Favoritras

Epopocalyptus

Trådstartare
Har inte hittat nån liknande tråd så jag tänkte starta en:idea:
vilken är din favoritras? och varför skicka gärna in bilder:D

Min är Irländsk setter för dom är så himla fina och trevliga.
Alla som jag har träffat har varit helt coola:cool:
Och så ska vi ju troligtvis köpa en sån:angel::banana:

Sv: Favoritras

Labrador Reteriever, dp varianten (dual purpose, dvs en som inte är smal som en flat och inte rund som en tunna - förlåt om nån blir förolämpad).
En trevlig ras med humor, glatt humör, positiv och rolig att jobba med.
Fäller visserligen, men annars en så enkel päls att sköta.
Labben kommer nog alltid ligga på nr 1 hos mig.

Lancashire Heeler såklart :D
Liten i formatet men robust och tålig. Väldigt intelligent och otroligt trogen sin ägare. Den perfekta hunden :bump:

Saluki.
Passar mig ganska perfekt. Aktiva sällskapshundar av lagom storlek. Ointresserad av främlingar men trevliga mot de som de känner. Går att träna med även om de inte behöver det för att vara nöjda.
Min absoluta älskling:
5.jpg

Min lilla tönt:
waha.jpg

Schnauzer.
Tycker att de är förbannat coola och har trivs med de hundar av rasen som jag träffat.
Har inte fotograferat någon sådan, men misstänker att "alla" vet hur de ser ut ändå :D

Afghan
, trots att jag absolut inte gillar pälsen.
För att de är ungefär som salukis, men större och rör sig fascinerande.
dsc_4101-copy1_55251197.jpg

Azawakh.
Jag är otroligt fascinerad av dem och har fastnat för alla jag träffat och lärt känna lite närmare.
73379_1204618801.jpg

18703_1225700534.jpg

Den röda settern är också en av mina favoritraser!

Jonas hund Bjärven är ett mycket fint exemplar!
IMG_0048_edited.jpg

Våran Casper
29941352.jpg

den vita settern (engelsk setter) Min Malt :love:
11049632.jpg

sen gillar jag vorsteh, weimaraner o ungersk vizsla!

Pudel!! :love: :love:
I alla storlekar.

Har aldrig haft hund, men nu blir det mellanpudelvalp, äntligen :love:

Bild på en bekants storpudel hane. Helt underbart psyke.

13351843.jpg

13351846.jpg

Jag kan nog bara svara afghanen. Det är rasen i mitt hjärta och den jag alltid, alltid känner mest för. Det är en rolig, tokig, flamsig och tramsig ras som är smart och dessutom vacker. Dom är aldrig upp i ansiktet på främmande människor, men är väldigt tillgivna folk dom känner. Ibland blir man gråhårig av dom, när man vill ha tag på dom och dom inte vill komma t.ex. Men oftast är dom bara härliga, färgstarka personligheter som är lika delar hund, clown och medmänniska. Dessutom passar dom mig och mitt sätt. Dom är mjuka och kräver inte dundermycket aktivitet samtidigt som dom gärna hänger med på allt i min vardag. Långpromenader, ridturer, lure coursing, utställning och träning. Några lydnadsstjärnor blir dom ju inte, men desto större är känslan när olika moment fungerar. :p

Mitt hjärta:
DSCF5941.jpg

Min sötnäsa:
DSCF5971.jpg

Sedan har jag en rad raser jag gillar och trivs med. De flesta vinthundarna t.ex. Och dobermann (min egen, och en del andra trevliga), vorsteh och nättare varianter av rottisar har jag också blivit mer och mer förtjust i.

Kul tråd! Berner Sennen är absolut min favoritras! :love: Vackrare hundar finns inte enligt mig och jag älskar deras lugna, trygga sätt. Tyvärr har de ofta problem med leder och cancer... Men oavsett är det den rasen jag vill ha när det blir dags om inte alltför länge... =)

Jag har nog alltid varit mest svag för schäfer. Mest för att de ofta är så vänliga, träningsbara, vackra (om det är den typen jag syftar på dvs;)) och ändå med en värdighet och integritet. Ja, det är nog den rasen jag reagerar mest på rent känslomässigt när jag ser ett samspelt ekipage ute på planen. En schäfer i arbete är verkligen en syn!

allt_iblogg_1210199309_7633608.jpg

whippet!!!!:love: har varit totalförälskad i rasen så länge jag kan minnas och nån gång ska jag äga en. Tillsvidare får familjens border terrier "duga":angel: hon är söt hon också ;)

Border Collies så klart:love: Jag kan inte se mig själv med någon annan hundras faktiskt...

Min unghund Boss

IMG_3034.jpg

Valpbild

Min gamla gubbe Sam:

Sam.jpg

Porträtt

Och så fröken Ida, som eventuellt flyttar hit i sommar:

Ida.jpg

/Migo

Rhodesian Ridgeback :love:

Underbar ras och sen några månader tillbaka har vi en alldeles egen liten rallybil :D
26031_383772273996_744858996_4044834_2248506_n.jpg

Delad förstaplats i mitt liv har Berner Sennen och Golden retriever :love:

Berner har ju tyvärr en del sjukdomar och kan vara lite väl sega, och golden är lite för fjolliga och kära i allt och alla (enligt min erfarenhet).

Drömmen är en som är hälften häflten :love: "hukar mig inför attacken av alla anti-blandisar";) Lite mindre än Berner och lite piggare och lite mer glad i människor
I1997930W503H507V20100428T153629Z.jpeg

I2705526W387H507V20100502T211942Z.jpeg

I2738604W320H279V20100503T055733Z.jpeg

Har lite svårt att hitta en favvoras, kan det vara anledningen till att jag har fyra raser här hemma :angel:
Golvmopp, terrier och jaktspets. Inte många likheter mellan raserna heller :p

Jag har haft flera olika favoritraser under mitt liv så som schäfer, sheltie och saluki. Men just nu så är det Alaska Malamute som toppar listan.

Mina :love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 800
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 201
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 532
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 918
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025