FÅRtråden

En av mina tackor ligger ner mycket mer än de andra. Jag kan inte hitta något annat som avviker, utan bara att hon ligger ner mer. Hullet är bra och hon verkar pigg som vanligt.
Är det någon här som haft nåt liknande, som fått svar på varför?
Hade jag haft en riktigt bra fårveterinär här så hade jag ringt och rådgjort med henom, men så är inte fallet. Så det tar emot lite att ringa och surra med en halvbra veterinär om det enda symptomet som är att hon ligger ner mycket. Bör jag vara orolig? Eller vänta tills något mer symptom visar sig?
 
En av mina tackor ligger ner mycket mer än de andra. Jag kan inte hitta något annat som avviker, utan bara att hon ligger ner mer. Hullet är bra och hon verkar pigg som vanligt.
Är det någon här som haft nåt liknande, som fått svar på varför?
Hade jag haft en riktigt bra fårveterinär här så hade jag ringt och rådgjort med henom, men så är inte fallet. Så det tar emot lite att ringa och surra med en halvbra veterinär om det enda symptomet som är att hon ligger ner mycket. Bör jag vara orolig? Eller vänta tills något mer symptom visar sig?
Jag hoppas någon mer kunnig kommer in, men jag hade börjat med att kolla slemhinnor och ta tempen. Försök lyssna på våmmen och jämför med en frisk tacka.
 
En av mina tackor ligger ner mycket mer än de andra. Jag kan inte hitta något annat som avviker, utan bara att hon ligger ner mer. Hullet är bra och hon verkar pigg som vanligt.
Är det någon här som haft nåt liknande, som fått svar på varför?
Hade jag haft en riktigt bra fårveterinär här så hade jag ringt och rådgjort med henom, men så är inte fallet. Så det tar emot lite att ringa och surra med en halvbra veterinär om det enda symptomet som är att hon ligger ner mycket. Bör jag vara orolig? Eller vänta tills något mer symptom visar sig?
Dräktig? Har lamm? Hälta? Äter hon verkligen som hon ska? Idisslar hon? Med lamm eller utan lamm?

Gammal eller ung? Parasitstatus?

Temp är viktigt - om hon är högdräktig så tyder undertemp på kalkbrist, förhöjd temp tyder på infektion (oavsett dräktighet) eller juverinflammation (som kan uppstå även före lamning när juvret växer).

Om hon ger di, kolla juvret, begynnande juverinflammation som ännu ej ger feber kan göra dem nedsatta = ligger mer än normalt.

En dräktig tacka sent i dräktigheten kan vara lite trött och ligga mer.

Är du med i Gård & Djurhälsan har du tillgång till telefonrådgivning av riktigt duktiga fårveterinärer varje vardag!
 
Dräktig? Har lamm? Hälta? Äter hon verkligen som hon ska? Idisslar hon? Med lamm eller utan lamm?

Gammal eller ung? Parasitstatus?

Temp är viktigt - om hon är högdräktig så tyder undertemp på kalkbrist, förhöjd temp tyder på infektion (oavsett dräktighet) eller juverinflammation (som kan uppstå även före lamning när juvret växer).

Om hon ger di, kolla juvret, begynnande juverinflammation som ännu ej ger feber kan göra dem nedsatta = ligger mer än normalt.

En dräktig tacka sent i dräktigheten kan vara lite trött och ligga mer.

Är du med i Gård & Djurhälsan har du tillgång till telefonrådgivning av riktigt duktiga fårveterinärer varje vardag!
Inte dräktig eller digivande, halvgammal tant. Det har nog möjligen funnits något annat problem tidigare, men just nu är hon halt på ena fram. Vid närmare undersökning insåg vi att framklövarna var ordentligt förvuxna, vilket förvånade oss eftersom det bara var typ 7 veckor sedan fårklipparen var här och då fixade klövarna också. Kan inte hitta något annat än de långa klövarna som orsak till hälta.
 
Två månader efter att ha sålt sista tackan är jag nu på g att börja leta får igen 🤪 Har troligen fått tag på ett fjøs att hyra, och ska nu fundera på vilken ras jag vill ha. När första livdjuret står på gården är det omöjligt att köpa in nya, så det gäller att välja noga 😬
 
Två månader efter att ha sålt sista tackan är jag nu på g att börja leta får igen 🤪 Har troligen fått tag på ett fjøs att hyra, och ska nu fundera på vilken ras jag vill ha. När första livdjuret står på gården är det omöjligt att köpa in nya, så det gäller att välja noga 😬
Hur kommer det sig att det är så? Är det regler eller självvalt?
Vilka raser funderar du på?
Jag har för mig att jag har läst att Norge har striktare regler om får än vad vi har..?
 
Hur kommer det sig att det är så? Är det regler eller självvalt?
Vilka raser funderar du på?
Jag har för mig att jag har läst att Norge har striktare regler om får än vad vi har..?
De har extremt strikra regler för får och get, vad gäller livdjursinköp. Baggar får man köpa in, men har du tackor redan får du inte köpa in nya hondjur.

Vid livdjursköp måste hela den avsändande besättningen blodprovstestas för maedivisna, även om du bara ska köpa en del av dem. Kostar ca 100:-/djur plus veterinärkostnad.

Rasvalet hade varit enkelt om det fanns bra Gotlänningar, men det gör det inte. Vill helst inte ha NKS eller svartbläs, utan något lite lättare med bättre modersegenskaper och enklare förlossningar, men om det är bra djur kanske jag ger med mig. Tittar på svartfjes också, men det kan vara svårt att hitta bra livdjur eftersom jag är begränsad till zon 4 för inköp :(


Alla stränga regler är smittskyddsåtgärder. Eftersom djuren sambetar på fjället är det väldigt viktigt att inte föra in nån ny parasit eller sjukdom.
 
Två frågor.
1. Om man bara har en bagge, hur håller man den på ett djurskyddsmässig godtagbart sätt fram till det är dags att släppa in den till tackorna? Är det tillräckligt bra om den går i en hage av fårgrindar intill tackornas hage?
2. När på året brukar ni släppa in baggen till tackorna? Tänker ni likadant ett torr-år som detta? Jag hade en plan att släppa in baggen tidigt, men inser att jag inte kan vara säker på fodertillgång så det får snarare bli sen lamning här. Och därav också frågan ovan...
 
Två frågor.
1. Om man bara har en bagge, hur håller man den på ett djurskyddsmässig godtagbart sätt fram till det är dags att släppa in den till tackorna? Är det tillräckligt bra om den går i en hage av fårgrindar intill tackornas hage?
2. När på året brukar ni släppa in baggen till tackorna? Tänker ni likadant ett torr-år som detta? Jag hade en plan att släppa in baggen tidigt, men inser att jag inte kan vara säker på fodertillgång så det får snarare bli sen lamning här. Och därav också frågan ovan...
Det finns ju dem som använder "baggsförkläde" och låter dem gå i flocken. Inte 100% men jag har hört en del som det funkar för.
För mig funkade det inte.

Att ha baggen bredvid beror på hur stressad han blir av det. Om han tycker det är jobbigare att ha dem inomsynhåll och att inte komma åt dem/ de försvinner ur syn.
Man får ha får själv av särskilda skäl och just att ha bagge i egen hage är väl ett sådant undantag (eller vid karantän).

Man ska inte iheller underskatta deras förmåga att ta sig ur boxar. :p
Normalt sett så har jag baggen ihop med bagglamm och ska baggen sparas så sparar jag ett bagglamm också.
 
Två frågor.
1. Om man bara har en bagge, hur håller man den på ett djurskyddsmässig godtagbart sätt fram till det är dags att släppa in den till tackorna? Är det tillräckligt bra om den går i en hage av fårgrindar intill tackornas hage?
2. När på året brukar ni släppa in baggen till tackorna? Tänker ni likadant ett torr-år som detta? Jag hade en plan att släppa in baggen tidigt, men inser att jag inte kan vara säker på fodertillgång så det får snarare bli sen lamning här. Och därav också frågan ovan...
En del väljer att kastrera ett bagglamm, som sedan kan vara sällskap till en rad baggar.
När man har 8-10 tackor, så börjar många ha två baggar, "den gamla", och "den unga".
Eftersom baggen inta ska betäcka de egna döttrarna, så skaffar man helt enkelt en ny ung bagge, till de tackor som behöver det, och behåller den äldre något år till.
Baggarna blir då sällskap till varandra...
Ny bagge behövs ca vartannat/vart tredje år.
Jag håller alltid minst tre baggar...
 
Endel länsstyrelser godkänner inte baggar som går själva.
Vi har baggen tillsammans med bagglammen på bete från de skiljs av från tackorna och sedan sparar vi ett (antingen det minsta som bör växa på sig lite mer eller det finaste som då får betäcka några tackor följande år innan slakt) som sällskap över vintern.

Jag släpper i början av november då jag vill ha lamning slutet mars-april.


Två frågor.
1. Om man bara har en bagge, hur håller man den på ett djurskyddsmässig godtagbart sätt fram till det är dags att släppa in den till tackorna? Är det tillräckligt bra om den går i en hage av fårgrindar intill tackornas hage?
2. När på året brukar ni släppa in baggen till tackorna? Tänker ni likadant ett torr-år som detta? Jag hade en plan att släppa in baggen tidigt, men inser att jag inte kan vara säker på fodertillgång så det får snarare bli sen lamning här. Och därav också frågan ovan...
 
Det finns ju dem som använder "baggsförkläde" och låter dem gå i flocken. Inte 100% men jag har hört en del som det funkar för.
För mig funkade det inte.

Att ha baggen bredvid beror på hur stressad han blir av det. Om han tycker det är jobbigare att ha dem inomsynhåll och att inte komma åt dem/ de försvinner ur syn.
Man får ha får själv av särskilda skäl och just att ha bagge i egen hage är väl ett sådant undantag (eller vid karantän).

Man ska inte iheller underskatta deras förmåga att ta sig ur boxar. :p
Normalt sett så har jag baggen ihop med bagglamm och ska baggen sparas så sparar jag ett bagglamm också.
tack för svar! Han verkar ganska ostressad. Han vande sig nog i första hagen efter karantänen (inne i box) där han fick lära sig vad elstängsel är (liten fålla med fårnät och några grindar utanför eltråden, för säkerhets skull), Där kunde han se gammeltackorna när de var närmast honom, men inte hela tiden.
Fördelen med att ha många grindar är att det kan bli en liten hage av dem...
1687467227196.png

Vi har inte bestämt vad vi ska göra med honom när han är klar med tackorna. Det finns flera alternativ på det...
En del väljer att kastrera ett bagglamm, som sedan kan vara sällskap till en rad baggar.
När man har 8-10 tackor, så börjar många ha två baggar, "den gamla", och "den unga".
Eftersom baggen inta ska betäcka de egna döttrarna, så skaffar man helt enkelt en ny ung bagge, till de tackor som behöver det, och behåller den äldre något år till.
Baggarna blir då sällskap till varandra...
Ny bagge behövs ca vartannat/vart tredje år.
Jag håller alltid minst tre baggar...
Jag har ju tyvärr inga lamm alls i år. Vi får se hur vi gör i framtiden. Är ju ännu i början av (nuvarande) fårhållning.
Endel länsstyrelser godkänner inte baggar som går själva.
Vi har baggen tillsammans med bagglammen på bete från de skiljs av från tackorna och sedan sparar vi ett (antingen det minsta som bör växa på sig lite mer eller det finaste som då får betäcka några tackor följande år innan slakt) som sällskap över vintern.

Jag släpper i början av november då jag vill ha lamning slutet mars-april.
Återstår helt enkelt att se vad länsstyrelsen här anser då, för de har precis bokat besök hos oss...
Jag ville ju enligt ursprungsplanen ha tidiga lamm och köpte baggen med den utgångspunkten. Sen blev det torka och planerna ändrades. Och han kommer i kläm... Men man är ju inte jättesugen på att köpa in ytterligare en bagge, med den parasit- och smittrisk det medför, om man inte måste. Svårt läge, helt enkelt.
 
@ameo
11§ Fåren ska hållas i par eller grupp. Baggar får dock hållas individuellt under en kortare period om det är nödvändigt.

Kortare period är alltså helt ok att ha själv, ffa om han inte är stressad/mår dåligt över det.
 
Hur har ni det med bete? Och har ni något hum om hur ni får ihop foder till hösten?

Vi har tagit eget foder i år, det kommer inte att räcka hela säsongen (till häst + får), men vi har loftet fullt med storbalar till häst och jag köpte på mig fyra 300 kg höbalar tidigt i våras ifall det skulle bli så att jag skulle behöva stödfodra i sommar. Det brukar bli en torr period på sensommar där jag har stödfodrat baggarna åtminstone (och det går ju att ta av hästhöt vid kris).
Förra sommaren var sensommaren torr här och vår bonde ville inte vattna för hö, och då det blev ingen andra skörd till mig så jag har fått lägga snormycket pengar på både hö och kraftfoder hela vintern.
Jag hoppas det blir bättre denna vintern för det var fan kämpigt.
 
Hur har ni det med bete? Och har ni något hum om hur ni får ihop foder till hösten?

Vi har tagit eget foder i år, det kommer inte att räcka hela säsongen (till häst + får), men vi har loftet fullt med storbalar till häst och jag köpte på mig fyra 300 kg höbalar tidigt i våras ifall det skulle bli så att jag skulle behöva stödfodra i sommar. Det brukar bli en torr period på sensommar där jag har stödfodrat baggarna åtminstone (och det går ju att ta av hästhöt vid kris).
Förra sommaren var sensommaren torr här och vår bonde ville inte vattna för hö, och då det blev ingen andra skörd till mig så jag har fått lägga snormycket pengar på både hö och kraftfoder hela vintern.
Jag hoppas det blir bättre denna vintern för det var fan kämpigt.
Än så länge har jag ok med bete. Tackor med lamm och slaktlammen fållbetar med mkt lucern i vallarna så det växer lite iaf. Sintackorna går på 7 ha naturbete så det är ok med bete där också, men kommer det inget regn kommer de nog inte kunna gå där lika länge som vanligt.
Vinterfoder ser det sämre ut med, har fått in ca 1/3 av behovet. Har en del höbalar kvar sen ifjol och kommer att slå ca 20 ha till i veckan, så förhoppningsvis räcker det över vintern. Höstarna brukar vara långa och varma här (Gotland) så med lite tur går det att få en sen 2:a skörd om inte annat. Har slagit och balat vid Lucia ett år så det kan gå!

Hästarna har jag fjolårs-hö så det räcker till.
 
Än så länge har jag ok med bete. Tackor med lamm och slaktlammen fållbetar med mkt lucern i vallarna så det växer lite iaf. Sintackorna går på 7 ha naturbete så det är ok med bete där också, men kommer det inget regn kommer de nog inte kunna gå där lika länge som vanligt.
Vinterfoder ser det sämre ut med, har fått in ca 1/3 av behovet. Har en del höbalar kvar sen ifjol och kommer att slå ca 20 ha till i veckan, så förhoppningsvis räcker det över vintern. Höstarna brukar vara långa och varma här (Gotland) så med lite tur går det att få en sen 2:a skörd om inte annat. Har slagit och balat vid Lucia ett år så det kan gå!

Hästarna har jag fjolårs-hö så det räcker till.
Det låter ju hoppfullt!
På många ställen i landet går det ju att slå långt in på hösten så jag hoppas att det kommer lösa sig för dem flesta.
 
Jag har mer bete än jag gör av med, framförallt i början av säsongen. Grannen ska beta en av mina hagar med sina kor, innan jag släpper ner får och hästar dit. Det var för lite gräs där för att vara lönt att slå till hö, men är för mycket för att mina djur ska hinna beta ner det.
 
Någon som har koll på om får tål flugmedel till häst med permetrin i?
Googlat mej tokig utan nåt vettigt svar..

Ett bagglamm har förstört ett horn. Har sprayat med blåspray men det känns som att jag vill ha nåt mer mot flugorna. Det var helt orimligt mycket på honom och i området när vi upptäckte det nu idag.
 
Någon som har koll på om får tål flugmedel till häst med permetrin i?
Googlat mej tokig utan nåt vettigt svar..

Ett bagglamm har förstört ett horn. Har sprayat med blåspray men det känns som att jag vill ha nåt mer mot flugorna. Det var helt orimligt mycket på honom och i området när vi upptäckte det nu idag.
Oj, det blir fluglarver fort!

Lammet överlever nog permetrinet! Jag har använt både Ultrashield och Centaura på lamm med sår från sönderslagna horn.

Ta in lammet och klipp det på huvudet. Kolla noga efter fluglarver. Det är dödligt. Alla fluglarver måste bort.

Eventuellt måste hela lammet klippas.

Jag brukar spreja blåsprej, sedan tjärspray, och sedan flugmedel på hela kroppen.
Har du Z-itch, Switch eller annat medel, t.ex. något lusmedel för får (spotinor t.ex.) som sprider sig med kroppsfettet, använd sådant.
 
Oj, det blir fluglarver fort!

Lammet överlever nog permetrinet! Jag har använt både Ultrashield och Centaura på lamm med sår från sönderslagna horn.

Ta in lammet och klipp det på huvudet. Kolla noga efter fluglarver. Det är dödligt. Alla fluglarver måste bort.

Eventuellt måste hela lammet klippas.

Jag brukar spreja blåsprej, sedan tjärspray, och sedan flugmedel på hela kroppen.
Har du Z-itch, Switch eller annat medel, t.ex. något lusmedel för får (spotinor t.ex.) som sprider sig med kroppsfettet, använd sådant.

Tack!
Har centaura så sprayade på det idag. Spotinor har han redan.
Stallar in honom och en kompis ikväll, mest för att ha bättre koll på honom. Lammen är inte hemikring nu för vi skiljde precis av men även om vi kollar till honom två gånger om dagen så känns det bättre att han är hemma nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp