Fått RÄTT analys nu, vill nån hjälpa mej?

Magnum

Trådstartare
Ja här kommer då den rätta analysen! Nån som vill hjälpa mej med två foderstater?
TS 86%
Råprot 75
Smrp 44
Mj 6,9
Kalcium 3,2
Fosfor 1,6
Kalium 11,4
magn 1,0

Häst 1: ponny/vblkorsning, liten stor häst, ca 450 kg. Välmusklad, bra hull, glansig päls, bra humör, blir dock mkt pigg när han inte rids (och därtill busbråkig).
Rider 6 dagar i veckan "normalhårt-hårt". Ger gärna hippos foder men är öppen för allt!
Äter nu:
Hippo müsli 1.1 kg
Hö 13 kg
Betfor 300 g
Tokosel 1 gång i veckan.

Häst 2: Svårfött fbl ca 450 kg, behöver ngt mer hull men är inte mager. För tillfället mkt pigg. Har fått lite mer hull på nuvarande foderstat. Ger gärna av kraffts sortiment samt av det foderstaten innehåller nu. "blandar gärna"
Äter nu:
16 kg hö
1,3 kg krafft groov "gamla"
200 g krafft lusern
ca300 g betfor
ca 300 g kornkross
ca 120 g vetekli
100 g miner kraffts blå
½ dl foderkalk (vet inte vikten)
2 dl olja
 
Sv: Fått RÄTT analys nu, vill nån hjälpa mej?

Häst nummer 1:

13 kg Hö
1,1 kg Hippo Müsli
0,3 kg Betfor
2,5 mått fosforbalans
+ Extra e-vitamin och selen, tex Basic E 10 ml

105MJ
Smbr/MJ: 6,4
Ca/P: 1,6
Ca/Mg: 3,1

Häst nr 2
Det den får nu är rätt ok. Men ett enklare förslag är
17 kg Hö
1 kg Korn
1 kg Krafft Müsli
90 g Miner Vit

140MJ
Smbr/MJ: 6,7
Ca/P: 1,6
Ca/Mg: 2,6

Det är kanske inte så konstigt om hästen är pigg när den får 140 MJ. Har den ätit samma enslige tidigare eller är det nytt för iår ? Är det nytt skulle jag prova att sänka maten och se om hästen tappar i vikt eller fortsätter att gå upp.
 
Sv: Fått RÄTT analys nu, vill nån hjälpa mej?

De äter hö iofs men det är nya höt från iår. Han har blitt rejält mkt piggare när det blev kyligare ute och de sista veckorna.
Häst 1 får tokosel 1 gång i veckan tycker du han ska få mer selen/e-vit?
Häst nr 2 kommer nog inte få i sig 17 kg hö, han lämnar redan endel kvällshö. Men eftersom man kunde prova sänka maten kanske man kunde testa sänka höt lite grann.
Har ni nåt annat altenativ än müslin? Inga fler alt med groov?
Hon har precis köpt en ny säck miner blå, det går inte att göra nåt med den?
OM hon nu väljer att fortsätta med denna foderstat ett tag till (så hon "blir av" med maten hon har) är den foderstaten rätt ok då?
 
Sv: Fått RÄTT analys nu, vill nån hjälpa mej?

En liten korrigering av foderstaterna så funkar de:

Häst nr 1

13 kg hö
400 gr vetekli
0,5 kg betfor
2 dosmått Fosforbalans

MJ 100
Smrp/MJ 6,54
Ca/P 1,54
Ca/Mg 3,03


Häst nr 2

16 kg hö
200 gr olja (2 dl ?)
200 gr lucern
1 kg gamla Groov
400 gr vetekli
300 gr betfor
30 gr Miner Blå
2 dosmått Fosforbalans

MJ 135
Smrp/MJ 6,54
Ca/P 1,61
Ca/Mg 2,86

Förslag på foderstat till häst nr 2:

16 kg hö
2 kg Krafft Grund
400 gr vetekli
1 dosmått Dikalciumfosfat

MJ 136
Smrp/MJ 6,69
Ca/P 1,68
Ca/Mg 2,91

mvh Jessica
 
Sv: Fått RÄTT analys nu, vill nån hjälpa mej?

Tack för svaren! :bow: Jättebra med olika alternativ!

"En liten korrigering av foderstaterna så funkar de"
Häst nr 1: vill helst behålla müslin då han tycker mycket om den. Funkar det ändå? Eller fler förslag?

Finns dikalciumfosfat på Granngården också?
Har inpräntat i huvet att foderkalk ska ges om man fodrar med kli men det behövs inte i det här fallet? Det finns tillräckligt med kalcium iaf?
 
Senast ändrad:
Sv: Fått RÄTT analys nu, vill nån hjälpa mej?

Ja, det finns tillräckligt med kalk i foderstaten trots veteklit.

Du kan behålla din gamla foderstat och ge 2 dosmått Fosforbalans istället om du vill.

mvh Jessica
 
Sv: Fått RÄTT analys nu, vill nån hjälpa mej?

Måste bara fråga eftersom jag vill lära mej mer, men det är inte så lätt alltid! :)
Tack så jättemycket för svaret!
 
Sv: Fått RÄTT analys nu, vill nån hjälpa mej?

Försöker lära mej räkna nu foderstat nu och testar på min genen häst som är häst 1 i den här tråden.
När jag räknar får jag ut ett behov på 90MJ. Men foderstaten ligger på 105 MJ.

Vad ska jag ha för träningstillägg? La honom på 0,5 eftersom 0,2-0,3 var lätt arbete, men det kanske är för lite? För han går rätt så skapligt nu ju.
Och vikten ligger ju runt 450 men jag ska mäta noggrannare så jag vet exakt. Sist jag mätte på han blev det nånstans där iaf.

Och han är ju normalfödd så då lägger jag väl inte till något för det?

Ska han ligga på (om det är rätt) 90 MJ eller blir det bra med 105 MJ ändå, det kanske inte är det så stor skillnad ? Han är helt ok på alla sätt, hull, humör osv. Nu sätter han dessutom pälsen och går utan täcke tills jag kan låna klippmaskinen och klippa lite.
 

Liknande trådar

Foder & Strö hej, har läst massa trådar, och får massa bra svar, men har ändå några frågor Jag vet hur man räknar ut foderstaten o har analys på...
Svar
5
· Visningar
947
Senast: noble art
·
Foder & Strö Behöver lite råd angående min hästs foderstat. Har gett det som ingår i stallhyran plus att jag köpt till hackad strå. Hon har fått...
Svar
12
· Visningar
1 205
Senast: TessieW
·
Foder & Strö Nu behöver jag lite hjälp igen!!! Jag har som sagt en arabtös -92. hon har haft fångkänning förra sommaren (innan min ägo), men jag...
Svar
5
· Visningar
1 273
T
Foder & Strö Alla tre är araber, runt 150 cm höga Silage TS 72 Sm.rp 44 Mj 7.3 Ca 3.8 P 1.4 Mg 0.7 K 14.8 Sto f.89 Något överviktig nu...
Svar
5
· Visningar
897
Senast: Timpa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp