Fastighet mellan Hässleholm och Osby ska jag tydligen delvis ärva

Snowball

Trådstartare
Är det någon som bor mellan Hässleholm och Osby?
Min totalt frånvarande fader äger tydligen en fastighet där som han ärvt och nu vill sälja men inte får pga testamentet
Han får heller inte belåna fastigheten ytterligare
Han ärvde tydligen fastigheten 1992
Så efter nästan 47 år söker han kontakt för att han sitter i pengaknipa och vill att jag och min fem månader yngre halvsyster (ja jag skrev rätt) skriver under för att upphäva testamentet
Har ytterligare en halvsyster som inte ens visste om att jag och min andra halvsyster existerade och en halvbror som tog livet av sig för tjugo år sedan
Jag har verkligen ingen lust att överhuvudtaget göra någonting för min fader
En annan fastighet har nyligen skrivits över på min äldsta halvsyster
Jag är dock lite nyfiken på själva fastigheten och vad den kan tänkas vara värd även om jag mest vill skänka eländet till välgörenhet
Min nästan lika gamla halvsyster har tagit kontakt med en advokat som menade att vi kunde komma med ett motbud men jag vill inte gå fadern till mötes alls
Nu har han ringt mig men jag hade inte telefonen med mig och jag har för övrigt inget att säga fadern
Hur kan man vända sig till sina barn som man ignorerat hela livet och hur lyckas man att sätta sig i en så pass ekonomisk knipa vid dryga 80 års ålder?
Lite svamligt men det här kom som ett slag i magen och jag vet inte hur jag ska ta upp det med min mamma vi har aldrig pratat om detta alls den dörren har varit igenspikad
 
Och nu ringer fadern igen och lämnar ett meddelande där han vill att jag ringer honom för att snacka lite grann om jag inte har något emot det
Jag har telefonen på Stör ej men han måste ringt tre gånger i sträck
Och jag har något emot det jag vill helt enkelt inte jag har inget att säga och jag vet vad han kommer att säga
 
Jag är mest nyfiken på hur han kunnat ärva en fastighet, men inte tillåts sälja den "pga ett testamente"?
Det står i testamentet att fastigheten inte ska säljas nu har jag inte papperet framför mig
Detta kan man tydligen upphäva genom att vända sig till kammarkollegiet men då ska tydligen bröstarvingar yttra sig också
Jag har ingen aning jag är helt lost vad gäller arv men det var så det stod i brevet från faderns advokat
Nu ska en annan advokat titta på det
Själv kan jag tänka mig att starta en skogsbrand det tillhör tydligen en del skog till fastigheten
Men det är ju synd att bränna ner fint virke
Å andra sidan är det väl stor risk att fadern avverkar och säljer det
 
Och nu när jag ändå är i skriva-av-mig-tagen
Fadern gjorde alltså två kvinnor gravida samtidigt med knappt fem månaders mellanrum
Och sen dumpade han bägge och bara försvann ingen som helst kontakt med sina två yngsta barn
Så jag har i hela mitt liv haft en känsla av att blivit övergiven dumpad inte duga
Mamma har alltid duckat alla frågor och jag slutade fråga ganska tidigt
Faderns förklaring till detta var att han tyckte det var bättre att försvinna så att någon annan kunde ta över papparollen till bägge sina avkommor O_o
Vad är det för jävla resonemang egentligen och alltså fanns det inte kondom på 70-talet :confused:
 
Är det någon som bor mellan Hässleholm och Osby?
Min totalt frånvarande fader äger tydligen en fastighet där som han ärvt och nu vill sälja men inte får pga testamentet
Han får heller inte belåna fastigheten ytterligare
Han ärvde tydligen fastigheten 1992
Så efter nästan 47 år söker han kontakt för att han sitter i pengaknipa och vill att jag och min fem månader yngre halvsyster (ja jag skrev rätt) skriver under för att upphäva testamentet
Har ytterligare en halvsyster som inte ens visste om att jag och min andra halvsyster existerade och en halvbror som tog livet av sig för tjugo år sedan
Jag har verkligen ingen lust att överhuvudtaget göra någonting för min fader
En annan fastighet har nyligen skrivits över på min äldsta halvsyster
Jag är dock lite nyfiken på själva fastigheten och vad den kan tänkas vara värd även om jag mest vill skänka eländet till välgörenhet
Min nästan lika gamla halvsyster har tagit kontakt med en advokat som menade att vi kunde komma med ett motbud men jag vill inte gå fadern till mötes alls
Nu har han ringt mig men jag hade inte telefonen med mig och jag har för övrigt inget att säga fadern
Hur kan man vända sig till sina barn som man ignorerat hela livet och hur lyckas man att sätta sig i en så pass ekonomisk knipa vid dryga 80 års ålder?
Lite svamligt men det här kom som ett slag i magen och jag vet inte hur jag ska ta upp det med min mamma vi har aldrig pratat om detta alls den dörren har varit igenspikad
Rent praktiskt och bortse från alla relationer, jag hade bett om en värdering av fastigheten. Sedan suttit ner med en egen advokat för att reda ut vad som egentligen gäller och vad som är den smartaste vägen framåt för dig. Om det är så att fastigheten trots allt kan bli tagen i en utmätning hade jag nog velat ha så lite som möjligt med den att göra.
 
Rent praktiskt och bortse från alla relationer, jag hade bett om en värdering av fastigheten. Sedan suttit ner med en egen advokat för att reda ut vad som egentligen gäller och vad som är den smartaste vägen framåt för dig. Om det är så att fastigheten trots allt kan bli tagen i en utmätning hade jag nog velat ha så lite som möjligt med den att göra.
Ja min halvsyster ska träffa en advokat imorgon tyvärr bor vi långt ifrån varandra
Men inte kan väl barn bli återbetalningsskyldig för förälders skulder?
Jag har aldrig väntat mig några pengar därifrån så jag känner mest att fine gör vad ni vill
Samtidigt så har jag ett eget hus som inte skulle må dåligt av lite extra renoveringspengar och jag är ju bröstarvinge
Det här är inte bra för mitt nattsömn direkt
 
Ja min halvsyster ska träffa en advokat imorgon tyvärr bor vi långt ifrån varandra
Men inte kan väl barn bli återbetalningsskyldig för förälders skulder?
Jag har aldrig väntat mig några pengar därifrån så jag känner mest att fine gör vad ni vill
Samtidigt så har jag ett eget hus som inte skulle må dåligt av lite extra renoveringspengar och jag är ju bröstarvinge
Det här är inte bra för mitt nattsömn direkt
Nej man ärver inte skulder men om du ärver en fastighet med stora inteckningar så finns de kvar och kan göra fastigheten värdelös och ställa till orimligt mycket arbete.
 
Nej man ärver inte skulder men om du ärver en fastighet med stora inteckningar så finns de kvar och kan göra fastigheten värdelös och ställa till orimligt mycket arbete.
Alltså vore det bättre att sälja det nu då?
Hur kan man ta reda på hur mycket inteckningar det finns?
Advokaten menade att vi skulle komma med ett motbud och ska få papperna imorgon
 
Jag är mest nyfiken på hur han kunnat ärva en fastighet, men inte tillåts sälja den "pga ett testamente"?
Om man får en fastighet genom arv eller gåva så kan det finnas villkor i gåvobrev/testamente som begränsar vad mottagaren kan göra.

Var tidigare något som gjordes ibland när det gäller släktgårdar odyl. eller om ett av flera syskon skulle överta ett jordbuk. Villkor kunde då vara att fastigheten skulle gå till syskon eller barn istället för att säljas till utomstående. Kunde hänga ihop med att någon fått mer än "sin andel av arvet" för att behålla gården i släkten, men att den förmånen inte skulle kunna omvandlas till pengar om inte gården behölls, eller att de övriga skulle få chansen att överta före utomstående.
 
Alltså vore det bättre att sälja det nu då?
Hur kan man ta reda på hur mycket inteckningar det finns?
Advokaten menade att vi skulle komma med ett motbud och ska få papperna imorgon
Om fastigheten redan är toppbelånad så skulle jag nog säga att det enklaste är att sälja den nu och ni slipper problem i framtiden. Det kommer antagligen att innebära att det inte finns en krona kvar den dag ni faktiskt får ärva men det kanske är ett mindre problem? Ni kan ju även sätta upp att krav på att få en viss del av försäljningen.
 
Om fastigheten redan är toppbelånad så skulle jag nog säga att det enklaste är att sälja den nu och ni slipper problem i framtiden. Det kommer antagligen att innebära att det inte finns en krona kvar den dag ni faktiskt får ärva men det kanske är ett mindre problem? Ni kan ju även sätta upp att krav på att få en viss del av försäljningen.
Ja det ska förhoppningsvis bli så
Min halvsyster och jag har kontaktat en advokat
Men jag har verkligen ingen aning om vad fastigheten är värd
Det är tydligen en sjötomt vid Lursjön
Jag har alldeles för långt att köra bara för att kolla
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp