fasta hinder.

S

strumpan

Har några frågor angående fälttävlan.
1: Kan vilken hästras som helst utföra fälttävlan?
2: Hur pass höga är hindren?
3: Varför är dom fasta?
4: finns fälttävlan med små hinder,och inte så farliga?
 
1: Jajamän!
2: Debutant häst - 90 cm, debutant ponny (alla kat.) - 70 cm. Sedan ökar det ju...
3: För att hästen redan visat sin hoppning (ska dagen efter om det är 3-dagars) på banhoppningshinder. Fälttävlan "kommer" ju ifrån militärens "test" av hästarna och då var de ju bla tvungna att på ett säker sätt ta sig fram ute i terrängen över staket osv och de går ju inte att slå ned.
4: Ingen fälttävlan är farlig i sig, det beror helt på ryttaren och hästens lämplighet och förutsättningar, träning osv. Det finns dock "hunting" där även hästar kan gå på 70 cm hinder (ingen dressyr eller banhoppning heller, bara terrängen), vet dock inte något mer om det.
 
hunting är 'farligare' än fälttävlan eftersom terrängen där inte föregås av ett 'lämplighetstest' av ekipaget (dressyr+banhoppning)

däremot finns terränghoppning - man rider en 'terrängbana' bestående av 'vanliga lösa banhoppningshinder'. inte en särskilt vanlig tävlingsform, men jag har startat ett par stycken iaf.
 
Var har du lyckats hitta sådana. Var själv med i trollhättan i år. Det är den enda jag har hittat o jag o pållen stortrivdes o vill gärna ge oss ut på flera sådana.
Snälla ge mig tips på klubbar som ordnar dessa roliga hoppningar!
 
1.i stortset kan alla raser tävla i fälttävlan men helst så vill man ha en liten,kvick,smidig och klok häst.Ett bra val äe fullblo eller halvblod.
2.Hindrenas höjd beror på i vilken klass du rider men i debutant för häst är ca 90cm.
3.Det finns olika teorier på varför hindrena är fasta men det är antagligen för att det ska vara mer naturligt för hästarna att hoppa dom.
4.Det beror på om du har ponny eller häst.Debutant hindrena är inte höga och inte farliga men det du ska tänka på är att slutar du att använda och rida med huvudet någon sekun räcker så blir alla hinder farliga :devil: :cool:
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 949
Kropp & Själ Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara! Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller...
2
Svar
30
· Visningar
1 395
Senast: förvirrad
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
676
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp