Bukefalos 28 år!

Fastighet mellan Hässleholm och Osby ska jag tydligen delvis ärva

Ja det ska förhoppningsvis bli så
Min halvsyster och jag har kontaktat en advokat
Men jag har verkligen ingen aning om vad fastigheten är värd
Det är tydligen en sjötomt vid Lursjön
Jag har alldeles för långt att köra bara för att kolla
Det bästa är att ta in värdering från några olika mäklare för att få en tydlig bild av vad fastigheten är värd.
 
Tråkig sits, ta ett par dagars funderande på hur du vill göra och låt det landa.

Använd google maps eller eniros kartfunktion så får du kanske ett hum om fastigheten.

Efter +30 år så lär det knappast finnas några direkta lån att tala om på huset. Om inte din pappa belånat det.

Ni syskon kan be en mäklare (eller en varsin sådan om det kan tänkas uppstå konflikt) i trakten att göra en värdering av fastigheten. Då har ni i alla fall en fingervisning om det ungefärliga värdet.
 
man får inget föreläggande på avloppet om man inte bor där o mao använder avloppet.
fadern bor tydligen i husbil på tomten
@Snowball Har du sett fastigheten? Eller någon av inblandade syskon?
Nej vi har ingen aning
Min äldre halvsyster bor tydligen i närheten men hon har precis fått reda på att vi finns och dessutom har fadern nyligen skrivit över en annan fastighet på henne
 
Tråkig sits, ta ett par dagars funderande på hur du vill göra och låt det landa.

Använd google maps eller eniros kartfunktion så får du kanske ett hum om fastigheten.

Efter +30 år så lär det knappast finnas några direkta lån att tala om på huset. Om inte din pappa belånat det.

Ni syskon kan be en mäklare (eller en varsin sådan om det kan tänkas uppstå konflikt) i trakten att göra en värdering av fastigheten. Då har ni i alla fall en fingervisning om det ungefärliga värdet.
Fastigheten är belånad fadern försökte belåna ytterligare vilket banken inte gick med på
Edit jag har googlat och där står ett hus nära stranden lite fordon och en båt
Men det sa mig inte då mycket
 
Senast ändrad:
fadern bor tydligen i husbil på tomten

Nej vi har ingen aning
Min äldre halvsyster bor tydligen i närheten men hon har precis fått reda på att vi finns och dessutom har fadern nyligen skrivit över en annan fastighet på henne
Varför har den äldre halvsystern fått en fastighet om fadern har finansiella problem? Försöker din pappa lura sina yngsta barn på sitt arv?

Teama upp ditt yngsta halvsyskon som är i samma sits som du.
 
Varför har den äldre halvsystern fått en fastighet om fadern har finansiella problem? Försöker din pappa lura sina yngsta barn på sitt arv?

Teama upp ditt yngsta halvsyskon som är i samma sits som du.
Jepp min halvsyster och jag har messat och pratat i flera dagar
Och hon ska träffa en advokat i morgon som vi anlitar tillsammans
Och det är lurigt som tusan alltihop
Enligt fadern har alltså vår äldre halvsyster inte haft någon aning om oss två yngre och är nu orolig O_o
Jahaja och vems fel är det liksom
 
Är det någon som bor mellan Hässleholm och Osby?
Min totalt frånvarande fader äger tydligen en fastighet där som han ärvt och nu vill sälja men inte får pga testamentet
Han får heller inte belåna fastigheten ytterligare
Han ärvde tydligen fastigheten 1992
Så efter nästan 47 år söker han kontakt för att han sitter i pengaknipa och vill att jag och min fem månader yngre halvsyster (ja jag skrev rätt) skriver under för att upphäva testamentet
Har ytterligare en halvsyster som inte ens visste om att jag och min andra halvsyster existerade och en halvbror som tog livet av sig för tjugo år sedan
Jag har verkligen ingen lust att överhuvudtaget göra någonting för min fader
En annan fastighet har nyligen skrivits över på min äldsta halvsyster
Jag är dock lite nyfiken på själva fastigheten och vad den kan tänkas vara värd även om jag mest vill skänka eländet till välgörenhet
Min nästan lika gamla halvsyster har tagit kontakt med en advokat som menade att vi kunde komma med ett motbud men jag vill inte gå fadern till mötes alls
Nu har han ringt mig men jag hade inte telefonen med mig och jag har för övrigt inget att säga fadern
Hur kan man vända sig till sina barn som man ignorerat hela livet och hur lyckas man att sätta sig i en så pass ekonomisk knipa vid dryga 80 års ålder?
Lite svamligt men det här kom som ett slag i magen och jag vet inte hur jag ska ta upp det med min mamma vi har aldrig pratat om detta alls den dörren har varit igenspikad
Jag hänger inte med. Din far är i livet, varför menar du att du ska ärva den? Din far vill väl snarare göra sig av med den när han lever?

Vad är det för motbud det skulle handla om? Vilket slagd bud har ni fått?
 
Jag hänger inte med. Din far är i livet, varför menar du att du ska ärva den? Din far vill väl snarare göra sig av med den när han lever?

Vad är det för motbud det skulle handla om? Vilket slagd bud har ni fått?
Om han dör ärver jag ju en tredjedel av eländet
Fadern får inte sälja fastigheten enligt testamentet när fadern 1992 ärvde fastigheten av en för mig okänd person
Fadern vill därför upphäva testamentet men då krävs tydligen bröstarvingarnas samtycke
Fadern behöver pengar och får inte belåna fastigheten ytterligare
Han vill alltså ha mitt och mina syskons godkännande att sälja för att han behöver pengar
Och jag har ingen lust att göra honom den tjänsten bara så där
För då lär det verkligen inte finnas någonting alls att ärva
 
Men vafasen. Tänk om det är värt massor med kosing. Jag skulle aldrig i livet gett bort något sådant. Och hur har han kunnat ge bort en fastighet om han har så mycket skulder. Fishy.
Därav har min halvsyster och jag inte skrivit på brevet vi fick från faderns advokat
Och ja det är märkligt med den andra fastigheten men det är ju redan gjort
Det verkar som om fadern ville sälja denna fastigheten men då uppmärksammade banken honom på att det inte gick utan vidare
 
Därav har min halvsyster och jag inte skrivit på brevet vi fick från faderns advokat
Och ja det är märkligt med den andra fastigheten men det är ju redan gjort
Det verkar som om fadern ville sälja denna fastigheten men då uppmärksammade banken honom på att det inte gick utan vidare
Ta upp den andra fastigheten med er advokat.

Det finns något som heter förskott på arv. Om din äldre syster får mer medan er pappa lever ska hon ha mindre när han dör. Det kanske finns mer regler som gör att man inte får lura sina barn på deras arv.
 
Om han dör ärver jag ju en tredjedel av eländet
Blir väl en fjärdedel? Du, andra halvsystern, hon som redan fått fastighet, broderns del som hans barn får.
Och ja det är märkligt med den andra fastigheten men det är ju redan gjort
Jag undrar om det inte går att kräva att den gåvan ska räknas av som förskott på arv när det blir dags för bouppteckning?
 
Blir väl en fjärdedel? Du, andra halvsystern, hon som redan fått fastighet, broderns del som hans barn får.

Jag undrar om det inte går att kräva att den gåvan ska räknas av som förskott på arv när det blir dags för bouppteckning?
Om jag fattade det rätt gällde det bara bröstarvingar alltså inte min brors stackars barn
Hur eller hur är det rörigt och en advokat är anlitad
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp