FÅRtråden

Vi klippte klövarna på fåren nyårsdagen, men tyckte ändå de såg ganska långa ut efter. Svårt att veta hur mycket man kan ta.

Igår såg jag att Fionas klöv var bruten. Så fick klippa bort en ganska stor bit där som gick omlott sas. Inte halt överhuvudtaget, varken före eller efter.
 
Vi klippte klövarna på fåren nyårsdagen, men tyckte ändå de såg ganska långa ut efter. Svårt att veta hur mycket man kan ta.

Igår såg jag att Fionas klöv var bruten. Så fick klippa bort en ganska stor bit där som gick omlott sas. Inte halt överhuvudtaget, varken före eller efter.
Det är bättre att ta lite då och då, men det finns många bra videos på YT.
Det är vanligt att klövar blir långa, men framförallt att hornet växer runt klöven.

 
Det är bättre att ta lite då och då, men det finns många bra videos på YT.
Det är vanligt att klövar blir långa, men framförallt att hornet växer runt klöven.

Precis och det klippte vi bort endel av sist. Känns mest som vi är osäkra på hur mycket av tån man kan klippa bort. Undertill tycker jag vi fick till det.
 
Känns mest som vi är osäkra på hur mycket av tån man kan klippa bort.
Jag är inget proffs på klövar men fick grundläggande teoretisk kunskap (förvisso främst om ko-klövar, men anatomin är ju densamma) när jag gick hovslagarutbildning för drygt 25 år sedan. Så jag känner att jag nog kan ge lite tips i alla fall. (letar reda på gamla kursliteraturen)
1706572468957.png

På klövens undersida ser du lamellranden, som är samma grej som på hästar.
Om du håller dig utanför lamellranden när du klipper av tån så är du på den säkra sidan att inte klippa för långt in.
 
Jag är inget proffs på klövar men fick grundläggande teoretisk kunskap (förvisso främst om ko-klövar, men anatomin är ju densamma) när jag gick hovslagarutbildning för drygt 25 år sedan. Så jag känner att jag nog kan ge lite tips i alla fall. (letar reda på gamla kursliteraturen)
Visa bifogad fil 137906
På klövens undersida ser du lamellranden, som är samma grej som på hästar.
Om du håller dig utanför lamellranden när du klipper av tån så är du på den säkra sidan att inte klippa för långt in.
Har du mer litteratur om klövar?
Du har inte lust att fota nån mer sida och lägga upp?
Lär mig gärna mer!
 
Alltså jag har den här skriften, som verkar vara från början av 80-talet och som är inriktad mot kor.
1706637519932.png

Jag vet inte hur bra den kan anses vara idag.
Jag känner mig ganska säker på att verka fårklövar med den och min erfarenhet som hovslagare som utgångspunkt. Men jag kan inte påstå att min kunskap i övrigt är särskilt stor på det området.
 
Alltså jag har den här skriften, som verkar vara från början av 80-talet och som är inriktad mot kor.
Visa bifogad fil 137945
Jag vet inte hur bra den kan anses vara idag.
Jag känner mig ganska säker på att verka fårklövar med den och min erfarenhet som hovslagare som utgångspunkt. Men jag kan inte påstå att min kunskap i övrigt är särskilt stor på det området.
Det har hänt ganska mycket vad gäller klövvård de senaste 15 åren, speciellt på kor.

Tror att fåravelsföreningen har en artikel/skrift om klövvård på får 🤔
 
Det har hänt ganska mycket vad gäller klövvård de senaste 15 åren, speciellt på kor.

Tror att fåravelsföreningen har en artikel/skrift om klövvård på får 🤔
kan tänka mig det. Mitt häfte är ju urgammalt, känns nästan antikt när man bläddrar i det och ser på bilder och foton.
 
Alltså, jag tror alltmer att det inte blir några lamm här i år. :down: Lillbaggen har nog inte lyckats göra sitt jobb, helt enkelt. :meh:
Eller, hur nära inpå lamning är det rimligt att man börjar se tecken på tackorna, att lamningen närmar sig, som senast?
 
Fundering om karantän.
Vi pratar lite löst om att kanske köpa in några fler tackor, för vi behöver fler som betar. Men hur gör man med karantänen när man fått hem dem? Alltså, räcker det om de står i varsin box på varsin sida i ladugården? (med 3 meter gång mellan) Eller ska de helst vara i olika byggnader? Eller? Hur gör ni?
 
Fundering om karantän.
Vi pratar lite löst om att kanske köpa in några fler tackor, för vi behöver fler som betar. Men hur gör man med karantänen när man fått hem dem? Alltså, räcker det om de står i varsin box på varsin sida i ladugården? (med 3 meter gång mellan) Eller ska de helst vara i olika byggnader? Eller? Hur gör ni?
Varsin box en bit ifrån duger bra.

Vet inte vilken ras/rasblandning du vill ha, men vill du köpa tacklamm, så kan du försöka köpa tacklamm som är avvanda (drygt 3 månader) och som inte varit ute på bete eller i rasthage, utan endast varit på stall.
De flesta mag/tarm parasiterna "smittar" inte på stall, så riskerna vid inköp av livdjur minskar om djuren inte varit ute och betat.
Men man behöver fortfarande använda karantän och ta träckprov för säkerhets skull. Det finns ju annat som man vill ha kontroll över än mag/tarm parasiter. Men risken för olyckliga felköp av hårt belastade djur minskar om man köper lamm som "aldrig varit ute".

Den som lammar nu, i början av februari eller tidigare, har lamm som kan/ska avvänjas senast i slutet av april/ början av maj.
Eftersom man i praktiken inte kan (ska/bör) släppa ut djuren på bete innan träckprov och eventuell avmaskning, och träckproven kan inte tas före sista halvan av april (parasiterna är ljusstyrda och har inte aktiverats förrän då), så kan man tinga lamm nu snart, för leverans innan de släpps ut.

Många fårägare med små besättningar låter djuren gå fritt ut och in under vårsäsongen i samma rasthagar som använts under hösten även efter lamning, och utan träckprov. Det är en riskabel djurhållning med små lamm, dessa blir ofta påtagligt infekterade med både "vanliga" parasiter och riskerar rejäla koccidieinfektioner.
 
Alltså, jag tror alltmer att det inte blir några lamm här i år. :down: Lillbaggen har nog inte lyckats göra sitt jobb, helt enkelt. :meh:
Eller, hur nära inpå lamning är det rimligt att man börjar se tecken på tackorna, att lamningen närmar sig, som senast?
Tackor som inte lammat tidigare, kan ha ett nästan osynligt juver så sent som några dagar innan lamning.

Håll lite koll på själva spenarna. Dessa brukar växa till sig lite före resten av juvret.

Om du haft en ung bagge, så kan han ha haft lite svårt att få till det, så att tackorna behövt mer än en brunstperiod för att ha blivit dräktiga.
Så har han gått med tackorna i sex veckor t.ex., så kanske han inte lyckades betäcka förrän vecka 5 och 6.
 
Tackor som inte lammat tidigare, kan ha ett nästan osynligt juver så sent som några dagar innan lamning.

Håll lite koll på själva spenarna. Dessa brukar växa till sig lite före resten av juvret.

Om du haft en ung bagge, så kan han ha haft lite svårt att få till det, så att tackorna behövt mer än en brunstperiod för att ha blivit dräktiga.
Så har han gått med tackorna i sex veckor t.ex., så kanske han inte lyckades betäcka förrän vecka 5 och 6.
Tack! Då ska jag inte ge upp riktigt än. Det var ungefär 6 veckor han gick med dem och tiden går snart ut. De får februari ut på sig, så hinner de gå några dagar över tiden också.
Jag har tänkt att han förmodligen inte lyckades på första brunstperioden. Hade kanske egentligen önskat ha honom kvar med dem lite längre tid, men när han började visa tendenser att krypa ut ur hagen fick han helt enkelt lämna dem. (och nu ligger han i frysen)
 
Sambon har köpt klippmaskin! Någon billig manick som låter som vår traktor ungefär. Jag är livrädd för den, stora vassa klor till skär och sen ljudet då.
 
IMG_1610.jpeg

Fyra nyklippta damer. Det var inte enkelt, det gick inte snabbt och det blev inte snyggt. Men varje får blev lite vackrare än det förra.

Svårast var att klippa ljumskar, insida lår och rumpa. Det blev bättre än innan, men inte perfekt. Vi tar nog nya klipptag i maj/juni igen.
 
Tack! Då ska jag inte ge upp riktigt än. Det var ungefär 6 veckor han gick med dem och tiden går snart ut. De får februari ut på sig, så hinner de gå några dagar över tiden också.
Jag har tänkt att han förmodligen inte lyckades på första brunstperioden. Hade kanske egentligen önskat ha honom kvar med dem lite längre tid, men när han började visa tendenser att krypa ut ur hagen fick han helt enkelt lämna dem. (och nu ligger han i frysen)
Det blev inga lamm här. Baggen blev till dyr jeffla lammfärs...
Och eftersom de tackor som inte fick några lamm i år fyller 2 år nu i mars, så har vi bestämt att de inte kommer betäckas fler gånger utan de får gå kvar på gården som betesdjur. Kommer förmodligen köpa in några dräktiga tackor framöver och/eller några utslagstackor som också får vara betesdjur. För vi behöver fler får som betar våra marker.
 
Det blev inga lamm här. Baggen blev till dyr jeffla lammfärs...
Och eftersom de tackor som inte fick några lamm i år fyller 2 år nu i mars, så har vi bestämt att de inte kommer betäckas fler gånger utan de får gå kvar på gården som betesdjur. Kommer förmodligen köpa in några dräktiga tackor framöver och/eller några utslagstackor som också får vara betesdjur. För vi behöver fler får som betar våra marker.
Stor chans att ni kan få pengar tillbaka av säljaren om baggen inte gjorde jobbet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp