Fejka hälta

Nu pratar jag bara för mig själv men jag ser det verkligen inte som något önskvärt att hästen tror sig veta var en fattning ska vara eller en halt, jag kan inte alls förstå varför det skulle vara någon speciell upplevelse värd att upplevas.. Kan man inte variera ridningen mer än så?
Och sedan erkänner du ju faktiskt själv nu att din häst gör inte hela programmet av sig självt utan försigkommer dig vid vissa tillfällen, måste bli problem när programmen ändras, hästen vill gå åt ett håll men du åt ett annat.
Som jag tidigare skrev på så var det på den tiden jag red allsvenskan då reds det tre omgångar med i stort sett samma program alla tävlingar.Då red jag även programmen i träning.Ibland hela programmet och ibland delar och ja hästen lärde sig vad som kom i de olika programmen.
Jag har aldrig skrivit att hästen gör hela programmet av sig själv 😂.Jag skrev de lär sig programmet och vet vad som ska komma!😃😉
Och jag skriver det igen japp det blev knixig när man kände på sig att hästen ville förekomma en då måste man tänka lite före.Dock oftast gjorde hästen övningarna, läggningarna, galoppfattningarna etc vid rätt tillfälle😃.
Och jag red ganska varierat men övningar vägar osv kräver övning speciellt eftersom jag och hästen var unga och skulle löra oss båda två nya saker 😃
 
Nu pratar jag bara för mig själv men jag ser det verkligen inte som något önskvärt att hästen tror sig veta var en fattning ska vara eller en halt, jag kan inte alls förstå varför det skulle vara någon speciell upplevelse värd att upplevas.. Kan man inte variera ridningen mer än så?
Och sedan erkänner du ju faktiskt själv nu att din häst gör inte hela programmet av sig självt utan försigkommer dig vid vissa tillfällen, måste bli problem när programmen ändras, hästen vill gå åt ett håll men du åt ett annat.
Sen antar du att min träning inte var/är varierad bara för att hästen lärt sig något.Denna häst gick dressyr, hoppning och fälttävlan så jag hade/har ganska varierad träning😃
 
Jaha hur ska jag veta att du med "fejka hältor" istället menar "fejka skador" och hur ska jag veta att diskussionen om hästars fejkade hältor helt plötsligt jämförs av dig med fåglar som fejkar hältor?O_o

Men du skrev faktiskt att även hästar gör det kan du ge en källa?

Och eftersom vi diskuterar häst / rovdjur så jo om en häst haltar så tar rovdjuren sikte direkt och den lär inte bli långlivad, det är därför så många hästar som egentligen är halta faktiskt gör allt för att slippa visa det o knallar på ändå, men så kan de trampa snett eller på en sten eller någon led ändrar läge och då blir allt tydligare för en stund , det är djupt tragiskt för hästhållningens välfärd att så många här, som också menar sig tävla, på allvar tror att de fejkar o därför fortsätter rida.
Det är mycket lättare att diskutera om du läser det som är skrivet istället för att hitta på. Ett tips är också att skippa de dryga smileysarna eftersom det bara gör folk irriterade. Vi är väl ändå på ett diskussionsforum för att det ska vara roligt?

I inlägget du citerade så skrev jag ingenting om att ”fejka hältor” utan just skador. Jag skrev också att det inte är vanligt hos häst vad jag vet, alltså behövs ingen källa för någonting jag inte påstått.
 
I inlägget du citerade så skrev jag ingenting om att ”fejka hältor” utan just skador. Jag skrev också att det inte är vanligt hos häst vad jag vet, alltså behövs ingen källa för någonting jag inte påstått.

Ja det var det jag menade, du ändrade dig från förut där du diskuterade fejka hältor till i inlägget du nämner till fejka skador- rätt stor skillnad faktiskt att som förut mena djur fejkar hältor för att locka rovdjur från sina ungar till djur rent allmänt som fejkar en form av skada för att skydda sig själva/ lura ev angripare..

Och att något inte är vanligt måste väl ändå vara att det förekommer??
 
Jag har aldrig skrivit att hästen gör hela programmet av sig själv 😂.Jag skrev de lär sig programmet och vet vad som ska komma!😃😉

Det du svarade på från början var ett inlägg av mig där jag menade att hästar inte går ett program utan inverkan från ryttaren o du skrev att det var vanligt, men ju fler inlägg det blir destu mer får du jobba för att få runt din häst, tempo, form etc så nää jag tror inte alls din häst kan programmet utan mer som jag skrev från början att vissa moment förutses av hästen.
 
Nu var det ett svar på det du skrev ”Och om man knyter an till tråden så lär de individer som "fejkade" hälta där snabbt gått åt.:laugh:”.
Det var alltså en kommentar om att just fejka skador är en vanlig skyddsstrategi hos många djur och inte alls något som gör att de automatiskt”snabbt går åt”. Vill du ha ett exempel på djurart så är fåglar det bästa exemplet. Om du läser så skrev jag också att det inte är vanligt hos häst. Söker du på ”distraction display” så finns många exempel.
Fast fåglarna avleder rovdjurets uppmärksamhet när de har ägg/ungar gömda i närheten, lockar bort rovdjuret tillräckligt långt och flyger sedan iväg. Det går inte att applicera på hästar då de varken gömmer sina föl eller kan flyga iväg om rovdjuret blir för närgånget.
 
Fast fåglarna avleder rovdjurets uppmärksamhet när de har ägg/ungar gömda i närheten, lockar bort rovdjuret tillräckligt långt och flyger sedan iväg. Det går inte att applicera på hästar då de varken gömmer sina föl eller kan flyga iväg om rovdjuret blir för närgånget.

Jag har aldrig påstått att det är tillämpbart på hästar, det var ett svar på ett inlägg om att djur som låtsades vara skadade genast skulle bli uppätna av rovdjur.
 
Senast ändrad:
Ja det var det jag menade, du ändrade dig från förut där du diskuterade fejka hältor till i inlägget du nämner till fejka skador- rätt stor skillnad faktiskt att som förut mena djur fejkar hältor för att locka rovdjur från sina ungar till djur rent allmänt som fejkar en form av skada för att skydda sig själva/ lura ev angripare..

Och att något inte är vanligt måste väl ändå vara att det förekommer??

Det är väl fullt normalt att skriva om olika saker i olika inlägg.
Rent vetenskapligt så kan man inte förneka att någonting kan vara sant så länge det inte är bevisat. Därav att jag sa att det inte är vanligt hos häst. Dvs jag kan inte säga att ett beteende inte förekommer alls (nollhypotes) om jag inte har bevis för det.
 
Jag har aldrig påstått att det är tillämpbart på hästar, det var ett svar på ett inlägg om att djur som låtsades vara skadade genast skulle bli uppätna av rovdjur.
Jag uppfattade inlägget du svarade på som att @ginnies diskuterar just hästar och hästars beteende. Att andra arter med helt andra förutsättningar kan använda andra överlevnadstategier känns inte helt relevant för den diskussionen?
 
  • Gilla
Reactions: fio
Jag uppfattade inlägget du svarade på som att @ginnies diskuterar just hästar och hästars beteende. Att andra arter med helt andra förutsättningar kan använda andra överlevnadstategier känns inte helt relevant för den diskussionen?
Frågan är väl mest om det är en överlevnadsstrategi som enbart är nedärvd eller om djur som använder sådana strategier faktiskt förstår att de kan låtsas vara skadade för att på så sätt lura rovdjuret. I det andra fallet så kan det helt klart vara relevant för diskussionen då det tyder på att åtminstone vissa djur faktiskt kan förstå konceptet att luras.
I det första fallet så tyder det bara på att något djur (eller flera eftersom beteendet nedärvts) någon gång varit först med att fejka en skada.
Hos häst är väl det troliga att ett eventuellt låtsashaltande är ett inlärt beteende om det förekommer. Jag inser att jag är lite nördig som tycker det är intressant att se hur och varför ett sådant beteende annars kan uppkomma.
 
Dom har forskat på människors intelligens, vilket faktiskt ökar med nån mini procent för varje år. Detta gör att feks mensa prov, högskoleprov etc försvåras med jämna mellanrum, detta för att proven inte ska bli för enkla. Det är inte många generationer bakåt som krävs för att visa till en väsentlig skillnad i intellekt hos människor. Utifrån det skulle man ju kunna anta att också hästar och andra djur blir smartare. Jag tror inte man kan utgå från att dagens hästar har samma mentalitet som ursprungets vilda hästar. Ett väldigt intressant ämne som jag kan för lite om och som också känns relativt outforskat. Förhoppningsvis kan forskning på ovan leda till en bättre förståelse och kommunikation med våra hästar :) Egentligen borde ämnet i denna tråden forskas på 🤔
 
Dom har forskat på människors intelligens, vilket faktiskt ökar med nån mini procent för varje år. Detta gör att feks mensa prov, högskoleprov etc försvåras med jämna mellanrum, detta för att proven inte ska bli för enkla. Det är inte många generationer bakåt som krävs för att visa till en väsentlig skillnad i intellekt hos människor. Utifrån det skulle man ju kunna anta att också hästar och andra djur blir smartare. Jag tror inte man kan utgå från att dagens hästar har samma mentalitet som ursprungets vilda hästar. Ett väldigt intressant ämne som jag kan för lite om och som också känns relativt outforskat. Förhoppningsvis kan forskning på ovan leda till en bättre förståelse och kommunikation med våra hästar :) Egentligen borde ämnet i denna tråden forskas på 🤔

Men menar du människor föds smartare idag? Eller är det så att människor blir smartare för att alla har tillgång till så oändligt mkt mer teknik och kunskap idag än vad dom hade förr i tiden så att fler faktiskt har möjlighet att utveckla sin intelligens iom tillgängligheten?
 
Så som jag förstod det i det programmet jag såg på är det en utveckling oberoende av omgivningen. Men jag skulle inte bortse från att miljö har en påverkan, det vet man ju påverkar utvecklingen hos feks barn. Men om miljöpåverkan spelar roll på människor så kan det dras paralleller till hästar också. En tamhäst liv idag skiljer sig väsentligt från hur vilda hästar levde för x antal år sedan. Men som sagt, ett ämne jag inte vet speciellt mkt om, nu gissar jag 😊
 
Dom har forskat på människors intelligens, vilket faktiskt ökar med nån mini procent för varje år. Detta gör att feks mensa prov, högskoleprov etc försvåras med jämna mellanrum, detta för att proven inte ska bli för enkla. Det är inte många generationer bakåt som krävs för att visa till en väsentlig skillnad i intellekt hos människor. Utifrån det skulle man ju kunna anta att också hästar och andra djur blir smartare. Jag tror inte man kan utgå från att dagens hästar har samma mentalitet som ursprungets vilda hästar. Ett väldigt intressant ämne som jag kan för lite om och som också känns relativt outforskat. Förhoppningsvis kan forskning på ovan leda till en bättre förståelse och kommunikation med våra hästar :) Egentligen borde ämnet i denna tråden forskas på 🤔

Ska man nörda kring det här får man väl lite bena ur vad man anser är intelligens i en häst. Är det att själv tänka ut lösningar på problem eller att ha lätt att lära in tex?

Om man kikar på tex dagens dressyrstammade hästar så framstår ju inte de som intelligentare än den gamla militärstammen tex. Inte heller är de lika svårpåverkade och tuffa.
Ofta upplever jag dem lättlärda men inte så där jättelysande på att klura ut saker själv.
Kollar man på de raser som funnits länge utan att förädlas så finns det ju ofta en annan typ av intelligens.

I det vilda behöver ju hästar själva kunna lösa problem, ta initiativ till det, vara ihärdiga.
Våra tamhästar vill man ju sällan ska ta över och göra som de själva vill när de vill det oavsett läge. Vi vill heller inte ha en ihärdighet som blir till istadighet om de är svårpåverkade.
 
@tuaphua Håller med dig. Tror att det finns många olika typer av intelligens hos hästar. Väldigt intressant.

---------------
Jag kan inte säga eller vill helst inte säga ja/nä på huruvida e häst kan fejka att halta. Då jag inte vet säkert. En intelligent individ borde kunna lära sig det men då, hur? Som många andra också funderat på, har den hästen då först ridits halt x antal grr och dragit nån form för slutsats kring detta för att sedan börja fejka. Eller kanske ryttaren vid snubbling, feltramp etc reagerat på ett sätt sånn att hästen dragit en slutsats från det? Har själv varit med om veterinär som menat en ponny fejka att halta, den såldes från ridskolan så vet tyvärr inte hur det gick med den. Samma ridskola, dom köpte in en tinker från Irland som efter några dagar börja gå omkull i hörnorna i ridhuset, speciellt i galopp. Denna mena dom ganska länge bara var lat och att den typ skulle "kasta" sig när den var trött på ryttaren? 🤔 visa ju sig att den hade hemskt långt gången mugg/rasp. Alltså, dom raka benen för hovskägg och det såg fruktansvärt ut, tjockt med sår å svamp och allt möjligt. Måste ha haft väldigt ont, stackars häst! Och vem visiterar inte en ny häst, lr ja alla hästar varje dag.. någon i personalen borde väl upptäckt detta? Jag bryr mig för mkt om hästars välmående för att rakt av kunna godta att dom kan fejka men kan också tro på att dom förstår mer än vad vi vet att dom förstår.

Det här med att veterinärer som menar hästar fejkar 🤔 har svårt att tro veterinär elever har en kurs i sin utbildning som heter nått i stil med När djur fejkar. Men det måste ju komma från nånstans? Därför vore det intressant om det gjordes en studie på huruvida hästar och kanske andra djur är kapabla till att fejka skador. Men hur det skulle gå till vet jag inte.
 
@tuaphua Håller med dig. Tror att det finns många olika typer av intelligens hos hästar. Väldigt intressant.

---------------
Jag kan inte säga eller vill helst inte säga ja/nä på huruvida e häst kan fejka att halta. Då jag inte vet säkert. En intelligent individ borde kunna lära sig det men då, hur? Som många andra också funderat på, har den hästen då först ridits halt x antal grr och dragit nån form för slutsats kring detta för att sedan börja fejka. Eller kanske ryttaren vid snubbling, feltramp etc reagerat på ett sätt sånn att hästen dragit en slutsats från det? Har själv varit med om veterinär som menat en ponny fejka att halta, den såldes från ridskolan så vet tyvärr inte hur det gick med den. Samma ridskola, dom köpte in en tinker från Irland som efter några dagar börja gå omkull i hörnorna i ridhuset, speciellt i galopp. Denna mena dom ganska länge bara var lat och att den typ skulle "kasta" sig när den var trött på ryttaren? 🤔 visa ju sig att den hade hemskt långt gången mugg/rasp. Alltså, dom raka benen för hovskägg och det såg fruktansvärt ut, tjockt med sår å svamp och allt möjligt. Måste ha haft väldigt ont, stackars häst! Och vem visiterar inte en ny häst, lr ja alla hästar varje dag.. någon i personalen borde väl upptäckt detta? Jag bryr mig för mkt om hästars välmående för att rakt av kunna godta att dom kan fejka men kan också tro på att dom förstår mer än vad vi vet att dom förstår.

Det här med att veterinärer som menar hästar fejkar 🤔 har svårt att tro veterinär elever har en kurs i sin utbildning som heter nått i stil med När djur fejkar. Men det måste ju komma från nånstans? Därför vore det intressant om det gjordes en studie på huruvida hästar och kanske andra djur är kapabla till att fejka skador. Men hur det skulle gå till vet jag inte.

Jag har varit med på ett gäng vet-utredningar där vet missat tydliga hältor hos hästar som haft tydliga smärtsymptom med utåtagerande beteende i vissa lägen.
Det är i många fall såna jag själv med vets inrådan tränat bort ev olydnad hos. Och när jag upplever smärtproblematik vara grunden har vi igen åkt till vet som inget hittat.
Sen har jag vägrat träna dem och ägaren ok:at att be annan vet om second opinion. Väl där har de antingen behandlats eller rent av drömts ut.
Jag har också varit med om tränare som har lektioner för folk på halta hästar, equiterapeuter/kiro som behandlar halta hästar utan att ens se det själva etc och då också tala om för kund som inget ser att hästen är fräsch och ridbar.

Sen är det ju inte helt ovanligt att folk rider med för mkt i handen, hästen backar av och klämmer ihop ligament i ryggen. De agerar som kissing spines-hästar, med vandrande hältor, stress/rädslor och utbrott etc. Men vid röntgen syns inget. Har man bra ultraljud kan man dock se att det ser ut som skit.
Alla kliniker har inte ett så bra och djupgående ultraljud.

Sen har vi en hel del munjobb som inte är biomekaniskt korrekta vilket leder till smärta i käkled/nacke etc och iom att Atlas är inblandad påverkas hela resterande hästens kropp precis som hos oss. När man ställer en häst i nacken måste den kunna skjuta ut underkäken åt motsatt håll för att förmå ställa sig. Det går inte om man inte gjort ett biomekaniskt korrekt munjobb. Men hindrad rörlighet i käken uppstår spänningar vid ridning, malande av mat etc.
Det är inte ovanligt att man får smärtproblematik som vandrar eller kommer och går.
Jag möter otroligt många hästar med sån problematik, hos Svenssons som toppryttare. En del försöker avlasta obalanserat munjobb genom att dra in underkäken och får ett Sk konstruerat överbett. Det ger smärta i käklederna.
Tar man i tygeln på en sån kan det bli hälta eller utbrott eller stress etc.

Hittills har jag aldrig stött på en häst som fejkat. Och inte heller har jag mött någon duktig veterinär/annan behandlare som tror det.
Jag ser absolut att man kan lära hästar halta. Men inte så som beskrivs här.
Inlärningen funkar liksom inte så.
Jag har lekt mycket shaping för att få fram olika beteenden. Jag ser det som givet att man kan lära in hälta. Men man får plocka isär det mer och gå annorlunda till väga för resultat.
Ska hästen få testa sig fram till att det är haltandet som ger belöning måste man ju time:a diverse saker utöver rida en halt häst upprepat.
Det går så klart att shapa fram den rörelsen utan smärta. Men då får du som sagt jobba annorlunda och i fler steg.
En häst lär sig inte vad som gör att den slipper tråkig uppgift på ett fåtal ggr när den gör många saker samtidigt och man inte ögonblickligen kan belöna mer isolerade saker.
 
Blir nästan mörkrädd när jag läser ditt inlägg. Har också sett tränare ha lektioner för folk på (synligt) halta hästar 😕 Tycker att det känns som en ganska lättvind förklaring från en veterinär att en häst skulle fejka att halta. Mera logiskt borde vara ett, här hittar vi inget men borde kanske undersökas vidare av/ger ett alternativ på annan typ av undersökning. Min skepsis till att hästar skulle fejka förstärks verkligen av ditt svar, du har ju uppenbarligen mycket erfarenhet.
 
Jag har precis blivit varse att det finns massor med människor (varav en del veterinärer tydligen) som tror att hästar kan fejka hälta för att slippa arbete.
Även fejka andra problematiska saker för att då slippa undan att jobba.

Vad tror ni?
Jag vet en ridskolehäst som låtsas kissade flera gånger per lektion för att komma undan arbete
 
Jag har aldrig påstått att det är tillämpbart på hästar, det var ett svar på ett inlägg om att djur som låtsades vara skadade genast skulle bli uppätna av rovdjur.

Nää så skrev jag inte alls, det är bättre du citerar mig än o hittar på, jag skrev inte skadade djur jag skrev inte genast bli uppätna, utan jag citerar mig själv:
Och om man knyter an till tråden så lär de individer som "fejkade" hälta där snabbt gått åt.:laugh:

Individer syftade på häst då enligt diskussionen, och jo, det är så , när rovdjur spanar ett byte i en flock så riktar de in sig på svagheter där hälta är en.

Så det var faktiskt du som drog in fåglar bara sådär, inte för att det var svar på ett inlägg där jag skrev om skadade djur.
 
Det du svarade på från början var ett inlägg av mig där jag menade att hästar inte går ett program utan inverkan från ryttaren o du skrev att det var vanligt, men ju fler inlägg det blir destu mer får du jobba för att få runt din häst, tempo, form etc så nää jag tror inte alls din häst kan programmet utan mer som jag skrev från början att vissa moment förutses av hästen.
Jag anser att om hästen hela tiden ver vad som kommer i programmet och tom vet när det slutar då anser jag att hästen kan programmet.Men du får gärna tycka annat 😃
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 059
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
628
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp