Fastighet mellan Hässleholm och Osby ska jag tydligen delvis ärva

Så är det nog jag fattade nog tokigt där
En fjärdedels ruckel då :D
Jag är lite vimsig just nu det här kom som en total överraskning

Ni behöver inte göra något nu. FÖRST fakta och sedan ställningstagande.

Det är inte helt otroligt att den andra fastigheten överlåtits för att kringgå en eventuell utmätning längre fram. Därför är det bråttom att bli av med den kvarvarande, så den inte hinner utmätas.

Har ni kollat faderskapet hos Kronofogden? Det är bara att ringa på måndag, ta reda på hans personnr bara.
 
Ni behöver inte göra något nu. FÖRST fakta och sedan ställningstagande.

Det är inte helt otroligt att den andra fastigheten överlåtits för att kringgå en eventuell utmätning längre fram. Därför är det bråttom att bli av med den kvarvarande, så den inte hinner utmätas.

Har ni kollat faderskapet hos Kronofogden? Det är bara att ringa på måndag, ta reda på hans personnr bara.
Det låter troligt
Min syster ska träffa en advokat i morgon och lämna över papperna vi fick jag tänker att advokaten tar redan på allt runtomkring? Hoppas jag
 
Det låter troligt
Min syster ska träffa en advokat i morgon och lämna över papperna vi fick jag tänker att advokaten tar redan på allt runtomkring? Hoppas jag

Det beror på hur mycket pengar ni vill betala för något som är gratis. Advokaten tar betalt för att ta fram underlag som ni helt gratis kan få fram och lämna till advokaten istället.Jag gör gärna hela underlaget själv, istället för att betala runt 3000 kr i timmen till någonannan.
 
Utan att var expert så tänker jag att det kan finnas två anledningar till att din far inte får belåna fastigheten. Antingen hans egen ekonomi (inkomster, skulder etc) eller att fastigheten redan är så högt belånad som den kan bli med tanke på värdet. Om byggnadens värde är 0 eller nära 0 så kan det vara svårare att låna på en fastighet även om marken är värd mer.
Bästa sättet att bli av med ert arv är förmodligen att låta pappan sälja så att han kan göra av med pengarna. Riskerar han att huset/marken blir utmätt förlorar ni förstås också ert arv. Ta reda på varför han behöver sälja (alt hade behövt låna).
 
Utan att var expert så tänker jag att det kan finnas två anledningar till att din far inte får belåna fastigheten. Antingen hans egen ekonomi (inkomster, skulder etc) eller att fastigheten redan är så högt belånad som den kan bli med tanke på värdet. Om byggnadens värde är 0 eller nära 0 så kan det vara svårare att låna på en fastighet även om marken är värd mer.
Bästa sättet att bli av med ert arv är förmodligen att låta pappan sälja så att han kan göra av med pengarna. Riskerar han att huset/marken blir utmätt förlorar ni förstås också ert arv. Ta reda på varför han behöver sälja (alt hade behövt låna).
Ja men då kan man kanske kräva procent på försäljningen eftersom han inte får sälja just nu
Jag har aldrig räknat med något stort arv men jag skulle gärna få lite pengar att investera i min egen fastighet
Eller ett växthus till :D
 
Utan att var expert så tänker jag att det kan finnas två anledningar till att din far inte får belåna fastigheten. Antingen hans egen ekonomi (inkomster, skulder etc) eller att fastigheten redan är så högt belånad som den kan bli med tanke på värdet. Om byggnadens värde är 0 eller nära 0 så kan det vara svårare att låna på en fastighet även om marken är värd mer.
Bästa sättet att bli av med ert arv är förmodligen att låta pappan sälja så att han kan göra av med pengarna. Riskerar han att huset/marken blir utmätt förlorar ni förstås också ert arv. Ta reda på varför han behöver sälja (alt hade behövt låna).
Om det blir pengar kvar efter en utmätning får man tillbaka det resterande. Om gubben har dålig ekonomi hade jag inte litat på att han inte satte sprätt på allt, han kan ju hinna dö innan allt är reglerat. :angel:
 
Ja men då kan man kanske kräva procent på försäljningen eftersom han inte får sälja just nu
Jag har aldrig räknat med något stort arv men jag skulle gärna få lite pengar att investera i min egen fastighet
Eller ett växthus till :D
Ja, för att ev gå med på en försäljning så borde ni försöka säkerställa att ni inte förlorar på det jämfört med om ni hade fått ut ert arv. Om han inte har skulder och riskerar utmätning utan endast vill ha pengarna för att kunna "leva loppan" så hade inte jag gått med på en försäljning om jag inte samtidigt hade fått ut mitt arv. Den som han fick ärva av skrev kanske in detta villkor just för att hen ville att ni barn skulle få ärva något.
 
Det kan vara smart att sälja själv än att låta det gå till utmätning. Om man nu vill ha ut några pengar. En mäklare jobbar ju för den som säljer. Kan bli stor skillnad.
 
Om han dör ärver jag ju en tredjedel av eländet
Fadern får inte sälja fastigheten enligt testamentet när fadern 1992 ärvde fastigheten av en för mig okänd person
Fadern vill därför upphäva testamentet men då krävs tydligen bröstarvingarnas samtycke
Fadern behöver pengar och får inte belåna fastigheten ytterligare
Han vill alltså ha mitt och mina syskons godkännande att sälja för att han behöver pengar
Och jag har ingen lust att göra honom den tjänsten bara så där
För då lär det verkligen inte finnas någonting alls att ärva
Du är inte skyldig att ta emot arvet (om det blir något). Men du kanske vill vägra att ge ditt medgivande så att du kommer att få ärva eftersom din far då (som du beskriver det) inte kan sälja eller belåna huset utan ditt samtycke.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp