FÅRtråden

Det skulle det absolut kunna vara, det ser även lite tilltryck ut under randen. Kan ev ha känts lite mjukare i hornet just där jämfört med andra halvan.
Har du erfarenhet av en sån typ av skada? Tror du hon kommer vara halt, ha ont, tills klöven har vuxit ut helt eller kommer det bli bättre när ev blödning har lagt sig?

Hon ska vara kvar så håller ett extra öga på den foten under vintern! Tack!
Jag hade ett nyfött/någon dag gammalt lamm, som blev trampat av sin mamma, så att en liknande skada uppstod på utsidan av en framklöv, så till den grad, att det mjuka under klöven blev ordentligt "mosat".
Det lammet tog jag hjälp av veterinär för att verka bort skadad vävnad, både horn och lagom mycket av det mjuka under.

Sedan så fick hon ha förband som avlastade och skyddade klöven, som byttes dagligen första tiden, så att ingen infektion skulle uppstå (tvätt med klorhexidin, kompresser med medicinsk honung, stödskena, vetflex, silvertejp ungefär), sedan utglesat bandagebyte, och efter sisådär tre veckor så var klöven OK, om än inte lika perfekt som de andra lammens.

Lammet är numera en tacka, som fick sina första egna lamm i våras...

Jag tror inte att det ska behövas så värst mycket behandling av ditt lamm, i synnerhet inte om det inte är något hål (ingångsväg för infektion) i hornet där "strimman" syns, utan det enda som behövs är att hålla koll. Det finns en risk att det blir en hovböld.


Var det mitt lamm, så skulle jag ta med henne till en veterinär, som kan kolla klöven ordentligt på veterinärkliniken, där det finns bra ljus och bra arbetsförhållanden, och som då kan se ordentligt. Det brukar ju också vara billigare att ta med lammet till kliniken, än att ta hem veterinären.
 
Klippt och vägt tacklammen. Det skiljer en månad mellan yngsta och äldsta.
Vilket gett en skillnad på 9 kg mellan dem. Den som väger mest väger 42 kg och klarar precis gränsen på 16 kg slaktvikt.

Alla lammen är släppta på återväxt. Vågar man ge kraftfoder också eller blir det för kraftigt?

Hur mycket bör jag kunna förvänta mig att de går upp i veckan/ månaden?

(är jag nitpicky och det kommer ge sig med tiden?)
 
Klippt och vägt tacklammen. Det skiljer en månad mellan yngsta och äldsta.
Vilket gett en skillnad på 9 kg mellan dem. Den som väger mest väger 42 kg och klarar precis gränsen på 16 kg slaktvikt.

Alla lammen är släppta på återväxt. Vågar man ge kraftfoder också eller blir det för kraftigt?

Hur mycket bör jag kunna förvänta mig att de går upp i veckan/ månaden?

(är jag nitpicky och det kommer ge sig med tiden?)
Har hittat ett bra information nu, så känner mig lite tryggare i hur jag ska få ihop det igen.
Det är svårt med första året när man inte vet sina förutsättningar och vad man har att förvänta sig.
 
37 runda goa nyklippta silverbollar redo att möta baggen om några veckor. Längtar efter lamning så jag tror jag blir tokig 😂
20211010_124753.jpg
 
Hur är det med att köpa får på våren, är det kört i och med lamm och allt, så man får räkna med att vänta till hösten? Eller är det många som säljer får även under våren?
 
Hur är det med att köpa får på våren, är det kört i och med lamm och allt, så man får räkna med att vänta till hösten? Eller är det många som säljer får även under våren?
Jag säljer t.ex. livdjur under våren. Det beror på när lammen är födda.

Mina Helsingefår (genbank) börjar lamma ungefär 10 februari. Till skillnad från Gotlandsfår (och Gutefår), så kan de allra flesta raser brunsta året om.

Så det är möjligt att köpa livdjur främst av köttraser (vanligt med lamning i december-januari), och, i viss mån av Finullsfår. Och kanske av Allmogeraserna och eventuellt Ryafår, om ägarna likt mig har valt att få sina lamm tidigt på säsongen.

Det viktigaste rådet är att gå in i köpandet av får/lamm med viss försiktighet.
Köp endast härstamningskontrollerade får, får som är MV-fria, får som är dokumenterat parasitkontrollerade, och helst klövrötefria får.

När lammen blivit drygt tre månader, så börjar bagglamm bli könsmogna, och då avvänjer man dem, så att de inte börjar betäcka mammorna hagen.
Vid den åldern så är det rimligt (och praktiskt) att avvänja även tacklammen, och då finns det livlamm att köpa.

Så här gör jag, när jag ska sälja livdjur:

I just mitt fall, så har jag alltså livdjur som är tacklamm och några vuxna ungtackor som lammat och visat sig vara en bra mamma att sälja från mitten av maj.
Bagglamm för avel, säljer jag endast på sensommaren/tidig höst, efter att vi mönstrat lammen.

När jag säljer livdjur på våren/försommaren, så är det oftast till någon som vill starta en genbank. Eftersom vi får kring 50 lamm varje år, så kommer många att till slut gå till slakt.

Jag väljer ut livdjur, så att det ska bli en så spridning av "genbanksgener" som möjligt, och säljer endast djur som vid försäljningstillfället har en "korrekt kropp" och är fullt friska. Besättningen är med i de flesta kontrollprogrammen, och parasitkontrollerad. En hälsodeklaration i enlighet med Gård & Djurhälsans riktlinjer lämnas vid köpet, samt kopia på senaste parasitkontroll.

Har köparen inte får redan, så vill jag att man köper "några lamm och minst en ungtacka som lammat".
De unga lammen, behöver en mer erfaren tacka för att hjälpa dem tillrätta (hitta bete, skydd m.m.), i synnerhet när de kommer till ett nytt ställe.

S
 
Hur är det med att köpa får på våren, är det kört i och med lamm och allt, så man får räkna med att vänta till hösten? Eller är det många som säljer får även under våren?

Vi köpte våra första får på midsommar. Men det finns helt klart mer att välja på, speciellt med pålsfåren på hösten efter mönstring och riskbedömning.
 
Jag säljer t.ex. livdjur under våren. Det beror på när lammen är födda.

Mina Helsingefår (genbank) börjar lamma ungefär 10 februari. Till skillnad från Gotlandsfår (och Gutefår), så kan de allra flesta raser brunsta året om.

Så det är möjligt att köpa livdjur främst av köttraser (vanligt med lamning i december-januari), och, i viss mån av Finullsfår. Och kanske av Allmogeraserna och eventuellt Ryafår, om ägarna likt mig har valt att få sina lamm tidigt på säsongen.

Det viktigaste rådet är att gå in i köpandet av får/lamm med viss försiktighet.
Köp endast härstamningskontrollerade får, får som är MV-fria, får som är dokumenterat parasitkontrollerade, och helst klövrötefria får.

När lammen blivit drygt tre månader, så börjar bagglamm bli könsmogna, och då avvänjer man dem, så att de inte börjar betäcka mammorna hagen.
Vid den åldern så är det rimligt (och praktiskt) att avvänja även tacklammen, och då finns det livlamm att köpa.

Så här gör jag, när jag ska sälja livdjur:

I just mitt fall, så har jag alltså livdjur som är tacklamm och några vuxna ungtackor som lammat och visat sig vara en bra mamma att sälja från mitten av maj.
Bagglamm för avel, säljer jag endast på sensommaren/tidig höst, efter att vi mönstrat lammen.

När jag säljer livdjur på våren/försommaren, så är det oftast till någon som vill starta en genbank. Eftersom vi får kring 50 lamm varje år, så kommer många att till slut gå till slakt.

Jag väljer ut livdjur, så att det ska bli en så spridning av "genbanksgener" som möjligt, och säljer endast djur som vid försäljningstillfället har en "korrekt kropp" och är fullt friska. Besättningen är med i de flesta kontrollprogrammen, och parasitkontrollerad. En hälsodeklaration i enlighet med Gård & Djurhälsans riktlinjer lämnas vid köpet, samt kopia på senaste parasitkontroll.

Har köparen inte får redan, så vill jag att man köper "några lamm och minst en ungtacka som lammat".
De unga lammen, behöver en mer erfaren tacka för att hjälpa dem tillrätta (hitta bete, skydd m.m.), i synnerhet när de kommer till ett nytt ställe.

S
Tack! Tanken är helsingefår eller gotlandsfår, i genbank. Stort vindskydd finns, plus stall med två boxar vilket jag tänker räcker till en början om man börjar smått (borde kunna ha två får i varje box vid behov, eller? Planen är ju att bygga större fårhus i ladan sen, för att kunna utöka flocken).

Det blir ju våra första får så jag tänker ju också att vi behöver köpa äldre exemplar snarare än lamm.
 
Tack! Tanken är helsingefår eller gotlandsfår, i genbank. Stort vindskydd finns, plus stall med två boxar vilket jag tänker räcker till en början om man börjar smått (borde kunna ha två får i varje box vid behov, eller? Planen är ju att bygga större fårhus i ladan sen, för att kunna utöka flocken).

Det blir ju våra första får så jag tänker ju också att vi behöver köpa äldre exemplar snarare än lamm.
Om du vill, så kan jag gärna bistå dig i processen att köpa de första fåren, som bollplank, oavsett vilken ras du slutligen väljer att satsa på.
Att köpa en "frisk och bra" första grupp får, lönar sig på sikt.

Det finns fördelar och nackdelar med alla raser.

De första lamingarna, när man är ny med får, tycker jag att man ska låta ske inomhus, under "lagom" övervakning, för att lära sig hur normala lamningar går till, och göra det lätt att "träna" på de eventuella problem som kan uppstå.

Har du gått någon kurs, digital eller IRL i fårhållning?
 
Om du vill, så kan jag gärna bistå dig i processen att köpa de första fåren, som bollplank, oavsett vilken ras du slutligen väljer att satsa på.
Att köpa en "frisk och bra" första grupp får, lönar sig på sikt.

Det finns fördelar och nackdelar med alla raser.

De första lamingarna, när man är ny med får, tycker jag att man ska låta ske inomhus, under "lagom" övervakning, för att lära sig hur normala lamningar går till, och göra det lätt att "träna" på de eventuella problem som kan uppstå.

Har du gått någon kurs, digital eller IRL i fårhållning?
Jättesnällt! Lamningar kommer få vänta tills vi har ett större fårhus klart, så stallboxarna skulle i så fall vara om de behöver in pga väder eller skada/sjukdom innan dess. Så får vi snällt hålla oss i schack med att skaffa fler tills vi byggt klart. :D

Har en reservplats på en distanskurs, men är väl tveksamt om jag kommer med, tyvärr. Håller utkik efter fler möjligheter, men de är begränsade och vill helst inte behöva åka iväg långt nu pga graviditet. :)
 
Nu har jag fått analys på hö av en bonde vi brukar köpa av det verkar däremot inte vara särskilt bra värden för får. Har ett litet gäng i karantän som däremot tycker det är gott.

8,8 MJ/kg ts (omsättbar energi idisslare)
47 g/kg ts

Var kan jag hitta foderstatsprogram för får?

Jag hoppas jag kan komplettera med någon av hinkarna från Hunden och Herden.
Jag har hittat riktvärden för får, men inget av hjälp vid uträkning av foderstat.
Jag har inga köttfår, men dessa klövsjö får ju ofta trillingar, så det behövs ju också ta i beaktning.
 
@skogaliten Du har koll på det här med genbank eller hur? Tycker det finns lite dåligt med info på allmogefar.se och funderar lite på att ev. skaffa värmlandsfår som moderras i besättningen istället för Gotlandsfår.
 
@skogaliten Du har koll på det här med genbank eller hur? Tycker det finns lite dåligt med info på allmogefar.se och funderar lite på att ev. skaffa värmlandsfår som moderras i besättningen istället för Gotlandsfår.
Tyvärr måste man kunna logga in för att få fullständig info om genbank, och det kan man bara om man om man är redan är genbank, jag tycket det är lite tokigt.

Skicka PM till mig, med dina frågor, så ska jag logga in och ta fram det du vill veta.
 
Nu har jag fått analys på hö av en bonde vi brukar köpa av det verkar däremot inte vara särskilt bra värden för får. Har ett litet gäng i karantän som däremot tycker det är gott.

8,8 MJ/kg ts (omsättbar energi idisslare)
47 g/kg ts

Var kan jag hitta foderstatsprogram för får?

Jag hoppas jag kan komplettera med någon av hinkarna från Hunden och Herden.
Jag har hittat riktvärden för får, men inget av hjälp vid uträkning av foderstat.
Jag har inga köttfår, men dessa klövsjö får ju ofta trillingar, så det behövs ju också ta i beaktning.
Det låter ju inte som någon supermat för får precis.

Det finns ett foderstatsberäkningsprogram, knutet till Elitlamm.

Jag räknar "manuellt" och hjälper även ett par av mina grannar med foderstatsberäkning, det är ett krav att ha uträknad foderstat, när man söker bidrag för "fårpengen", men det är lite pyssligt.

Man kan också köpa tjänsten foderstatsberäkning, från Gård & Djurhälsan.

Något riktigt enkelt fungerande gratisprogram på nätet har jag inte koll på om det finns.

Ofta får man lägga in så många parametrar i programmen, så att man lika gärna kan räkna själv.

Det man måste ha koll på, som ett minimum. är MJ, protein, NDF, och Ca/P för grovfodret, och det kraftfoder man tänker sig att använda. Har man väl detta dokumenterat, så är det väldigt enkelt att räkna själv för hand, med hjälp av tabeller för näringsbehov under olik tidpunkter under dräktigheten, och under laktationen, samt antalet foster/lamm.

Jag har mallar från G&D som jag jobbar med.

Hör av dig via PM, så ska jag se hur jag kan hjälp till.
 
Nu har jag fått analys på hö av en bonde vi brukar köpa av det verkar däremot inte vara särskilt bra värden för får. Har ett litet gäng i karantän som däremot tycker det är gott.

8,8 MJ/kg ts (omsättbar energi idisslare)
47 g/kg ts

Var kan jag hitta foderstatsprogram för får?

Jag hoppas jag kan komplettera med någon av hinkarna från Hunden och Herden.
Jag har hittat riktvärden för får, men inget av hjälp vid uträkning av foderstat.
Jag har inga köttfår, men dessa klövsjö får ju ofta trillingar, så det behövs ju också ta i beaktning.
Det första jag räknar ut är hur mycket av fodret de kan äta, som mest. Det avgörs av NDF-värdet. En vuxen tacka som inte är högdräktig kan äta ca 1.5% av sin kroppsvikt. Sen tittar jag på hur protein, energi, mineraler och PBV av maxportion ser ut i jämförelse med behovstabellerna. Obs, alla värden i kg/ts, inte kilo foder!

För min besättning som snittar på 80 kg/tacka, så kan de äta ca 1.2 kg/dag.

Mitt ensilage är taget för mjölkkor, och har värdena:

Råprotein(rp) 165
Smältbart råprotein (smb rp) 124
MJ 10.8
NDF 437
AAT 71
PBV 42.2
TS 40%

P 2.4
Ca 4.8

Behovstabellen ser ut så här:
BehovMJg rpg smb rpg AAT
Underhåll
10​
120​
75​
70​
6 v före lamning
15​
180​
115​
95​
2 v före lamning
20​
280​
175​
150​
digivning
30​
430​
275​
240​

Energiinnehållet i mitt gräs är alltså en aning lågt för att kunna försörja tackorna på bara ensilage under högdräktighet/laktation, så under den tiden kommer jag komplettera med kraftfoder antingen i form av säd eller hinkar. Säd och ffa halm hjälper till att få ner PBV- värdet till under 20. Mineralbalansen är bra, men lite låg. Mina djur har fri tillgång till ett bra mineralgranulat som kompenserar för det, utan att förstöra Ca/p-kvoten.
 
Jag har en fråga angående PBV vilket hamnar, är lågt till en början med, och ju mer hö jag ger, desto lägre blir det. Stämmer det? Eller är det "konstant" värde?

Som jag nämnde för dig @skogaliten så får jag lite lågt fosfor, hur viktigt är det att jag rättar till det? Vilket foder i sådana fall.

Jag har försökt räkna på hunden och herden foderblock, där står det i %. Finns det något bra program/tabell för omvandling?

Jag tror jag får ihop det med hö + foderblock + betfor.
 
Jag har en fråga angående PBV vilket hamnar, är lågt till en början med, och ju mer hö jag ger, desto lägre blir det. Stämmer det? Eller är det "konstant" värde?

Som jag nämnde för dig @skogaliten så får jag lite lågt fosfor, hur viktigt är det att jag rättar till det? Vilket foder i sådana fall.

Jag har försökt räkna på hunden och herden foderblock, där står det i %. Finns det något bra program/tabell för omvandling?

Jag tror jag får ihop det med hö + foderblock + betfor.
PBV, proteinbalans i vommen, ändras med relationen energi och fiber vs protein. Ett väldigt proteinrikt foder ger för hög PBV, medans tex vete eller halm har väldigt låg PBV.

Här hittar du SLUs fodermedelstabeller, där du kan se vilka fodermedel som kan användas för att höja/sänka tex PBV.

https://www.slu.se/institutioner/husdjurens-utfodring-vard/Verktyg/
 
Jag har en fråga angående PBV vilket hamnar, är lågt till en början med, och ju mer hö jag ger, desto lägre blir det. Stämmer det? Eller är det "konstant" värde?

Som jag nämnde för dig @skogaliten så får jag lite lågt fosfor, hur viktigt är det att jag rättar till det? Vilket foder i sådana fall.

Jag har försökt räkna på hunden och herden foderblock, där står det i %. Finns det något bra program/tabell för omvandling?

Jag tror jag får ihop det med hö + foderblock + betfor.
Jag kompletterar fårens foderstat med halm (korn eller havre) av foderkvalitet, i fri tillgång i en särskild (stor) foderhäck när jag hamnar i den situationen, alltså med "lite för mycket protein" och "litet fel" i Ca/P balansen.
Det är vanligt för mig att det "blir så", under lågdräktigheten. Jag har helt enkelt "litet för bra" foder då.

Lat som jag är, så räknar jag inte ut exakt hur halmen hjälper till att justera, men det syns på tackornas välmående och på utseendet av deras avföring.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp