Vad tycks om min uträkning(dräktig, 3 åring och hingst)

T

Timpa

Alla tre är araber, runt 150 cm höga

Silage
TS 72
Sm.rp 44
Mj 7.3
Ca 3.8
P 1.4
Mg 0.7
K 14.8

Sto f.89
Något överviktig nu, gått på fel foder ett längre tag... Rids ca 3 dagar i veckan, lugnt

9 kg silage
1 kg krafft groov
2 dl torr betfor
50 g Krafft Miner Blå

Sto f.05
Något underhull. Gör inget speciellt förutom hantering och miljöträning

samma som ovanstående
Ska egentligen enligt uträkning inte ha groov alls men är som sagt lite tunn..

Hingst f.03
Något överhull. Rids 5-6 dagar i veckan, blandad ridning

8 kg silage
1 kg havre
0.5 kg Krafft groov
2 dl torr betfor
50 g mineraler

Foderstaterna är uträknade enligt hippocampus, men någon som har åsikter?

Tidigare foderstater

Stona

6 kg silage
2 dl torr betfor
3 kg krafft groov

Hingst

4.5 kg silage
1 kg havre
2.5 kg krafft groov

Har precis tagit över ansvaret för uträkning och förändring...

Tycker det är jätteintressant och vill gärna lära mer. Ägaren är lite bekymrad över förändringen, vad tycker ni?
 
Sv: Vad tycks om min uträkning(dräktig, 3 åring och hingst)

Ingen? Eller ser det bra ut? Mest oroad över det dräktiga stoet, vill inte att hon ska få brist på något.
 
Sv: Vad tycks om min uträkning(dräktig, 3 åring och hingst)

Jag skulle ge fri tillgång eller åtm mkt mer silage och troligen inget kraftfoder om de orkade äta tillräckligt m silage. Annars lägga till det som fattas utifrån hur mkt de orkar äta av grovfodret. Är värdena per kg foder?. HH
 
Sv: Vad tycks om min uträkning(dräktig, 3 åring och hingst)

Jag tycker det låter som på tok för lite silage! Skulle nog se det dubbla iaf spec den unga hästen och den dräktiga..
 
Sv: Vad tycks om min uträkning(dräktig, 3 åring och hingst)

Mkt bättre med silage än innan iaf, varför har hingsten ätit 4,5 kilo silage?:o Låter som något en lättfödd minishetttis skulle äta. Alldeles för lite fibrer för magen attsmälta.

Jag skulle föreslå att de som ska ner i hull får mindre kraftfoder tills de är nere i en bra vikt, och att du därefter lägger på det igen. För du har bra kvot i silaget. ( Helst skulle jag ge lite silage till och mindre kraftfoder, men förstår att den förändringen skulle bli lite för mycket för ägaren. Hon verkar ha försökt banta genom att ta bort silage och lägga till kraftfoder, inte alls bra, men folk inbillar sig att det ska fungera. :crazy: )

Påminn ägaren om att hästens matsmältning är anpassad till att i princip bara smälta grovfoder. Inte bra med i princip lika mycket kraft som grovfoder.Med så lite silage står ju magen tom nästan hela dygnet och producerar magsyror. Kan bli tex magsår, dålig bakteriebalans i grovtarmen och störa hästens egen b-vitaminproduktion m .m m.m
 
Sv: Vad tycks om min uträkning(dräktig, 3 åring och hingst)

Ja värderna är per kg/silage. Tycker själv att grovfodret är det viktigaste, ägaren lever efter filosofin fet= mindre grovfoder, samma kraftfoder... Det viktigaste är att stona inte får för lite kraft, detta oroar sig ägaren över, grovfodret kan vi höja. Tack för svar, känner mig lugnare!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 560
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 122
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 343
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 278
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp