Separera köpa lägenhet ekonomi mm

gullviva

Trådstartare
Svårt med rubriken!

Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra.

Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus och tanken är först o främst en lägenhet bostadsrätt till mig o barnet.
Men vi tänker vad som är bäst ekonomiskt?

Jag kan få lån själv men vi tänker om vi köper gemensamt, så kan vi ge lite mer för rätt lägenhet.
Sambon behöver ej pengarna i nära framtid o har sagt att jag kan ta av hans andel till kontantinsatsen som lån.
Men är det inte enklare då om vi köper gemensamt, och då köper jag ut honom när han vill ha sina pengar?

Han får gärna flytta med oss, kanske blir så att han stannar också. Ja vi ska separera är tanken men båda säger att det inte behöver vara helt kört för det i framtiden.. Går ej i på detaljer.

Men vi litar 100 procent på varandra så ingen kommer lura ngn på pengar.

Vårt hus är ute på marknaden. O har hittat en lägenhet jag älskar.. Så kan gå fort alltihopa!
 
Svårt med rubriken!

Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra.

Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus och tanken är först o främst en lägenhet bostadsrätt till mig o barnet.
Men vi tänker vad som är bäst ekonomiskt?

Jag kan få lån själv men vi tänker om vi köper gemensamt, så kan vi ge lite mer för rätt lägenhet.
Sambon behöver ej pengarna i nära framtid o har sagt att jag kan ta av hans andel till kontantinsatsen som lån.
Men är det inte enklare då om vi köper gemensamt, och då köper jag ut honom när han vill ha sina pengar?

Han får gärna flytta med oss, kanske blir så att han stannar också. Ja vi ska separera är tanken men båda säger att det inte behöver vara helt kört för det i framtiden.. Går ej i på detaljer.

Men vi litar 100 procent på varandra så ingen kommer lura ngn på pengar.

Vårt hus är ute på marknaden. O har hittat en lägenhet jag älskar.. Så kan gå fort alltihopa!
Det låter trassligt, och som att ni fortfarande planerar att leva ihop.

Ett lån från banken är kanske dyrare än ett lån från honom, men också säkrare och mindre emotionellt komplicerat.
 
Svårt med rubriken!

Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra.

Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus och tanken är först o främst en lägenhet bostadsrätt till mig o barnet.
Men vi tänker vad som är bäst ekonomiskt?

Jag kan få lån själv men vi tänker om vi köper gemensamt, så kan vi ge lite mer för rätt lägenhet.
Sambon behöver ej pengarna i nära framtid o har sagt att jag kan ta av hans andel till kontantinsatsen som lån.
Men är det inte enklare då om vi köper gemensamt, och då köper jag ut honom när han vill ha sina pengar?

Han får gärna flytta med oss, kanske blir så att han stannar också. Ja vi ska separera är tanken men båda säger att det inte behöver vara helt kört för det i framtiden.. Går ej i på detaljer.

Men vi litar 100 procent på varandra så ingen kommer lura ngn på pengar.

Vårt hus är ute på marknaden. O har hittat en lägenhet jag älskar.. Så kan gå fort alltihopa!
Jag tänker att det är bäst att köpa själv.
Vad som helst kan hända och då är du trygg med att det är ditt lån och din lägenhet
 
Jag tänker så här:

Det är superbra att ni är vänner fortfarande men tänk ett steg längre. Säg att ni köper ett gemensamt boende som ni båda äger eller t.o.m. bor i. Sen träffar nån av er en ny. Vad händer då? Det kan röra upp en massa känslor och då är det bättre att var och en har ett eget boende där hen kan leva sitt liv. Skaffa vars ett boende nära varandra så att barnen lätt kan ta sig mellan era boenden som de vill om ni vill fortsätta vara nära. Men att bo ihop, äga ihop men inte vara ihop känns riskabelt! Jag säger inte att det inte kan gå alldeles utmärkt. Men jag ser stora risker med det som kan undvikas genom att var och en har sitt eget.
 
Svårt med rubriken!

Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra.

Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus och tanken är först o främst en lägenhet bostadsrätt till mig o barnet.
Men vi tänker vad som är bäst ekonomiskt?

Jag kan få lån själv men vi tänker om vi köper gemensamt, så kan vi ge lite mer för rätt lägenhet.
Sambon behöver ej pengarna i nära framtid o har sagt att jag kan ta av hans andel till kontantinsatsen som lån.
Men är det inte enklare då om vi köper gemensamt, och då köper jag ut honom när han vill ha sina pengar?

Han får gärna flytta med oss, kanske blir så att han stannar också. Ja vi ska separera är tanken men båda säger att det inte behöver vara helt kört för det i framtiden.. Går ej i på detaljer.

Men vi litar 100 procent på varandra så ingen kommer lura ngn på pengar.

Vårt hus är ute på marknaden. O har hittat en lägenhet jag älskar.. Så kan gå fort alltihopa!
Rent spontant så tänker jag att det är bättre att du köper lägenheten själv.
Och, med mitt tidigare jobb inom myndighet i färskt minne, så säger jag samma sak.
Folk man litar på hur mycket som helst kan göra en helomvändning. Eller så händer det saker i deras liv som gör att de måste få tillbaka pengarna akut. Penningproblem, ny partner som trycker på , eller annat.
 
Köp själv. Även den mest pålitliga,, generösa, älskvärda partnern/exet kan bli som förbytt när/om en ny person kommer in i ekvationen.
Jag har den T-shirten och ångrar att jag var så övertygad om ”det skulle aldrig hända oss”.
 
Om ni köper lägenheten till gemensamt och ni ska båda bo där ett tag, vad säger sambolagen? Äger han hälften då ni har köpt den för att båda ska bo där.

Ska ni separera gör det låter som det kan bli krångligt i framtiden.

Möjligtvis ta ett lån av hen men se till att det finns vattentäta papper på det.
 
Jag kan bara hålla med alla föregående talare. Det är jättebra att ni är vänner och kommer överens. Men mycket kan hända och förutsättningar förändras. Jag tror att det kan bädda för framtida bekymmer som du inte behöver. Men om du ändå ska låna av exet så gör som @jemeni föreslår och upprätta ett formellt låneavtal där villkoren är specificerade.
 
Det är lättare att förbli vänner om man gör klart separatinonen medans man verkligen är så bra vänner som ni är nu. Separera era ekonomier och skriv tydliga papper, äg era egna boenden och saker.
Saker och ting kan hända på vägen. Sjukdom, ny förälskelse, arbetslöshet, möjligheter till nystart på något vis och då är det dumt att ha rört ihop sina ekonomier och boende. Plötsligt har man kanske inte råd att bo kvar eller man behöver ha tillbaka sina pengar.
Hittar ni tillbaka till varandra så är det ju bara att slå ihop påsarna igen. Men sära på dom nu.
 
Tack för alla svar!
Vill ej gå in på detaljer hur vi bestämt att agera i separationen, varför och hur vi ser på framtiden. Så lite svårt att svara er...
Om vi bara ser till det ekonomiska då om vi säger så?
Han vill att jag o barnet först o främst ska få en lägenhet vi tycker om och har råd med. Se hur o var han ska bo är en annan historia. Om vi släpper den biten.

Om vi köper gemensamt nu om det blir aktuellt med snabbt agerande känns det enklare att göra så, sänka vår månadskostnad också nui början och sen kan vi i lugn o ro lösa resten och jag köper ut honom när han vill.
Som sagt pengarna från fävår försäljning behöver han inte nu o säger att vi mer än gärna får låna.
Men så känns köpa in sig i lägenheten smartare än ett privatlån? Och enklare?
Än att vi ska dela på vinsten vinstskatt etc.

Men som sagt är dålig på ekonomi, fleöaker googla men vet att många sitter med mkt kunskap här.

Är det krångligt att köpa ut ngn?
Kommer ha ekonomin till det, mer praktiskt alltså.

Säljer vårt radhus köper lägenheten, den kanske han inte bor där men äger halva. Sen köper jag ut honom när allt känns stabilt o han känner att han behöver pengarna?
Det är absolut inga miljonbelopp så ni vet det också hehe.
 
Tack för alla svar!
Vill ej gå in på detaljer hur vi bestämt att agera i separationen, varför och hur vi ser på framtiden. Så lite svårt att svara er...
Om vi bara ser till det ekonomiska då om vi säger så?
Han vill att jag o barnet först o främst ska få en lägenhet vi tycker om och har råd med. Se hur o var han ska bo är en annan historia. Om vi släpper den biten.

Om vi köper gemensamt nu om det blir aktuellt med snabbt agerande känns det enklare att göra så, sänka vår månadskostnad också nui början och sen kan vi i lugn o ro lösa resten och jag köper ut honom när han vill.
Som sagt pengarna från fävår försäljning behöver han inte nu o säger att vi mer än gärna får låna.
Men så känns köpa in sig i lägenheten smartare än ett privatlån? Och enklare?
Än att vi ska dela på vinsten vinstskatt etc.

Men som sagt är dålig på ekonomi, fleöaker googla men vet att många sitter med mkt kunskap här.

Är det krångligt att köpa ut ngn?
Kommer ha ekonomin till det, mer praktiskt alltså.

Säljer vårt radhus köper lägenheten, den kanske han inte bor där men äger halva. Sen köper jag ut honom när allt känns stabilt o han känner att han behöver pengarna?
Det är absolut inga miljonbelopp så ni vet det också hehe.
Jag tycker att det är den här biten som är det oroande.
Problemet jag ser är att du köper inte en lägenhet själv utan att han kommer att ha mycket att säga till om. Sen att du litar på att han inte gör det känns som om det lät kan bli tjafs.
Jag säger som tidigare, för att förbli på god fot och ha bra fortsatt relation så köp lägenheten själv. Alternativt att du använder hans pengar för att det är "enklare" och löser ut honom inom ett halvår.

Du blir väldigt beroende på att han fortfarande kommer ha samma inställning och samma ekonomi för att han inte ska behöva sina pengar vid ett tillfälle som är mindre optimalt för dig.
 
Ponera att ni köper lägenheten ihop, om 5 år har värdet på lägenheten stigit och han är i behov av pengar.
Plötsligt vill han ha en del av värdet på lägenheten för att köpa något gemensamt till sig själv och sin nya.
 
Tack för alla svar!
Vill ej gå in på detaljer hur vi bestämt att agera i separationen, varför och hur vi ser på framtiden. Så lite svårt att svara er...
Om vi bara ser till det ekonomiska då om vi säger så?
Han vill att jag o barnet först o främst ska få en lägenhet vi tycker om och har råd med. Se hur o var han ska bo är en annan historia. Om vi släpper den biten.

Om vi köper gemensamt nu om det blir aktuellt med snabbt agerande känns det enklare att göra så, sänka vår månadskostnad också nui början och sen kan vi i lugn o ro lösa resten och jag köper ut honom när han vill.
Som sagt pengarna från fävår försäljning behöver han inte nu o säger att vi mer än gärna får låna.
Men så känns köpa in sig i lägenheten smartare än ett privatlån? Och enklare?
Än att vi ska dela på vinsten vinstskatt etc.

Men som sagt är dålig på ekonomi, fleöaker googla men vet att många sitter med mkt kunskap här.

Är det krångligt att köpa ut ngn?
Kommer ha ekonomin till det, mer praktiskt alltså.

Säljer vårt radhus köper lägenheten, den kanske han inte bor där men äger halva. Sen köper jag ut honom när allt känns stabilt o han känner att han behöver pengarna?
Det är absolut inga miljonbelopp så ni vet det också hehe.
Men vad händer om/när han vill ha sin del av pengarna? Har du dem redan, eller kommer du behöva ta ett lån för att betala tillbaka? Man är ju aldrig garanterad att få lån från banken så redan där känns det ganska riskabelt tycker jag.
 
Köper han in sig i lägenheten och äger halva kan det mycket väl bli så att du är skyldig honom MER pengar när lägenheten stiger i värde. Eftersom han är delägare. Banken kommer vilja ha en ny värdering på lägenheten för att ändra lånevillkoren. Det kan absolut bli svårt att köpa ut någon annan då. Bättre att låna pengarna om du verkligen måste, då är det den summan (plus eventuell ränta).
 
Vad händer om han äger halva lägenheten. Du renoverar för enbart dina pengar vilket ökar värdet och han sen kräver att få halva värdet av lägenheten? Då har du lagt ut pengar som har ökat värdet, sen kommer du få betala hälften av den summan ovanpå det för att det ökade i värde och han äger hälften. Äger han hälften har han laglig rätt till hälften av värdet när du sen ska köpa ut honom.

Vad händer om du i framtiden vill sälja medans han inte vill sälja? Är ni då inte sambos å kan begära försäljning/att bli utköpt via en bodelning. Hur gör man där? Jag har ärligt talat inte den blekaste aning.

Vad händer om han dör och äger halva lägenheten. Vart går hans del av lägenheten? Har han andra barn som kanske vill ha ut sin arvslott tillexempel ( spånar bara exempel då jag inte vet hur eran situation ser ut).

Jag ser så många problem med hur du vill lösa detta. För det finns så stor chans att något går fel och du sitter i skiten. Om du prångt vill köra på denna väg så rekommenderar jag dig stark att gå till en advokat som får skriva ihop papper åt er på hur saker och ting ska fungera, vad som gäller. Om han äger halva lägenheten punkt, eller om han har ett specifikt värde i lägenheten som han kommer få ut när han vill ha pengarna etc.
 
när jag separerade och gjorde bodelning för många år sedan så var det enkelt att köpa ut mitt ex. Men det berodde nog på att vi var vänner och ingen ställde sig på tvären. Trots att jag har haft goda erfarenheter så kan jag ändå inte rekommendera det som lösning på ditt problem. Jag har också varit med om dålig separation som drog ut och var riktigt jobbig trots att vi inte ens ägde någonting ihop. Om ni inte planerar att vara ett par och bo ihop - köp lägenheten själv. Det är så många om att tänka på annars, vad händer om ni inte är vänner? Hur gör ni med renovering? Värdeökning/minskning? Om någon går bort? Träffar en ny? Med mera
 
Ponera att ni köper lägenheten ihop, om 5 år har värdet på lägenheten stigit och han är i behov av pengar.
Plötsligt vill han ha en del av värdet på lägenheten för att köpa något gemensamt till sig själv och sin nya.

Alltså nej inte så länge, tänker ner i närtid isf jag köper ut honom. Tänker inom detta året.
 
Men vad händer om/när han vill ha sin del av pengarna? Har du dem redan, eller kommer du behöva ta ett lån för att betala tillbaka? Man är ju aldrig garanterad att få lån från banken så redan där känns det ganska riskabelt tycker jag.
Har lånelöfte på hela summan redan, och kalkylera för ännu dyrare lägenhet med.
 
Vad händer om han äger halva lägenheten. Du renoverar för enbart dina pengar vilket ökar värdet och han sen kräver att få halva värdet av lägenheten? Då har du lagt ut pengar som har ökat värdet, sen kommer du få betala hälften av den summan ovanpå det för att det ökade i värde och han äger hälften. Äger han hälften har han laglig rätt till hälften av värdet när du sen ska köpa ut honom.

Vad händer om du i framtiden vill sälja medans han inte vill sälja? Är ni då inte sambos å kan begära försäljning/att bli utköpt via en bodelning. Hur gör man där? Jag har ärligt talat inte den blekaste aning.

Vad händer om han dör och äger halva lägenheten. Vart går hans del av lägenheten? Har han andra barn som kanske vill ha ut sin arvslott tillexempel ( spånar bara exempel då jag inte vet hur eran situation ser ut).

Jag ser så många problem med hur du vill lösa detta. För det finns så stor chans att något går fel och du sitter i skiten. Om du prångt vill köra på denna väg så rekommenderar jag dig stark att gå till en advokat som får skriva ihop papper åt er på hur saker och ting ska fungera, vad som gäller. Om han äger halva lägenheten punkt, eller om han har ett specifikt värde i lägenheten som han kommer få ut när han vill ha pengarna etc.

Lägenheten är nyrenoverad o tänker mig att köpa ut inom detta året ingen längre tid.
Han har inga andra barn o vår historia tillsammans säger mig att vi inte riskerar något tjafs eller liknande.
Han ser till barnets bästa i allt detta hur vi löst hela vår situation.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 485
Senast: verser
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 204
Senast: Sirap
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 464
Senast: nejlica
·
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 194
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp