Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?
Jag började med 16:8, men kände ganska snart att ätfönstret var för stort för mig. Jag hinner slänga i mig alldeles för mycket dumt helt enkelt. Sakta har jag ökat fastetiden till att ligga kring 20-22 timmar och hur hemskt det än låter fungerar det bra för mig. Jag mår bra helt enkelt!
Nu började jag läsa runt lite och insåg att jag nog har ett ätsätt som liknar The Warrior diet, jag äter lite grönt och ev någon frukt/lite nötter under dagen, men inget som fyller upp magen på något sätt. Bara lite att tugga på så där om jag känner behovet... Sen vatten och kaffe förstås!
På kvällen vid fem-sex äter jag och då blir det precis det jag är sugen på fast ganska kolhydratsstrikt av ohejdad vana.
I dag blev det t.ex. kycklingwok med grönsaker, sås på grädde och curry+tandoori och en hel del turkisk youghurt till det. Lite choklad och nötter till efterätt och nu sitter jag med kaffe med kokosfett i. Jättemätt och trött och kommer att sova gott om en timme

Jag är rätt kvällstrött så jag börjar äta i tid för att vara lagom mätt när jag går till sängs.
Men, får jag besök eller vill bryta fastemönstret av någon anledning så gör jag det, inget är satt i sten! I helgen åt jag lunch då vi hade gäst här hemma och dessutom snacks på kvällen. Jag tror inte att enstaka avsteg gör så stor skillnad, fasta är lätt att börja om med igen direkt nästa morgon.
Kan lägga till att jag fastar för hälsofördelarna, viktmässigt ligger jag väl lite i överkant men det ger sig nog med tiden. Jag gick ner rätt rejält i våras med vanlig kaloriräkning och nu vill jag stabilisera vikten lite innan jag tar tag i det igen.
Just att ge kroppen tid att självläka är det som lockar mig mest med fastan!