Fastighetskartor

Fastighetskartor brukar inte gå att hitta online. Kontakta lantmäteriet eller din kommun och kolla om de kan hjälpa dig att skriva ut fastighetskarta över det område du behöver.
 
Alltså, jag sitter och läser på lantmäteriet om deras "öppna data" och det VERKAR nästan som om man ska kunna få tag informationen, men jag förstår inte hur??

Vi är intresserade av ett objekt, men den fastighetskarta som mäklaren visar på hemsidan är också obegriplig. Två (förhoppningsvis ;) ) normalintelligenta människor försökte tyda vilka linjer som var vilka, men det var omöjligt. Det fanns inte ens en skala på kartan, så vi kunde inte reda ut hur långa avstånden var heller...
 
Alltså, jag sitter och läser på lantmäteriet om deras "öppna data" och det VERKAR nästan som om man ska kunna få tag informationen, men jag förstår inte hur??

Vi är intresserade av ett objekt, men den fastighetskarta som mäklaren visar på hemsidan är också obegriplig. Två (förhoppningsvis ;) ) normalintelligenta människor försökte tyda vilka linjer som var vilka, men det var omöjligt. Det fanns inte ens en skala på kartan, så vi kunde inte reda ut hur långa avstånden var heller...

Som sagt, testa SGU-appen:

http://apps.sgu.se/geokartan/#mappage

Zooma in rejält, jag får upp fastighetsbeteckningarna med gränser.
 
Som sagt, testa SGU-appen:

http://apps.sgu.se/geokartan/#mappage

Zooma in rejält, jag får upp fastighetsbeteckningarna med gränser.

Okej. Testar nu. Problemet är att jag ÄNDÅ inte är säker på vilka linjer som är vilka? Varför är vissa linjer starkare, och vissa svagare? Det området jag antar skulle höra till objektet har i så fall en starkare linje som gräns i ovankant och svagare linjer runt resten. Men det verkar ju knasigt? Eller följer jag fel linjer?
 
Okej. Testar nu. Problemet är att jag ÄNDÅ inte är säker på vilka linjer som är vilka? Varför är vissa linjer starkare, och vissa svagare? Det området jag antar skulle höra till objektet har i så fall en starkare linje som gräns i ovankant och svagare linjer runt resten. Men det verkar ju knasigt? Eller följer jag fel linjer?

Väldigt konstigt. De skarpa vinröda linjerna är fastigheterna (ofta med väldigt spetsiga hörn, man ser tydigt att det inte är höjdlinjer odyl). I dem står fastighetsbeteckningen i samma färg. Man måste zooma in hårt annars kommer fastighetsgränserna inte upp. Jag hittar min fastighet utan problem.
 
Väldigt konstigt. De skarpa vinröda linjerna är fastigheterna (ofta med väldigt spetsiga hörn, man ser tydigt att det inte är höjdlinjer odyl). I dem står fastighetsbeteckningen i samma färg. Man måste zooma in hårt annars kommer fastighetsgränserna inte upp. Jag hittar min fastighet utan problem.

Kanske jag komplicerar det hela för mycket... ;) Jag ser också de vinröda linjerna. Men, som sagt, de är inte lika starka överallt så jag vet inte om jag följer rätt linjer ändå?
 
Kanske jag komplicerar det hela för mycket... ;) Jag ser också de vinröda linjerna. Men, som sagt, de är inte lika starka överallt så jag vet inte om jag följer rätt linjer ändå?

Jag ser också en del kraftigare linjer men jag tolkar dem som gamla storskiften eller någon äldre beteckning. Tex så heter min fastighet Borgärdet xx:yy och det heter området jag bor i också (en by i byn sas, jag brukar säga att jag bor innanför tullarna :p). Hela byn heter däremot Svärdsjö.

Hursom, oavsett tjockare eller tunnare linjer ser jag alltid klart avgränsat fastigheterna.
 
Kolla vilken geologisk karta du använder i SGU-appen, gör lagret med den geologiska kartan så genomskinlig som möjligt eller använd lagret brunnar och källor, då får du bort alla ev förvirrande information som inte är från lantmäteriet.

På hitta kan man också se fastighetsgränser. Vill du ha reda på exakta gränser måste du ta ut förrättningskartan från lantmäteriet, dvs kartan från där man gjorde fastighetsindelningen från början.
 
Väldigt konstigt. De skarpa vinröda linjerna är fastigheterna (ofta med väldigt spetsiga hörn, man ser tydigt att det inte är höjdlinjer odyl). I dem står fastighetsbeteckningen i samma färg. Man måste zooma in hårt annars kommer fastighetsgränserna inte upp. Jag hittar min fastighet utan problem.

Kuuul app!!! :D
Jo, jag fick zooma massor för att se mitt lilla ställe!

/Keb
 
Hitta.se har en ikon där man kan välja tomtgränser - den kanske inte är lika finfördelad som i de apparna som föreslagits - det är väldigt tydligt. Sen kanske den inte visar alla fastigeter (typ gårdar - men vanliga tomter syns i allafall)
 
Hitta.se har en ikon där man kan välja tomtgränser - den kanske inte är lika finfördelad som i de apparna som föreslagits - det är väldigt tydligt. Sen kanske den inte visar alla fastigeter (typ gårdar - men vanliga tomter syns i allafall)
Fast den är inte att lita på. Grannens tomgräns är helt fel där. Kollade nyss.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
221
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi När man köper saker på öppet köp eller enligt distansavtalslagen får man ju ta hem och prova varan. Det brukar stå att den inte får vara...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 867
Senast: Badger
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
378
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 477
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp