Favoritövningar!!!

true_blue

Trådstartare
Kom igen nu! Sadlar och kön kan väl vara intressant, men ridningen är väl det primära! Vilka övningar brukar ni använda? Vilka gör hästen glad?
Jag börjar med en trevlig:
- Växla mellan öppna och förvänt sluta. Jag brukar rida på kvartslinjerna. Lägger in lite volt och framåt då och då för att strecha och belöna. Börjar i skritt och jobbar uppåt, övergång till trav och galopp fram på volten.../T_B :)
 
För tillfället roar jag mig bla. med slutor på medellinjen; tre steg vänstersluta, tre steg högersluta etc. Denna övning ändrar jag genom att öka/minska antalet steg i slutorna eller lägga in mindre volter.

Jobbar i huvudsak i skritt men har nu börjat introducera traven.
 
Just nu blir hästarna gladast av full fräs framåt i snön över vallarna.
Jag bara säger som så...
Håll i hatten!
Gast :devil:
 
:devil: :banana: :devil: :banana: :devil: :banana: :bump: :bump: :bump: :cool: - Tänkte inte erkänna det, men en närbelägen golfbana ligger illa till .... Men svarta solglasögon räddar säkert dagen! :) :rofl: :)/T_B
 
Just nu är mina favoritövningar skolor på böjda spår. Och de ska göras noga, noga, nooooooooooooga!
 
Använder mej en hel del av samma som du nämner.
En övning jag använder mej mycket av som "utgång" för andra övningar är en sådan klassisk - från öppna in i diagonalsluta, från diagonalslutan flytta till förvänd sluta och från den förvända böja om till andra sidans öppna och fortsätta (med diagonalsluta-förvänd sluta-böja om och öppna osv). Användbar när man som jag ofta har lite dåligt med plats och rider mycket ut. Och därtill kan jag kolla av hela hästens kropp OCH hela min kropp, och att "alla" hjälper sitter innan vi går vidare.

Att jobba med diagonalslutor (och annat med för den delen, öppnor, förvända slutor) och piruetter med utgångspunkt från ett "kryss" mitt över banan är rätt skoj med - går att variera centrering på piruetten och skolor i all oändlighet nästan.

Karré gillar jag att utgå från med, dvs en liten fyrkant där man vänder mer eller mindre på bakdelen i hörnen. Tex öppna efter ena sidan, flytta ett par steg i "piruett" in i sluta på nästa sida, från slutan flytta (blir rätt många steg) in till nya sidans öppna, göra en helpiruett och byta om och fortsätta i nästa varv. Osv.

Gillar övningar som går att göra både i skritt, trav, galopp samt med mer eller mindre precision - beroende på häst och var den befinner sej i utbildningen. De flesta mönster och övningar går ju att göra även med inridningsmärren, men med lite mindre precision.

Bara några av mina favoriter..
 
Bra initiativ!!! Detta kan ju bli en riktigt intressant tråd, till skillnad från en del andra!

Min fullblodsmärr blir glad av bakdelsvändningar, hon tycker själv att hon är jäkligt duktig på det! Sen gillar hon SMYGigångsättningar till trav från skrittöppna på rakt spår, hon har kommit på hur skönt det är att inte skjuta iväg så förfärligt (jag viskar tass, tass, tass och så tassar hon in i en avslappnad, bärig trav).
Jag gillar att jobba med att växla mellan olika böjda spår, volter åttvolter och serpentiner av olika storlek, jag rider dem över hela ridbanan 'huller om buller', och tränar på att inte vika i midjan när jag byter varv. (När jag lyckas blir JAG glad!)
Sedan rider jag ofta på en karré (och hur dumt låter inte det? :D) som jag lägger som ett ruter i stora mittvolten, så att jag inte kan följa några linjer på ridbanan, utan måste rida mina linjer ordentligt, vilket är mycket avslöjande om man inte positionerar sitt bäcken rätt!
Där rider jag öppna på raksidorna och sluta/ bakdelsvändning genom hörnen. Ibland gör jag denna övning på en mycket liten fyrkant och i trav, för att träna snabbheten i mina hjälper. Fast jag blir aldrig så snabb som min häst är i reaktionerna! :angel:

Min häst blir också väldigt glad av skritturer på lång tygel, hon kliver på så in i vassen och om hon tycker att turen var för kort så försöker hon gå förbi gården när vi kommer hem och ta ett varv till :idea: hon tycker att det är lysande, och tror varje gång att jag ska gå på det!!!
Klättra är också en favorit som humörhöjare.

Min andra häst som är ett 19-årigt sto Sv halvblod- New Forest med ett förflutet som uttråkad och missanpassad ridskolehäst, tycker att nästan allt är kul som innebär att man gör nåt tillsammans, men vad gäller skolningsövningar så blir hon glad av att gå på stor volt och växla mellan öppna och sluta med bibehållen böjning. Hon gör också mycket fina galoppfattningar, som håller mycket högre kvalitet än galoppen sedan gör, så det blir ju mycket fattningar, som jag hoppas ska leda till bättre kvalitet på galoppen så småningom. Åttvolt där man byter varv genom att länga nya yttersidan innan man tar upp nya innertygeln, tycker hon också är skönt, hon slappnar märkbart av och känns så nöjd. Hon älskar också att skrota rundor i skogen, det fick hon nästan aldrig göra innan hon kom till mig som 13-åring, eftersom hon hade rykte om sig att bocka av barnen :devil: vilket jag helt klart tror på, by the way...
Jag rider också fullblodet och har korsningen som handhäst, det är en favorit hos båda: promenad med bästa kompisarna!
 
Vardvinni synes det er veldig morsomt å trene 'lange tøyler'! Hun har blitt veldig flink. Nå går hun i skritt og trav fine versader og traverser, og jobber villig i all slags vær. Jeg belønner henne med stemmen og litt godis, og hun er så samarbeidsvillig!
versade1.jpg

Dette bildet er av Vardvinni og meg første gang hun gikk versade (hun lærte det 5 min før bildet ble tatt) på lange tøyler.

Ellers elsker hun å bli kjørt tur, arbeid og tempo med, og hun synes det er morsomt å ri på tur. Vi mangler ridehus/ridebane på stallen, så det blir ikke så mye dressur-ridning. Vi trener isteden 'lange tøyler' langs det ene gjerdet på rakbanen ;)
 
Är långa tyglar samma sak som arbetet vid handen (på norska)?

För mig innebär arbetet på långa tyglar att man typ "tömkör" fast utan gjord (snyggt förklarat eller hur? :p ).
Det du gör på bilden är enligt mig arbetet vid handen.

Bara nyfiken.
 
Det kan godt hende at det er det dere kaller 'arbetet vid handen'... Her kaller vi det 'lange tøyler' iallfall. ;) Kanskje noen av de andre svenske her inne kan oversette det? Hehe.
Det utføres iallfall akkurat som om man rir, forskjellen ligger i at man går ved hestens hofte istedenfor å sitte oppå den. Da får hesten jobbe fritt uten forstyrrelser fra rytteren, og den lærer seg å vike for lettere hjelpere. Utstyret man bruker er en hest, lange tøyler (jeg bruker longeringsline og knyter i bittet på begge sider), hodelag og en dressurpisk.
Kanskje du selv kan avgjøre om vi snakker om det samme? :confused:
 
Vi pratar om det omvänt...

Alltså för oss heter det arbetet från marken eller vid handen. Alltså det som du kallar arbetet på långa tyglar.

Vad förvirrande. :crazy:
Synd att vi inte kallar det samma...
Fast jag använder vanliga tyglar när jag gör det, men det är ju sak samma...
 
Hei igjen

Fant nettopp frem en bok av Bent Branderup (på svensk).
Der skiller han mellom 'på lång tygel' (som er det samme som 'lange tøyler' på norsk og 'long reining' på engelsk) og 'arbete vid handen':

"Arbetet på lång tygel lämpar sig snarare än arbetet vid handen för rörelser framåt som sidvärtsrörelser och galopparbete, liksom för att befästa framåtbjudningen i piaff og passage"

"Arbete vid handen tjäner till att inleda eller förfina övningarna med högre svårighetsgra. Det gäller för övningar som piaff, passage, levad, pesad, terre à terre och alla skolsprang. Arbetet vid handen sker i kontakt med handen eller för att förfina densamma."
- sitat fra boken 'Akademisk Ridkonst' av Bent Branderup.

Det blir lett misforståelser selv mellom naboland med så likt språk! :crazy:
:banana:
 
Hm just nu så är ponnin halt. Men annars så har vi efter jul uppehållet arbetat med jag går framför henne och ber henne böja höger eller vänster genom att föra över hand och spö åt det håll jag vill böja åt. Så växlar vi lite fram och tillbaka som en zickzack övning.
Annars brukar vi mest jobba med longerings övningar. Då är det oftast först lite löst för att kolla dagens status och fokus sedan kopplad och då går vi först på en volt där jag knallar framför och ber henne peta in inre bakbenet innan hon släpps ut och får visa att hon kan göra detta själv (med påminelse ibland då) Så växlar vi lite gångarter och varv. Innan jul hade vi precis börjat rida med så då vart det lite sitta på ochså när vi kollat av fokus och humör och bestämt vem som bestämer. Då är det mest stopp och start, går runt på en volt och ta med det inre bak samt vänd igenom volt. Samt lite trav.
Vi har ingen jätte repetoar :-).
 
Kul tråd, hoppas man kan få lite inspiration.

Lärde mig en ny övning av en kompis i stallet som hoppar: den är jättekul:

Ställ ett stycke häst med ryttare på varje långsida. Tag tyglarna i vänster hand. Galoppera så fort som möjligt till andra sidan, samla upp, gör en piruett, ett byte, sluta ut till långsidan och galopp så fort som möjligt tillbaka igen. Först tillbaks vinner. :D

Lade även ut bommar på marken och såg vem som kunde få in flest galoppsprång emellan dessa, galopperade på åttvolt runt två pallar och såg vem som kunde rida på minst volt.

Vi hade jättekul ( titta, min häst kan galoppera på så här liten volt! Se, min häst kan göra så här många galoppsprång mellan bommarna! :D) och hästarna också, och övningarna var väldigt nyttiga för oss båda två. Blev även imponerad av att hennes hopphäst klarade av att så bra.

En annan av mina standardövningar på halvblodet ( som tycker att galoppombyten är guds gåva till hästen ):

Öppna längs med långsidan, över i sluta, diagonalsluta, galoppiruett runt en pall eller liknande på medellinjen ( ibland runt en annan, stackars ryttare ), sluta tillbaka, förvänd sluta och så byte innan hörnet.

Unghästen är väldigt tacksam att jobba med, tycker allt är kul. Tycker själv att han är väldigt duktig när han gör öppna, som han precis lärt sig, så det är vad han jobbar med: öppna - gå ur öppnan på volt och framåt/neråt. Ingen speciellt motiverande övning, alltså.

/
Susanne
 
Mmm jättebra tråd!

För några dagar sedan kom jag på att om man växlar några steg öppna i vänster å höger så blir min häst väldigt lösgjord. Innan jag gjorde detta hade vi försökt en sluta men det tyckte hon var lite väääl jobbigt.. Men efter den övningen formade hon sig i slutan bara efter min sits! Så då kom jag på att det var rätt bra, för henne iaf.. :idea:
 
Jag gillar också karrèn (fast har stavat det carrè??)
Idag jobbade jag min äldsta dam från marken, fyra steg öppna, och sen vända i hörnet genom två steg sluta/bakdelsvänindning, 4 steg öppna på nästa sida osv.
Väldigt rolig övning som kräver stor koncentration från både häst och förare. Kändes som att dansa ungefär =)
 
hej kul sida :D

jag arbetar min häst mest från marken nu då jag går tillbaka o fin slipar grunderna. men jag gillar diagonala traversaler och markarbeten e min stora grej nu även mycket skol longering (kan man kalla det skol longering??) :p
 
Skol longering var väl ett utmärkt uttryck! :bow:
Ja, grunderna är A och O, så mkt som man får jobba med det nere hos Bent så blir man liksom helt och fullt ordentligt matad med att utan grunderna, står man sig slätt, och framförallt vikten av att ha FÖRSTÅTT dem fullt ut. Kan aldrig bli för mkt av det. MEN gäller att inte "fastna" i det, att kunna känna av när man kan "stiga upp ett steg" och kanske börja tänja lite på det som man innan trott var gränserna (uppe i tidigare intressant tråd) och se var man EGENTLIGEN står i sin "utbildnings och utvecklingsplan".
 
Mmmm Carré är kul... Den går ju också att variera i det oändliga utifrån vilken häst man sitter på.

Håller just nu på och början träna lite förvänd galopp genom att vända upp strax efter kvartslinjen och rida öppna till spåret. Känns väldigt stärkande och smidiggörande! T_B
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 095
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 046
Senast: Stergo
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 358
Dressyr Har ni någon favoritövning som ni hela tiden återkommer till? Dela med er! Vad är det som är bra med den? Min är öka och minska volten...
Svar
9
· Visningar
1 902
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp