Fejka hälta

Ponnyn var inte halt. Den genomgick alla möjliga slags veterinärundersökningar och all form av röntgen som går att göra.
Inget fel på ponnyn. Den såldes senare till en privatperson och var aldrig halt vid ridning efter det.
Ponnyn hade någon slags känsla för humor och var förmodligen gravt uttråkad.
Det är ju iofs inte helt ovanligt att det är svårt att finna problemet också, eller att det blir en annan sak med ny ägare.
 
När jag hade praktik på en ridskola för evigheters evigheter sen hade vi en ponny (russ på ca 30 år) som oftast bara gick med barn med olika funktionsnedsättningar. Han hatade det. Varje gång barnen kom och ponnyn skulle till ridhuset hostade han och haltade. Eftersom det såg rätt rejäl dåligt ut med en halt, hostande ponny fick han såklart gå tillbaka till stallet och slapp ridlektionen.

Några timmar senare kom hans skötare, selade på och for ut i skogen och körde med honom. Ingen hosta, ingen hälta, ingenting. Samma gällde om hon tog in honom i ridhuset och red, hur fräsch som helst.

Det här hände inte en gång utan mer eller mindre varje gång det var "handikappridning". Om han inte fejkade vet jag inte vad som var fel. Han kollades såklart av veterinär, men inget hittades mer än "ålder".
 
Jag tycker att det känns väldigt problematiskt ifall veterinärer faktiskt säger till folk att deras häst fejkar.
Om detta är fakta vet jag inte, det är bara andra hands information men problematiskt i vilket fall.

Ja eller hur.
Mitt svar var retoriskt då jag uppfattade din egen inställning i frågan som att du själv ifrågasätter det 👍
 
När jag hade praktik på en ridskola för evigheters evigheter sen hade vi en ponny (russ på ca 30 år) som oftast bara gick med barn med olika funktionsnedsättningar. Han hatade det. Varje gång barnen kom och ponnyn skulle till ridhuset hostade han och haltade. Eftersom det såg rätt rejäl dåligt ut med en halt, hostande ponny fick han såklart gå tillbaka till stallet och slapp ridlektionen.

Några timmar senare kom hans skötare, selade på och for ut i skogen och körde med honom. Ingen hosta, ingen hälta, ingenting. Samma gällde om hon tog in honom i ridhuset och red, hur fräsch som helst.

Det här hände inte en gång utan mer eller mindre varje gång det var "handikappridning". Om han inte fejkade vet jag inte vad som var fel. Han kollades såklart av veterinär, men inget hittades mer än "ålder".

Det är rätt etablerat att djur, som både hund och häst som exempel, i vissa lägen i det längsta ”stänger av” sina sensorer ang smärta /obehag i många situationer där annan stimuli väger tyngre.
 
Det torde gå emot all forskning om hästars beteende att de skulle tänka framåt på det sättet att de "fejkar" hältor. Alla hästar jag vet som haft skumma hältor har alla haft problem som orsakat hältorna-även om deras ägare hävdat att det bara är så hästen rör sig eller än värre att den är lat.
 
Jag tror tyvärr det finns en del som är lite för dåliga på att hitta smärtproblematik i hästen som då drar till med sånt eller att hästen är ouppfostrad endast i fall där hältan kommer och går eller man bara upplever ovilja till arbete etc.
Jag tror inte för en sekund att hästar kan tänka i så många steg och överlagt spela halta för att slippa någon form av aktivitet. De funkar liksom inte så mentalt.

Jag har aldrig mött en sån häst. Däremot har jag mött hästar som har svårupptäckt smärtproblematik. Alt såna som kollats av veterinärer som inte är bra nog på att behandla eller hitta rörelsestörningar/hältor som kommer sig av smärtproblematik.

Sen det här att man "inte hittade mer än ålder". Det är ju också något man hör ibland. Nej, en häst ska inte behöva vara halt, ha ont etc för att den är gammal. En sjuk/skadad häst är sjuk/skadad oavsett ålder.

Alla har vi nog stött på hästar som inte uppskattar alla typer av jobb och på olika sätt maskar. Men det gör de ju där och då genom att göra det de hellre vill; äta, stå still eller så försöker de fly iom att de är flyktdjur eller gå emot iom att de är mottrycksdjur och vid press kan det mottrycket leda till explosivt mottryck så som stegring etc. De kan också gå in i sig själva och stänga av.
Men vad de inte gör är att tänka i fler steg: "Jag vill inte.. vad ska jag göra för att slippa..? jag haltar! Då slipper jag!"
Det stannar på: "Jag vill inte!" och så kommer en reaktion.
 
Sist jag hörde någon kunnig som uttryckte sig om att hästen fejkar var en vet sent 80 tal då hästen inte haltade vid ute ritt men i paddocken och ägaren gick på det, det visade sig vid slakt att den inte lurades utan hade ont.
Sedan har jag hört från okunniga ägare om att deras häst fejkar då den bara blir halt ibland eller bara under uppvärmning, har visat sig att alla haft fel hittills.
 
Sist jag hörde någon kunnig som uttryckte sig om att hästen fejkar var en vet sent 80 tal då hästen inte haltade vid ute ritt men i paddocken och ägaren gick på det, det visade sig vid slakt att den inte lurades utan hade ont.
Sedan har jag hört från okunniga ägare om att deras häst fejkar då den bara blir halt ibland eller bara under uppvärmning, har visat sig att alla haft fel hittills.
Jag håller med dig till 99,999%. Har mött en rackare som fejkade, som jag nämnde ovan.

Det enda utöver sånt som värmer ur = hälta.

En del hästar kan se halta ut när dom är spända. Hade ett varmblod som kunde bli "halt" när han blev spänd. Självklart kollad av veterinär. Och när han var halt på riktigt så tyckte han extremt synd om sig själv och kunde knappt gå om han hade ett sår.

Jobbar på travet, det är inte ovanligt att dom som precis kommer mot starten ser ganska halta ut. Men så går starten, dom är definitivt inte halta.
 
Jag tror tyvärr det finns en del som är lite för dåliga på att hitta smärtproblematik i hästen som då drar till med sånt eller att hästen är ouppfostrad endast i fall där hältan kommer och går eller man bara upplever ovilja till arbete etc.
Jag tror inte för en sekund att hästar kan tänka i så många steg och överlagt spela halta för att slippa någon form av aktivitet. De funkar liksom inte så mentalt.

Jag har aldrig mött en sån häst. Däremot har jag mött hästar som har svårupptäckt smärtproblematik. Alt såna som kollats av veterinärer som inte är bra nog på att behandla eller hitta rörelsestörningar/hältor som kommer sig av smärtproblematik.

Sen det här att man "inte hittade mer än ålder". Det är ju också något man hör ibland. Nej, en häst ska inte behöva vara halt, ha ont etc för att den är gammal. En sjuk/skadad häst är sjuk/skadad oavsett ålder.

Alla har vi nog stött på hästar som inte uppskattar alla typer av jobb och på olika sätt maskar. Men det gör de ju där och då genom att göra det de hellre vill; äta, stå still eller så försöker de fly iom att de är flyktdjur eller gå emot iom att de är mottrycksdjur och vid press kan det mottrycket leda till explosivt mottryck så som stegring etc. De kan också gå in i sig själva och stänga av.
Men vad de inte gör är att tänka i fler steg: "Jag vill inte.. vad ska jag göra för att slippa..? jag haltar! Då slipper jag!"
Det stannar på: "Jag vill inte!" och så kommer en reaktion.
Känns långsökt att hästar fejkar hälta, däremot finns nog en del "naturligt" sneda hästar som kan uppfattas som halta.Är själv sned och fått många frågor om jag är halt.Jag blir nämligen "halt" ibland tex när jag är trött,stel etc
 
Helt säker! Jobbade i ett stall med ett fuxsto med ett fult sår på benet. Vi tvättade och lindade benet och hästen var trebent ut i hagen.
När vi gick in i stallet och tittade ut genom fönstret, då var den haltfri. Tills vi gick ut igen, då hoppade den på tre ben. :rofl:

Den var lite dramatisk, en gång stegrade hon över när vi skulle sätta bomull i öronen. Den hade bomull varje dag, inga problem. :cautious:
Fuxsto sa du...:angel:
 
Jag har precis blivit varse att det finns massor med människor (varav en del veterinärer tydligen) som tror att hästar kan fejka hälta för att slippa arbete.
Även fejka andra problematiska saker för att då slippa undan att jobba.

Vad tror ni?

Min hund kan fejka hälta. Hästar vet jag inte. Men min kompis sa att hennes höst fejkade hälta ibland. Jag tror de kan sätta ihop lite mer än vad man tror.
 
Tror säkerligen dom kan "fejka" och vara överdramatiska för att komma undan med saker och ting eller få som dom vill. Dock så tror jag dom först måste ha ett samband, första gångerna så har dom säkert varit halta "på riktigt" och sedan kopplat fördelarna och kan utnyttja det.

Så dumma är faktiskt inte djur, dom kan allt tänka till dom också. Men tror inte dom kan komma på från ingenstans att dom kan dra fördelar av hältor eller andra beteenden om dom inte fått ett sammanhang nångång.
 
Anar var inspirationen till denna tråden kommer ifrån. Vill kasta ipaden och skrika rakt ut när jag läser det kommentarsfältet :rage:
 
Känns långsökt att hästar fejkar hälta, däremot finns nog en del "naturligt" sneda hästar som kan uppfattas som halta.Är själv sned och fått många frågor om jag är halt.Jag blir nämligen "halt" ibland tex när jag är trött,stel etc

Ja, och det kan ju varaproblem att skilja på om det är en hälta eller rörelsestörningför en del.
Det är ju inte jättevanligt atthästar i skelettet är så pass sneda attde får rörelsestörningar.
Men de kan bli oliksidigaav felträning, vurpat hagen, ont i kropp/mun, ha en skev ryttare etc.

Om en häst snedbelastar och tex får låsningar kan det vara en smärtproblematik i grunden som gör att de vill skydda den del av kroppen som gör ont. Släpper man på de låsningar som skyddat kan de bli betydligt sämre.

Men att gå runt sned då man väger 600 kg är inte sunt. Så det bör man försöka behandla med ev vet och bra Kiro för att slippa ev överansträngningar och hältor etc.
 
Ja, och det kan ju varaproblem att skilja på om det är en hälta eller rörelsestörningför en del.
Det är ju inte jättevanligt atthästar i skelettet är så pass sneda attde får rörelsestörningar.
Men de kan bli oliksidigaav felträning, vurpat hagen, ont i kropp/mun, ha en skev ryttare etc.

Om en häst snedbelastar och tex får låsningar kan det vara en smärtproblematik i grunden som gör att de vill skydda den del av kroppen som gör ont. Släpper man på de låsningar som skyddat kan de bli betydligt sämre.

Men att gå runt sned då man väger 600 kg är inte sunt. Så det bör man försöka behandla med ev vet och bra Kiro för att slippa ev överansträngningar och hältor etc.
Visst är det inte bra o vara sned men det behöver inte betyda att man har ont.
 
Det torde gå emot all forskning om hästars beteende att de skulle tänka framåt på det sättet att de "fejkar" hältor. Alla hästar jag vet som haft skumma hältor har alla haft problem som orsakat hältorna-även om deras ägare hävdat att det bara är så hästen rör sig eller än värre att den är lat.
Jag tror inte alls de skulle behöva tänka framåt för att göra det. Om man tänker vad man kan lära hästar med klickerträning och istället tänker att man omedvetet "klickertränar" in beteendet. Som tex ponnyn med handikappryttare.

Dock har jag aldrig stött på det och tycker inte att man ska räkna med det såklart.

Jag tycker bara att det rimligen måste vara fullt möjligt att lära in en hälta om man kan lära en häst att lägga sig ned eller sätta sig, eller stegra på kommando. Det skulle vara jättekonstigt om just hälta var ett undantag som är helt omöjligt att lära in, samtidigt som folk faktiskt tex kan lära in spansk skritt, eller lära dem gå i trappor.

Sedan tycker jag forskning om hästar och mentala förmågor talar för att de är hyggligt mer smarta än många tror. Bara en sådan sak som att det går att lära dem att välja om de ska ha täcke på eller ej i hagen, eller lära dem vara en blindponny med hundratals kommandon. Deras kognitiva förmågor verkar vara riktigt hyggliga.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
447
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 576
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
892
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 187
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp