Separera köpa lägenhet ekonomi mm

Han säger att pengarna inte är det viktiga utan att jag o barnet får ett hem vi trivs med.
Kan bli att hans kontantinsats gör att vi får vår drömlägenhet snabbarer nog mest det. Kändes som snabbaste sättet, att sälja vårt o köpa nytt i samma svep.
Du har ju fått ett lånelöfte från en bank. Dvs proffs på det här med att låna ut pengar, förvisso mot ränta med utan något emotionellt bagage.

Jag förstår verkligen inte varför du tänker att den där karusellen skulle bli smidigare.

Speciellt inte när du har dålig koll själv på hur det där funkar.
 
Så här känns idén för en utomstående om jag ska vara helt ärlig.
1000016671.jpg
 
Har fått preliminärt lånelöfte på bankens hemsida, får ta lån upp till ett tak, där lägenheten borde komma under men inte säker.
Med hans kontantinsats kan vi öka budet ett litet snäpp till, om vi vill.
Hur ska du kunna köpa ut honom sen om du är beroende av hans kontanter för att kunna köpa dyrare än vad banken initialt medger för lån?

Du skriver själv att du har dålig koll på de ekomiska aspekterna, då är ett gott råd att lyssna på de råd du får.

Och jag förstår inte alls varför ditt ex tycker detta låter som en bra idé, obegripligt.
 
Har fått preliminärt lånelöfte på bankens hemsida, får ta lån upp till ett tak, där lägenheten borde komma under men inte säker.
Med hans kontantinsats kan vi öka budet ett litet snäpp till, om vi vill.
Kan också sägas att i dessa tider är de preliminära lånelöftena lite tunnare än vad de var i lågränteläget. I synnerhet om man köper innan man säljer. Bankerna vet att marknaden är väldig trög för vissa objekt. Överbryggningslån är nu dessutom dyra och förutsätter säljkontrakt.
 
Hur ska du kunna köpa ut honom sen om du är beroende av hans kontanter för att kunna köpa dyrare än vad banken initialt medger för lån?

Du skriver själv att du har dålig koll på de ekomiska aspekterna, då är ett gott råd att lyssna på de råd du får.

Och jag förstår inte alls varför ditt ex tycker detta låter som en bra idé, obegripligt.
Jag kan komma på flera orsaker till varför, men inget av dom är positiva för Ts
 
Har fått preliminärt lånelöfte på bankens hemsida, får ta lån upp till ett tak, där lägenheten borde komma under men inte säker.
Med hans kontantinsats kan vi öka budet ett litet snäpp till, om vi vill.
Ja, så långt är jag med. Vad jag inte förstår är hur du tänker att lösa ut exet om några månader. Banken kommer ju inte att låna ut mer pengar till dig. Och om du har en lösning på det problemet - använd den lösningen redan nu för att få till de extra pengarna.

Det blir nog lättare för alla inblandade.
 
Ja, så långt är jag med. Vad jag inte förstår är hur du tänker att lösa ut exet om några månader. Banken kommer ju inte att låna ut mer pengar till dig. Och om du har en lösning på det problemet - använd den lösningen redan nu för att få till de extra pengarna.

Det blir nog lättare för alla inblandade.

Det är därför jag frågar här för att få tips och råd :)
Både vad som är smidigast, enklast, mest ekonomiskt ja allt.
Ja jag kan få lån till att köpa lägenheten själv, så då bör jag väl även få köpa ut honom för samma summa?
Var mest som en säkerhet för att inte missa denna lägenheten om allt plötsligt går fort, självklart enklare att få beviljat lån för 2 personer än en. Men de kalkyler jag fyllt i har alla indikerat på att jag kan få låna själv också.
 
Det är därför jag frågar här för att få tips och råd :)
Både vad som är smidigast, enklast, mest ekonomiskt ja allt.
Ja jag kan få lån till att köpa lägenheten själv, så då bör jag väl även få köpa ut honom för samma summa?
Var mest som en säkerhet för att inte missa denna lägenheten om allt plötsligt går fort, självklart enklare att få beviljat lån för 2 personer än en. Men de kalkyler jag fyllt i har alla indikerat på att jag kan få låna själv också.
I så fall tycker jag att det är helt självklart att du ska köpa själv. Det finns absolut inga argument varför du ska låna pengar som du inte behöver från ett ex.

Köp lägenheten för dina pengar och gå vidare med ditt liv. Om du och exet fortsätter att vara vänner så är allt prima. Men det är bra att ha kontroll över de centrala delarna av sitt liv, som sin bostad.
 
Det är därför jag frågar här för att få tips och råd :)
Både vad som är smidigast, enklast, mest ekonomiskt ja allt.
Ja jag kan få lån till att köpa lägenheten själv, så då bör jag väl även få köpa ut honom för samma summa?
Var mest som en säkerhet för att inte missa denna lägenheten om allt plötsligt går fort, självklart enklare att få beviljat lån för 2 personer än en. Men de kalkyler jag fyllt i har alla indikerat på att jag kan få låna själv också.
Din ekonomiska situation kan ändras och då kanske du inte får lån nästa gång.
Tänk om du blir långtidssjukskriven eller uppsagd?
 
Det är därför jag frågar här för att få tips och råd :)
Både vad som är smidigast, enklast, mest ekonomiskt ja allt.
Ja jag kan få lån till att köpa lägenheten själv, så då bör jag väl även få köpa ut honom för samma summa?
Var mest som en säkerhet för att inte missa denna lägenheten om allt plötsligt går fort, självklart enklare att få beviljat lån för 2 personer än en. Men de kalkyler jag fyllt i har alla indikerat på att jag kan få låna själv också.
Nej du ska nog inte räkna med att du kommer få köpa ut honom om 6-12 månader bara för att du får låna samma totalsumma nu. Läget kan förändras och då kan även banken resonera annorlunda.
Köp själv. Även om du skulle missa just denna lägenhet så kommer det fler.
 
Jag vet inte om någon redan har skrivit detta, men det är skillnad på att få ett lånelöfte och vad du får låna. Då menar jag att ett lånelöfte är en koll på hur kreditvärdig du är så att du vet inom vilken summa du kan röra dig med när du letar bostad. Men du får aldrig låna 100 % av bostadens värde så du måste ha en viss procent att lägga in själv. Dvs, har du ett lånelöfte på 2 miljoner och köper en bostad för 2 miljoner så kommer du inte få ett lån på hela kostnaden även om du har ett lånelöfte på samma summa. Jag vet inte hur det ser ut idag, men när vi köpte huset fick vi lån på 85%av bostadens värde.

Sen är jag lite förvirrad kring det du skriver. Ska han ge dig kontanter att använda till tex handpenning, eller tänker ni stå båda två på nya lånet? För står han med som medsökande är han ju också ägare till halva bostaden vilket innebär att den dagen han inte vill längre så måste du dels kunna stå på lånet själv plus lösa ut hans del (halva värdet av fastigheten). Har ni då redan ett maxat lån kan du antingen inte få mer lån från banken. Någon annan kanske är bättre på att förklara detta, men någon skrev att ett möte på banken vore en bra ide (själv utan exet). Jag håller med om det för då kan de kolla på din situation och förklara hur det fungerar.

För som sagt har du ett lånelöfte på en viss summa och köper en billigare bostad får du ändå inte låna lika mycket som på lånelöftet då det är bostadens värde som har betydelse. Jag får känslan av att du gör en tsnkevurpa här nämligen och tänker att du kommer få låna mer sen för att lösa ut honom eftersom du har ett högre lånelöfte än vad du tänkt köpa bostaden för? Men så funkar det inte.
 
Det är därför jag frågar här för att få tips och råd :)
Både vad som är smidigast, enklast, mest ekonomiskt ja allt.
Ja jag kan få lån till att köpa lägenheten själv, så då bör jag väl även få köpa ut honom för samma summa?
Var mest som en säkerhet för att inte missa denna lägenheten om allt plötsligt går fort, självklart enklare att få beviljat lån för 2 personer än en. Men de kalkyler jag fyllt i har alla indikerat på att jag kan få låna själv också.

Smidigast, enklast och mest ekonomiskt är att ni säljer ert nuvarande boende, delar upp alla tillgångar och blir helt klara med separationen. Sedan köper du ditt eget boende för dina egna pengar + den summa du får låna av banken. Alla andra upplägg riskerar att sätta dig i en ekonomisk rävsax.
 
Jag vet inte om någon redan har skrivit detta, men det är skillnad på att få ett lånelöfte och vad du får låna. Då menar jag att ett lånelöfte är en koll på hur kreditvärdig du är så att du vet inom vilken summa du kan röra dig med när du letar bostad. Men du får aldrig låna 100 % av bostadens värde så du måste ha en viss procent att lägga in själv. Dvs, har du ett lånelöfte på 2 miljoner och köper en bostad för 2 miljoner så kommer du inte få ett lån på hela kostnaden även om du har ett lånelöfte på samma summa. Jag vet inte hur det ser ut idag, men när vi köpte huset fick vi lån på 85%av bostadens värde.

Sen är jag lite förvirrad kring det du skriver. Ska han ge dig kontanter att använda till tex handpenning, eller tänker ni stå båda två på nya lånet? För står han med som medsökande är han ju också ägare till halva bostaden vilket innebär att den dagen han inte vill längre så måste du dels kunna stå på lånet själv plus lösa ut hans del (halva värdet av fastigheten). Har ni då redan ett maxat lån kan du antingen inte få mer lån från banken. Någon annan kanske är bättre på att förklara detta, men någon skrev att ett möte på banken vore en bra ide (själv utan exet). Jag håller med om det för då kan de kolla på din situation och förklara hur det fungerar.

För som sagt har du ett lånelöfte på en viss summa och köper en billigare bostad får du ändå inte låna lika mycket som på lånelöftet då det är bostadens värde som har betydelse. Jag får känslan av att du gör en tsnkevurpa här nämligen och tänker att du kommer få låna mer sen för att lösa ut honom eftersom du har ett högre lånelöfte än vad du tänkt köpa bostaden för? Men så funkar det inte.
I lånelöfte skriver man in vad man kan gå in med i kontantinsats. Med min tänkta halva av vinsten får jag låna en viss summa, som just nu täcker köpet av lägenheten om sne ej drar iväg i pris.
Självklart om vi köper tillsammans kan vi låna mer o gå i mer i kontantinsats men tanken är ej att köpa ngt dyrare bara för det. Just för att jag ska ha råd att köpa ut honom senare.
Så nej kommer inte betala ett överpris bara för ett jag skulle ha dubbel kontantinsats det är inte tanken.
 
Smidigast, enklast och mest ekonomiskt är att ni säljer ert nuvarande boende, delar upp alla tillgångar och blir helt klara med separationen. Sedan köper du ditt eget boende för dina egna pengar + den summa du får låna av banken. Alla andra upplägg riskerar att sätta dig i en ekonomisk rävsax.
Ja det är ju det mest logiska så klart.
Men ville bara höra om de andra tankarna om de var genomförbara och kanske enklare i vår sits.
Vi har det bra nu som vi lever, och har ingen brådska att flytta i sär. Utan att gå in på detaljer om situationen såklart så är det svårt att sätta sig in i det som utomstående.
Kan bara säga att radhuset haft stor inverkan på vårt dåliga mående o att vi båda måste bort så fort som möjligt.
 
Ja det är ju det mest logiska så klart.
Men ville bara höra om de andra tankarna om de var genomförbara och kanske enklare i vår sits.
Vi har det bra nu som vi lever, och har ingen brådska att flytta i sär. Utan att gå in på detaljer om situationen såklart så är det svårt att sätta sig in i det som utomstående.
Kan bara säga att radhuset haft stor inverkan på vårt dåliga mående o att vi båda måste bort så fort som möjligt.
Allt är genomförbart men det finns bättre och sämre alternativ. Jag anser att det jag sa - göra separationen helt klar och köpa eget boende för egna pengar och eget lån - är det bästa alternativet givet att det faktiskt ÄR en separation. Om ni egentligen inte vill separera, så gör inte det då. Då föreslår jag istället att ni bestämmer er för att sälja radhuset och köpa ett nytt gemensamt boende och fortsätta bo ihop. Separera kan ni ju göra senare ändå.

Det jag tycker är det absolut sämsta alternativet ur ekonomisk/juridisk synvinkel är att "nästan" separera men ändå kanske bo ihop lite och kanske samäga boendet lite. Det är som bäddat för konflikt och oklarheter.
 
Allt är genomförbart men det finns bättre och sämre alternativ. Jag anser att det jag sa - göra separationen helt klar och köpa eget boende för egna pengar och eget lån - är det bästa alternativet givet att det faktiskt ÄR en separation. Om ni egentligen inte vill separera, så gör inte det då. Då föreslår jag istället att ni bestämmer er för att sälja radhuset och köpa ett nytt gemensamt boende och fortsätta bo ihop. Separera kan ni ju göra senare ändå.

Det jag tycker är det absolut sämsta alternativet ur ekonomisk/juridisk synvinkel är att "nästan" separera men ändå kanske bo ihop lite och kanske samäga boendet lite. Det är som bäddat för konflikt och oklarheter.
Med detta sagt @gullviva så kanske jag också ska nämna att jag varit i din situation, på ett ungefär. Min dåvarande man och jag bestämde oss för att separera 2011 och lade då ut huset (som precis som för er var en anledning till dåligt mående och dåligt samvete) till försäljning. Samtidigt skrev maken upp sig på väntelista för att få köpa bostadsrätt i ett nybyggt område. Huset såldes i november -11 med tilträde för de nya ägarna i maj -12, samtidigt som inflytt i makens nya lägenhet. Eftersom jag inte fixat eget boende ännu, så flyttade jag med till hans lägenhet, men då gjorde vi två viktiga saker: 1) Lägenheten köptes av honom för hans egna pengar och det lån han kunde få från banken och 2) Vi gjorde en komplett bodelning och upprättade äktenskapsförord vilket gjorde att våra respektive ekonomier separerades helt.

Sedan bodde vi i hans lägenhet i två år, jag betalade "hyra" till honom (hälften av löpande kostnader för boendet, dock ej amorteringar) och vi betalade lika mycket av mat, grejer till dottern osv. Jag betalade min reavinstskatt år två, vill jag minnas, eftersom jag inte hade köpt något nytt boende.

Vi separerade sedan "på riktigt" 2014 och då var det ju bara för mig att ta mina grejer och flytta ut, eftersom allt redan var klart och vi inte hade andra ekonomiska mellanhavanden än att jag hade betalat "hyra".

Sedan bodde jag i hyreslägenhet i 7 år innan jag köpte gården jag bor på nu. :)
 
Jag betalar hyra till min sambo. Jag litar på honom till döds men jag tackade nej till att köpa in mig i hans hus. Jag vill aldrig mer hamna i en konflikt om mitt, ditt och pengar. Som jag skrev innan så kan folk förändras hur osannolikt det än låter.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 480
Senast: verser
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 189
Senast: Sirap
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 463
Senast: nejlica
·
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 182
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp