Favoritbett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Angely
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 292
Sv: Favoritbett?

tre-delat eggbett och rakt eggbett är favoriterna hos både mig och medryttarhästen. Ligger mer stadigt i munnen än vanliga tränsbett.
Har ibland funderat på å prova ett tre-delat fullcheek.

beror väl på vilken häst och vad man ska göra

Men jag har alltid använt smala tredelade bridong bett

Angely skrev:
Hej ni alla därute, dags att berätta vilket/vilka era favoritbett är och varför! Märke, typ av bett (framförallt typ då.) m.m.

Mina två absoluta favoritbett är tredelat äggbet, med fasta ringar för er som inte vet vad ett äggbet är. Min andra favorit är Pessoabett, med tre ringar.

Tredelat äggbett
Det ligger otroligt bra i munnen på vår ponny och även vårt numera avlidna halvblod. De fasta ringarna gör även att bettet inte nyps lika lätt, som det lättare kan göra med "lösa" ringar, eftersom de snurrar runt hela tiden. Tycker även att tredelat i allmänhet ligger bättre i hästarnas munnar, med ett tvådelat finns ju risken att spetsen åker upp i gomen på hästen om en okunnig ryttare tar alldeles för hårt.

Pessoabett
Pessoa har jag numera till mitt nya halvblod, då hon kan bli väldigt stark ibland. Jag har tyglarna på översta ringen, och hon trivs alldeles utmärkt bra på det! Har man det dessutom på översta ringen blir ju hävstångseffekten minimal, den märks knappt överhuvudtaget, men den finns där lite ändå. Jag gillar även att man kan variera det så mycket, från att ha det som ett vanligt "tränsbett" till att ha riktigt stark hävstångseffekt (nu använder ju inte jag det, men att det går till de hästar det behövs) eller köra med deltatygel osv. Man får helt enkelt flera bett i ett!

Mitt favorit bett är med tredelat! :) Jag och min häst trivs mkt bra med det, och jag gillar inte att rida med vanligt, eftersom det kan förstöra gommen på hästarna. Men jag ska snart inverstera i ett tredelat eggbett :p

vanligt tredelat tränsbett eller tredelat muffbett heltenkelt av den anledningen att min häst trivs med detta och just 3-delade ligger bra i munnen på hästen.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
2 243
Senast: Dopy
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 356
Senast: Freazer
·
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
2 344
Senast: user19728
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 701
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka