Favorit Ask

LinnJ

Trådstartare
Hejsan!
Funderar på att betäcka mitt sto med Favorit Ask i vår :) Han är verkligen en typ av häst som jag gillar, och jag har sett så många fina avkommor efter honom. Jag har också förstått att han verkar nedärva bra huvud, vilket ju bara är ett superplus!

Men jag undrar hur stora hans avkommor verkar bli? Vad jag förstått stora? Mitt sto är redan stort (men inte alls grov eller tung), så det kanske är en dålig idé...

Finns det någon här som har en avkomma efter Favorit Ask är ni varmt välkomna att dela med er av info! :love:
 
Hejsan!
Funderar på att betäcka mitt sto med Favorit Ask i vår :) Han är verkligen en typ av häst som jag gillar, och jag har sett så många fina avkommor efter honom. Jag har också förstått att han verkar nedärva bra huvud, vilket ju bara är ett superplus!

Men jag undrar hur stora hans avkommor verkar bli? Vad jag förstått stora? Mitt sto är redan stort (men inte alls grov eller tung), så det kanske är en dålig idé...

Finns det någon här som har en avkomma efter Favorit Ask är ni varmt välkomna att dela med er av info! :love:

Ja Favorit ask lämnar stora avkommor. Har ditt sto haft föl tidigare?
 
Ja, hon har ett hingstföl fött i år. Han blir troligtvis också stor, av att döma av hur han ser ut just nu. Trots att pappan på honom (Farinjo des MEC) inte är superstor, ca 168cm.
Kanske dumt att våga sig på Favorit Ask
 
Ja, hon har ett hingstföl fött i år. Han blir troligtvis också stor, av att döma av hur han ser ut just nu. Trots att pappan på honom (Farinjo des MEC) inte är superstor, ca 168cm.
Kanske dumt att våga sig på Favorit Ask

Okey, har mamman syskon som också blivit stora, har mormor blivit stor osv?
Jag hade personligen valt en annan hingst, dels för storleken och dels för att jag inte tycker att Favorit Ask är en av mina favoriter med Diamant de Semilly.
 
På stoets möderne är alla normalstora, men hon är efter Cajus som är 170+. Så hon har väl fått sin storlek därifrån... Hon är som sagt hög och långbent, inte "grov".
Själv älskar jag Favorit Ask, eller, framförallt hans avkommor.
Tack för inputs!!
 
På stoets möderne är alla normalstora, men hon är efter Cajus som är 170+. Så hon har väl fått sin storlek därifrån... Hon är som sagt hög och långbent, inte "grov".
Själv älskar jag Favorit Ask, eller, framförallt hans avkommor.
Tack för inputs!!

Risken är att du får en jättestor avkomma. Avkommorna jag har sett har varit stora, långbenta åt det grövre hållet. Ingen modell jag gillar men smaken är som baken. Du kan vända dig till swb avelsrådgivning för att få lite tips på hingstar som kan passa ditt sto 🙂
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 886
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 541
Mat Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck. Jag började fundera på de här frågorna, när en...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
7 435
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 565
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp