, fåren är i nedre delen
392EBED6-1A0D-4E8B-AE17-896C966C9C37.jpeg
 
Jag slänger in ett par frågor här, jag är nybörjare så jag hoppas ni har överseende med min okunskap. Jag har 5 ettårstackor och en bagge av rasen Gotland som är födda tidigt förra våren. De har gått med bagge sen i oktober, jag såg brunst i slutet på november, ev hade han någon eftersläntrare.

Om jag förstått det rätt så räknar man foder till får per kg/ts och då har jag inga supervärden vad jag förstått (74 smrp, 9,7 MJ, 580 NDF).
Jag har förstått att man ska ha ett NDF runt 450-500 för att de ska orka äta tillräckligt per dygn, tyvärr har jag inte fått tag på bättre hö än detta i år, jag har ett annat parti hemma med över 600 NDF som jag inte ens velat ge dem.

Bortsett från fri tillgång på hösilaget så har de fått lite fårfor av mig morgon och kväll, jag har förstått att man ofta inte behöver ge mer än grovfoder till lågdräktiga tackor men jag har ändå velat det.
Givetvis har de fri tillgång på saltsten med koppar i och även en slickbalja med mineraler som de inte äter av.

Nu till mina frågor..
Finns det något bra foderstatsberäkningsprogram för får som jag kan använda den sista tiden av dräktigheten för att optimera utfodringen till dem och för att se om jag bör ändra eller lägga till nåt?

Om de inte äter av sin mineralbalja, betyder det att de inte behöver mineraler då, eller ska jag byta till lösa mineraler och komplettera med?
De har ätit vanlig fårfor fram tills nu men jag funderar på om det kan vara läge att byta till Fårfor tacka och behöver jag i så fall fortfarande komplettera med mineralfoder + e-selen?

När kan det vara läge att sätta in dem i egen box för att individanpassa foderstaten till dem? I dagsläget går de ut och in som de vill och utfodras i storbalja med kraftfoder morgon + kväll. Jag har successivt ökat upp den sista veckan så att de får 3 liter Fårfor morg +kväll fördelat på 6 individer.

Jag tänkte klippa dem här framöver och även ta klövarna, hur långt innan bör jag göra det? De klipptes och avmaskades med ivermectin senast i oktober och fick då fint omdöme av klipparen men han tog inte klövarna då det inte behövdes. Nu tycker jag dock att de börjar bli ganska långa på vissa så jag vill ta dem här ganska snart.

Som sagt, jag är novis och har försökt läsa på om utfodring av dräktiga tackor men tycker inte att jag blir nåt klokare ändå. Tackorna är fina i hullet men ganska smäckra, känner jag över ryggrad och de bakre revbenen så finns det hull över men de är inte smällfeta. Baggen kan jag känna höftbenen på tydligt men även där finns hull över och känner jag över ryggrad och revbensbåge känns han fin.
 
Oj så många frågor, och att svara på alla, är mer av ett långt föredrag, och jag hinner inte det just nu.

Foderstatsberäkning finns inbyggt i Elitlamm, så har man elitlamm, så får man beräkningsstöd där, det görs av lammrådgivare/foderrådgivare, och så finns ett kommersiellt program som jag tror heter "optibä".
Annars så kan man lära sig, gärna på kurs att räkna själv. Programmen för får kräver egentligen att man kan räkna själv, annars är det svårt att få dem att fungera.
Att räkna foderstat kräver också att man har en något större förståelse för hur olika fodermedel fungerar i fårets matsmältning. Rådet här är "gå kurs" för att lära sig mer om foder, och i det korta perspektivet, ta hjälp av rådgivare/foderrådgivare (jag räknar foderstater för får åt folk, men hinner inte nu, håller på och lammar).

Får/tackor placeras aldrig i individuella boxa för utfodring!

Man kan dela in en besättning i grupper, t.ex. en grupp för tackor som ska få trillingar, och en grupp för tackor som ska få två lamm, och en grupp för tackor som ska få ett lamm, och så ha olika foderstater.
Får är extrema flockdjur, och blir vilsna och olyckliga i ensambox.
Det finns sätt att säkerställa att alla tackor får av kraftfodret.

När tackan precis har lammat, så brukar man placera den nya familjen i en box, för övervakning, men då är inte tackan "ensam".

Till dina dräktiga tackor är det lämpligt att ge mineralfodret (grusmineraler) "fårfor effekt Lamma med koppar". Det innehåller extra selen bl.a. i form av selenjäst, och i princip så ersätter det mineralfodret extra tilldelning av selevital och motsvarande. Vanligt är att strö det över fuktigt ensilage på foderbordet, eller att blanda det med "pellets".

Hullkontroll lär man sig också på kurs.

Hinner inte mer.
 
Fortsätter lite.
Fåren är ofta kinkiga med mineralbaljor, de gillar vissa sorters baljor, andra smakar de inte ens på. Får har inget begrepp alls om att de behöver mineraler. Så det gäller att hitta en blja som de äter av, eller ge dem "grus"-mineraler.

Det finns en bra beskrivning över hur man kollar hull på Gård & Djurhälsans hemsida.

Klippa kan man göra fram till 4-6 veckor innan lamning. S.k. hygienklippning (man klipper runt juver och bakben, så att lammen lättare kan komma åt att dia) kan göras fram till kanske 2 veckor före lamning, om man har tackor som är riktigt tama och vana "att petas på".
Om man höstklippte sisådär oktober/november finns ingen anledning att helklippa nu, utan bara hygienklippning vid behov före lamningen.
Vårklippning görs ca 6-8 veckor efter lamningen.

Vid vårklippningen verkas lämpligen klövarna också, och klövhälsan ses över. Gård & Djurhälsan har en broschyr att ladda ner från nätet om klövarna.

Ditt "tråkiga" grovfoder får man räkna på, och så får man "övermata", alltså acceptera en hel del spill.
 
Inte så aktiv tråd men jag frågar ändå.
Vad använder ni mot mygg och knott? Tycker våra damer är besvärade av knotten nu, de står och stampar och ruskar på huvudet en del. Finns det nåt vi kan hjälpa dom med?
 
Inte så aktiv tråd men jag frågar ändå.
Vad använder ni mot mygg och knott? Tycker våra damer är besvärade av knotten nu, de står och stampar och ruskar på huvudet en del. Finns det nåt vi kan hjälpa dom med?
Bayticol. Inga gulliga grejer, men hjälper.
 
Någon här som har en bra idé för ett enkelt vindskydd till en handfull får för 4-6 veckor?
Funderar på att ev. kila in en formplyfa mellan två träd (så att den står lutad) och förankra, eller slå ner en stolpe och göra en trekant med presening.
Marken är torr och kommer strö upp ordentligt vid behov.
 
Hur står det till här?
Jag har hämtat mina får, ett par klövsjö och några gutefår. Så fina. :love:
Förhoppningen är att att alla är dräktiga och det ploppar ut lamm i februari- mars.
Gick en liten kurs vid hämtning, fick klippa en par stycken och kolla klövar. Men blir såklart lite nervös med en första lamning!
Har däremot en del bekanta (fler än jag kom ihåg) som har får i närheten jag kan bolla med.
 
Hur står det till här?
Jag har hämtat mina får, ett par klövsjö och några gutefår. Så fina. :love:
Förhoppningen är att att alla är dräktiga och det ploppar ut lamm i februari- mars.
Gick en liten kurs vid hämtning, fick klippa en par stycken och kolla klövar. Men blir såklart lite nervös med en första lamning!
Har däremot en del bekanta (fler än jag kom ihåg) som har får i närheten jag kan bolla med.

Vet inte om du skrivit det tidigare i tråden, men hur många hektar hage har du till en sådan liten flock och vad är det för typ av bete? :)
 
Kul med nya får 😀
Jag var också nervös för första lamningen men det var helt i onödan, lammen bokstavligt talat ploppade ut i rasande fart😅

Vi har köpt en ny bagge i somras som nu fått komma in till tackorna och så har vi lagt in 6 embryon i några tackor så detta år är vi istället nervösa över att ha kastat 40000kr i sjön om inget tar sig 😬

Lilla Lennart-Leicester

690A861D-7A49-49C2-9907-1EB1C757DE7E.jpeg



Hur står det till här?
Jag har hämtat mina får, ett par klövsjö och några gutefår. Så fina. :love:
Förhoppningen är att att alla är dräktiga och det ploppar ut lamm i februari- mars.
Gick en liten kurs vid hämtning, fick klippa en par stycken och kolla klövar. Men blir såklart lite nervös med en första lamning!
Har däremot en del bekanta (fler än jag kom ihåg) som har får i närheten jag kan bolla med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp