Fejka hälta

Är man sned får man rätt snart ont eller spänningar som gör att man får ont på andra ställen.
Beror nog på.Är man vältränad fö behöver man inte få ont.Jag har varit sned sen tonåren (nu 38) och inte haft problem trots två graviditeter, tungt jobb etc.Men alltid hållit mig fysiskt stark.Däremot på min ålders höst kan jag få problem
 
Jag tror inte alls de skulle behöva tänka framåt för att göra det. Om man tänker vad man kan lära hästar med klickerträning och istället tänker att man omedvetet "klickertränar" in beteendet. Som tex ponnyn med handikappryttare.

Dock har jag aldrig stött på det och tycker inte att man ska räkna med det såklart.

Jag tycker bara att det rimligen måste vara fullt möjligt att lära in en hälta om man kan lära en häst att lägga sig ned eller sätta sig, eller stegra på kommando. Det skulle vara jättekonstigt om just hälta var ett undantag som är helt omöjligt att lära in, samtidigt som folk faktiskt tex kan lära in spansk skritt, eller lära dem gå i trappor.

Sedan tycker jag forskning om hästar och mentala förmågor talar för att de är hyggligt mer smarta än många tror. Bara en sådan sak som att det går att lära dem att välja om de ska ha täcke på eller ej i hagen, eller lära dem vara en blindponny med hundratals kommandon. Deras kognitiva förmågor verkar vara riktigt hyggliga.
Precis så. Jag tycker verkligen inte att de "fejkar" ska vara en första tanke när de haltar utan hästarna ska ju utredas oavsett.
Men, med tanke på vad hästar lär sig själva med att öppna dörrar, hagar, få av sig helt knäppta täcken så tycker jag inte det är orimligt att vissa av en slump lyckas lära sig att det kan finnas vinst i att halta.
 
Jag tror tyvärr det finns en del som är lite för dåliga på att hitta smärtproblematik i hästen som då drar till med sånt eller att hästen är ouppfostrad endast i fall där hältan kommer och går eller man bara upplever ovilja till arbete etc.
Jag tror inte för en sekund att hästar kan tänka i så många steg och överlagt spela halta för att slippa någon form av aktivitet. De funkar liksom inte så mentalt.

Jag har aldrig mött en sån häst. Däremot har jag mött hästar som har svårupptäckt smärtproblematik. Alt såna som kollats av veterinärer som inte är bra nog på att behandla eller hitta rörelsestörningar/hältor som kommer sig av smärtproblematik.

Sen det här att man "inte hittade mer än ålder". Det är ju också något man hör ibland. Nej, en häst ska inte behöva vara halt, ha ont etc för att den är gammal. En sjuk/skadad häst är sjuk/skadad oavsett ålder.

Alla har vi nog stött på hästar som inte uppskattar alla typer av jobb och på olika sätt maskar. Men det gör de ju där och då genom att göra det de hellre vill; äta, stå still eller så försöker de fly iom att de är flyktdjur eller gå emot iom att de är mottrycksdjur och vid press kan det mottrycket leda till explosivt mottryck så som stegring etc. De kan också gå in i sig själva och stänga av.
Men vad de inte gör är att tänka i fler steg: "Jag vill inte.. vad ska jag göra för att slippa..? jag haltar! Då slipper jag!"
Det stannar på: "Jag vill inte!" och så kommer en reaktion.
Fast det behöver inte vara så komplicerat tänkande. Jag tror långt ifrån alla hästar där man anser att den spelar verkligen gör det men inlärningen är inte svår för en häst som varit halt några gånger.


Jag haltar - ryttaren sitter av och klappar om mig. Hästen "blir belönad för att halta". Lättlärda hästar behöver inte många upprepningar om de gillar belöningen. En del lär sig förmodligen på 1-3 gånger, liksom de lär sig annat på kort tid om de är lättlärda och högt motiverade.
 
Det torde gå emot all forskning om hästars beteende att de skulle tänka framåt på det sättet att de "fejkar" hältor. Alla hästar jag vet som haft skumma hältor har alla haft problem som orsakat hältorna-även om deras ägare hävdat att det bara är så hästen rör sig eller än värre att den är lat.
De behöver inte tänka så värst långt. Samma inlärningströskel som annat. Gör något - bli belönad -belöningen här är att man sitter av. Jag har belönat min häst genom att sitta av och vila (dock inte hälta men väl skänkelvikning, samlad trav öppna mm) och det fungerade mycket bra.
 
De behöver inte tänka så värst långt. Samma inlärningströskel som annat. Gör något - bli belönad -belöningen här är att man sitter av. Jag har belönat min häst genom att sitta av och vila (dock inte hälta men väl skänkelvikning, samlad trav öppna mm) och det fungerade mycket bra.
Man kan ju börja inlärningstrappan genom att bara ge en eftergift, länga ut tygeln lite. Det används ju som belöning för mycket annat. (Jag gör nog det, dvs snubbla, eftergift, kolla att alla fyra sitter kvar, samla. Inte för att det någonsin lett dithän som sagt men det går nog i teorin.)
 
Tja

Jag vet en häst som blir "halt" pensionerad travhäst. Hon skolade om honom till ridhäst men tänkte att vi provar på monté

Träning på bana utan hästar gick kanon men varje start hade hästen en mystisk hälta som magiskt försvann dagen efter.

Nu är hästen helt pensionerad från travet och blivit hopphäst och inte varit halt en dag i sitt liv sen dess.


Så det där med att fejka hälta kan nog en del göra men jag tror det är väldigt få. Det här är den enda hästen jag träffat på under alla år med hästar som gjort så.

Hästen är dessutom hos en väldigt kunnig människa och visar så tydligt att Nej - jag är färdig med travet. :D
 
Jag tror säkert att hästar, som är enormt smarta, kan fejka både det ena och det andra. Tror man att det är så så bör man ju fråga sig vad tusan man håller på med! Är hästens liv så erbarmligt tråkigt att hen inte vill vara med sin människa så är ju något verkligen så fel och då måste det självklart ändras.

Hästar lär sig snabbt och det beteende som förstärks lär de sig än snabbare. En häst som bockar av obehag och då slipper det vidrigt tråkiga lär sig bocka för att slippa medans en häst som bockar av glädje och blir inställd inser att det där med att bocka kanske inte var så bra för då får jag inte göra det roliga.

En av de hästar jag har haft litade inte på någon människa när han kom hit. Efter två år hade vi inte alls kommit så långt som jag hade hoppats på. Visst fungerade vardagshanteringen och ridningen men förtroendet var inte alls där jag önskade. Sedan skadade han sig och det blev en radda klinikbesök. Efter första klinikbesöket fanns förtroendet där och han litade fullständigt på mig och att jag försökte hjälpa honom. Första klinikbesöket slogs han för sitt liv, resterande var han så enormt snäll att veterinären ifrågasatte den första veterinärens varning i journalen...

Däremot tror jag att det är vanligare att både ägare och vissa veterinärer ser hästen som dum, att det är en fixidé eller att hästen bara är lat än att hästen faktiskt fejkar en hälta och det är så enormt tragiskt.
 
Jag brukar säga att bära beror på tre anledningar
-smärta
-lågmält
-hypokondri
Jag vet inte om hästar kan fejka hälta. Men hästar är väl som de flesta övriga djur, kan de vinna fördel på något sätt som de räknar ut, eller som de lär sig så kör de nog på det.
 
Jag är fånig nog att tro att vissa djur faktiskt har humor.
Alla djur har humor bara dom får chansen att visa det. På ridskolan där jag började rida fanns en fullblodskorsning, ung och ganska outbildad som antingen haltade, skenade eller slängde av ungarna och även dom vuxna om dom började kräva nåt. Han och jag fann varann direkt, busiga båda två och jag krävde absolut ingenting så han slängde varken av mig eller haltade det minsta, däremot påstod ridläraren att våran galopp låg nånstans mellan fullt sken och lågt flygande utan nån hov i marken. Gissa hur uteritterna gick. :rofl:
 
Sen får man inte glömma att ett djur som har ont kan glömma bort detta om de är fokuserade på något spännande eller roligt. Det betyder inte att smärtan som visas när inget distraherar är fejkad.

Ja hur ofta hör man inte det? Herregud. Hästar är flyktdjur. Deras största chans är att undvika att visa sig svaga för att få stanna i flocken och hela grundsyftet bakom ett flyktdjur är ju att de ska kunna röra på sig in till sista stunden är kommen.
 
Jag håller med dig till 99,999%. Har mött en rackare som fejkade, som jag nämnde ovan.

Det enda utöver sånt som värmer ur = hälta.

En del hästar kan se halta ut när dom är spända. Hade ett varmblod som kunde bli "halt" när han blev spänd. Självklart kollad av veterinär. Och när han var halt på riktigt så tyckte han extremt synd om sig själv och kunde knappt gå om han hade ett sår.

Jobbar på travet, det är inte ovanligt att dom som precis kommer mot starten ser ganska halta ut. Men så går starten, dom är definitivt inte halta.

Fast rent krasst så just ang travet så jo - det händer att de är halta men sedan löper ”rent” utifrån kontrollkriterierna. De löper ju rent pga stimuli som redan reflekterats om i tråden.

Just travet är ju f.ö rätt omdiskuterat just pga hur faktiskt hästar släpps igenom att starta trots att de inte alls är fräscha innan start . Jag blir lite förvånad över ditt inlägg ?
 
Alltså suck, hur kan man ens tro att en häst kan fejka hälta? Har hört detta för och det finns inte en chans att hästar är så beräknande. Men väldigt praktisk förklaring om man inte vill kosta på sig veterinär....
Hästar är flyktdjur och är väldigt skickliga på att dölja smärta eftersom deras överlevnad kan hänga på det, det är mer sannolikt att hästen faktiskt har ont/är halt men att det inte syns lika tydligt alla gånger som hästen "inte är låtsashalt".
 
Alltså suck, hur kan man ens tro att en häst kan fejka hälta? Har hört detta för och det finns inte en chans att hästar är så beräknande. Men väldigt praktisk förklaring om man inte vill kosta på sig veterinär....
Hästar är flyktdjur och är väldigt skickliga på att dölja smärta eftersom deras överlevnad kan hänga på det, det är mer sannolikt att hästen faktiskt har ont/är halt men att det inte syns lika tydligt alla gånger som hästen "inte är låtsashalt".


Jag förvånas också över svaren ang ämnet . För mig känns det otroligt att så många tydligen anser att jo - en hälta kan hästarna fejka.
 
Tja

Jag vet en häst som blir "halt" pensionerad travhäst. Hon skolade om honom till ridhäst men tänkte att vi provar på monté

Träning på bana utan hästar gick kanon men varje start hade hästen en mystisk hälta som magiskt försvann dagen efter.

Nu är hästen helt pensionerad från travet och blivit hopphäst och inte varit halt en dag i sitt liv sen dess.


Så det där med att fejka hälta kan nog en del göra men jag tror det är väldigt få. Det här är den enda hästen jag träffat på under alla år med hästar som gjort så.

Hästen är dessutom hos en väldigt kunnig människa och visar så tydligt att Nej - jag är färdig med travet. :D
Det var inte så att ägaren helt enkelt inte var kapabel att se att den var halt men att startveterinären såg det? Dvs ägaren bedömde att hästen var ohalt fast den var halt, så varje gång den skulle starta så tittade en veterinär på den och konstaterade att den var halt, så den inte fick starta. Nästa dag var det ägaren själv som kollade igen och bedömde den som lika "ohalt" som vanligt...
 
En gang i tidernas begynnelse hangde jag pa Taby gallopp bana. Dar ( i Swartlings stall) fanns en "super hingst" som var mycket framgangsrik och naturligtvis mycket val omskott. Han blev halt och satt pa boxvila. Han var helt haltfri, dock inte redo for att jobba annu nar stallkatten valde att flytta in i hans box och foda sina ungar dar.
Hingsten (jag tror att den hette Icango) blev samre och samre, tills haltan kom sa fort han gick ut ur boxen. Han hade lart sig att om han haltade sa fick han ga tillbaka ... jag minns veterinarer, tranare, och agare som oroligt diskuterade tills en av tranarna kom pa att kanske det var ett inlart beteende. Nar de gick av stallplanen och borjade cirkulera runt andra omraden (inklusive parkering) slutade han halta och gick som vanligt, for att borja halta nar han kom in pa stallplanen igen.

Det ar ibland mycket enklare att lara djur beteenden an man tror.
 
Fast rent krasst så just ang travet så jo - det händer att de är halta men sedan löper ”rent” utifrån kontrollkriterierna. De löper ju rent pga stimuli som redan reflekterats om i tråden.

Just travet är ju f.ö rätt omdiskuterat just pga hur faktiskt hästar släpps igenom att starta trots att de inte alls är fräscha innan start . Jag blir lite förvånad över ditt inlägg ?
Nu finns det över 20 banor i Sverige, på dom två jag jobbar på så släpps inte halta hästar igenom.
att hästarna blir halta precis innan start, men är det varken i uppvärmning eller lopp är ju väldigt märkligt (och skulle inte gå i loppen som dom gör om dom var halta).
Så spänning kan utlösa "falsk hälta"/rörelsestörning, det är jag helt övertygad om, jag har ser hundratals lopp om året och kollar såklart alltid extra på hästar som beter sig så, och skulle veterinären stryka alla som gör så, då skulle det strykas många hästar per tävlingsdag i onödan.

Men ja, självklart startar halta hästar också. Vilket inte alls är bra, det är därför det finns veterinär på plats vid samtliga lopp, vilken nivå det än är på, vilket är betydligt bättre än i ridningen.
 
En gang i tidernas begynnelse hangde jag pa Taby gallopp bana. Dar ( i Swartlings stall) fanns en "super hingst" som var mycket framgangsrik och naturligtvis mycket val omskott. Han blev halt och satt pa boxvila. Han var helt haltfri, dock inte redo for att jobba annu nar stallkatten valde att flytta in i hans box och foda sina ungar dar.
Hingsten (jag tror att den hette Icango) blev samre och samre, tills haltan kom sa fort han gick ut ur boxen. Han hade lart sig att om han haltade sa fick han ga tillbaka ... jag minns veterinarer, tranare, och agare som oroligt diskuterade tills en av tranarna kom pa att kanske det var ett inlart beteende. Nar de gick av stallplanen och borjade cirkulera runt andra omraden (inklusive parkering) slutade han halta och gick som vanligt, for att borja halta nar han kom in pa stallplanen igen.

Det ar ibland mycket enklare att lara djur beteenden an man tror.

Så hästen enligt dig skulle tycka så mycket om att stå i boxen dygnet runt att den valde och lärde sig att utifrån det halta så den fick gå tillbaka till sin box ?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
446
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 575
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
892
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 187
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp