FÅRtråden

Tack för svaren om klippning!
Min "mentor" har en idé om att inte klippa för sent på våren för att det ska ha hunnit växa ut en del innan sommaren för att skydda dem mot insekter. Och det är ett argument som jag nog kan köpa, samtidigt som min personliga åsikt (som någon annan också skrev) är att det borde vara skönt för dem att vara kortklippta på sommaren.
Mina får är inte dräktiga i år, så jag behöver inte ta hänsyn till någon lamning.

Vi tänker lite samma som din mentor. Vi har gärna lite längd på ullen mitt i sommaren som skydd mot både insekter och solen.
 
Tack för svaren om klippning!
Min "mentor" har en idé om att inte klippa för sent på våren för att det ska ha hunnit växa ut en del innan sommaren för att skydda dem mot insekter. Och det är ett argument som jag nog kan köpa, samtidigt som min personliga åsikt (som någon annan också skrev) är att det borde vara skönt för dem att vara kortklippta på sommaren.
Mina får är inte dräktiga i år, så jag behöver inte ta hänsyn till någon lamning.
Det beror ju på hur man bor, vi har rätt lite knott och när de dyker upp har det oftast gått någon vecka. Ullen växer fort så det har inget varit något problem hittills.
Jag har varit orolig för någon enstaka tacka över att hon kanske kan bränna sig men det har funkat bra som jag gjort hittills. Vi haft många veckor med 30 grader de senaste somrarna, de idisslar när solen står som högst och ligger i skuggan då.
 
Jag skulle nog säga att vi har måttligt med insekter, visst har vi knott men inga stora mängder. Hästarna besväras mest av blinningar, vet inte hur fåren reagerar på dem.
 
Jag har börjat fundera på vårens träckprover och funderar på vilka analyser som är nödvändiga att göra.
Vilka analyser gör ni och varför väljer ni just detta?
Förra året gjorde jag bara grundanalys, frågan är om det finns någon anledning att göra något mer?
När är det bra att göra PCRanalys eller odling för magmasken, t.ex? Vad ger det som man har nytta av att veta, utöver att man vet att magmasken finns? (jag räknar kallt med att mina gamla tanter har magmasken kvar sen förra året, medan jag hoppas att lammen - som inte gått på några smittade beten - har sluppit den...)
 
Årets första lamm är här -en av varje!
Bagglammet Ingmar..
B3A22E1D-2221-40C9-A697-B4637FBD917E.jpeg
 
En fråga, om ni har en förstagångslammare som får lamm på kvällen, gör ni något extra?
Förutom att se till att den får i sig råmjölk.
Jag tycker det är "jobbigare" på kvällen, händer det på morgonen så blir det mer naturligt att kolla till dem ofta.

Jag fick vara uppe några timmar inatt. 😴
 
En fråga, om ni har en förstagångslammare som får lamm på kvällen, gör ni något extra?
Förutom att se till att den får i sig råmjölk.
Jag tycker det är "jobbigare" på kvällen, händer det på morgonen så blir det mer naturligt att kolla till dem ofta.

Jag fick vara uppe några timmar inatt. 😴
Jag säkerställer att lammen fått första målet råmjölk, och har ett rimligt beteende för att dia innan jag går och lägger mig.

Vid osäkerhet om tackan (i synnerhet 1:åriga första gångslammare) sköter det hela rätt, och att lammen fungerar, så sondar jag lammen med urmjölkat från tacka innan jag går till sängs.

D.v.s. om tackan lammar vid 21, så går jag och kollar att lammen äter/är kapabla att äta vid 22 - 22.30. Och så kollar jag igen vid ca 24. Vid minsta osäkerhet, så sondar jag en "konservativ giva" vid 24, alltså typ 40-50 ml till ett ca 3,5 kilo lamm (normalstorlek för min ras 3,5 - drygt 4 kilo), mer för större lamm, mindre för pyttelamm, innan jag lägger mig. Jag vill ge energi att komma igång, men ändå att de blir hungriga snart. En matsked råmjölk är som raketbränsle för lammen, så en extra insats brukar löna sig.

Jag hjälper också lamm som föds på kvällen till spenen så snart de är stabila i främre delen av kroppen, då kommer de nästan alltid igång själva direkt. Oftast hinner jag se till att lamm 1 äter sitt första mål, innan lamm två föds, eller så hinner jag hjälpa lamm 1 att äta medan tackan slickar lamm 2. Så byter jag plats på lammen och hjälper lamm 2 att dia.

Det som blir besvärligt med födslar på sen kvällstid, är t.ex. om tackan har "kospenar", eller om lammen/ena lammet inte är fullt piggt. Då brukar jag säkra energitillförseln till lammet ungefär varannan timme med olika metoder beroende på omständigheterna.
Min man brukar ta tidiga morgonpasset vid 6-7, och så håller jag mig vaken till framåt kl 3 om det behövs med risklamm.

Utav 26 lamningar i år, så har behövt hålla mig vaken till efter midnatt tre gånger.
 
Jag säkerställer att lammen fått första målet råmjölk, och har ett rimligt beteende för att dia innan jag går och lägger mig.

Vid osäkerhet om tackan (i synnerhet 1:åriga första gångslammare) sköter det hela rätt, och att lammen fungerar, så sondar jag lammen med urmjölkat från tacka innan jag går till sängs.

D.v.s. om tackan lammar vid 21, så går jag och kollar att lammen äter/är kapabla att äta vid 22 - 22.30. Och så kollar jag igen vid ca 24. Vid minsta osäkerhet, så sondar jag en "konservativ giva" vid 24, alltså typ 40-50 ml till ett ca 3,5 kilo lamm (normalstorlek för min ras 3,5 - drygt 4 kilo), mer för större lamm, mindre för pyttelamm, innan jag lägger mig. Jag vill ge energi att komma igång, men ändå att de blir hungriga snart. En matsked råmjölk är som raketbränsle för lammen, så en extra insats brukar löna sig.

Jag hjälper också lamm som föds på kvällen till spenen så snart de är stabila i främre delen av kroppen, då kommer de nästan alltid igång själva direkt. Oftast hinner jag se till att lamm 1 äter sitt första mål, innan lamm två föds, eller så hinner jag hjälpa lamm 1 att äta medan tackan slickar lamm 2. Så byter jag plats på lammen och hjälper lamm 2 att dia.

Det som blir besvärligt med födslar på sen kvällstid, är t.ex. om tackan har "kospenar", eller om lammen/ena lammet inte är fullt piggt. Då brukar jag säkra energitillförseln till lammet ungefär varannan timme med olika metoder beroende på omständigheterna.
Min man brukar ta tidiga morgonpasset vid 6-7, och så håller jag mig vaken till framåt kl 3 om det behövs med risklamm.

Utav 26 lamningar i år, så har behövt hålla mig vaken till efter midnatt tre gånger.
Tack för svar, då verkar jag tänka rätt. :)
Jag har också insett att sonda är både bra och enkelt sett att se till att de får åtminstone en energikick till att komma upp på benen, särskilt om det är kallare.
Inatt var en tuff natt, uppe till tolv, sen upp vid 3 för att tackan som lammade verkade yr och ett av lammen är av det mindre slaget. Kommer ut till att en ungtacka som lammar och ser ett bakben sticka ut.
Så himla glad att jag steg upp, men det blev inte många timmar sömn inatt, särskilt inte när man känner att man behöver stiga upp efter några timmar för att se till att lammen kommer upp och diar som de ska. :sleep::sleep::sleep: Känner mig nästan bakis.
 
Jag har börjat fundera på vårens träckprover och funderar på vilka analyser som är nödvändiga att göra.
Vilka analyser gör ni och varför väljer ni just detta?
Förra året gjorde jag bara grundanalys, frågan är om det finns någon anledning att göra något mer?
När är det bra att göra PCRanalys eller odling för magmasken, t.ex? Vad ger det som man har nytta av att veta, utöver att man vet att magmasken finns? (jag räknar kallt med att mina gamla tanter har magmasken kvar sen förra året, medan jag hoppas att lammen - som inte gått på några smittade beten - har sluppit den...)
Puttar min tidigare fråga och kompletterar den med en undran om tidpunkten. Jag har sett "tidigast mitten av april" som instruktion gällande tidpunkt för träckprov. Men jag kan inte låta bli att undra om det kan variera beroende på var i landet man bor? Eller kan maskarna läsa almanackan? Är det ljus eller temperatur som styr när maskarna lämnar vinterdvalan? Någon som vet?

Mina fårtanter vill gå ut nu, men jag vill ha träckproverna klara innan jag släpper ut dem...
 
Puttar min tidigare fråga och kompletterar den med en undran om tidpunkten. Jag har sett "tidigast mitten av april" som instruktion gällande tidpunkt för träckprov. Men jag kan inte låta bli att undra om det kan variera beroende på var i landet man bor? Eller kan maskarna läsa almanackan? Är det ljus eller temperatur som styr när maskarna lämnar vinterdvalan? Någon som vet?

Mina fårtanter vill gå ut nu, men jag vill ha träckproverna klara innan jag släpper ut dem...
Det är väl både ljus och värme, men jag vet att när vi hade en veterinär som föreläste för oss så sa hon att på studier som gjorts så visade det på att det var för osäkert att göra tidigare.
Jag håller med om att det är retligt men tyvärr är det bara att vänta.
 
Vi är färdiglammade här -de 3 sista lammade inom 1,5dygn förra helgen.

Men, 2 olika lamm har hittats så otroligt halta att vi har varit tvungna att uppsöka veterinär (de följer med mej till jobbet, smådjursklinik). Första syntes inga röntgenförändringar på och blev bra efter några dagar och metacam. Gårdagens har en spricka, fick metacam och tjockt bandage och vi hoppas nu att det ska bli bra det också.
Men alltså är det här vanligt eller har vi haft extrem otur i år?

FE0F8D91-A208-405E-914E-12D774AF671C.jpeg
 
Vi är färdiglammade här -de 3 sista lammade inom 1,5dygn förra helgen.

Men, 2 olika lamm har hittats så otroligt halta att vi har varit tvungna att uppsöka veterinär (de följer med mej till jobbet, smådjursklinik). Första syntes inga röntgenförändringar på och blev bra efter några dagar och metacam. Gårdagens har en spricka, fick metacam och tjockt bandage och vi hoppas nu att det ska bli bra det också.
Men alltså är det här vanligt eller har vi haft extrem otur i år?

Visa bifogad fil 116528
Halta små lamm är vanligt!

När de är riktigt små, alltså några dagar bara, och just kommit ut ur lamningsboxen, så gör de sig illa (stukning, eller så oftast), och ibland får de ledinflammationer - bakterier som kommit in genom navel, och "satt sig" i någon led som blir varm och lite svullen.

Jag tar in de halta lammen i box (med familj), och eftersom jag har VILA, så ger jag Metacam. Om jag känner någon varm och förtjockad led, så tolkar jag det ledinflammation och ger dessutom en kur antibiotika enligt de anvisningar jag har.

Det är ca tre-fem lamm av ca 45-50 varje år som blir halta.
 
Jag har lyckats få ett lamm förra året och ett lamm detta året som blivit halta. En hade lyckats kila in en liten sten i klöven som kommit med halmen, vilket resulterade i att körteln i klöven blev infekterade och en stack sig troligen på ett halmstrå (?) och fick ocksåen böld mellan klöven/ körteln. Klämt, rengjort, sprejat blåsprej och så läker det otroligt fort.
 
Vi är färdiglammade här -de 3 sista lammade inom 1,5dygn förra helgen.

Men, 2 olika lamm har hittats så otroligt halta att vi har varit tvungna att uppsöka veterinär (de följer med mej till jobbet, smådjursklinik). Första syntes inga röntgenförändringar på och blev bra efter några dagar och metacam. Gårdagens har en spricka, fick metacam och tjockt bandage och vi hoppas nu att det ska bli bra det också.
Men alltså är det här vanligt eller har vi haft extrem otur i år?

Visa bifogad fil 116528
Hälta på små lamm är oftast ett tecken på infektion. Kan vara dålig/för lite råmjölk eller skitig miljö som lett till bakterier via navelsträngen. Doppa/spraya navelsträngen med jod, se till att alla får i sig reljält med bra råmjölk. Frakturer är såklart nått annat, det är dock inte speciellt vanligt.
 
Tycker ändå vi håller rent och torrt så jag hoppas inte det är mitt fel att vi får halta lamm 😔 ska ändå lägga till nästa år att desinficera navelsträngen, det har vi inte gjort innan.
Lillskruttan med jättebandaget är ändå pigg o glad trotts att det är ivägen.
 
Årets lamning är över sedan 3v. 15st pigga krabater hoppar runt i fållan. Tyvärr förlorade vi en lammunge, va klen ifrån start och i kombo med förstagångsmamma. Trots värmelampor, sondning och allt tänkbart pyssel så klarade den sig inte. Tror även den blivit trampad. Trist när det händer.
Haft en lammunge med kraftig senkrontraktur på båda fram, men med bandagering i 2v så springer den nu på skottraka ben.
 

Bifogade filer

  • ADBFB2E5-07B4-486E-B05D-A8258935F98D.jpeg
    ADBFB2E5-07B4-486E-B05D-A8258935F98D.jpeg
    618,2 KB · Visningar: 24

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp