Fått ändan ur vagnen

Status
Stängd för vidare inlägg.
För några dagar sedan satte jag själv ut en annons om att jag söker bostad. Det var det vanliga infot om jobb, ekonomi, att jag är rökfri, lite om intressen och vad jag önskar mig för typ av boende. Jag förväntade mig inte ett enda svar. Hittills har jag fått 5 svar.

Tydligen finns det bostadsägare som inte själva är sugna på att annonsera för att de blir så totalt bombade med svar. Dessa står alltså på kö när man själv annonserar. Intressant.

Men de svaren jag fått har varit av varierande intresse. En var jag och tittade på igår. Det var ett par rum på bottenvåningen i en villa på cykelavstånd från jobbet. Jag skulle nog kunna stå ut med att bo där men mer intressant än så är det inte. Det är inte riktigt mig grej att klämma in mig i ett villakvarter.

En annan var en lägenhet med balkong. Tidsbegränsad hyresperiod t.o.m. juli nästa år och dessutom möblerad. Den känns som ett fett nej på en gång. Jag vill ha mina egna möbler så jag inte får känslan av att bo på hotell. Tidsbegränsningen avskräckte också.

En tredje ligger närmare in mot gröten inne i Stockholm i ett villaområde. Hua. Jag har sagt att jag ska komma och titta på torsdag men det känns väldigt tveksamt.

En fjärde ligger bara ett stenkast ifrån där jag bor nu så läget var det inget fel på men det var för dyrt. Hyran låg på 500 kr över vad jag var villig att ha som totalkostnad för boendet plus att det skulle tillkomma en kostnad för elen. Vips så kostar det mer än 1000 spänn mer än max. Färdiga rabatter fanns det visst att greja med men jag vill inte vara någons trädgårdsmästare. Jag vill skapa själv. Det är det jag går igång på. Ska jag vara trädgårdsmästare ska jag ha betalt. Får jag skapa efter eget huvud kan jag betala.

Den femte är faktiskt mest intressant men den kan jag inte åka och se förrän på fredag. Nackdelen med den är att jag får en halvtimme extra restid per dag till/från jobbet jämfört med idag men det är väl priset man får betala för att få bo på vischan. Det var ett fristående litet hus på en gård med 80 får. Tanken på att ha 80 får som grannar är helt klart mer tilltalande än att ha 80 tvåbenta som grannar.

Inte nog med att jag tycker hela situationen är jobbig, förlusten av min trädgård svider rejält. Jag grinar i alla fall inte längre över alltings elände och igår orkade jag t.o.m. löpträna. "If you are going through hell, keep going", som Churchill lär ha sagt.

Men det är skit att det ska vara så dyrt att köpa ett eget hus här. I andra delar av landet skulle jag lätt kunna köpa ett hus idag. För att kunna köpa här måste jag spara dubbelt så mycket som jag har idag och då blir det ändå bara det sunkigaste som finns.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 286
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 424
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 723
Senast: starcraft
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 614
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp