FÅRtråden

Slaktmognad bedöms med palpation och på vikt. Lammet ska kännas utfylld när du trycker med handflatan över höftknölarna/ryggen, bogen ska kännas fyllig och det ska finnas volym över revbenen. Om du ska sälja slaktdjur till slakteriet bör de väga över 45 kg, annars får du i princip betala för att bli av med dem. (Enkel formel för att räkna ut slaktvikt är levandevikt/2-5, en slaktkropp på mindre än 16 kg får du inte betlat för).

Om din ras sätter vinterull så påverkas skinnen drastiskt av att slaktas efter sista oktober. Runt årskiftet ser även de finaste rasskinn ut som biltemafällar, typ.

Du kan köpa in vinterlamm med m3 status, men över lag är livdjursinköp en stor smittrisk. Jag skulle inte hålla inköpta vinterlamm i samma byggnad som avelsdjur, om du inte är väl bekant med säljaren och vet hur deras smittbild ser ut.
Man få betalt från Scan för lamm som väger mer än 12 kg, men väldigt dåligt.

Från 14 kg blir det bättre. De två lammen som inte kom över 16 kg strecket (15,9 och 15,8) i min leverans nu i augusti, betalades med 53, 27 kr/kg + tillägg, alltså 950 kr styck. Det är bra betalt för lammen f.n.

Jag håller med dig fullt ut om vinterlamm!

Ska man föda (göda upp) vinterlamm, så bör man ha det som enda inriktning, alternativt ha separata byggnader och hagar jämför med de egna fåren och extrem koll på smittor. Alltid byta kläder och skor när man går mellan grupperna, noggrann desinficering o.s.v.
 
Vilka många bra frågor du har!
Jag återkommer med genomtänkta svar runt produktionsinriktningsfrågorna när jag tänkt lite.

Det där med slaktmognad kan vi ta lite kort.
Ska man sälja till ett stort slakteri, som Scan t.ex. så får man vettigt betalt om man håller en rimlig kvalitet på lammen, alltså en slaktvikt på 16-22 kg ungefär, en kropp på R- och lagom med fett, titta gärna i noteringarna hur priserna ser ut.
De stora slakterierna har också diverse leveransregler, bl.a. avseende antal, där man får avdrag om man skickar få lamm, och tillägg när man skickar många. Det finns också minimiantal och regler runt märkning.

För andra raser än Gotlandsfår (Allmogefår t.ex.) så uppstår inga dåliga fällar p.g.a. vinterull, men ullen blir orimligt lång, tovig och trasslig om man slaktar efter jul, och då behöver man klippa lammen minst sex veckor innan slakt för att skinne ska bli bra.

Levandevikt för att för att nå de rimliga resultaten är för allmogefår/lantrasfår av de större raserna (Värmlandsfår, Helsingefår, Klövsjöfår, Ryafår m.fl. raser) eller korsningar där det ingår köttras, är minimum 42-45 kg för bagglamm, och 40-43 kg för tacklamm.

En lammvåg är alltså nästan ett nödvändigt hjälpmedel.

Mina Helsingelamm, "bygger muskler", blir "köttiga" fr.o.m. när de väger det där minimum som jag angav ovan.

Jag brukar resonera så här: två-tre veckor på ett riktigt bra bete (vallåterväxt) efter uppnådd minimivikt enligt ovan, så blir det bra slaktresultat.

Att klämma och känna på lammen, ger viss information, men det är inte lika lätt att känna sig fram på lamm, som hullkontroll på tackor.

Mina baggar brukar vara färdiga för slakt vid ca sex månaders ålder, och tacklammen (tacklamm växer alltid långsammare än bagglamm, gäller alla raser, även köttraser) vid drygt sju månaders ålder.

Jag väger lammen regelbundet, en gång per månad, för att veta vilka som artar sig bäst bland lammen som ska gå till slakt.
@skogaliten du får gärna återkomma när du har funderat på övriga frågor. 🙂

Har köpt en grisvåg som jag tänkt jag ska väga lammen, men säg att jag väger och det saknas 10 kg till att de är slaktklara, hur bör jag tänka för att få dem klara i tid?
Baggarna kan kanske vara klara nu, men tack lammen tror jag inte är det än.
Jag ställer samma fråga till dig, om jag t.ex skulle behålla tacklammet och de sätter vinterull, när kan jag skicka dem till slakt nästa gång?

Jag har Ugglarp inte allt för långt ifrån så det är framför allt dit jag tänkt skicka.

O andra sidan är det en månad kvar till oktober, och då kommer tacklammet vara ca 7 månader precis.
 
Tack @Migo om jag vill ha fällar, är det rimligt att de går att slakta på våren, och få bra fällbar?
Det är gute, klövsjö och korsning där emellan.

Tanken är att även slakta av några 1,5 års tackor (ålder nu) för att få "renrasiga" klövsjö, dock inte genboksanslutna. Finns det risk att slakterierna inte vill ta emot dem? (i sådana fall är det kanske just dem jag bör ta återtag på?)
Baggarna är ev. slaktklara, får försöka väga dem i dagarna.
Det är Gotlandsfåren som får problem med ullen om man slaktar "vid fel årstid". Den där eftersökta glansiga locken uteblir på skinnen.

För andra raser så är problemet minimalt, men om lammen inte klipps under hösten, eller sex veckor före slakt, såär de ofta skitiga, och toviga av vinterutfodringen och vädret, så en höstklippning är en god investering.

Slakterierna tar emot 1,5 års tackor, och de klassas i princip alltid som lamm, om man slaktanmäler dem som lamm.

Så skickar du nu under hösten t.ex. tio lamm och dina 1,5 års tackor, samtidigt, och utan att skicka eventuella utslagstackor samtidigt, så bör de alla klassas som lamm.
 
Tänker högt, finns det någon vinst med att sälja en liten grupp tackor med lamm (och ev. bagge) till våren innan betessläpp?

Då hade jag kunnat köpa in en liten grupp dräktiga tackor på hösten, släppa på bete där inte dessa gått, beta av med hästar där tidigare får betat.

När de släpps våren därpå kommer det gå två vintrar och en sommar.
Med tanke på smittryck osv.

Jag tänker mig några gotlänningar.
 
Senast ändrad:
Det är Gotlandsfåren som får problem med ullen om man slaktar "vid fel årstid". Den där eftersökta glansiga locken uteblir på skinnen.

För andra raser så är problemet minimalt, men om lammen inte klipps under hösten, eller sex veckor före slakt, såär de ofta skitiga, och toviga av vinterutfodringen och vädret, så en höstklippning är en god investering.

Slakterierna tar emot 1,5 års tackor, och de klassas i princip alltid som lamm, om man slaktanmäler dem som lamm.

Så skickar du nu under hösten t.ex. tio lamm och dina 1,5 års tackor, samtidigt, och utan att skicka eventuella utslagstackor samtidigt, så bör de alla klassas som lamm.
Då funderar jag igen, tanken var att klippa dem i veckan som kommer (och väga) så då ska jag kanske göra det och se om jag kan boka slakttid om ca 6 veckor?
Jag hade även tänkt göra en rockad med nytt bete och släppa de tackor som ska betäckas med baggen.
 
@skogaliten du får gärna återkomma när du har funderat på övriga frågor. 🙂

Har köpt en grisvåg som jag tänkt jag ska väga lammen, men säg att jag väger och det saknas 10 kg till att de är slaktklara, hur bör jag tänka för att få dem klara i tid?
Baggarna kan kanske vara klara nu, men tack lammen tror jag inte är det än.
Jag ställer samma fråga till dig, om jag t.ex skulle behålla tacklammet och de sätter vinterull, när kan jag skicka dem till slakt nästa gång?

Jag har Ugglarp inte allt för långt ifrån så det är framför allt dit jag tänkt skicka.

O andra sidan är det en månad kvar till oktober, och då kommer tacklammet vara ca 7 månader precis.
Återigen: vinterull är inget problem på rasblandningen du har. Den har inte glänsande lockar när du än slaktar. Men vill du ha ren fin ull, som presenterar sig väl i de beredda fällarna, så klipp lammen minst sex veckor före tänkt slakt.
Så tänker du slakta i slutet av oktober, klipp nu.

Det mest använda sättet att "få igång tillväxt på lamm som snart ska slaktas" är följande åtgärder:

* Ge dem det absolut bästa (kvalitet) betet som finns på gården, och om det fungerar rent praktiskt, så gärna någon form av stripbete (flytt till ny fålla t.ex. en gång vecka.
Detta är det absolut väsentligaste.
Om de fodras med (enbart) ensilage, ge samma foder som till högdräktiga tackor.

*Ge en liten/måttlig giva pellets varje dag. Brukar inte behövas mycket, kanske 1-2 dl, men bidrar till skapa aptit hos fåren, eftersom det gör att mängden vombakterier ökar, och ju mer vombakterier det finns desto bättre blir lammen på att bryta ner fibrer i grovfodret...
OBS, använd pellets, inte spannmål, när det handlar om att snabbt öka aptiten för att få tillväxt när det är kort tid kvar till slakt. Kör helst med "lammpellets" för detta ändamål.

*Ställ in en slickbalja för lamm med någon melass/proteinprodukt, det finns t.ex. hos Hunden & Herden. Sockret gör också att vombaterierna frodas och att återigen, lammen blir hungrigare och kan utnyttja grovfodret (betet) bättre.

Om jag märker att lammens tillväxtkurva dämpas och det är ett par månader till slakt, så förutom bästa betet, ställer jag in en slickbalja, Hunden & Herdens vinterlamm och Svenska foders Easy Lick High Energy Sheep har jag provat med gott resultat.

Om jag har tre veckor kvar till slakt, och det fattas flera kilo till målvikterna, så ger jag både lammpellets och ställer in en slickbalja. Det har hänt att jag gett så mycket som tre-fyra dl lammpellets per djur under en kortare tid. Det är lite intressant, men får man igång dom att börja växa, så kan man dra ner till en minimigiva med pellets igen, och de fortsätter att växa...

Och så får man hålla koll på tillväxten och väga och klämma...
 
Tänker högt, finns det någon vinst med att sälja en liten grupp tackor med lamm (och ev. bagge) till våren innan betessläpp?

Då hade jag kunnat köpa in en liten grupp dräktiga tackor på hösten, släppa på bete där inte dessa gått, beta av med hästar där tidigare får betat.

När de släpps våren därpå kommer det gå två vintrar och en sommar.
Med tanke på smittryck osv.

Jag tänker mig några gotlänningar.
Det kan gå att sälja blandrasfår på våren/försommaren till någon som vill starta med får t.ex.

Men du kommer nära frågorna om produktionsinriktning i den här frågan, eftersom det finns fler aspekter att väga in än endast parasitfrågorna.

Vill du byta ras till renrasiga Gotlandsfår, så vore det nog klokt att starta med en grupp MV-fria djur med fotrötestatus, så att det blir lönsamt att jobba med aveln och köpa och sälja livdjur.

Du bör ( kanske måste) också vara med i Elitlamm, för att härstamningen ska kunna visas upp och du ska kunna mönstra dina lamm.

För att få svar på frågan om hur du ska göra för att de nya Gotlandsfåren ska kunna behålla sin MV och fotrötestatus (jag antar nu att du köper fri förklarade djur), måste du fråga Gård & Djurhälsan om, jag vet inte hur det går till om man byter ras/inriktning från icke provtagna djur, och köper MV-fria djur.

Att köpa "djur utan stamtavla" som påstås vara Gotlandsfår, är ingen god idé, sådana djur är nästan alltid korsningar som råkar likna Gotlandsfår vid en hastig anblick, men som saknar de kvaliteter som gör Gotlandsfällarna så attraktiva och de har sällan andra goda kvaliteter som skulle kunna önska sig.
 
Det kan gå att sälja blandrasfår på våren/försommaren till någon som vill starta med får t.ex.

Men du kommer nära frågorna om produktionsinriktning i den här frågan, eftersom det finns fler aspekter att väga in än endast parasitfrågorna.

Vill du byta ras till renrasiga Gotlandsfår, så vore det nog klokt att starta med en grupp MV-fria djur med fotrötestatus, så att det blir lönsamt att jobba med aveln och köpa och sälja livdjur.

Du bör ( kanske måste) också vara med i Elitlamm, för att härstamningen ska kunna visas upp och du ska kunna mönstra dina lamm.

För att få svar på frågan om hur du ska göra för att de nya Gotlandsfåren ska kunna behålla sin MV och fotrötestatus (jag antar nu att du köper fri förklarade djur), måste du fråga Gård & Djurhälsan om, jag vet inte hur det går till om man byter ras/inriktning från icke provtagna djur, och köper MV-fria djur.

Att köpa "djur utan stamtavla" som påstås vara Gotlandsfår, är ingen god idé, sådana djur är nästan alltid korsningar som råkar likna Gotlandsfår vid en hastig anblick, men som saknar de kvaliteter som gör Gotlandsfällarna så attraktiva och de har sällan andra goda kvaliteter som skulle kunna önska sig.
Köper jag in Gotlands så tänker jag att de ska vara med stamtavla osv, för att det ska finnas en vits med ändring av inriktning.
Men du har ju rätt om mv status, det är kanske inte så enkelt att byta.

Och skulle det inte vara det så betyder det att jag kan behålla min lilla grupp också. Är väldigt förtjust i dem och de är väldigt lätta att ha att göra med.
 
Återigen: vinterull är inget problem på rasblandningen du har. Den har inte glänsande lockar när du än slaktar. Men vill du ha ren fin ull, som presenterar sig väl i de beredda fällarna, så klipp lammen minst sex veckor före tänkt slakt.
Så tänker du slakta i slutet av oktober, klipp nu.

Det mest använda sättet att "få igång tillväxt på lamm som snart ska slaktas" är följande åtgärder:

* Ge dem det absolut bästa (kvalitet) betet som finns på gården, och om det fungerar rent praktiskt, så gärna någon form av stripbete (flytt till ny fålla t.ex. en gång vecka.
Detta är det absolut väsentligaste.
Om de fodras med (enbart) ensilage, ge samma foder som till högdräktiga tackor.

*Ge en liten/måttlig giva pellets varje dag. Brukar inte behövas mycket, kanske 1-2 dl, men bidrar till skapa aptit hos fåren, eftersom det gör att mängden vombakterier ökar, och ju mer vombakterier det finns desto bättre blir lammen på att bryta ner fibrer i grovfodret...
OBS, använd pellets, inte spannmål, när det handlar om att snabbt öka aptiten för att få tillväxt när det är kort tid kvar till slakt. Kör helst med "lammpellets" för detta ändamål.

*Ställ in en slickbalja för lamm med någon melass/proteinprodukt, det finns t.ex. hos Hunden & Herden. Sockret gör också att vombaterierna frodas och att återigen, lammen blir hungrigare och kan utnyttja grovfodret (betet) bättre.

Om jag märker att lammens tillväxtkurva dämpas och det är ett par månader till slakt, så förutom bästa betet, ställer jag in en slickbalja, Hunden & Herdens vinterlamm och Svenska foders Easy Lick High Energy Sheep har jag provat med gott resultat.

Om jag har tre veckor kvar till slakt, och det fattas flera kilo till målvikterna, så ger jag både lammpellets och ställer in en slickbalja. Det har hänt att jag gett så mycket som tre-fyra dl lammpellets per djur under en kortare tid. Det är lite intressant, men får man igång dom att börja växa, så kan man dra ner till en minimigiva med pellets igen, och de fortsätter att växa...

Och så får man hålla koll på tillväxten och väga och klämma...
Stort tack, ska fundera på vad som fungerar bäst att tillämpa här. 🙂
 
Köper jag in Gotlands så tänker jag att de ska vara med stamtavla osv, för att det ska finnas en vits med ändring av inriktning.
Men du har ju rätt om mv status, det är kanske inte så enkelt att byta.

Och skulle det inte vara det så betyder det att jag kan behålla min lilla grupp också. Är väldigt förtjust i dem och de är väldigt lätta att ha att göra med.
Du kan ju välja att gå in i MV-programmet med din nuvarande grupp, och börja resan mot status MV-fri, och gärna gå med i Elitlamm, som en förberedelse inför att byta till Gotlandsfår.

Ett generellt råd är annars att välja att renavla mot en av raserna som du redan har, även om dina djur aldrig kommer att kunna anses som renrasiga och ge möjlighet till att få bidrag för utrotningshotade raser.

Jag, som gillar ull, skulle nog i så fall välja att avla mot Klövsjö, eftersom jag gillar deras ullkvalitet, och de har fler fina färger. Samtidigt så är Klövsjö ett relativt storväxt allmogefår, som med rätt handlag borde ge fina slaktlamm.
 
@Migo visst slaktar du själv (hemma?).
Har ev. hittat ett litet, mindre slakteri som kan salta skinnen, men jag får i sådana fall skicka iväg skinnen dit de ska själv.
Hur gör du med den praktiska biten?
 
@Migo visst slaktar du själv (hemma?).
Har ev. hittat ett litet, mindre slakteri som kan salta skinnen, men jag får i sådana fall skicka iväg skinnen dit de ska själv.
Hur gör du med den praktiska biten?
Jag lagrar skinnen på lastpallar med saltsidan upp, travade. De ska ligga 14 dagar innan de ska skickas till garveriet. Viktigt att salta noga! Jag har så många skinn så jag kör dem själv till garveriet. Skaka av saltet och rulla ihop skinnen, lägg 5 skinn i en ordentlig sopsäck. Ta dubbla säckar om du ska köra dem i bilen ;) Ditt garveri kan säkert hjälpa dig hitta fraktbolag som kan hömta annars.
 
Jag lagrar skinnen på lastpallar med saltsidan upp, travade. De ska ligga 14 dagar innan de ska skickas till garveriet. Viktigt att salta noga! Jag har så många skinn så jag kör dem själv till garveriet. Skaka av saltet och rulla ihop skinnen, lägg 5 skinn i en ordentlig sopsäck. Ta dubbla säckar om du ska köra dem i bilen ;) Ditt garveri kan säkert hjälpa dig hitta fraktbolag som kan hömta annars.
Tack!

(det känns som jag tackar i vartannat inlägg, men det är verkligen guldvärt som nybörjare!)

Då ska jag höra med slakteriet om de kan hjälpa till med frakten, om inte annat så får jag se om jag kan köra iväg med det själv. 🙂
 
Tack!

(det känns som jag tackar i vartannat inlägg, men det är verkligen guldvärt som nybörjare!)

Då ska jag höra med slakteriet om de kan hjälpa till med frakten, om inte annat så får jag se om jag kan köra iväg med det själv. 🙂
Jag tror inte slakteriet vill ha fällarna kvar i 14 dagar, och de måste ligga saltade minst så länge!

Förövrigt det äckligaste jobbet på hela året. Skaka av saltet och vika ihop de blodiga skinnen från ens döda djur 😔 Kompenseras av julaftonskänslan när de kommer hem igen, garvade och fantastiska 😍
20210604_142900 (1).jpg
 
Tack!

(det känns som jag tackar i vartannat inlägg, men det är verkligen guldvärt som nybörjare!)

Då ska jag höra med slakteriet om de kan hjälpa till med frakten, om inte annat så får jag se om jag kan köra iväg med det själv. 🙂
Skickar du till Ugglarps tar de hand om allt med skinnen, du ska bara skicka med en följesedel( finns att hämta på garveriets hemsida)
 
Vi har ett tacklamm som har varit halt, linkar fram -inte blockhalt, sedan några dagar. Klämt och känt och tittat men hittar inget mer än den här ”sprickan” i klöven. Kan den vara orsaken till hältan? I så fall, vad kan det va?
klöven ser fin ut i övrigt!
(Ska givetvis ta ut veterinär men nyfiken på om ni med mer kunskap har några idéer)

887FCA14-1BF7-4CFB-9112-BD7D70351A7B.jpeg
 
Vi har ett tacklamm som har varit halt, linkar fram -inte blockhalt, sedan några dagar. Klämt och känt och tittat men hittar inget mer än den här ”sprickan” i klöven. Kan den vara orsaken till hältan? I så fall, vad kan det va?
klöven ser fin ut i övrigt!
(Ska givetvis ta ut veterinär men nyfiken på om ni med mer kunskap har några idéer)

Visa bifogad fil 77298
Det där kan göra rejält ont, i det som finns innanför hornet.

I första hand, så skulle jag tro, att det är en mekanisk skada, att lammet t.ex. fastnat med "foten"/klöven mellan en gren och sten, eller två större stenar och fått något slags klämskada eller "riv- och slitskada" när hon tagit sig loss.

När friskt horn växer ner, så blir hon antagligen helt bra, men det finns risk att klövhalvan växer lite märkligt, så extra omsorg med klövverkning kan vara en bra idé om hon ska vara kvar som livlamm.
 
Det där kan göra rejält ont, i det som finns innanför hornet.

I första hand, så skulle jag tro, att det är en mekanisk skada, att lammet t.ex. fastnat med "foten"/klöven mellan en gren och sten, eller två större stenar och fått något slags klämskada eller "riv- och slitskada" när hon tagit sig loss.

När friskt horn växer ner, så blir hon antagligen helt bra, men det finns risk att klövhalvan växer lite märkligt, så extra omsorg med klövverkning kan vara en bra idé om hon ska vara kvar som livlamm.

Det skulle det absolut kunna vara, det ser även lite tilltryck ut under randen. Kan ev ha känts lite mjukare i hornet just där jämfört med andra halvan.
Har du erfarenhet av en sån typ av skada? Tror du hon kommer vara halt, ha ont, tills klöven har vuxit ut helt eller kommer det bli bättre när ev blödning har lagt sig?

Hon ska vara kvar så håller ett extra öga på den foten under vintern! Tack!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp