Fästingar

Centaur

Trådstartare
Har massa fästingar i min ena hage.:crazy:

Dör dom om jag bränner gräset?? Har behandlat hästarna med Switch nu och flyttat dom till en annan hage... Finns det nåt annat än Switch jag kan använda, eller är det det bästa medlet?

Sv: Fästingar

Oh fyyyy! :eek: Jag ser framför mig hur det kryllar av fästingar! :crazy:

Såg på tv att det kommer att bli väldigt gott om fästingar i år och att de redan är mycket aktiva, så jag har faktiskt också behandlat med Switch redan.

Knapplåns kap...

Måste bara fråga: HUr gör jag med switch?

har aldrig använt det på min... Och igentligen alrig behövt då hon inte får så många... Men funderar på att ta det idag om utifall att.

Vad kan hände om det sätts fel osv ...

fungerar verkligen vitlök , går de bra med pulver då, eller måste de vara vanlig vitlök?

USCH ! hatar fästingarna .

nä det funkar inte med vitlök. då får man smörja in dom hela tiden med det. funkar inte att ge oralt. sen är inte vitlök bra för hästar!!

men utrotar man dom om man bränner gräset?

fungerar verkligen vitlök , går de bra med pulver då, eller måste de vara vanlig vitlök?

USCH ! hatar fästingarna .

Jag har använt båda.. Men föredrar pulver lr flingor... Detta då jag tycker att färskt vitlök gör att allt luktar. händer och hela stallet...

Sen så går det fortare med pulver lr flingor.
Har haft det pulvret med honung i. men även små flingor...

Allt fungerar lika bra..

nä det funkar inte med vitlök. då får man smörja in dom hela tiden med det. funkar inte att ge oralt. sen är inte vitlök bra för hästar!!

men utrotar man dom om man bränner gräset?

Jag ger ju min vitlök och det är bara under sommarhalvåret. då kan det ju inte göra någon direkt skada. jag tror att det är värre om man ger dom det en längre tid.

OCh för mig har det funkat super med vitlök

har för mig att vitlök är farligt och ska inte ges mer än en månad iallafall om man nu vill ge sin häst det.

har för mig att vitlök är farligt och ska inte ges mer än en månad iallafall om man nu vill ge sin häst det.

okay... jag har läst det i skolan och på lektionerna...

Ja men då får vi väl hitta något annat ... :D

Jag använder Flusa som egentligen ska användas på betesgående kor och får;). Det är mer koncentrerat och i samma prisklass men det räcker alltså längre...Jag tycker att jag har god effekt av det medlet. Kör på var fjärde vecka ungefär. Dags för dos två i morgon...:cool:

Okej, men har ni mkt fästingar? Jag har nästan aldrig haft nån på hästarna innan dom flyttades... :crazy:

Men tror ni det hjälper att bränna av allt gräs??

Eftersom det har varit så varmt kommer det krylla av fästingar i år.
Läste i tidningen att det skulle behövas -20 grader i 3-4 veckor för att stoppa fortplantningen av fästingar. :(

Vet faktiskt inte om det hjälper att bränna gräset, känns ju inte troligt att de skulle överleva detta men jag vet inte..

Det verkar som det är tjockt med fästingar i år.
Katterna har haft flera stycken.

Okej, men har ni mkt fästingar? Jag har nästan aldrig haft nån på hästarna innan dom flyttades... :crazy:

Men tror ni det hjälper att bränna av allt gräs??

Just mina hagar är rätt förskonade då dom ligger högt...men nere mot sjön finns det mer, kan jag ju säga:crazy: . Du kan bli av med lite fästingar om du bränner av betet men det kommer fler snabbt. Jag tycker att det funkar bra med Flusan, upplever det som mer effektivt än Switch...

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 297
Senast: Blyger
·
Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: Cattis_E
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 158
Senast: Mint
·
Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
463
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Geologins dag - Fråga en geolog

Hund, Katt, Andra Djur