Fejka hälta

SkorpSmulan

Trådstartare
Jag har precis blivit varse att det finns massor med människor (varav en del veterinärer tydligen) som tror att hästar kan fejka hälta för att slippa arbete.
Även fejka andra problematiska saker för att då slippa undan att jobba.

Vad tror ni?
 
Jag har precis blivit varse att det finns massor med människor (varav en del veterinärer tydligen) som tror att hästar kan fejka hälta för att slippa arbete.
Även fejka andra problematiska saker för att då slippa undan att jobba.

Vad tror ni?

Nej, jag tror inte att hästar fejkar hälta för att slippa arbeta, däremot tror jag att både hästägare och veterinärer relativt ofta hävdar det (eller andra mystiska saker) för att slippa gå till botten med problemet och ta reda på vad det är hästen försöker signalera. Om "hästen inte vill arbeta" så finns det ju en anledning till det, vilken kan vara mer eller mindre svår att hitta.
 
Jag har precis blivit varse att det finns massor med människor (varav en del veterinärer tydligen) som tror att hästar kan fejka hälta för att slippa arbete.
Även fejka andra problematiska saker för att då slippa undan att jobba.

Vad tror ni?
Det är förmodligen inte omöjligt men då har människan lärt hästen det och är det inte avsiktligt så är det en på miljonen eller så.
 
Som skrivet innan tro jag inte att hästen fejkar uträknat för att slippa jobba. Utan att människor runt den har "lärt" den att om man haltar får man gå in i boxen.
Har sett det själv på en hund som p g a skada som gav hälta inte kunde gå i trappor. Husse bar givetvis gärna hunden upp och ner, länge.
Det pågick ända tills hunden en dag glömde sig och jagade en kanin. På väg tillbaka till husse haltade hunden lite på olika ben precis som den glömt vilket som var skadat. Sedan gick den själv upp för trappan.
 
En smart häst kan garanterat lära sig att om jag går knackigt så får jag gå in igen fast då är ju en förutsättning att hästen faktiskt varit halt eller ömfotad på riktigt tillräckligt ofta för att den ska förstå sambandet. En känslig och naturligt lite obalanserad häst kan också se mer eller mindre halt ut med en obalanserad ryttare.
Men att en häst lär sig att fejka hälta enbart under en grundligare veterinärundersökning tror jag inte förekommer.
 
Jag tror nog några få kan lära sig att man får "vinst" i att halta, men inte att de räknar ut det av sig själva utan som @Masse säger - vi råkar lära dem det.

Vi hade en ponny på ridskolan som en kort period haltade i ridhuset, men inte någon annanstans (den gick alltså över så fort han kom in i stallet). Det var en intelligent fjording så han hade väl lärt sig att hälta = få gå och äta.
 
Jag tror nog några få kan lära sig att man får "vinst" i att halta, men inte att de räknar ut det av sig själva utan som @Masse säger - vi råkar lära dem det.

Vi hade en ponny på ridskolan som en kort period haltade i ridhuset, men inte någon annanstans (den gick alltså över så fort han kom in i stallet). Det var en intelligent fjording så han hade väl lärt sig att hälta = få gå och äta.
Men som i det fallet så tänker jag istället att det kanske tex var underlaget i ridhuset som ponnyn inte riktigt klarade av.
 
Nej, jag tror inte att hästar fejkar hälta för att slippa arbeta, däremot tror jag att både hästägare och veterinärer relativt ofta hävdar det (eller andra mystiska saker) för att slippa gå till botten med problemet och ta reda på vad det är hästen försöker signalera. Om "hästen inte vill arbeta" så finns det ju en anledning till det, vilken kan vara mer eller mindre svår att hitta.
Det här är precis min tanke.
 
Fejka hälta är jag skeptisk till. Däremot kan hästar, precis som människor, vara oliksidiga utan att de nödvändigtvis behöver ha ont. Detta kan ibland vara svårt att skilja från hälta orsakad av smärta.
Dock kan det säkert finnas enstaka djur som lärt sig att uppvisandet av X smärtbeteende ger positiva följder, men då är ju frågan vad som provocerade fram smärtbeteendet vid inlärningstillfällena.

Sen får man inte glömma att ett djur som har ont kan glömma bort detta om de är fokuserade på något spännande eller roligt. Det betyder inte att smärtan som visas när inget distraherar är fejkad.
 
VI hade en ponny i stallet som haltade varje gång vi var på veterinärstationen. Inte för att hon ville undvika arbete, men hon hade lärt sig att på veterinärstationen haltade man.

Hältan vandrade och påverkades inte av tex böjprov eller byte av underlag. Det var lite pinsamt när vi åkte in och skulle mäta in henne.
 
Så klyftiga tror jag inte hästar är, "tygelhälta" för mig är antingen obalans eller ofräschhet. Ser hästen halt ut när man gör "såhär" är den antagligen halt när man gör "såhär". Har hittills inte träffat en enda skolhäst som "nog alltid rör sig lite sådär" som inte visat sig ha en riktig hälta vid närmare genomgång. Är dock inte lastgammal så har inte sett alla hästar i världen men ett hundratal skolhästar har jag IAF jobbat med i vuxen ålder.
 
Har hittills inte träffat en enda skolhäst som "nog alltid rör sig lite sådär" som inte visat sig ha en riktig hälta vid närmare genomgång.

Jag håller med dig helt, och det finns ju en uppsjö av förklaringar till dessa halta hästar som ändå rids och det är bara att konstatera efter att ha läst tråden att jo nu finns en förklaring till för vad gör man med en halt häst som anses fejka sin hälta? jo givetvis fortsätter man rida.
 
Fanns en sådan på ridskolan jag red på som barn. Han var mästare på knep. Funkade det inte att halta, försökte han skaka av sig ryttaren, funkade inte det heller la han sig ner.
Han gjorde så varenda gång, men var konstigt nog aldrig halt om det stod ett hinder i ridhuset..
Inte jättekonstigt om ponnyn glömde smärtan en stund om den tyckte att det var jättekul att hoppa är då min tanke på det.
 
Jag har precis blivit varse att det finns massor med människor (varav en del veterinärer tydligen) som tror att hästar kan fejka hälta för att slippa arbete.
Även fejka andra problematiska saker för att då slippa undan att jobba.

Vad tror ni?
Helt säker! Jobbade i ett stall med ett fuxsto med ett fult sår på benet. Vi tvättade och lindade benet och hästen var trebent ut i hagen.
När vi gick in i stallet och tittade ut genom fönstret, då var den haltfri. Tills vi gick ut igen, då hoppade den på tre ben. :rofl:

Den var lite dramatisk, en gång stegrade hon över när vi skulle sätta bomull i öronen. Den hade bomull varje dag, inga problem. :cautious:
 
Jag är fånig nog att tro att vissa djur faktiskt har humor.

Jag har haft en hund som blev halt varje gång den kommenderades att gå och lägga sig. En häst i min ungdom var en lovande hopphäst men kunde inte tävla för varje gång den kom till en tävlingplats var den blockhalt. Fick den åka till andra platser var den hur fräsch som helst när den lastades ur. Men tävlingsplats - den hoppade på tre ben.

En uppfödning var en rejäl dramaqueen.
Fick ett broddtramp hos utbildaren och var jättehalt. De undersökte, men hittade inget annat än en skråma. Nästa dag var den bra igen. Ända tills de pillade med benet.
Vet också en häst som kunde bli halt om man ojade sig och stirrade intensivt på ett ben. Då fick den "ont" där.

Men sådant som tygelhalt, häslta som "värmer ur" etc är reeella skador.
Exemplen ovan är djur som ingen kunde hitta det minsta lilla fel på.

Att vissa djur är lata till naturen är det väl inte någon diskussion om?
Andra är mer än arbetsvilliga.
 
Inte jättekonstigt om ponnyn glömde smärtan en stund om den tyckte att det var jättekul att hoppa är då min tanke på det.

Ponnyn var inte halt. Den genomgick alla möjliga slags veterinärundersökningar och all form av röntgen som går att göra.
Inget fel på ponnyn. Den såldes senare till en privatperson och var aldrig halt vid ridning efter det.
Ponnyn hade någon slags känsla för humor och var förmodligen gravt uttråkad.
 
Han slutade vara halt när han inte fick gå in i stallet direkt igen.
Nu vet jag ju inte hur det var med just den här hästen, men det är ju ganska vanligt att hältor försvinner när djuret blir uppvärmt. Det är inget bevis för att djuret hittar på.

KL
Rent allmänt tycker jag att vi när vi utnyttjar och ställer krav på levande varelser som inte kan tala, så är det vår skyldighet att vara lyhörda. Att då avfärda diverse smärtbeteenden med att djuren bara låtsas är i högsta grad problematiskt, särskilt på ett öppet forum.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 507
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
867
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 154
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp