Fatta galopp

P

Persik

Jag har nyss börjat rida en nordsvensk som inte kan fatta höger galopp. Jag försöker att fatta i en högersväng, ställa henne utåt och göra en tydlig fattning men det funkar inte... Nån som vet hur jag kan göra?
 
Sv: Fatta galopp

Persik skrev:
Jag har nyss börjat rida en nordsvensk som inte kan fatta höger galopp. Jag försöker att fatta i en högersväng, ställa henne utåt och göra en tydlig fattning men det funkar inte... Nån som vet hur jag kan göra?


varfrö ställa utår? du ska väl ställa inåt för att underlätta höger galopp?:confused:
 
Sv: Fatta galopp

man kan göra så om hästen har svårt för att ta tex. h.galopp. när du då v. ställer hästen så får den lättare fram höger bog. finns många som gör så.
 
Sv: Fatta galopp

Fortsätt försök som du gör men på en liten volt istället! Rid en volt på 5x5 meter bara. Det funkade för mig och min gamla fjording!
 
Sv: Fatta galopp

Prova att fatta över ett hinder, det har jag provat på hästar som bara går i en galopp, och det har funkat bra. Det brukar bara behövas några gånger så har poletten trillat ner och de förstår att det finns en galopp till!
 
Sv: Fatta galopp

Ta det lugnt med galoppen, du behöver inte galoppera än. Se till att rida hästen ordentligt på marken först så att du slipper ställa utåt. Utan rid in den där vänsterbogen, stärk upp vänster bak genom tex vänster öppna, vilket inte är en särsklt komplicerad rörelse. Håll dig i skritt och trav tills du börjar få en stadig häst som har plockat in sin vänsterbog, trampar på med vänster bak (det är ju det benet som börjar höger galopp) och som går att ställa lite åt höger utan att vänster bog petar ut, Prova sedan med höger galopp och gör hellre så att du galopperar i vänster, bryter av vänder snett igenom, men ganska snävt, precis när du kommer upp mot väggen stoppar du upp vänster bog från att puta ut, ställer lite lite inåt och sist men inte minst har din höger höft framåt och din vänstra bakåt, ha gärna ett spö i vänster hand om du skulle behöva putta igång det där bakbenet lite extra och så fattar du där, precis när du kommer ut till väggen... Men som sagt det ligger någon/några veckor fram i tiden.
 
Sv: Fatta galopp

hillevie skrev:
man kan göra så om hästen har svårt för att ta tex. h.galopp. när du då v. ställer hästen så får den lättare fram höger bog. finns många som gör så.


sant. men det verka inte fungera
 
Sv: Fatta galopp

Love_energy skrev:
varfrö ställa utår? du ska väl ställa inåt för att underlätta höger galopp?:confused:

möjligt, men det va ju din fråga jag svarade på. ;)
 
Sv: Fatta galopp

Jag hade samma problem med min ponny bara att hon inte ville fatta vänster. Jag travade på en volt ställde henne innåt, förbrede galoppfattningen och sedan om hästen inte vill galoppera så kan man smälla till den lite på bogen sammtidigt som galoppfattningen. och glöm inte att beröm och den gör rätt.:p
 
Sv: Fatta galopp

Jag har hört att det blir lättare för hästen om man ställer utåt...
 
Sv: Fatta galopp

Man ställer hästen utåt för att få in ytterbogen, men i bland "viker" man hästen bara i halsen, får då ingen effekt.
Förbered fattningen med att flytta hela frampartiet åt höger. ( tänk nästan skänkelvikning undan vänster skänkel) sen ger du fattningen.
Värt att prova/Lycka till
 
Sv: Fatta galopp

Det har fungerat jättebra på min ponny, ställer man inåt skjuter han bara ut bogen...
 
Sv: Fatta galopp

Det brukar ju fungera på det flesta, bara de orkar bära galoppen på volt när de är så pass "gröna"
Men en ponny i stallet som är 28 år galopperade likt förbannat i förvänd galopp för att hon fick för sig det bara, och då reds hon på en pytteliten volt.

Nästa dag gick det hur bra som helst:p
 
Sv: Fatta galopp

För det första. Hur gammal är hästen?
För det andra. Hur länge har den varit riden?
För det tredje. Kan andra fatta höger galopp på den?
 
Sv: Fatta galopp

Jag skulle nog vänta lite med höger galopp, börja träna och böja den ordentligt först. Har ni kollat med en knotknackare? Min ena nordis var låst i bogen, vilket gjorde att han inte kunde fatta höger galopp hur mycket han än ville. Dom kan få kotförstjutningar och låsta bogar och allt j#vla skit bara av att rulla sig i hagen eller busa med andra hästar..
 
Sv: Fatta galopp

Hon är 17 år och hon har inte blivit ordentligt riden på flera år. Dom som red henne innan red mest i skogen och brydde sej inte så mycket om rätt galopp och sånt. Det är bara jag som rider henne.
 
Sv: Fatta galopp

Har du provat mitt tips? Det funkade utmärkt på en häst som liksom din bara gick i skogen och hade fått välja själv vilken galopp hon ville gå i.
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 872
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 573
Senast: iNHALE
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 925
Senast: mily
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 579
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp