FÅRtråden

Såg att i alla fall två av fåren behöver få sina klöver klippta.
Önska oss lycka till! Har inte fått dem speciellt sociala som jag önskat. Bara Lisa, den 4 åriga tackan som är det. Men gillar inte att bli klappad eller tagen på. De andra är fortfarande så skygga att de inte vågar äta knäckebröd ur handen eller komma i närheten av en.

Funkar det med en bra sekatör?
En vass sekatör som inte är för stor för dina händer funkar utmärkt. Jag gillar fiskars om du får för dig att köpa ny, 149 på granngården tidigare. Jag gillar att komplettera med en hovkniv.

Sen är det lättare om man kan ställa dem trångt innan man tar det djuret man ska ha, då går det snabbare = mindre stress. Jag säger också att passa på att kolla alla djur om du inte har så många. 🙂
 
En vass sekatör som inte är för stor för dina händer funkar utmärkt. Jag gillar fiskars om du får för dig att köpa ny, 149 på granngården tidigare. Jag gillar att komplettera med en hovkniv.

Sen är det lättare om man kan ställa dem trångt innan man tar det djuret man ska ha, då går det snabbare = mindre stress. Jag säger också att passa på att kolla alla djur om du inte har så många. 🙂
Tack för tipset om sekatören. Vi slupade till en vi hade hemma nu, den kändes ändå lite slö för ändamålet.

Det gick helt okej. Kanske till och med bra om man ser till att det var första gåmgen för oss och för tre av fåren.
Vi såg över allas klövar. De som såg värst ut från sidan såg inte värst ut undertill. Utan en av dem som längdmåssigt såg ok ut hade växt runt typ under. (Svårt att förklara).
Vi snyggade till så mycket vi vågade. Det blev bättre i alla fall.
 
Inför tidigare lammning har vi gett Selevitan granulat men i år provar jag i injektionsform istället ( leg dss på smådjur så beställt medicinen via jobbet).
Nån med erfarenhet av det? Dosen kan jag läsa mej till i fass men inte när och hur många gånger jag ska ge i förhållande till lammningen?
Kan givetvis ringa distriktaren men skönt att slippa störa 😊
 
Inför tidigare lammning har vi gett Selevitan granulat men i år provar jag i injektionsform istället ( leg dss på smådjur så beställt medicinen via jobbet).
Nån med erfarenhet av det? Dosen kan jag läsa mej till i fass men inte när och hur många gånger jag ska ge i förhållande till lammningen?
Kan givetvis ringa distriktaren men skönt att slippa störa 😊
Rekommendationen brukar vara 6 och 2 veckor innan lamning.
Har dock själv inte använt mig av injektion.
 
Det börjar bli dags för lamning här och i år är det bara förstagångare som ska lamma. 5 månader sedan baggsläpp har passerat och ingen av dem ser klar ut än, så jag antar att baggen (ca 8 månader) behövde första brunsten för att öva innan han fick till det på riktigt.
Men... Hur vanligt är det med tackor som lammar utan direkt tydliga tecken på att det är på gång? Händer det alls att får lammar utan att juvret utvecklats ordentligt och de är svullna där bak?
Skälet till att jag frågar är att jag haft ponnysto som fölat utan att juvret var klart - det kan hända och jag hade stenkoll på henne ändå - och funderar på om även får kan göra så.
De kollas flera gånger/dag och jag har även övervakningskamera att kika på, men man blir ju ändå nojjig att missa något, särskilt eftersom det är förvirrade förstagångare...
 
Jag tycker vissa är rätt bra på dölja tecken. Jag använder baggsele för att vara säker på när de blivit betäckta och om de brunstat om men ibland antar man fel ändå

Hade en liten ungtacka förra året som jag var säker inte blivit dräktig, ingen mage, helt utan juver, inge lös i bakdelen. Men vips så stod plötsligt ett nykläckt normalstort lamm i hagen 151 dagar efter jag tog ut baggen 🤪


Det börjar bli dags för lamning här och i år är det bara förstagångare som ska lamma. 5 månader sedan baggsläpp har passerat och ingen av dem ser klar ut än, så jag antar att baggen (ca 8 månader) behövde första brunsten för att öva innan han fick till det på riktigt.
Men... Hur vanligt är det med tackor som lammar utan direkt tydliga tecken på att det är på gång? Händer det alls att får lammar utan att juvret utvecklats ordentligt och de är svullna där bak?
Skälet till att jag frågar är att jag haft ponnysto som fölat utan att juvret var klart - det kan hända och jag hade stenkoll på henne ändå - och funderar på om även får kan göra så.
De kollas flera gånger/dag och jag har även övervakningskamera att kika på, men man blir ju ändå nojjig att missa något, särskilt eftersom det är förvirrade förstagångare...
 
Jag har hittat en fårklippare i närheten. Han tar typ 1500kr för att klippa våra 4.
Är det rimligare att köpa egen maskin och lära sig än att leja bort det? Ska de klippas 2ggr/år blir det 3000kr/år.

Eller är det värt pengarna att få det snabbt och enkelt avklarat med hjälp?

De börjar bli lite toffsiga i ullen nu. Äldsta tackan är klippt förra våren tror jag. De andra föddes ju i mars och är aldrig klippta.
 
Jag har hittat en fårklippare i närheten. Han tar typ 1500kr för att klippa våra 4.
Är det rimligare att köpa egen maskin och lära sig än att leja bort det? Ska de klippas 2ggr/år blir det 3000kr/år.

Eller är det värt pengarna att få det snabbt och enkelt avklarat med hjälp?

De börjar bli lite toffsiga i ullen nu. Äldsta tackan är klippt förra våren tror jag. De andra föddes ju i mars och är aldrig klippta.
Prova att klippa en. De allra flesta tycker sen att det är billigt att anlita nån för att göra jobbet men kan du göra det själv är det skönt att slippa stressa med att passa klippare.
 
Jag har hittat en fårklippare i närheten. Han tar typ 1500kr för att klippa våra 4.
Är det rimligare att köpa egen maskin och lära sig än att leja bort det? Ska de klippas 2ggr/år blir det 3000kr/år.

Eller är det värt pengarna att få det snabbt och enkelt avklarat med hjälp?

De börjar bli lite toffsiga i ullen nu. Äldsta tackan är klippt förra våren tror jag. De andra föddes ju i mars och är aldrig klippta.
Jag klipper själv och hade jag haft pengarna så hade jag lejt bort det. Tycker maskinen är tung och otymplig, sen har jag ett hemmasnickrat klippbord och det är rätt drygt att ha upp dem på bordet.

Fast har ni bara 4 så är det helt klart görbart att klippa.
Mina vana tackor står bara uppbundna och får lite kraftfoder då och då så är de nöjda.
 
Prova att klippa en. De allra flesta tycker sen att det är billigt att anlita nån för att göra jobbet men kan du göra det själv är det skönt att slippa stressa med att passa klippare.
Han sa att jag fick bestämma mig snabbt för han blev fort uppbokad och sen hade han inte tid förens i sommmar.

Jag får panik på snabba beslut.

Angående klippmaskin. Måste man ha en för 5000kr?
 
Jag klipper själv och hade jag haft pengarna så hade jag lejt bort det. Tycker maskinen är tung och otymplig, sen har jag ett hemmasnickrat klippbord och det är rätt drygt att ha upp dem på bordet.

Fast har ni bara 4 så är det helt klart görbart att klippa.
Mina vana tackor står bara uppbundna och får lite kraftfoder då och då så är de nöjda.
Mina är inte smidiga så. Ungtackorna är fortfarande skygga.
Och Lisa är go men vill inte att vi grejar med henne.
 
Jag klipper våra 20 själv men delar upp det på två-tre gånger för att det ska vara mindre jobbig grej (klövarna är värst enligt mig)
Har en heininger xpert och tycker den är smidig att använda. Klipper stående i en hemmagjort klippstol.

4 tama får hade jag handklippt med fårsax/kökssax/biltemaklippmaskin. Gjorde det första året då vi bara hade 5st.

Han sa att jag fick bestämma mig snabbt för han blev fort uppbokad och sen hade han inte tid förens i sommmar.

Jag får panik på snabba beslut.

Angående klippmaskin. Måste man ha en för 5000kr?
 
Jag klipper våra 20 själv men delar upp det på två-tre gånger för att det ska vara mindre jobbig grej (klövarna är värst enligt mig)
Har en heininger xpert och tycker den är smidig att använda. Klipper stående i en hemmagjort klippstol.

4 tama får hade jag handklippt med fårsax/kökssax/biltemaklippmaskin. Gjorde det första året då vi bara hade 5st.

Menar du biltemas vita/guldiga? Klarar den fårens ull? Känns som den får jobba på ordentligt på hästarna.
 
Jag klipper våra 20 själv men delar upp det på två-tre gånger för att det ska vara mindre jobbig grej (klövarna är värst enligt mig)
Har en heininger xpert och tycker den är smidig att använda. Klipper stående i en hemmagjort klippstol.

4 tama får hade jag handklippt med fårsax/kökssax/biltemaklippmaskin. Gjorde det första året då vi bara hade 5st.
Då behöver man nästan ett klippbord, vi byggde ett själva, det finns ritningar om man googlar lite.
På marketplace säljs klippmaskiner eller i fårgrupper annars gillar jag lyckliga fåret. Det går även att hyra klippmaskin från lyckliga fåret om ni vill testa själva första året.
 
Menar du biltemas vita/guldiga? Klarar den fårens ull? Känns som den får jobba på ordentligt på hästarna.

Funkade ok på pälsfår iaf även om det tog lite tid. Använder den bara på huvudet numera när jag har en riktig fårklippmaskin.
 
Då behöver man nästan ett klippbord, vi byggde ett själva, det finns ritningar om man googlar lite.
På marketplace säljs klippmaskiner eller i fårgrupper annars gillar jag lyckliga fåret. Det går även att hyra klippmaskin från lyckliga fåret om ni vill testa själva första året.

Jag såg det, men det kostade straxt under 1000-lappen att hyra en maskin. Då kan jag likagärna lägga till 600kr och få dem klippta av ett proffs.

Jag får hålla utkik. Har svårt att tro att biltemaklippern klarar ull faktiskt. Har ju en hemma, doxk några år på nacken och tuggar i hästarnas päls.
 
Vi hade ett mycket ovanligt olycksfall, dock med lycklig utgång, förra veckan.

När vi tar ut julgranen, så brukar vi ge den till tackorna, de uppskattar mycket att äta barr och skala bark. Det brukar ta några timmar, och så är julgranen "ett brunt skelett".

Det här har vi gjort i 20-25 år, och enbart fått uppskattning från tackorna.

I år så gick det inte lika bra som det brukar: en av tackorna hade lyckats skapa ett djupt och stort sår på bröstet. Så stort så att det behövde sys!
 
Någon som har d9?
Jag har egen lite för få får för att det ska löna sig, men samtidigt är det inte mycket som krävs för att komma upp i höga kostnader om man skulle ringa ut veterinären för allt.
 
Någon som har d9?
Jag har egen lite för få får för att det ska löna sig, men samtidigt är det inte mycket som krävs för att komma upp i höga kostnader om man skulle ringa ut veterinären för allt.
Japp!

Det är så bra: man upptäcker ju alltid (känns det som) en eventuell juverinflammation när man kvällsmatar, eller på en söndag, och en ledinflammation kan man också ta hand om själv.

Man kan starta behandling, och bara ha kontakt med veterinären via telefon.

Sparar pengar i veterinärkostnader, och ger bättre djuromsorg.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp