FÅRtråden

Jag hade gärna haft spalt kring foderplats om man tex har foderbord inne. Jag tänker att det borde vara bra för klövar att stå på hårt underlag och jag tycker får skiter som bara den där de står och äter.

Så länge de kan ligga mjukt och det går att hålla spalten hyfsat fräsch ser jag inget problem med det i teorin iaf.
Det är lite pyssel att hålla spalten ren om det blir foder på den, speciellt när proteinet i fodret är högt så bajsarna är lite klibbiga. Igensatt spalt är 🤢
 
Ja? Jag var tydlig med att jag befinner mig i Norge, där är reglerna helt andra.
Ja, jag vet det. Både att du befinner dig i Norge, och att reglerna är olika.

Det var dock lite otydligt om det skulle vara tillåtet med spalt i Sverige i tidigare inlägg.

Jag hoppas att du inte tog åt dig på något sätt, det var inte avsikten. Man har att följa de regler som gäller där man bedriver sin verksamhet.
 
Eventuellt kommer mina föräldrar att flytta till en mindre gård framöver och om dom har tillräckligt med mark så kommer jag att kunna ha får där. Men frågan är hur mycket mark som behövs för ungefär 6st vuxna får? :)
 
Eventuellt kommer mina föräldrar att flytta till en mindre gård framöver och om dom har tillräckligt med mark så kommer jag att kunna ha får där. Men frågan är hur mycket mark som behövs för ungefär 6st vuxna får? :)

Beror lite på mark och typ av får men typ 1ha så man kan göra flera hagar att rotera mellan för parasiter. (Förutsätter nu att det bara är bete och man köper in foder)
 
Eventuellt kommer mina föräldrar att flytta till en mindre gård framöver och om dom har tillräckligt med mark så kommer jag att kunna ha får där. Men frågan är hur mycket mark som behövs för ungefär 6st vuxna får? :)
En ha är 100×100 meter. Hur många djur det föder beror på vilken typ av mark det är, om den är gödslad/insådd eller om det är magert ängsbete, skog osv. Ska du inte ha lamm är inte parasittrycket nått större problem.
 
Beror lite på mark och typ av får men typ 1ha så man kan göra flera hagar att rotera mellan för parasiter. (Förutsätter nu att det bara är bete och man köper in foder)
Jag anser att en hektar är alldeles för lite till sex (6) får, i synnerhet om de ska ha lamm också.
Om man vill ha några vuxna får, 5-6, för trevnadens skull, som går och betar så räcker 1 hektar i bästa fall till bete under en sommar, men det beror på vilken sorts mark det är, och hur den kan delas upp.
Min uppfattning är att ska man ha får, som får lamm, då behövs ca en hektar per två får, för att möjligöra att mark vilar, så att parasittrycket hålls rimligt.

Jag har sett så många fall av "folk som skaffar gård", med 1-2 hektar betningsbar mark, och som skaffar får som lammar, och efter 3-4 år så börjar eländet, med coccidieinfektioner och höga parasithalter att märkas tydligt, och så slutar man med får.
 
En ha är 100×100 meter. Hur många djur det föder beror på vilken typ av mark det är, om den är gödslad/insådd eller om det är magert ängsbete, skog osv. Ska du inte ha lamm är inte parasittrycket nått större problem.
Ska inte ha lamm, men vill såklart att dom ska ha gott om utrymme så att dom trivs. :)
 
Hur sent i dräktigheten kan man klippa tackorna?
Väntar på besked från fårklipparen om när han kan komma (skulle hört av sig i helgen för att ev komma denna veckan, men har inget hört) och undrar bara hur länge man kan vänta. Dröjer det för länge får jag försöka göra det själv på ett eller annat sätt...
Lamning tidigast i mitten av januari, om baggen gjort sitt jobb. (nej, de är inte scannade)
 
Hur sent i dräktigheten kan man klippa tackorna?
Väntar på besked från fårklipparen om när han kan komma (skulle hört av sig i helgen för att ev komma denna veckan, men har inget hört) och undrar bara hur länge man kan vänta. Dröjer det för länge får jag försöka göra det själv på ett eller annat sätt...
Lamning tidigast i mitten av januari, om baggen gjort sitt jobb. (nej, de är inte scannade)
Jag brukar säga helst inte närmare än 6 veckor och absolut inte närmare än 4. Blir det kortare tid än så rekommenderar jag hygienklippning före lamningen och sen helklippning när lamningen är klar/lammen är ett par veckor gamla.

Skicka ett meddelande till klipparen och dubbelkolla, de jobbar häcken av sig nu och det är risk att man blir bortglömd om man inte är "stammis".
 
Jag brukar säga helst inte närmare än 6 veckor och absolut inte närmare än 4. Blir det kortare tid än så rekommenderar jag hygienklippning före lamningen och sen helklippning när lamningen är klar/lammen är ett par veckor gamla.

Skicka ett meddelande till klipparen och dubbelkolla, de jobbar häcken av sig nu och det är risk att man blir bortglömd om man inte är "stammis".
har påmint honom (och han har varit här tidigare, om än bara en gång... Den jag hade till min tidigare fårflock klipper inte längre.) Men då vet jag, blir det inte denna veckan får jag lösa det själv. Önskar att jag hade en klippstol, för min kropp fixar inget annat sätt...
 
Vet ni om man kan köpa skär till en Heiniger klippmaskin (som är inköpt till häst) avsedda för får?
 
Här blir det inga lamm fören 2025 som det ser ut nu. Inte hittat någon bagge av jämtlandsfår. Årstackorna kan lika gärna få växa på sig ett år till. Så får vi ta nya tag i höst. Är det lika vanskligt att hitta bagge då så tar jag någon annan ras. I den bästa av världar skulle man få låna en. För en bagge i flocken är vi ändå inte intresserade av att ha sen. Tråkigt att köpa en som får betäcka och sen slaktas direkt.
 
Här blir det inga lamm fören 2025 som det ser ut nu. Inte hittat någon bagge av jämtlandsfår. Årstackorna kan lika gärna få växa på sig ett år till. Så får vi ta nya tag i höst. Är det lika vanskligt att hitta bagge då så tar jag någon annan ras. I den bästa av världar skulle man få låna en. För en bagge i flocken är vi ändå inte intresserade av att ha sen. Tråkigt att köpa en som får betäcka och sen slaktas direkt.
Jag brukar köpa och då får han gå med baggarna när han inte jobbar till att alla åker på slakt.

Man brukar behöva byta hela huvudet på klippmaskinen om man vill ha den till får. Men hör av dig till lycklig fåret så kan de hjälpa dig.
 
Här blir det inga lamm fören 2025 som det ser ut nu. Inte hittat någon bagge av jämtlandsfår. Årstackorna kan lika gärna få växa på sig ett år till. Så får vi ta nya tag i höst. Är det lika vanskligt att hitta bagge då så tar jag någon annan ras. I den bästa av världar skulle man få låna en. För en bagge i flocken är vi ändå inte intresserade av att ha sen. Tråkigt att köpa en som får betäcka och sen slaktas direkt.
Låna får/bagge för betäckning är vanskligt.

Parasiter eller sjukdomar sprids alldeles för lätt på så sätt.

Man kan inte köpa skär för fårklippning till nöt/hästsax. Motsatsen går däremot bra, alltså att köpa skär för häst/nöt till fårsax.
 
Fast alltså, att klippa får när man har en skruttig kropp, det är verkligen ingen höjdare. S@tan i gatan vad ont jag har efter 2 stycken! (Nedrans fårklippare som först sa att han kunde komma och skulle höra av sig om tid, men sen inte svarade trots flera kontaktförsök - de behöver ju liksom klippas...)
Har ju ingen riktigt bra utrustning för det, skulle vilja ha en klippstol men det rymdes inte i budgeten i år. Och en gammal tung klippmaskin. Men närmast de känsligaste partierna (vid huvudet, svansen och bakpartiet, juvret, hela undersidan och runt benen) har jag tuggat mig igen om ullen med Biltemas lilla hundtrimmer - det går men det tar tid och kraft. Jag är för osäker med den stora maskinen för att ens försöka... Tycker resultatet blev helt okej, för att vara en nybörjare med skruttig kropp - har klippt dåvarande flock (6 tackor) en gång tidigare, för 2 år sedan.
1702764753188.png
 
Fast alltså, att klippa får när man har en skruttig kropp, det är verkligen ingen höjdare. S@tan i gatan vad ont jag har efter 2 stycken! (Nedrans fårklippare som först sa att han kunde komma och skulle höra av sig om tid, men sen inte svarade trots flera kontaktförsök - de behöver ju liksom klippas...)
Har ju ingen riktigt bra utrustning för det, skulle vilja ha en klippstol men det rymdes inte i budgeten i år. Och en gammal tung klippmaskin. Men närmast de känsligaste partierna (vid huvudet, svansen och bakpartiet, juvret, hela undersidan och runt benen) har jag tuggat mig igen om ullen med Biltemas lilla hundtrimmer - det går men det tar tid och kraft. Jag är för osäker med den stora maskinen för att ens försöka... Tycker resultatet blev helt okej, för att vara en nybörjare med skruttig kropp - har klippt dåvarande flock (6 tackor) en gång tidigare, för 2 år sedan.
Visa bifogad fil 134517
Ser jättefint ut!
 
Fast alltså, att klippa får när man har en skruttig kropp, det är verkligen ingen höjdare. S@tan i gatan vad ont jag har efter 2 stycken! (Nedrans fårklippare som först sa att han kunde komma och skulle höra av sig om tid, men sen inte svarade trots flera kontaktförsök - de behöver ju liksom klippas...)
Har ju ingen riktigt bra utrustning för det, skulle vilja ha en klippstol men det rymdes inte i budgeten i år. Och en gammal tung klippmaskin. Men närmast de känsligaste partierna (vid huvudet, svansen och bakpartiet, juvret, hela undersidan och runt benen) har jag tuggat mig igen om ullen med Biltemas lilla hundtrimmer - det går men det tar tid och kraft. Jag är för osäker med den stora maskinen för att ens försöka... Tycker resultatet blev helt okej, för att vara en nybörjare med skruttig kropp - har klippt dåvarande flock (6 tackor) en gång tidigare, för 2 år sedan.
Visa bifogad fil 134517
Bra jobbat!

Kan man klippa fåren såhär års om de går på lösdrift? Eller bör jag vänta till våren?
 
Bra jobbat!

Kan man klippa fåren såhär års om de går på lösdrift? Eller bör jag vänta till våren?
Vi klippte våra den 11/12. De får vara instängda en vecka för att acklimatisera sig, sedan har de tillgång rastgården som vanligt, fram till en vecka före lamningen.

Men är det väldigt många minusgrader, så är det tekniskt svårt att klippa fåren (människan blir valhänt).

Får reagerar på klippningen genom att äta mer.

Se till att liggplatsen är välströad bara, så går det bra.
 
Såg att i alla fall två av fåren behöver få sina klöver klippta.
Önska oss lycka till! Har inte fått dem speciellt sociala som jag önskat. Bara Lisa, den 4 åriga tackan som är det. Men gillar inte att bli klappad eller tagen på. De andra är fortfarande så skygga att de inte vågar äta knäckebröd ur handen eller komma i närheten av en.

Funkar det med en bra sekatör?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp