Fd halt häst

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Yllop
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 968
Y

Yllop

En häst som tidigare vart halt, 2 gånger!
Ena gången en sträckning i låret..

Törs man köpa en fd halting?

Sv: Fd halt häst

Vad berodde den andra hältan på?

Hur länge var den halt?

Att bli tillfälligt halt ett par dagar av en sträckning eller vrickning är väl ingen fara. Det beror ju helt och hållet på vad hältan kom sig av, och hur länge hästen var halt. Och hur den är nu.

Veterinärbesikta den, så får du väl svar på hur den är nu.

En häst som tidigare vart halt, 2 gånger!
Ena gången en sträckning i låret..

Törs man köpa en fd halting?

Den ägare som säjer att hästen aldrig har varit halt, är en ägare som inte kan se hälta. Då kan det vara riskabelt att köpa av den anledningen. Det finns tyvärr många som rider på halta hästar.

En hälta är ett symptom på att något gör ont och inte ett fel i sig. Så för att veta om fd hältor är illa måste man veta dess orsaker.

Hälsning Maja

Som andra redan sagt- det beror helt på vad hältan beror på!! De flesta hästar har någon gång sträckt sig i hagen, gått omkull i hagen eller gjort något annat som kan framkalla hälta. Jag skulle vara mer försiktig om hältan beror t ex broskbildning pga felaktig belastning under lång period är det bara vanliga sträckningar brukar det inte vara farligt...

Alla hästar har väl mer eller mindre slagit sig någon gång så det gjort ont i foten=hälta. Hör efter vad det berodde på. En sträckning som är ordentligt utläkt är helt klart inget att bry sig om. Det kan ju hända vem som elst när som helst och borde inte vara något problem. Fråga hur hästen tränats efter detta och hur det fungerat.

Böjprov och vet undersökning i köpet bara. man är aldrig garanterad att hästen håller sig frisk änd sen i längden. Låt vet titta extra på det som varit skadat förut.

Vet inte en enda häst som inte nån gång i sitt liv varit halt.. tror inte det är nån fara med att köpa den.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har varit svullen hasen vid spetsen i ca en vecka. Hon går själv i hagen, finns inga stenare eller träd i hagen, inte...
Svar
3
· Visningar
403
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Vi har kämpat med vår häst i ett par år nu. I princip hela hästen är genomgången, nu är vi inne på om det är bakknäna som spökar... 2
Svar
29
· Visningar
2 383
Senast: Emiro
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
495
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Ung kille
  • Tittar in i ditt kök del 27

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka