FÅRtråden

Äntligen är vår lamning slut, var en tacka som lammade idag en månad efter de andra.

Baggen kanske inte var intresserad i sin egen mamma (dock ej genetiskt släkt då han var ET) på det sättet 🤣

Bara 1,6lamm per tacka i år men hade många förstagångslammare, har haft strax över 2 lamm/tacka tidigare år.
 
Tack för handfasta råd!
De är avmaskade med Ivomec och träckprov nr 2 ska göras om några dagar.
Jag har kontakt med en veterinär som själv har får, rekommenderad av en granne som är fårägare. Jag hoppas att han har hyfsad koll. Gård & Djurhälsan är en kostnad som jag inte är beredd att betala för att ha en liten hobbyflock med får.
Jahopp, inte nog med att vi har Haemonchus, det verkar dessutom vara en ivermectinresistent stam... 🙄 🥺
Vi behöver helt klart skapa fler småhagar för att kunna flytta runt fåren... och det fungerar ju ett år, men jag måste ju ha någonstans att göra av dem nästa sommar också.
Och, jag har ju liksom skaffat fåren för att de ska beta ner våra marker... :arghh::arghh::arghh:
 
Högen med svartvita lamm har nu vuxit till sig lite -men dom är fortfarande ohyggligt söta 🥰
CAD5536F-4848-4451-9202-DA61D4658C42.jpeg
 
Jäkla synd att årets bagge gav vita tecken i huvudet, flera av bagglammen ser fantastiska ut redan! Den här är ca 6-7 veckor gammal
 

Bifogade filer

  • IMG_1644.jpg
    IMG_1644.jpg
    374,8 KB · Visningar: 70
Jäkla synd att årets bagge gav vita tecken i huvudet, flera av bagglammen ser fantastiska ut redan! Den här är ca 6-7 veckor gammal

Vad är nackdelen med vita tecken på huvudet? Tänkte att det väl ändå inte syns om man göra skin av dom 😊

Himla söt är han iaf!
 
Vad är nackdelen med vita tecken på huvudet? Tänkte att det väl ändå inte syns om man göra skin av dom 😊

Himla söt är han iaf!
Ju fler vita fält, desto större risk att det i framtiden kommer vitt även i fällen. Det gör alltså att hans värde som avelsbagge är betydligt lägre än om huvudet varit svart!
 
Ni som har (haft) Haemonchus, vad har ni fått för råd av behandlande veterinär och/eller GoD?
Jag har läst och hört lite olika angreppssätt, utöver det som den anlitade veterinären sagt. Så jag är lite nyfiken på hur andra har gjort.

Vi fick ju hit det med fåren som flyttade hit i slutet av förra sommaren och vi har nu en plan för hur vi ska hantera problemet just här. Träckprov framöver får visa om vi lyckas...
 
Ni som har (haft) Haemonchus, vad har ni fått för råd av behandlande veterinär och/eller GoD?
Jag har läst och hört lite olika angreppssätt, utöver det som den anlitade veterinären sagt. Så jag är lite nyfiken på hur andra har gjort.

Vi fick ju hit det med fåren som flyttade hit i slutet av förra sommaren och vi har nu en plan för hur vi ska hantera problemet just här. Träckprov framöver får visa om vi lyckas...

Vi höll på att få in det vid inköp av bagge men som tur var upptäcktes det i karantän. Försökte hitta ny bagge för att slippa släppa ihop med våra tackor men var för sent ute så han fick betäcka på stall och slaktades efteråt. Var aldrig ute på våra beten. Tagit odling både två och tre gånger på våra efteråt för säkerhets skull men de smittades inte (vilket det inte ska kunna göra på stall).

Hjälper ju inte dej men vill ändå framföra att jag förstår dina kval, jag höll på att lägga ner när detta upptäcktes. Dessutom visade det sig att två besättningar som jag ev skulle köpa bagge ifrån hade det också vid träckprovskontroll, då ovetandes.. Även i höstas vid inköp av nästa bagge upptäcktes ett par ställen till som inte haft det innan..
 
När säljer ni lamm som tidigast?
Direkt när ni skiljer av (ca90dagar i vårt fall) eller vill ni de ska gå kvar ett tag till efter det?
 
Hörde nyligen av en som har gotlandsfår att baggarna är väldigt aggressiva, både mot människor och tackorna. Ska de verkligen vara så? De baggar jag träffat på (inte många, men några stycken) har inte alls varit aggressiva på den nivån som hen beskrev. Osäker på om jag känner till någon gotlandsbagge sedan innan dock.
 
Hörde nyligen av en som har gotlandsfår att baggarna är väldigt aggressiva, både mot människor och tackorna. Ska de verkligen vara så? De baggar jag träffat på (inte många, men några stycken) har inte alls varit aggressiva på den nivån som hen beskrev. Osäker på om jag känner till någon gotlandsbagge sedan innan dock.
Nej, aggressiva ska de inte vara. Däremot ska man alltid ha ögon i nacken och vara försiktig med baggar!
 
En superdum fråga.
Men kan man kastrera/sterelisera en tacka??
De finns ett lamm som överlevt mot alla odds, som en vän vill spara.
Men hon är inget avelsmaterial, och dessutom släkt med baggen, så de vore fantastiskt om hon kunde gå kvar i flocken, men utan att få egna lamm. Gissar att P-piller inte finns 🤣

*Jenny*
 
En superdum fråga.
Men kan man kastrera/sterelisera en tacka??
De finns ett lamm som överlevt mot alla odds, som en vän vill spara.
Men hon är inget avelsmaterial, och dessutom släkt med baggen, så de vore fantastiskt om hon kunde gå kvar i flocken, men utan att få egna lamm. Gissar att P-piller inte finns 🤣

*Jenny*
Aldrig hört talas om att det gjorts, men så är jag ny i gamet.
Men det är rätt jobbigt att ha en tacka som har helt andra behov än en avelsflock, om man inte vill att hon blir rund som en boll och äter dyrt foder i onödan.
Ibland kommer det upp annonser på FB om att det sökes betesdjur utan tanke på avel om man nu tvunget vill spara. 🙂
 
Aldrig hört talas om att det gjorts, men så är jag ny i gamet.
Men det är rätt jobbigt att ha en tacka som har helt andra behov än en avelsflock, om man inte vill att hon blir rund som en boll och äter dyrt foder i onödan.
Ibland kommer det upp annonser på FB om att det sökes betesdjur utan tanke på avel om man nu tvunget vill spara. 🙂

De blir nog så, men det är synd om hon måste flytta, charmigare lamm har jag aldrig träffat :love: De vore kul om hon kunde gå kvar på gården, som gårdshund om inte annat...

* Jenny *
 
Jag hittar inte om jag frågat detta tidigare, men jag har ju varit i valet och kvalet om att börja om med en ny besättning som har mv och f status. Hur är det med sanering och karens där emellan?

Har hittat en med större besättning som säljer leicester och gotlandsfår, vilket är raser ju vill byta till.
Köper jag årslamm så har jag träningsdjur åt valp nu i vinter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp