Fegistråden

Vad skönt att det gick bra, ja ibland kan verkligen fantasin spela en ett spratt. De flesta avramlingar resulterar ju faktiskt inte i några skador varken för häst eller ryttare. I det här fallet fanns ju också en helt rimlig anledning till att hästen tvärnitade.
Ja, verkligen! Still stod hon sedan också, verkade mest bekymrad över att matte plötsligt satt på marken istället för på ryggen :)
 
Är en fegis men lyckats hitta tillbaka till glädjen med hästarna genom körning och min foderhäst som är superdupersnäll ^_^.

Men jag har ett litet problem som jag trodde jag besegrat för flera år sedan :o.
Jag blir sjukt stressad varje gång jag ska på träning och tävling :(, börjar packa flera dagar innan och nojar över tider och över allt som kan gå fel.
När jag var ute mycket med min gamla häst så var det nästan inget men när jag nu efter ett par års bortatränings uppehåll så är det illa, spec när jag behöver ha med vagnen också på ngt vis.
Hade en träning inplanerad för ngn vecka sedan men fick ställa in samma dag,
Var så pass att jag var nära en panikångest attack och händerna skakade redan 3 dagar innan.. ihop med konstant illamående och dålig mage :o.

Har ni något tips på att bli lugnare och fungera som en vettig människa? Lastningen och körandet är inte problemet utan allt runtomkring och kontrollbehovet.
 
Är en fegis men lyckats hitta tillbaka till glädjen med hästarna genom körning och min foderhäst som är superdupersnäll ^_^.

Men jag har ett litet problem som jag trodde jag besegrat för flera år sedan :o.
Jag blir sjukt stressad varje gång jag ska på träning och tävling :(, börjar packa flera dagar innan och nojar över tider och över allt som kan gå fel.
När jag var ute mycket med min gamla häst så var det nästan inget men när jag nu efter ett par års bortatränings uppehåll så är det illa, spec när jag behöver ha med vagnen också på ngt vis.
Hade en träning inplanerad för ngn vecka sedan men fick ställa in samma dag,
Var så pass att jag var nära en panikångest attack och händerna skakade redan 3 dagar innan.. ihop med konstant illamående och dålig mage :o.

Har ni något tips på att bli lugnare och fungera som en vettig människa? Lastningen och körandet är inte problemet utan allt runtomkring och kontrollbehovet.
Jag blir lätt supernervös när jag ska göra något nytt jag med :(
Har inget tips annat än att jag tar en dimor, för då behöver jag iaf inte oroa mig över magen, vilket annars blir en stor grej då min mage krånglar väldigt lätt vid stress och oro, och så blir det en ond cirkel
 
Har ni något tips på att bli lugnare och fungera som en vettig människa? Lastningen och körandet är inte problemet utan allt runtomkring och kontrollbehovet.

Vad innehåller "allt runtomkring"? Vad behöver du ha kontroll på?

Jag tänker att det mesta går lättare när man har det för vana. Typ när du kommit igång med åkandet igen så har du vanan inne och oron minskar. Om du är rädd att glömma saker så packa dagen innan med hjälp av en lista där du bockar av det som ska med. Jag kan bli stressad om jag ska åka långt och vara borta flera dagar, då packar jag lite i taget några dagar innan och går efter en lista. Då är det ju ofta mer saker som ska med än om jag bara åker iväg till någon kompis/träning i närheten. Vad är det värsta som kan hända om du glömmer något? Ofta kan man ju till exempel rida barbacka om man glömmer sadeln, lite svårare dock om man glömmer selen och man tänkt sig körning.

Numer blir jag själv mest stressad när jag ska åka iväg med unghästen som inte sett så mycket av världen. Jag löser det genom att åka till ställen där jag vet att jag får hjälp om jag behöver eller så åker jag bara om jag får med mig en medhjälpare. De andra två hästarna har rest och varit borta såpass mycket att jag där bara är rädd att glömma typ sadeln om jag åker på tävling. Jag tycker att det hjälper att tänka att det kommer att bli bättre ju oftare man utsätter sig själv och hästen för att åka bort (eller vad det nu än är).
 
Jag har världens ångest :eek: har bestämt mig för att sitta upp idag. Har inte gjort det sen i höstas nån gång. Inbillar mig att allt möjligt och omöjligt ska hända. Försöker hitta ursäkter till att slippa :( ska alltså inte direkt rida utan mest bara sitta upp, skritta några steg, sitta av. Den nivån är det liksom...
 
Jag har världens ångest :eek: har bestämt mig för att sitta upp idag. Har inte gjort det sen i höstas nån gång. Inbillar mig att allt möjligt och omöjligt ska hända. Försöker hitta ursäkter till att slippa :( ska alltså inte direkt rida utan mest bara sitta upp, skritta några steg, sitta av. Den nivån är det liksom...

Ibland behöver man bara bestämma sig för att göra något. Du behöver faktiskt inte ens skritta några steg. Du skulle ju kunna sitta upp och så sitta av på andra sidan i en enda rörelse så att säga. Upprepa om det kändes bra. En bra grej är att ha hästen lite lätt böjd åt det håll man sitter upp från, om den skulle få för sig något har man ett litet överläge och kan styra in den på en liten cirkel och på sätt undvika mer trassel. Mest troligt behövs det ju inte men det kan vara skönt att göra så ändå. En period hade jag stångbett med två tyglar i när jag red ut, så att jag kände att jag hade något mer att "ta till" om det behövdes, det behövdes aldrig men det var ändå skönt att ha.
 
Jag överlevde :D fast ungefär i det här läget så var jag nära att strunta i det;
C87BAB0E-7CD1-4E0F-8379-ADBE1BBBD495.jpeg


Jag var räddare än vad jag trott faktiskt, blev lite tårar pågrund av frustration/besvikelse på mig själv. Men gjorde i alla fall det som var planerat och det gick bra. Nu kommer det gå lättare nästa gång(brukar vara så när jag hållt upp för länge).
 
Jag överlevde :D fast ungefär i det här läget så var jag nära att strunta i det;
Visa bifogad fil 25523

Jag var räddare än vad jag trott faktiskt, blev lite tårar pågrund av frustration/besvikelse på mig själv. Men gjorde i alla fall det som var planerat och det gick bra. Nu kommer det gå lättare nästa gång(brukar vara så när jag hållt upp för länge).
Heja heja!!
 
Jag överlevde :D fast ungefär i det här läget så var jag nära att strunta i det;
Visa bifogad fil 25523

Jag var räddare än vad jag trott faktiskt, blev lite tårar pågrund av frustration/besvikelse på mig själv. Men gjorde i alla fall det som var planerat och det gick bra. Nu kommer det gå lättare nästa gång(brukar vara så när jag hållt upp för länge).
Bra jobbat! :)
 
Här är det bara is överallt. Skulle vilja rida, men vill inte riskera nåt. Även om han har broddar så är det så grymt halt. Bilar tappar fästet och vill liksom inte hamna i vägen då.
Blev bara pyssel idag. Mysigt visserligen men vi bägge vill ut.
På torsdag ska jag ut igen, hoppas det smält undan mer då så vi kan ta en tur.
 
Vad innehåller "allt runtomkring"? Vad behöver du ha kontroll på?

Jag tänker att det mesta går lättare när man har det för vana. Typ när du kommit igång med åkandet igen så har du vanan inne och oron minskar. Om du är rädd att glömma saker så packa dagen innan med hjälp av en lista där du bockar av det som ska med. Jag kan bli stressad om jag ska åka långt och vara borta flera dagar, då packar jag lite i taget några dagar innan och går efter en lista. Då är det ju ofta mer saker som ska med än om jag bara åker iväg till någon kompis/träning i närheten. Vad är det värsta som kan hända om du glömmer något? Ofta kan man ju till exempel rida barbacka om man glömmer sadeln, lite svårare dock om man glömmer selen och man tänkt sig körning.

Numer blir jag själv mest stressad när jag ska åka iväg med unghästen som inte sett så mycket av världen. Jag löser det genom att åka till ställen där jag vet att jag får hjälp om jag behöver eller så åker jag bara om jag får med mig en medhjälpare. De andra två hästarna har rest och varit borta såpass mycket att jag där bara är rädd att glömma typ sadeln om jag åker på tävling. Jag tycker att det hjälper att tänka att det kommer att bli bättre ju oftare man utsätter sig själv och hästen för att åka bort (eller vad det nu än är).
Är nog mest stress över att åka snarare än specifika moment :/.. Hade jag vetat vad som gjorde mig så stressad så hade det varit enklare att hantera det tror jag ^_^
 
Är nog mest stress över att åka snarare än specifika moment :/.. Hade jag vetat vad som gjorde mig så stressad så hade det varit enklare att hantera det tror jag ^_^

Då är det nog bara att åka helt enkelt. Att träna på det som på allt annat. Kanske det hjälper om du fåt med dig någon som du kan berätta för om din stress så kan hen rycka in om det behövs?
 
Då är det nog bara att åka helt enkelt. Att träna på det som på allt annat. Kanske det hjälper om du fåt med dig någon som du kan berätta för om din stress så kan hen rycka in om det behövs?
Nja är bara jobbigare att ha med medhjälpare :/, är en sån som helst gör allt själv och hellre hade klonat mig i 2 eller 3 istället så att allt blir precis som jag vill ha det :o. Dvs har lite för mycket kontrollbehov och sånt jag inte kan kontrollera är en orsak till stressen.
 
Nja är bara jobbigare att ha med medhjälpare :/, är en sån som helst gör allt själv och hellre hade klonat mig i 2 eller 3 istället så att allt blir precis som jag vill ha det :o. Dvs har lite för mycket kontrollbehov och sånt jag inte kan kontrollera är en orsak till stressen.

Men är det verkligen något du inte kan kontrollera? Jag bara spånar men det kanske kan hjälpa att se det så för om du gör allt själv så har du ju kontroll på allt.
 
Jag har bestämt mig för att släppa alla krav på att rida ut. Förhoppningsvis kan vi bygga en egen ridbana i sommar och då kommer jag satsa på ridningen där och sen fortsätta med dom långpromenader för hand i skogen som vi redan gör så att han ändå får komma ut och få variation och se sig om. I framtiden är ju så klart förhoppningen att kunna rida ut. Men just nu känns det så långt borta att våga det eftersom han stuckit och så. Känns skönt att ha bestämt sig och släppt kraven. Och för mig ger det lika mycket att promenera med honom som att rida, det viktigaste är ju att vara med honom :love:
 
Note to self: prova inte rida ut barbacka om du är lite feg och inte känner dig hundra på balansen. Ponnyn var snäll, men det blev ju att han tittade lite pga hård blåst. Jag hoppade av, vi gick en sväng och sen fick han trava och galoppera lite i longering istället.
 
Note to self: prova inte rida ut barbacka om du är lite feg och inte känner dig hundra på balansen. Ponnyn var snäll, men det blev ju att han tittade lite pga hård blåst. Jag hoppade av, vi gick en sväng och sen fick han trava och galoppera lite i longering istället.

Tänk vad olika det kan vara, själv hoppar jag lätt upp barbacka och rider iväg, nästan inget rädd. När jag därimot ska rida med sadel står jag och skakar som ett asplöv på uppsittningspallen och vågar bara sitta upp om någon håller i hästen och vågar bara bli ledd några steg i skritt, avskyr att ”sitta fast”.
Min förra häst reds till och med in barbacka:) i fredags gick ridpasset ut på att min man höll i hästen och jag satt upp och av 3 gånger, det var max vad jag orkade med :eek:
Väldigt handikappande att inte kunna rida med sadel...
 
Tänk vad olika det kan vara, själv hoppar jag lätt upp barbacka och rider iväg, nästan inget rädd. När jag därimot ska rida med sadel står jag och skakar som ett asplöv på uppsittningspallen och vågar bara sitta upp om någon håller i hästen och vågar bara bli ledd några steg i skritt, avskyr att ”sitta fast”.
Min förra häst reds till och med in barbacka:) i fredags gick ridpasset ut på att min man höll i hästen och jag satt upp och av 3 gånger, det var max vad jag orkade med :eek:
Väldigt handikappande att inte kunna rida med sadel...
Min sambo fick hålla i hästen häromdagen när han och jag hade bråkat och jag hade hoppat av och lett honom en liten bit. Annars kom jag inte upp....
 
Här går det bättre! :)
Red ut själv idag, det blåste en del så drog mig lite för det först, men väl ute kändes det jättebra trots att hästen var lite spänd och tittig när vi kommit av stallplanen, hoppade åt sidan för olika faror, typ stenar som solen lös på mellan träden och sånt :p blev rädd för nåt när vi galopperade så han drog iväg lite väl fort osv.

Blev inte rädd som jag lätt blir annars när han är sån på uteritter, red bara på som vanligt och pratade glatt med honom, och allt kändes skoj ändå :)
Nu ska jag bara försöka behålla den här bra känslan ALLTID... xD
 
Åh här har jag tagit tjuren vid hornen och anmält mig till en Clear Round på 70cm, det kommer ingå oxrar och jag har inte hoppat oxer på år... vet inte riktigt vad jag gett mig in på :nailbiting:, borde kanske tagit 50 eller 60 istället, men men. 2 veckor kvar innan start och mitt självförtroende svackar redan nu.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 596
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 124
Senast: Dorinda
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 907
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp