Bukefalos 28 år!

Fatta galopp

Sv: Fatta galopp

Inte renodlad W-ryttare, svarar ändå.

Använder inte gärna grövsta formen av skänkel, dvs benet/hälen vid galoppfattning utan den finare hjälpen, sittbenet.

Beror på vilken typ av sväng du vill göra.

En rund "långsam" sväng/volt vänster. Sitt på inre sittbenet, dvs vänster. Lägg till yttertygelmot halsen samt ytterben på höger sida. Hästen böjer runt sittbenet (går undan för trycket) samt undan för tygeln och ben = du har en bananformad häst.

Snabb vändning, ex rollback eller arbete med kor, vänster igen. Sitt på ytter sittben, lägg till yttertygel mot halsen, om krävs fyll på med ytterben, samtliga på höger sida.
Långsam vändning mera på framdelen -Väg aningen frammåt.
Snabb sväng på bakdelen - sitt till, kuta aningen med ryggen.

/P Döben
 
Sv: Fatta galopp

Känns lite lustigt... jag känner mest igen mig i det du beskriver; att hästen ska gå undan för tryck; att man fattar galopp för ytter skänkel/sittben osv. Och jag är ridskoleryttare i botten; klassisk engelsk ridning och har därefter de senaste 15 åren gått över till islandshäst.

Då är du en av få jag känner till med "engelskridning" i ryggen som inte begagnar sig av "gå emot tryck".

Trevligt, i mina ögon.

/P Döben
 
Sv: Fatta galopp

Aha, då förstår jag lite bättre! Men hästen blir alltså inte förvirrad av att man sitter lite på inner vid mjuka svängar och på ytter vid snabba svängar? Intressant!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Fattar du galoppen? Det gör i alla fall e-handlaren Get the gallop, som säljer varor inom kategorierna häst, husdjur och inredning. Det...
Svar
0
· Visningar
98
Senast: Gunnar
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 061
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 049
Senast: mamman
·
  • Artikel
Hästnyheter Favoritspelade Cassius Clay D.E. infriade favoritskapet. Helt odramatiskt var det dock inte. Ledande Rustico galopperade sent i striden...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp