Feber och balansproblem till och från?

  1. Kan man inte ge det ett sista försök med kortison, ni har ju inget att förlora? :( Det kan i en del fall vara en riktig mirakelmedicin. När min misse var dålig och inte kom tillbaks efter op/narkos satte vi in kortison, fast de eg ville vänta. Vi visste inte felet men FIP var starkaste misstanken (vilket det inte var visade det sig). Tänker på er!

Är det toxoplasma tar de kål på honom då. Så vet pratade om kortison idag men att då vill han vara säker på att ha en ev toxoplasma under kontroll. Jag blev inte klok på om han satt in kortison nu, skulle det eller eg bara ville det men inte vågade. Just exakt idag spelar det ju ingen roll heller, och imorgon pratar jag ju med dem igen.

Jag skulle ju i en teoretisk värld vilja sätta in behandling mot "allt" samtidigt. Ge honom en antibiotika mot toxoplasma, en annan mot fästingsjukdomar och en tredje mot... Och så kortison och antiviral medicin och...

Men det går ju inte. Tyvärr :(

Men just nu är det ju bara vänta tills imorgon och se vad nu insatt behandling ger eller ej. Sen beror ju allt på det svaret och på om han försämrats mer. Är han ännu sämre imorgon är det inte läge att tex prova dra på kortison. Man har inget kvar att förlora - men det finns ju en gräns för vad man kan utsätta en stackars katt för.

Och så aspekten att kortisonet mest troligt inte kan bota vad fan det nu är.

Men som sagt, allt hänger på hur han mår här under natten och imorgon. Om han svarar på toxoplasmamedicinen eller om försämringen åtminstone avstannat. Försämras han i samma takt som idag är det inte humant eller värdigt att göra annat än att låta honom somna. Det har som sagt varit en otäck försämring som accelererat senaste dygnet ;(

Igår lunch skulle han få gå hem idag eller imorgon, beroende på hur han mådde efter narkosen. Igår lunch hade han pyttesmå neurologiska symptom. Sen har det gått utför och idag lunch kraftiga, generella neurologiska symptom som visar att hela storhjärnan är påverkad. Säger sig själv att det inte finns utrymme för fortsatt försämring ;(
 
Senast ändrad:
Det är troligen den sista helgen, då det (citat ur journal/vet) "sannolikt är vingelsjuka" och det är "ett halmstrå" att försöka.
Men Sodakatten är en fighter, och var lite bättre idag. Inte mycket men lite. Kan vara så att det är en illusion och bara beror på att allt narkosmedel är ur kroppen nu. Eller så är det en liten förbättring på riktigt.

Men i eftermiddags företog jag dagens andra länet runt tur. Och efter att ha tillbringat totalt fem timmar med att köra bil idag så ligger i skrivande stund en Sodakatt och sover i min famn. Prognosen är urusel, det är ett halmstrå och krävs ett mirakel. Men de vill ge honom helgen, och hemma i trygg miljö med matte och hemvård. För att se om han förbättras ytterligare de närmsta dygnen. Det de kräver är att han blir feberfri och att han blir mindre vinglig/mer stabil i kroppen. Blir han det kan han få mer tid. Har han inte blivit det under helgen, eller om han blir sämre, då är det bara avlivning kvar.

De har varit väldigt ärliga med att det ser väldigt mörkt ut, men de vill ändå ge honom den här chansen. Då har man gjort allt och gett honom alla chanser.

Han är väldigt vinglig. Väldigt mycket sämre än när han las in. Jag har fått spika fast handdukar på golvet mellan mattorna, benen bara gled isär och han låg och sprattlade och kom inte upp på släta, hala golvet. Han kände igen mig och spann som en maskin och kelade på speciellt Sodavis när han kommit hem. Då kom tårarna hos matte... Det är dock inte så hela tiden, han är far far away i sin egen värld ganska mycket. Helt borta för omvärlden, både vad/vem som är där och vad som händer. Så de är hjärtskärande tydligt att hjärnan är påverkad.

Det är på ett vis fantastiskt att ha honom hemma, på ett annat hjärtskärande. Jag tror inte han är medveten om att det är min famn han ligger i nu tex. Men skitsamma, han är lugn och det är huvudsaken. Och förhoppningsvis når kroppsvärme, kroppskontakt, hjärtslag och smekningar in någonstans i det omedvetna i alla fall.

Men vi behöver ett mirakel om inte det här är hans sista dagar - så mycket har jag förstått av journalen.

Jag skulle ha jobbat i helgen, och typ halva företaget hade tydligen sjukskrivna. Så jag blev nog inte populär alls när jag meddelade att jag inte kan jobba pga vård av katt.. :S

Han får btw borde kortison och antibiotika mot toxoplasma.
 
18194_786975384731770_1352907058595077493_n.jpg


10408822_786975438065098_8779096714879984641_n.jpg


Han har en ganska spunky haircut.. (och sommarmage - helt renrakad)
8958_786991218063520_2288329425797806216_n.jpg


Och någon lånar snällt ut sin korg
1617403_787065871389388_4703104240927963697_o.jpg



Precis innan han blev sjuk (han är sur för det regnar, därav det bistra ansiktsuttrycket)
11071523_781742481921727_6369944095203434143_o.jpg


10420159_781742478588394_1029303060806421876_n.jpg
 
Så skönt för honom att få vara hemma! Där allt är tryggt och bekant o slippa stressen på sjukhus. Håller verkligen alla tummar att det vänder. Han låter så mycket som min kisse på din beskrivning. En liten jagare :)
 
Internetkatten mår ungefär likadant sammantaget. Igår hade han högre feber än inlagd - men imorse feberfri. Rör sig ev lite bättre än igår MEN jag räknar inte så mkt igår. Lång resa, lite stressigt komma hem osv.

Rent allmänt mår han lika, han sover mest. Det som är jobbigast för mig är jamandet. Det ynkliga, klagande och hjälplösa jamandet. Det är kopplat till det neurologiska men det skär genom märg och ben just för det låter som kattvärldens "hjälp mig".

Äter från handen om jag erbjuder, inte annars. Dricker ej och är ev lite uttorkad. Dock på veterinärens inrådan inte "bråkat så mycket med honom" om det än. Utan vi har mest sovit. Ibland är han helt med och vet vem jag är och kelar, andra gånger i som egen värld och ytterligare andra drar sig undan och jamar. Verkar dock lättast finna ro och verkligen sova och djupt när jag har honom nära.

Höll mig vaken halva natten. Kl 02 skulle han prompt UPP på saker vilket inte gick något bra. Sen jamade han mest mellan 04 och 06.

Så troligen ganska status quo. Men inte sämre och jag sätter just nu allt hopp till att vila, vila och vila ska ge effekt. Men den måste nog komma snart om det ska gå.
 
Internetkatten mår ungefär likadant sammantaget. Igår hade han högre feber än inlagd - men imorse feberfri. Rör sig ev lite bättre än igår MEN jag räknar inte så mkt igår. Lång resa, lite stressigt komma hem osv.

Rent allmänt mår han lika, han sover mest. Det som är jobbigast för mig är jamandet. Det ynkliga, klagande och hjälplösa jamandet. Det är kopplat till det neurologiska men det skär genom märg och ben just för det låter som kattvärldens "hjälp mig".

Äter från handen om jag erbjuder, inte annars. Dricker ej och är ev lite uttorkad. Dock på veterinärens inrådan inte "bråkat så mycket med honom" om det än. Utan vi har mest sovit. Ibland är han helt med och vet vem jag är och kelar, andra gånger i som egen värld och ytterligare andra drar sig undan och jamar. Verkar dock lättast finna ro och verkligen sova och djupt när jag har honom nära.

Höll mig vaken halva natten. Kl 02 skulle han prompt UPP på saker vilket inte gick något bra. Sen jamade han mest mellan 04 och 06.

Så troligen ganska status quo. Men inte sämre och jag sätter just nu allt hopp till att vila, vila och vila ska ge effekt. Men den måste nog komma snart om det ska gå.

Åh lilla kisse :( vi fortsätter hålla allt som går för att det blir ett mirakel.
 
Han krafsade nyss över det han gjort på lådan, första gången sen han kom hem. Sen tog han sig upp i sängen själv. Hoppa är att ta i men nån slags skutt-kravelkombination. När han tog sig ner (jag brukar hjälpa honom när jag ser han vill upp/ner men han inte nu) ramlade han pladask - men han låg inte och sprattlade utan kom upp. Trots halt golv. (Har spikat fast en matta där med nu). Han var arg på mig när jag tempade och gav medicin imorse - vilket är bra. En frisk Sodakatt kan du fetglömma att tempa eller ge fem jävla tabletter liksom. Så en arg Soda där är ett steg framåt.

Så som sagt han är stadigare på benen igår än idag, och feberfri imorse. Är ju de två de ville se (och ihållande såklart). Men jag är rädd att de "ensamma" utan bättre AT inte räcker. Men han har inte ens varit hemma ett dygn så även om det som sagt krävs ett mirakel så än finns väl hopp.
 
Och då på "andra sidan" finns då jamandet, att han växlar i "medvetande" om omvärlden samt att han får nån slags små kramper/spasmer i tassarna ibland. Klorna åker ut fullt, och låser sig där. Det är lite jobbigt när det händer när han har sin tass på mig. När man känner klorna gräva sig in i ens arm, och försöka låtsas som det regnar och lirka loss dem (brukar inte gå) eller vänta 4-5 min tills det släpper. Ibland får han nån "orolighetsattack" med. Plötsligt blir han väldigt orolig, jamar mer, har stirrande blick och andas häftigt. Efter några minuter försvinner det lika fort som det kom.

Så det finns saker som kanske är sämre - eller så har de inte märkts på djursjukhuset bara.
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 332
Senast: monster1
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 834
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag har ju nyligen genomgått vad som blev en större bukoperation där en (förhoppningsvis) godartad, stor tumör togs bort. Att det rörde...
Svar
12
· Visningar
868
Senast: Ninnurur
·
Katthälsa Jag har två katter, Göte 10 år och Igor 9 år. Göte har behövt flera turer till veterinär sista tiden då han skadats och därefter fått...
Svar
5
· Visningar
970
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp