FÅRtråden

Sista tackan som lammade för en vecka sedan har bestämt sig för att hon nu bara ska ha ett lamm. Så vi står med två flasklamm.
Båda fick dia fram tills de var 5 dagar sen stötte hon bort första och nästa dagen efter.
Nu har vi matat 6-7gånger /dygn, gått upp 1 gång på natten vid 1-2tiden.
Imorrn är det vardag igen och vi får hjälp av fantastisk granne med matning en gång mitt på dagen när vi jobbar.

Två frågor: hur långt upp i åldern behöver vi gå upp på natten och mata? Sista målet kan ges vid 22tiden (vi går och lägger oss tidigt) och första på morgonen vid 5.

Och hur länge behöver vi ”tvinga” hit grannen mitt på dagen? Vi ger ett sista mål innan vi åker till jobbet vid 7 och sambon är hemma och matar igen vid 17.

Vi har lammbar och kommer ha ersättning i den både under dagen och natten men där finns 10lamm till som är spekulanter på den så vi vet ju inte med säkerhet att de här som inte får dia får i sig av den om vi inte matar..
Jag matar var 8 timme from en veckas ålder. Små lamm med små magar får oftare.
 
Nattmat behövs normalt inte till flasklammen efter första veckan.

Var ett uns försiktigt med att ge för stora portioner. Det kan bli överfullt i löpmagen och då matvägrar de.
 
Nu kom ett svart(/grått) tacklamm söt men fel 😒
A9B723FE-5B8D-42F3-8994-6F974BEACA44.jpeg


4 tackor kvar att lamma nu
 
Bagglamm mellan 100-120 dagar, beroende på storlek. Tacklammen låter jag gå kvar så tackorna vänjer av dem själva, upplever att det är lugnast så.
Vi brukar skilja av samtidigt men något senare men tänkte göra det lite annorlunda i år. Vi har rätt stort spann på åldern tyvärr, första lammen kom supertidigt och är gigantiska och sen är dom sista 4 pyttiga, vi lär ju få skilja av dem i omgångar.
 
Finns det någon som lyckats få flasklamm att äta från lammbar/napphink?
Jag tyckte det var lättast att flytta från flaska till lammbar.
Fick hjälpa till första två dagarna, och sedan var det en långsam som behövde någon dag till.

Hjälp= hålla dem vid baren när de är hungriga och stoppa in nappen i munnen.
 
Jag tyckte det var lättast att flytta från flaska till lammbar.
Fick hjälpa till första två dagarna, och sedan var det en långsam som behövde någon dag till.

Hjälp= hålla dem vid baren när de är hungriga och stoppa in nappen i munnen.
VI har tillskottsmatat 7 lamm med flaska - en kull fyrlingar och en kull trillingar - för att underlätta för tackorna. Vi försökte med napphink men de tvärvägrade äta från den. 🙄 Nu är vi i sluttampen på flaskmatningen, så nu spelar det ingen roll. Men det hade ju underlättat väldigt mycket om de hade ätit från hinken....
 
VI har tillskottsmatat 7 lamm med flaska - en kull fyrlingar och en kull trillingar - för att underlätta för tackorna. Vi försökte med napphink men de tvärvägrade äta från den. 🙄 Nu är vi i sluttampen på flaskmatningen, så nu spelar det ingen roll. Men det hade ju underlättat väldigt mycket om de hade ätit från hinken....
Har du röda nappar? Det går att köpa till andra som påminner mer om flasknappar.
 
20220428_162118.jpg


Mina skinn är här!!
Mina allra första. :)

2 Gute vitt och grått
2 Gute/finull grå lång päls
1 Gute/klövsjö svart lång päls

Lät Donnia göra bedömningen av vilken beredning de skulle ha.
Den vita guten var ju helt makalös 😍 likaså det ena gute/finull!
 
Andra felläget i vårt fårägande. Första var bara ett bakslaget framben men nu imorse när jag gick in på vår äldsta tacka ,som inte kom igång med några ordentliga värkar, så kände jag 5(!) klövar 😒

Var lite trixande innan jag kunde dra ut ett bagglamm med bakdelen först och strax därefter ett till på samma sätt.

Pigga krabater iaf 👍

(tur att jag har får och inte kor, så himla mycket lättare det är, bara lärt mig på kor😁)

Bonusbild på några av de äldre lammen
90C68DA9-6B58-4245-B198-F4FFCE1EEE38.jpeg
 
Andra felläget i vårt fårägande. Första var bara ett bakslaget framben men nu imorse när jag gick in på vår äldsta tacka ,som inte kom igång med några ordentliga värkar, så kände jag 5(!) klövar 😒

Var lite trixande innan jag kunde dra ut ett bagglamm med bakdelen först och strax därefter ett till på samma sätt.

Pigga krabater iaf 👍

(tur att jag har får och inte kor, så himla mycket lättare det är, bara lärt mig på kor😁)

Bonusbild på några av de äldre lammen
Visa bifogad fil 89967
Strongt jobbat, alltid otrevligt att behöva börja nysta i vilka kroppsdelar som hör till vem...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp